Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Winterbanden-set uitwisselbaar tussen model S en model X?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou graag een winterbanden-set kopen voor mijn model S 85 (2014), maar vermits ik midden volgend jaar waarschijnlijk switch naar model X, vraag ik me toch af of die sets voor beide voertuigen bruikbaar zijn. M.a.w. is de velgengeometrie hetzelfde. Kan een 19" op model X of moet het toch een 20" zijn? Bij Tesla konden ze me op dit moment nog geen antwoord geven op deze vragen.
Een mooie banden-set kost best een aardige duit en draagt zéér weinig bij in de verkoopwaarde van een 2de hands wagen. Ik rij al van begin jaren negentig met winterbanden en heb dit vorige - gelukkig zachte - winter niet gedaan, maar ik voel me daar toch niet happy bij.
Weet iemand daar al iets meer over?
Geert
 
Both the 20" and 22" wheels are staggered with wider tires on the back wheels. The 20" uses 265/45R20 on the front and 275/45R20 on the back, while the 22" uses 265/35R22 on the front and 285/35R22 on the back.

Door sticker from Elon's X.jpg


- - - Updated - - -

Ik vrees dat het moeilijk wordt, stovalo. Er zijn ook wel 21" velgen onder de Model X gesignaleerd maar ze zijn breder dan wat je onder een Model S kan monteren. Breder dan 245 lukt niet vooraan bij een Model S.

21 inch on Model X.JPG
 
Je kan de X met 245 winterbanden gaan uitrusten, maar aangezien de totale diameter en omtrek van de banden bij de X groter is dan de S, komt je daar niet zomaar mee weg.

Bijvoorbeeld (Bandenmaat Omrekenen » Bandenmaat Berekenen » Oponeo.nl):

Een 265/35/22 band zou je kunnen vervangen door een: 245/55/19 (+1.04%).

Een 285/35/22 zou ook zelfs vervangen kunnen worden door een 245/55/19 (-0.82%)