Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

When Product Features Disappear – Amazon, Apple and Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Interessante blog over het verwijderen van functies
zie hier de volledige blog

Posted on November 21, 2013 by steveblank

One of the great innovations of the 21[SUP]st[/SUP] century are products that are cloud-connected and update and improve automatically. For software, gone are the days of having to buy a new version of physical media (disks or CD’s.) For hardware it’s the magical ability to have a product get better over time as new features are automatically added.

The downside is when companies unilaterally remove features from their products without asking their customers permission and/or remove consumers’ ability to use the previous versions. Products can just as easily be downgraded as upgraded.
It was a wake up call when Amazon did it with books, disappointing when Google did it with Google Maps, annoying when Apple did it to their office applications – but Tesla just did it on a $100,000 car.
It’s time to think
about a 21st Century Bill of Consumer Product Rights

Tesla – Our Problems are Now Your Problems

In November 2013 Tesla, a manufacturer of ~$70,000 to $120,000 electric cars, used a software “update” to disable a hardware option customers had bought and paid for – without telling them or asking their permission.tesla-model-s2.jpgOne of Tesla features is a $2,250 “smart air suspension” option that automatically lowers the car at highway speeds for better mileage and stability. Over a period of 5 weeks, three Tesla Model S cars had caught fire after severe accidents – two of them apparently from running over road debris that may have punctured the battery pack that made up the floor pan of the car. After the car fires Tesla pushed a software release out to its users. While the release notice highlighted new features in the release, nowhere did it describe that Tesla had unilaterally disabled a key part of the smart air suspension feature customers had purchased.Only after most of Telsa customers installed the downgrade did Tesla’s CEO admit in ablog post, “…we have rolled out an over-the-air update to the air suspension that will result in greater ground clearance at highway speed.”Translation – we disabled one of the features you thought you bought. (The CEO went on to say that another software update in January will give drivers back control of the feature.) The explanation of the nearly overnight removal of this feature was vague “…reducing the chances of underbody impact damage, not improving safety.” If it wasn’t about safety, why wasn’t it offered as a user-selected option? One could only guess the no notice and immediacy of the release had to do with the National Highway Safety Administration investigation of the Tesla Model S car fires.This raises the question: when Tesla is faced with future legal or regulatory issues, what other hardware features might Tesla remove or limit in cars in another software release? Adding speed limits? Acceleration limits? Turning off the Web browser when driving? The list of potential downgrades to the car is endless with the precedent now set of no obligation to notify their owners or ask their permission.In the 20[SUP]th[/SUP] century if someone had snuck into your garage and attempted to remove a feature from your car, you’d call the police. In the 21[SUP]st[/SUP] century it’s starting to look like the normal course of business.


 
Elders op dit forum wordt er ook al zoveel gejammerd over die aanpassing, alsof de wereld zojuist is vergaan. En dat om een inch minder lagere auto op snelwegsnelheid, een functie die mogelijk in januari alweer terugkomt (met meer controle erover zelfs). Het is net een stel verwende kleine kinderen.
 
Ik kan het goed begrijpen de bezorgdheid.
Nu is het een functie die "niet zoveel uitmaakt".

Maar wat als ze vinden dat je niet mag bellen tijdens het rijden ? Wat als ze vinden dat de back-view camera alleen aan mag staan tijdens achteruit rijden ?
Hoe zou je reageren dat het geluid zeer zacht gaat staan als je boven de 50km/h gaat rijden, gewoon omdat ze vinden dat dit extra risico met zich meebrengt (bv omdat 4 ongelukken zijn gebeurt waar iemand niks heeft gehoord omdat het geluid te hard staat..).

Vanuit ICT perspectief is dit een ZEER kwalijke situatie. Het is een vorm van privacy inbraak. Niet meteen in de vorm dat ze je gegevens vrijgeven, maar wel hoe jij je moet gedragen/reageren in je eigen omgeving.
 
+1 voor Martin.

De kans dat dit gedrag van leveranciers naar de verkeerde kant doorschiet acht ik ook levensgroot.

Stel dat er op afstand aanpasbare software in je magnetron zat.
Dan kwam er inmiddels bij het aanzetten altijd een pop-up venster met de de vraag 'Weet u zeker dat u niet per ongeluk uw huisdier probeert op te warmen?' [Ja] / [Annuleren].

Zodat je vanzelf elke keer dat je de magnetron aan wilt zetten op [Aan] en meteen op [Ja] drukt.

:cursing:
 
Elders op dit forum wordt er ook al zoveel gejammerd over die aanpassing, alsof de wereld zojuist is vergaan. En dat om een inch minder lagere auto op snelwegsnelheid, een functie die mogelijk in januari alweer terugkomt (met meer controle erover zelfs). Het is net een stel verwende kleine kinderen.

