Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.
Vertrouwensbeginsel

"Als hoofdregel geldt dat een inlichting niet-bindend is voor de Belastingdienst en dat een specifieke toezegging de Belastingdienst wel bindt."

"Wanneer de Belastingdienst een onjuiste inlichting verstrekt, kunt u daar geen beroep op doen. Hieronder vallen ook de inlichtingen die door de BelastingTelefoon worden gegeven. U kunt alleen een beroep doen op het vertrouwensbeginsel als u door deze onjuiste inlichtingen iets hebt gedaan of achterwege gelaten én u naast de te betalen belasting ook nog andere schade hebt geleden.

Is een inlichting op zichzelf juist maar inmiddels door nieuwe wetgeving ingehaald? Dan kunt u niet met succes een beroep doen op het vertrouwensbeginsel."

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben dat een rechter het wellicht meeweegt, maar er is genoeg jurisprudentie waar exact dit issue is voorgelegd en waar de eiser heeft verloren. Ik zou mijn geld er niet op inzetten. Sowieso moet je al voorkomen dat je in de situatie terecht komt dat je dit voor de rechter moet uitspelen.

Resumerend: Wil je zekerheid dan heb je een toezegging nodig van een belastinginspecteur. Zwart op wit.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Kan iemand aangeven of dit inderdaad is hoe ik dit voordeel voor een particulier zou moeten inschatten:
  • Het voordeel is een verlaging in de energiebelasting van 12 cent naar 6 cent, dus een besparing van 6 ct/kWh over de eerste 10.000kWh.
  • Daarvoor zou ik een tweede aansluiting moeten laten plaatsen (3x25A) door de netbeheerder voor eenmalig 805€.
  • Daarnaast betaal ik voor die aansluiting een jaarlijks bedrag van 250€/jaar.

De regeling is vorig jaar al ingegaan maar stel dat ik op 1-1-2018 zou zijn gestart en de regeling in totaal dus 3 jaar kan gebruiken dan zou ik dus ieder jaar meer dan (250+805/3)/0.06=8,600kWh thuis moeten laden om enig voordeel te halen.
Met een Models S komt dat neer op zo’n 40,000km die je per jaar zou moeten rijden.

Als je nog meer rijdt per jaar (>45,000km) dan komt dit voordeel uit op 10,000-8,600=1,400*0.06=84€/ jaar ofwel 250€
over de resterende 3 jaar.

Misschien begrijp ik de regeling niet goed maar als dit het is, lijkt het mij de moeite niet waard.
 
Kan iemand aangeven of dit inderdaad is hoe ik dit voordeel voor een particulier zou moeten inschatten:
  • Het voordeel is een verlaging in de energiebelasting van 12 cent naar 6 cent, dus een besparing van 6 ct/kWh over de eerste 10.000kWh.
  • Daarvoor zou ik een tweede aansluiting moeten laten plaatsen (3x25A) door de netbeheerder voor eenmalig 805€.
  • Daarnaast betaal ik voor die aansluiting een jaarlijks bedrag van 250€/jaar.

De regeling is vorig jaar al ingegaan maar stel dat ik op 1-1-2018 zou zijn gestart en de regeling in totaal dus 3 jaar kan gebruiken dan zou ik dus ieder jaar meer dan (250+805/3)/0.06=8,600kWh thuis moeten laden om enig voordeel te halen.
Met een Models S komt dat neer op zo’n 40,000km die je per jaar zou moeten rijden.

Als je nog meer rijdt per jaar (>45,000km) dan komt dit voordeel uit op 10,000-8,600=1,400*0.06=84€/ jaar ofwel 250€
over de resterende 3 jaar.

Misschien begrijp ik de regeling niet goed maar als dit het is, lijkt het mij de moeite niet waard.

Deze berekening heb ik destijds ook gemaakt en ik had dezelfde conclusie. Het bleek de moeite niet waard. Vooral als je ruim meer dan 10.000 kWh per jaar verbruikt, omdat je dan ook geen energiebelasting betaalt (over het deel boven 10.000 kWh.)

Het is ook juist dat de wet bedoeld was voor openbare laadpalen en niet voor thuisgebruik. Vandaar dat aan de wet is toegevoegd dat de laadpaal geen onderdeel mag zijn van een meer omvattende roerende zaak (=woning of garage).
 
Op welke manier zou de regeling voor zakelijke gebruikers beter zijn? De besparing van 6 cent en de aansluitkosten zijn gelijk

Pin mij er niet op vast, maar die 10.000 kWh energiebelasting geldt per WOZ-adres. Ik kan me dus voorstellen dat als een club in elke 10 straten 1 publieke paal plaatst, dat ze voor elke paal over de 1e 10.000 kWh het hoge tarief betalen.

