Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zonnepanelen als ZZp-er... hoe steekt het in elkaar??

This site may earn commission on affiliate links.
- Tesla Check
- TWC Check
- Zonnepanelen X

Ik ben zelfstandig ondernemer (zzp, geen BV) en wil graag bovenstaande symbiose compleet maken.

Wat zijn de spelregels en hoe kan ik dit fiscaal gezien het meest interessant inrichten.
Alle tips en tools zijn welkom!

2e vraagstuk is hoeveel opbrengst is reeel nodig met een gezin van 4 en om ‘the black pearl’ regelmatig van juice te voorzien?

Aangezien er veel forumleden in dezelfde situatie verkeren verwacht ik dat er vast veel nuttige info boven komt drijven.

Bij voorbaat dank voor de gedeelde kennis en de tips!!! :D
 
afhankelijk van je situatie: deelname aan een collectief project via een coöperatie.
is oa relevant als je zelf niet over voldoende, geschikte ruimte voor panelen beschikt. lokaties zijn vaak optimaal waardoor hoog CO2 rendement. Door je aan te sluiten bij een Coöperatie hog potentieel fin. rendement (blijft niets aan de strijkstok hangen). wij (Zon op Heemstede, 6 collectieve projecten operationeel) halen jaarlijks tussen 10 en 13% netto resultaat op geïnvesteerde bedragen - impliceert: na 7 tot 8 jaar zijn panelen terugbetaald. Daarna liggen ze nog minimaal 7 tot 8 jaar (15 jaar recht van opstal).
wij verstoken zelf in totaal 13.500 kWh per jaar (met 50.00 km per jaar) - je kan tot max 10.000 kWh via de
coöperatie laten lopen. Wij hanteren als vuistregel/doelstelling een investering van €300 per certificaat van (gemiddelde opbrengst) van 250kWh per jaar. Maar coöperaties verschillen daarin.
 
Mijn accountant heeft me jaren geleden verteld dat ik op mijn privé woning geen zonnepanelen kon laten leggen om vervolgens de BTW terug te vragen omdat ik al een onderneming (ZZP) had. Als mijn vrouw geen onderneming had dan had eea op haar naam mogelijk geweest. Helaas was dat niet het geval. Heb uiteindelijk de panelen privé laten leggen en geen BTW terug gevraagd. De terug verdientijd is dus 21% langer geworden. ( Nog 1 jaar :))
 
Hoeveel jaar geleden dan Rogier P? Nog niet zo heel lang geleden is bekend geworden dat ook de BTW van oudere zonnepaneleninstallaties teruggevraagd kan worden, d.w.z. eerder geplaatst dan 2013. En ik ben geen accountant, maar ik vraag me af of hij gelijk had.

Nee ik vermoed dat de accountant hier de plank heeft misgeslagen. Je moet alleen voor je privé entiteit een nieuw BTW nummer aanvragen. De btw kun je dan gewoon terugvorderen en 3 kwartalen nihil aanslag en je 'onderneming' weer opheffen. Beetje accountant weet wel hoe dit werkt een constructie die volledig valide is.
 
Ik ben daar ook eens in gedoken en die accountant zal waarschijnlijk hebben geadviseerd om als ZZP'er geen BTW terug te vragen omdat dit financieel ongunstig is als je dit op je eigen BTW nummer doet. De fiscus rekent een jaarlijks forfait voor zonnepanelen (afhankelijk van aantal stuks) en dit dien je bij je aangifte mee te nemen zolang als je die panelen hebt. Zie ook de site van de belastingdienst.
Kortom: niet zo fijn. Maar als je gebruik kunt maken van de KOR (kleine ondernemers regeling), dan doe je 1 keer aangifte en dan ben je er verder klaar mee. Vandaar dus het idee om de elektriciteitsaansluiting en panelen op naam van de partner te zetten.
 
Hmmm gaan helaas niet echt de diepte in over de fiscale regels...
Mijn privé gebruik lift bijvoorbeeld mee op de panelen dus hoe moet je dat in verhouding zien met je aftrekposten. En wanneer geldt de KIA en wanneer de MIA? Die antwoorden zie ik helaas niet...
Bel ze gewoon en vraag naar Paul Dalebout. Ik had precies dezelfde situatie als jij. En de oplossing is vrij makkelijk.
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande
Heb dit ooit gevraagd aan een belastingadviseur.

Komt neer op:
zakelijke panelen, dus BTW terugvragen op zakelijk nummer en panelen zelf op de zaak zetten + afschrijven (20 jaar dacht ik)

Vervolgens heb je nog de btw forfait, ik heb dat opgelost met twee MID gecertificeerde tussenmeters, zolang auto verbruik > zonnepanelen opbrengst is er geen sprake van teruglevering en dus ook geen forfait.

Hier zijn antwoord:

Dit is inderdaad iets om over na te denken. Het lijkt me een normale gedachtegang, dat je zelf stroom opwekt en in principe BTW verschuldigd bent en dit tegelijk weer verbruikt, waardoor je per saldo geen BTW verschuldigd bent.

Dit is dan anders als een particulier stroom opwekt en een BTW belaste prestatie levert en dit stroom weer verbruikt waarop geen BTW verrekend kan worden.