Is het niet eerder een principekwestie: als je 2.200 EUR betaald hebt voor een optie, dan is het toch niet normaal dat men je die plotseling en stiekem terug afpakt, zonder in ruil een terugbetaling van dat bedrag voor te stellen?
Het is toch niet omdat iemand voldoende kapitaalkrachtig is om zich een Tesla te kunnen permitteren, dat men die op zo'n manier 2.200 EUR moet doen weggooien? Een bestelbon voor een Tesla ondertekenen is toch niet hetzelfde als een gelofte van vrijgevigheid en eeuwige financiële ondersteuning van een nieuwbakken automobielbedrijf afleggen?
 
Elders op dit forum wordt er ook al zoveel gejammerd over die aanpassing, alsof de wereld zojuist is vergaan. En dat om een inch minder lagere auto op snelwegsnelheid, een functie die mogelijk in januari alweer terugkomt (met meer controle erover zelfs). Het is net een stel verwende kleine kinderen.

Eens. 5 stappen naar voren, eentje terug. Het komt vanzelf weer goed. Het gaat erom dat je vertrouwen heb dat de fabrikant (Tesla) op de juiste manier door blijft ontwikkelen, dat hun lange termijn visie voor het product overeenkomt met je eigen verwachtingen. Heb je dat vertrouwen niet, maak dan een keuze hoe je verder wil.

Ter relativering: Bij voldoende marktgrootte wordt iedere fabrikant vroeg of laat door een deel van hun klanten als evil gezien. Bij doorontwikkelingen aan een massaproduct kun je nooit iedereen tevreden stellen. Zelfs al is het een positieve verandering, dan nog houden mensen niet van verandering en worden puur om die reden boos. Dus je kunt het gewoon niet goed doen, niet voor alle gebruikers.
 
Eens. 5 stappen naar voren, eentje terug. Het komt vanzelf weer goed. Het gaat erom dat je vertrouwen heb dat de fabrikant (Tesla) op de juiste manier door blijft ontwikkelen, dat hun lange termijn visie voor het product overeenkomt met je eigen verwachtingen. Heb je dat vertrouwen niet, maak dan een keuze hoe je verder wil.

Ter relativering: Bij voldoende marktgrootte wordt iedere fabrikant vroeg of laat door een deel van hun klanten als evil gezien. Bij doorontwikkelingen aan een massaproduct kun je nooit iedereen tevreden stellen. Zelfs al is het een positieve verandering, dan nog houden mensen niet van verandering en worden puur om die reden boos. Dus je kunt het gewoon niet goed doen, niet voor alle gebruikers.

Daar ben ik het op zich mee eens. Wat mij irriteert is dat ik deze wijziging niet in de release-notes las. Dan had ik er zelf voor kunnen kiezen.
Is ook de les die ik heb geleerd tot nu toe. De Tesla-release-notes vertellen maar een beperkt en niet volledig verhaal.Dingen die als nieuw worden genoemd zitten er vaak gewoon al in. Ik wacht voortaan met installeren en bekijk eerst de ervaring van mensen die niet kunnen wachten totdat ze de laatste update hebben geïnstalleerd..
 
Ik kan het goed begrijpen de bezorgdheid.
Nu is het een functie die "niet zoveel uitmaakt".

Maar wat als ze vinden dat je niet mag bellen tijdens het rijden ? Wat als ze vinden dat de back-view camera alleen aan mag staan tijdens achteruit rijden ?
Hoe zou je reageren dat het geluid zeer zacht gaat staan als je boven de 50km/h gaat rijden, gewoon omdat ze vinden dat dit extra risico met zich meebrengt (bv omdat 4 ongelukken zijn gebeurt waar iemand niks heeft gehoord omdat het geluid te hard staat..).

Vanuit ICT perspectief is dit een ZEER kwalijke situatie. Het is een vorm van privacy inbraak. Niet meteen in de vorm dat ze je gegevens vrijgeven, maar wel hoe jij je moet gedragen/reageren in je eigen omgeving.

Als, als, als. Laten we eerst eens afwachten of er in de toekomst andere dingen veranderen. Mocht het toch gebeuren, dan heeft het vast te maken met veiligheidsvoorschriften vanuit de overheid. En het is niet zo dat dit alleen met Tesla's kan. Veel moderne auto krijgen voortdurend software-updates, alleen gebeurt dat dan bij een servicebeurt en niet via de lucht. Dus als deze vrees voor Tesla geldt, geldt ze voor steeds meer auto's. Daar moeten we mee leren leven.

