Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Whispbar dakdrager voor Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Onderdelen om deze dakdrager te monteren zijn specifiek voor de model S.
Na montage is ook niets abnormaals vastgesteld, tijdens de rit naar huis (met open pano) is de schade ontstaan.
Plaatser heeft al aangegeven dat zij alle verantwoordelijkheid nemen, maandag wordt contact opgenomen met hoofdkantoor Thule.

Ondertussen alles nog eens nagekeken en de juiste kit (Thule XT kit 3153) is gebruikt en voor zover ik kan zien is alles correct gemonteerd.
(het lijkt er op dat "iets" niet juist is met de kit)

Ben al lang blij dat ik zelf niets gemonteerd heb maar het overgelaten heb aan de specialisten. :D

Tesla Aartselaar is al op de hoogte en zal hopelijk spoedig pano kunnen vervangen.
Oei Pebe... ik heb dezelfde set liggen.
Heb die zelf in elkaar gestoken. Je moest echt wel specifiek de handleiding volgen. Heb er nog klevertjes op gekleefd terug gedemonteerd omdat er iets niet klopte. Door de ronding van het dak is er echt wel een groot verschil.
Als ik het goed begrijp is de schade gekomen bij het openen van het dak? Heeft autovak die geplaatst?

Ik zal het dan wel eens voorzichtig moeten testen.
Hoop dat het snel opgelost wordt en dat Thule het dekt.
 
Ondertussen alles nog eens nagekeken en de juiste kit (Thule XT kit 3153) is gebruikt en voor zover ik kan zien is alles correct gemonteerd.
(het lijkt er op dat "iets" niet juist is met de kit)
Pebe... ik heb even vergeleken met mijn bestelling en de website van Thule. Volgens mij heb jij geen "Thule 753" Want daar staan de sloten centraal.
Thule Rapid System 753, 7531 | Thule | België

Je hebt voor de tesla 2 oplossingen. Blijkbaar hebben ze voor jou de onderste gekozen.
Dakdrager | Thule | België

Als je wil mag je altijd langs mij komen om te testen met mijn set. Ik heb de bovenste samenstelling.
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    1.3 MB · Views: 190
Na het verhaal van Pebe waarbij zijn Thule wingbar de pano had beschadigd ben ik me gaan informeren bij Thule.
In de productspecificaties staat nergens vermeld dat het dak onbruikbaar wordt na montage. Pas in de handleiding vind je ene logo zonder tekst.
Schermafbeelding 2016-06-21 om 15.49.37.png

Dit is het verhaal van Thule:

Deze set past inderdaad op de wagen met glazen dak, alleen geeft de tekening duidelijk aan dat je het glazen dak niet mag openen met de dakdragers geinstalleerd.

Nu ben ik wel teleurgesteld dat we op vakantie onze pano niet kunnen gebruiken. Uiteindelijk is het zomer.
Aangezien het binnen 2 weken is ben ik wel bang dat de whispbars van Tesla tegen die tijd leverbaar zijn.

Bijkomend is er in 2015 een verandering is gekomen in het panoramisch dak.
Wat ik me afvraag is, zijn er mensen met een tesla met nieuw type dak (eind 2015) die whispbars hebben en zeker zijn dat hun dak nog open kan? Zou het kunnen dat het nieuw type dak de oorzaak is waarom het niet meer open kan?

Het nieuwe dak vind je hier.

In vergelijking met het oude zie je dat de clips bij de nieuwe niet meer direct tegen het koetswerk gemonteerd zijn.

br,
Christian
 
Last edited:
Ik heb inderdaad de Whispbars van Tesla toen gekocht voor het oude dak. Na de aankoop van een nieuwere Tesla zijn de bevestigingsboutjes vervangen door langere dunnere bouten (M10 naar 80xM8) en is de achterste drager inderdaad wel iets smaller gemaakt (pootjes, staan iets dichter bij elkaar).
Maar ik heb zeker geen problemen ondervonden dat het dak niet meer tussen die pootjes zou kunnen
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Steven and Pebe
Hallo allemaal,

Ik zit deze thread ( en ook wat andere te lezen ) en kom er nog niet helemaal uit.... Stel dat ik de wispbar dakdragers monteer ( lijkt de beste optie qua maat en luchtweerstand ), hoe weet ik dan welke dakkoffer er op past, vanwege de kennelijk wat afwijkende breedtemaat van de dragers?

Groet
Rob
 
Ik heb via Tesla de Whispbar dakdragers aangeschaft. Die heb ik nodig omdat een zoon zijn eigen ski's wil meenemen. Welke skidragers passen er op de Whispbar? De enige die ik heb kunnen vinden kosten bijna 200 euro. Zijn er ook goedkope opties, zoals bijvoorbeeld een kliksysteem waar de ski's in passen?
 
Ik heb via Tesla de Whispbar dakdragers aangeschaft. Die heb ik nodig omdat een zoon zijn eigen ski's wil meenemen. Welke skidragers passen er op de Whispbar? De enige die ik heb kunnen vinden kosten bijna 200 euro. Zijn er ook goedkope opties, zoals bijvoorbeeld een kliksysteem waar de ski's in passen?
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Ik heb de ski's los op de dakdragers eigenlijk nog nooit overwogen (ten opzichte van een dakkoffer met daar de ski's in). Niet gehinderd door kennis van aerodynamica zou ik zeggen dat een dakkoffer meer weerstand geeft (en dus een hoger verbruik) dan losse ski's. Maar iets zegt me dat zo'n koffer juist misschien wel weer voor een geleidelijkere luchtstroom zorgt...of zoiets. Iemand enig idee wat gunstiger is voor je verbruik, losse ski's of een dakkoffer? (ik zou zeggen, Wim kom er maar in!)
 
Beetje onzin al die percentages zobder feitelijke metingen. Ik gebruik op mijn T MS 90D een whispbar en een whispbar koffer. Normaliter een verbruik van 210 Wh/km en nu 245 Wh/km. Dat is een toename van 16,6%. Dat geldt bij een snelheid van 100 km/pu. Rij je harder dan geldt sen bepaalde efficientiecurve die praktisch gelijk loopt aan de curve zonder dakdrager en koffer. Eenmaal op bestemming haal ik de dakkoffer er af en rij ik door met de dragers. Praktisch geen extra inefficientie. Dakraam kan open tot ongeveer 45% met koffer maar ik hou niet van de herrie dus die blijft dicht. Het is vakantie he...kalm aan ;-)
 
Beetje onzin al die percentages zobder feitelijke metingen. Ik gebruik op mijn T MS 90D een whispbar en een whispbar koffer. Normaliter een verbruik van 210 Wh/km en nu 245 Wh/km. Dat is een toename van 16,6%. Dat geldt bij een snelheid van 100 km/pu. Rij je harder dan geldt sen bepaalde efficientiecurve die praktisch gelijk loopt aan de curve zonder dakdrager en koffer. Eenmaal op bestemming haal ik de dakkoffer er af en rij ik door met de dragers. Praktisch geen extra inefficientie. Dakraam kan open tot ongeveer 45% met koffer maar ik hou niet van de herrie dus die blijft dicht. Het is vakantie he...kalm aan ;-)
Hoezo onzin Marc69? Ik heb juist serieus gemeten.
Kijk maar hier:
Verbruik Model S met dakkoffer
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp