Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Winterbanden-set uitwisselbaar tussen model S en model X?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou graag een winterbanden-set kopen voor mijn model S 85 (2014), maar vermits ik midden volgend jaar waarschijnlijk switch naar model X, vraag ik me toch af of die sets voor beide voertuigen bruikbaar zijn. M.a.w. is de velgengeometrie hetzelfde. Kan een 19" op model X of moet het toch een 20" zijn? Bij Tesla konden ze me op dit moment nog geen antwoord geven op deze vragen.
Een mooie banden-set kost best een aardige duit en draagt zéér weinig bij in de verkoopwaarde van een 2de hands wagen. Ik rij al van begin jaren negentig met winterbanden en heb dit vorige - gelukkig zachte - winter niet gedaan, maar ik voel me daar toch niet happy bij.
Weet iemand daar al iets meer over?
Geert
 
Both the 20" and 22" wheels are staggered with wider tires on the back wheels. The 20" uses 265/45R20 on the front and 275/45R20 on the back, while the 22" uses 265/35R22 on the front and 285/35R22 on the back.

Door sticker from Elon's X.jpg


- - - Updated - - -

Ik vrees dat het moeilijk wordt, stovalo. Er zijn ook wel 21" velgen onder de Model X gesignaleerd maar ze zijn breder dan wat je onder een Model S kan monteren. Breder dan 245 lukt niet vooraan bij een Model S.

21 inch on Model X.JPG
 
Je kan de X met 245 winterbanden gaan uitrusten, maar aangezien de totale diameter en omtrek van de banden bij de X groter is dan de S, komt je daar niet zomaar mee weg.

Bijvoorbeeld (Bandenmaat Omrekenen » Bandenmaat Berekenen » Oponeo.nl):

Een 265/35/22 band zou je kunnen vervangen door een: 245/55/19 (+1.04%).

Een 285/35/22 zou ook zelfs vervangen kunnen worden door een 245/55/19 (-0.82%)

Voor zover ik kan nagaan (autoweeksite), zitten er onder een S standaard: 245/45/19. Ofwel....de totale hoogte/omtrek van een band voor de X is groter dan voor de S. Of je in de X kunt aangeven dat er 245/45/19 band(jes) onder zitten, zal je na moeten vragen aangezien het formaat dermate anders is dat je deze formaten niet zomaar onderling kunnen gebruiken..
 
19" past. Alleen de geadviseerde banden maat door Tesla is dan 265/50/19

Tesla — 19" Cyclone Wheel and Winter Tire Package

De OP gaat uit van een set winterbanden voor de S, welke hij ook voor de toekomstige X wil gebruiken. De S staat als het goed is op 245/45/19. Wanneer je de bandenmaat van het eerder geposte plaatje omrekent naar een theoretische 245 band voor de X, dan is deze 245/55/19. Dus niet direct uit te wisselen met de S band die 245/45/19 is, maar ik weet niet of het eventueel technisch mogelijk is de X uit te rusten met "te kleine" wielen. Dat moet de OP navragen bij Tesla.

Een 265/50/19 band is qua diameter/omtrek direct uit te wisselen met een mogelijke 245/55/19.

En nog een belangrijke vraag....passen de 19" velgen van een S uberhaupt wel op een X?
 
Vandaar mijn link naar de Tesla accessoire shop voor de model X waar deze 19" velgen worden aangeboden.....

Uiteraard helder. Maar ik dacht vanuit de vraag van de OP. En dan is het antwoord....Ja, de winterbanden van de S kunnen onder de X.
MITS: De 19" S velgen "uberhaupt onder een X passen (een velg heeft immers meer maten en eigenschappen dan alleen het aantal inches) EN wanneer de auto "ingesteld" kan worden om te rijden met een kleinere band (omtrek/diameter) dan die er origineel onder zit.

Aangezien het verschil in grootte tussen een S en X band buiten de tolerantie loopt.
 
Ik heb nog een setje winterbanden van de model S liggen (standaard 19") maar na het lezen van dit draadje en het berekenen van het verschil in totale diameter lijkt het mij geen goed plan om de 19" winterset op de X te leggen. (X zal er pas midden november zijn)
Ik denk dat op de standaardvelgen van de X voor 265/45/20 en achter 275/45/20 zal liggen.
Voor: 265/45/20 vs 245/45/19 is een verschil in diameter van 43,3mm (auto komt daardoor een goede 2,2 cm lager vooraan)
Achter: 275/45/20 vs 245/45/19 is een verschil in diameter van 52,4mm (auto komt daardoor een goede 2,6 cm lager achteraan)
Lijkt me het verstandigst om dan maar winterbanden op de standaard 20" velgen van de X te leggen.

Kan iemand mij advies geven betreffende winterbanden voor standaard 20" velgen op de X?