In zo'n geval scheelt het wel als je ook over die eerste 10.000 kWh een lagere belasting betaald.
 
Op welke manier zou de regeling voor zakelijke gebruikers beter zijn? De besparing van 6 cent en de aansluitkosten zijn gelijk

Elke laadpaal is een aparte aansluiting (EAN code?), clusteren zoals bij lantaarnpalen of vroeger telefooncellen is er niet bij.
Dus voor iedere laadpaal werd het hoge tarief betaald.
En er wordt ook per laadpaal een capaciteitstarief betaald, reden waarom de laadpalen vaak op max 3x25A zijn aangesloten. (en bij een duo laadpaal 2 x 11kW vaak maar eigenlijk 2 x 8.6kW is).

Sommige aanbieders hebben 1-1-2017 toen dit inging de prijzen hun prijzen verlaagd (Allego), voor anderen (Nuon) is het nu mogelijk geworden laadpalen te plaatsen zonder subsidie.

Wat ik niet begrijp: de overheid is minder subsidie kwijt aan de laadinfrastructuur, maar krijgt aan de andere kant minder energiebelasting binnen. Toch een soort vestzak/broekzak lijkt me.
 
Mede door de hoge kosten vooraf en mijn lage jaarkilometrage hebben mij doen besluiten maar een gewone laadpaal te nemen in plaats van deze regeling. Voor die maandelijkse prijs van de meterhuur kan ik 1 keer volledig laden tegen normale kosten. Daarnaast kom ik geregeld langs een supercharger en die paar keren dat ik dan thuis moet laden tegen een "duur" tarief laat ik dan maar voor wat ze zijn. Voor die aansluitkosten kan ik behoorlijk vaak laden.
 
Zo wil ik het geheel aansluiten met een Maxem. Ziet iemand hier een denkfout in (heb ik ook aan Erik van Maxem gevraagd)?

Overigens geld de regeling ook voor particulieren, ik denk alleen dat het moeilijk wordt een energieleverancier te vinden die dit aan particulieren levert.

De aanvraag voor meter 2 loopt, aangezien dit de eerste aanvraag is die Stedin heeft gehad is het voor hun ook even puzzelen. Ik hou jullie op de hoogte.


stedin (1).png
 
Ik gebruik deze regeling nu ruim een jaar. Wat er nodig is, is een zelfstandig aansluiting met een eigen EAN nummer. Met de belastingdienst heb je zelf niets te maken, in mijn geval handelt Greenchoice Zakelijk dat af, door je een korting (door) te geven op de energiebelasting. Je betaalt nu over de eerst 10k kWh hetzelfde tarief als voor >10k kWh
 
Er is nog een voordeel bij de extra aansluiting die alleen voor de auto is.
Die zal echter voor een ieder verschillend uitpakken.
Als je een extra aansluiting neemt, zijn de eerste 25 meter kabel gratis.
Als je een garage hebt die een eind van de straat staat, bespaar je dus ook een bedrag aan kosten voor het leggen van een kabel.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Er is nog een voordeel bij de extra aansluiting die alleen voor de auto is.
Die zal echter voor een ieder verschillend uitpakken.
Als je een extra aansluiting neemt, zijn de eerste 25 meter kabel gratis.
Als je een garage hebt die een eind van de straat staat, bespaar je dus ook een bedrag aan kosten voor het leggen van een kabel.

Welke "eerste 25 meter kabel" bedoel je?
De nieuw aan te leggen kabel vanaf het elektriciteitsnet onder de openbare weg naar je garage?
Men gaat er in dit topic inmiddels vanuit dat in een bestaande meterkast een tweede meter met eigen EAN aansluiten op de bestaande hoofdkabel volstaat. Dit is een interpretatie van een "zelfstandige aansluiting". Ik betwijfel of de wet dat zo bedoelt, ondanks dat er best een energieleverancier kan zijn die dit heeft goedgekeurd.
 
Beste heer,

Enige tijd geleden heb ik telefonisch contact met u gehad over een lager tarief bij een zelfstandige aansluiting voor een laadpaal.
Zoals telefonisch besproken ontvangt u hierbij de link naar de website van de overheid, waar u meer informatie kunt vinden:

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met zelfstandige aansluiting

Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Is dat niet zo, stel uw vraag dan aan onze klantenservice via [email protected]. Wij helpen u graag

Met vriendelijke groet,
Greenchoice