Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zijn er richtgetallen voor laadverlies bij thuisladen en sluipverbruik

This site may earn commission on affiliate links.
Thuis laad ik op met 360V/12A. Is er een redelijk richtgetal in % voor het verschil van kW op de meterkast meter en wat er daadwerkelijk in de Tesla accu komt?
En daarnaast, wat is het gemiddelde verlies aan kW bij geen gebruik (dus sluipverbruik). Alles om te besparen is juist ingesteld (Sentry: UIT, Smart summon: UIT, Energy savings: Aan, Always connected: UIT)
Tesla heeft mij bevestigd dat het panel in de auto enkel het verbruik tijdens ritten registreert.
 
Data I have collected over the past 6 years on my mid-2016 MS90D would suggest that you will see around a 12% loss in energy drawn from source to energy actually stored in the battery. So for 10 kWh pulled from your electric source you'll end up with about 8.8 kWh added to the battery.

For parasitic loss, this will depend upon various factors including ambient temperature and how much you may use the app to check on the car as this keeps the car from going to 'sleep'. My car sits for extended periods when I am on overseas assignment. Over the past 70 days since my car was last driven I have averaged about 0.5 kWh per day, or the equivalent of about a 20 watt constant power draw. This is with using my own datalogging program the will ping the car a few times a day, letting it sleep the rest of the time.
 
average drain rate is .2 across all users. The number of watts you see added to the battery should match your charging system watts (360*12) = 4.32 kw
What is the unit of 0.2? Sounds to me like 20% drain loss. Or do you mean 0.2 per 4.32 loaded kW? So almost 5%?
Because I charge from home it's hard to see the specific loaded kW because during the charging process we use of course several other devices in home. In the Tesla I can't actually see the specific added kW. Only the percentage or the range.
 
Data I have collected over the past 6 years on my mid-2016 MS90D would suggest that you will see around a 12% loss in energy drawn from source to energy actually stored in the battery. So for 10 kWh pulled from your electric source you'll end up with about 8.8 kWh added to the battery.

For parasitic loss, this will depend upon various factors including ambient temperature and how much you may use the app to check on the car as this keeps the car from going to 'sleep'. My car sits for extended periods when I am on overseas assignment. Over the past 70 days since my car was last driven I have averaged about 0.5 kWh per day, or the equivalent of about a 20 watt constant power draw. This is with using my own datalogging program the will ping the car a few times a day, letting it sleep the rest of the time.
Thank you! Very clear and helpful.
 
Eens een oud draadje oprakelen.
Kleine oefening gedaan.
Gisteren openbaar geladen aan openbare laadpaal van 11kW.
53CE504F-DA80-4F86-BE5E-D77A6A2FD6E4.jpeg

42 kWh verbruik. In de auto stond dat er 40 kWh geladen was. Er zijn dus 2 kWh laadverliezen. Of 2/42= 4,76% verloren.
Er is 5 uur geladen. Dus 8,4kW gemiddeld (gedeelde paal).

Is veel meer dan thuis aan 7,4 kW. Daar zit ik aan meer dan 10%.

Andere check. Met die 40kWh ben ik van 38% naar 90% gegaan. 52% bij zou dus betekenen dat 100% 77kWh is. Ik dacht dat dit maar 75% was

En het verbruik. Die 40kWh is verbruikt op een rit van 150 km en 2 ritten van 7,5km. Of 242 Wh/km. Tesla gaf aan dat het verbruik 200Wh/km was. Dit zou 33kWh zijn. Waar is die 7kWh naartoe? Er is dus 7,5 kW verbruik geweest die niet in de statistieken meegeteld zijn.
Er zijn 3 koudstarts geweest. Dit zou kunnen betekenen, dat die koudstarts voor ongeveer een uur volop de verwarming noodzakelijk gemaakt hebben (als het klopt dat volle verwarming aan 6kW gebeurt, wat ik ergens las) de 2 korte ritten duurden maar 10 minuten,
 

Attachments

  • 67375149-4843-4774-9A48-0E10EFC276B7.png
    67375149-4843-4774-9A48-0E10EFC276B7.png
    94.1 KB · Views: 80
Dank je Phil! Mooie test. Wat jij constateert heb ik vaak als vermoeden. De cijfers in het dashboard komen niet overeen met wat er daadwerkelijk gebeurt. En het punt is dat het altijd MEER verbruik is dan wat aangegeven, nooit minder.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Eens een oud draadje oprakelen.
Kleine oefening gedaan.
Gisteren openbaar geladen aan openbare laadpaal van 11kW.
DDBB3CA2-F077-4B04-B3A6-B813E78098D4.jpeg

42 kWh verbruik. In de auto stond dat er 40 kWh geladen was. Er zijn dus 2 kWh laadverliezen. Of 2/42= 4,76% verloren.
Er is 5 uur geladen. Dus 8,4kW gemiddeld (gedeelde paal).

Is veel minder dan thuis aan 7,4 kW. Daar zit ik aan meer dan 10%. verschil monofase vs driefase?

Andere check. Met die 40kWh ben ik van 38% naar 90% gegaan. 52% bij zou dus betekenen dat 100% 77kWh is. Ik dacht dat dit maar 75% was

En dan het verbruik. Die 40kWh is verbruikt op 165 km. Zou dus 242 Wh/km zijn. Tesla gaf 200 Wh/km aan dat zou dus 33kWh verbruik geweest zijn. Er zaten wel 2 korte ritten in van 7,5 km en 1 lange rit van 150km. 3 keer een koudstart dus. Maar ik dacht dat batterijconditionering en interieurverwarming meegenomen werden in het verbruik. Waar is die 7kWh dan naar toe?
Phantom drain? Sentry stond niet op. Preheating ook niet.