- - - Updated - - -

Is het niet eerder een principekwestie: als je 2.200 EUR betaald hebt voor een optie, dan is het toch niet normaal dat men je die plotseling en stiekem terug afpakt, zonder in ruil een terugbetaling van dat bedrag voor te stellen?
Het is toch niet omdat iemand voldoende kapitaalkrachtig is om zich een Tesla te kunnen permitteren, dat men die op zo'n manier 2.200 EUR moet doen weggooien? Een bestelbon voor een Tesla ondertekenen is toch niet hetzelfde als een gelofte van vrijgevigheid en eeuwige financiële ondersteuning van een nieuwbakken automobielbedrijf afleggen?

Het is niet dat die 2.200 euro alleen voor een automatische verlaging was bij hoge snelheid, die was ook voor meer comfort (luchtvering) en voor de mogelijkheid de auto hoger te kunnen zetten bij een obstakel. Dus er is maar een deel van de functionaliteit weg. En als het goed is, komt die (in verbeterde vorm) terug. Verbeterd omdat je er dan zelf controle over hebt. Ik vond het irritant dat ik de auto op hoge snelheid bij een slecht wegdek niet van Low naar Standard kon zetten.

- - - Updated - - -

Daar ben ik het op zich mee eens. Wat mij irriteert is dat ik deze wijziging niet in de release-notes las. Dan had ik er zelf voor kunnen kiezen.
Is ook de les die ik heb geleerd tot nu toe. De Tesla-release-notes vertellen maar een beperkt en niet volledig verhaal.Dingen die als nieuw worden genoemd zitten er vaak gewoon al in. Ik wacht voortaan met installeren en bekijk eerst de ervaring van mensen die niet kunnen wachten totdat ze de laatste update hebben geïnstalleerd..

Misschien hadden ze geen tijd om het fatsoenlijk in de release notes te zetten? Het is een last-minute aanpassing geweest naar aanleiding van de recente incidenten. De update werd ook heel snel over de hele wereld gepusht, wat tot nu toe niet gebruikelijk was. Dus we hoeven niet meteen uit te gaan van voorbedachte rade. Het schijnen ook maar mensen te zijn, daar bij Tesla.
 
Misschien hadden ze geen tijd om het fatsoenlijk in de release notes te zetten? Het is een last-minute aanpassing geweest naar aanleiding van de recente incidenten. De update werd ook heel snel over de hele wereld gepusht, wat tot nu toe niet gebruikelijk was. Dus we hoeven niet meteen uit te gaan van voorbedachte rade. Het schijnen ook maar mensen te zijn, daar bij Tesla.

Als je de tijd hebt om de software aan te passen heb je ook de tijd om het in de notes op te schrijven. Zodra je het hebt uitgedacht kan je én programmeren én de tekst aanpassen. Was me al eerder opgevallen dat releasenotes gewoon erg slecht zijn. Features die al in de software zitten worden als nieuw aangemeld in de notes. Eigenlijk vind ik het helemaal geen echte releasenotes -;) Ik ga dan ook helemaal niet uit van voorbedachte rade - vind gewoon dat ze er te weinig aandacht aan besteden.
 
Als, als, als. Laten we eerst eens afwachten of er in de toekomst andere dingen veranderen. Mocht het toch gebeuren, dan heeft het vast te maken met veiligheidsvoorschriften vanuit de overheid. En het is niet zo dat dit alleen met Tesla's kan. Veel moderne auto krijgen voortdurend software-updates, alleen gebeurt dat dan bij een servicebeurt en niet via de lucht. Dus als deze vrees voor Tesla geldt, geldt ze voor steeds meer auto's. Daar moeten we mee leren leven.

- - - Updated - - -

Afwachten is in veel gevallen te laat. Zeker op het gebied van ICT en ja, deze auto is een computer op wielen en dus behandel ik het ook als een computer...
Ik geef liever op voorhand aan wat ik niet akkoord vind en wat wel. Laatste wat ik wil is voor verassingen staan.

Ik houd er niet van als keuzes voor mij worden gemaakt als het over een product gaat dat van mij is. Indien het mijn product is, maak ik de keuzes of wil ik een keuze hebben.
Natuurlijk indien het een wet is die het voorschrijft, kun je niet anders..
 
Ik hou hier ook niet van. En het is niet de eerste keer dat Tesla dit deed: ook het verlagen van de laadspanning naar 13A/26A is hier een voorbeeld van. Ook dat werd zonder enige vermelding in de "release notes-die-geen-release-notes-zijn" doorgevoerd. En daar heb ik, met een single charger, best last van.

Dus wat is het volgende? Is het vergezocht om te denken dat als er ooit ergens in de wereld, zeg, een paar auto's last hebben van storingen in de traction control, dat Tesla dan proactief met een software upgrade 100Nm koppel en 100pk vermogen weghaalt in alle auto's, en dan een half jaar doet om de problemen op te lossen?