Zojuist heb ik dit nog even afgestemd met de Belastingdienst. Het is de bedoeling dat de opgewekte en terug geleverde stroom aangegeven wordt in de BTW aangifte. Hierover is BTW verschuldigd als af te dragen. De BTW op de afname van de energie is vervolgens weer verrekenbaar. In theorie kun je verwachten, dat het 2e kwartaal over het algemeen zonnig is waardoor meer stroom wordt opgewekt dan afgenomen en zal per saldo afgedragen moeten worden. In het 4e kwartaal zal dit dan andersom zijn.

Aangezien er sprake is van een doorlopende prestatie met de omzetbelasting, kan je dit ook eenmaal per jaar verwerken in de aangifte omzetbelasting aan de hand van de eindafrekening van de energieleverancier.
 
De businesscase wordt mooier bij plusminus 90 zonnepanelen: als je meer dan 25kwu per dag opwekt en minimaal 10% gebruikt om de Tesla op te laden daken je de investering in vijf jaar afschrijven en kom je in aanmerking voor MIA(28% en EIA(58.5% met maximum van 750 euro/KWU. Dus zeg investering 45.000 euro is eerste jaar aftrek van 0,48x45.000=21.600 + 25x750=18.750 =40.350.
bij ZZP en marginaal belastingtarief van 52% is het belastingvoordeel het eerste jaar 0.4576x40.350= 18.464
stroomvoordeel, stel dat 10.000Kwu in auto gaat en 15.000 Kwu in huis is 10.000x0.15x 0.5424= 814 euro en 15.000 x 0.18=2700 euro.

Dus eerste van de 45.000 euro in het eerste jaar 21.978 terug
Het tweede jaar .20 x 45.000x 0.4576 = 4119 electravoordeel 3514 dus 7632 euro

terugverdientijd is dan ongeveer 4 jaar En in jaar vijf 7632 winst en vanaf jaar zes 3514 euro

Dit uitgaande van eenmanszaak, niet BTW plichtig thuis laden
 
Mijn BV heeft 21 performance-panelen op mijn privé woning laten monteren door dezelfde partij die @CJA Hulskamp noemt. Niet de goedkoopste van de markt, wel kwalitatief dik voor elkaar.

De geschatte opbrengst is 7.096 kWh/ jr. Daarvan rij ik de Tesla en wat over is levert de BV aan privé.
Uit de offerte:
"U plaatst uw zakelijke zonnepanelen op uw privé-woning. Dat deze zonnepanelen tot het ondernemingsvermogen worden gerekend en in aanmerking komen voor fiscale voordelen is vastgelegd door de Staatssecretaris van Financiën in een besluit uit 2014. Voorwaarde is dat de zonnepanelen niet onderdeel van de dakconstructie worden. Ook dient de zonnestroom die u privé gebruikt te worden bemeten en afgerekend. OpdeZon legt uw installatie zo aan dat aan beide voorwaarden is voldaan."

Schermafbeelding 2018-10-10 om 21.11.57.png Schermafbeelding 2018-10-10 om 21.12.09.png
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Mijn accountant heeft me jaren geleden verteld dat ik op mijn privé woning geen zonnepanelen kon laten leggen om vervolgens de BTW terug te vragen omdat ik al een onderneming (ZZP) had. Als mijn vrouw geen onderneming had dan had eea op haar naam mogelijk geweest. Helaas was dat niet het geval. Heb uiteindelijk de panelen privé laten leggen en geen BTW terug gevraagd. De terug verdientijd is dus 21% langer geworden. ( Nog 1 jaar :))

Ik ben daar ook eens in gedoken en die accountant zal waarschijnlijk hebben geadviseerd om als ZZP'er geen BTW terug te vragen omdat dit financieel ongunstig is als je dit op je eigen BTW nummer doet. De fiscus rekent een jaarlijks forfait voor zonnepanelen (afhankelijk van aantal stuks) en dit dien je bij je aangifte mee te nemen zolang als je die panelen hebt. Zie ook de site van de belastingdienst.
Kortom: niet zo fijn. Maar als je gebruik kunt maken van de KOR (kleine ondernemers regeling), dan doe je 1 keer aangifte en dan ben je er verder klaar mee. Vandaar dus het idee om de elektriciteitsaansluiting en panelen op naam van de partner te zetten.

Ik ben zelf ook ZZP'er. Vanwege het bovenstaande zijn de zonnepanelen op naam van mijn vrouw gekomen (zij was dus zelf geen ondernemer), dus volledige BTW terug. Forfait blijkt onder KOR, dus dat kost je jaarlijks niks meer. Wat we wel moesten doen, was de energierekening op naam van mijn vrouw zetten. Deze was toch al privé (ik heb geen eigen werkruimte of zo), dus dat was alleen een kwestie van overzetten.

Mijn BV heeft 21 performance-panelen op mijn privé woning laten monteren door dezelfde partij die @CJA Hulskamp noemt. Niet de goedkoopste van de markt, wel kwalitatief dik voor elkaar.

De geschatte opbrengst is 7.096 kWh/ jr. Daarvan rij ik de Tesla en wat over is levert de BV aan privé.
Uit de offerte:
"U plaatst uw zakelijke zonnepanelen op uw privé-woning. Dat deze zonnepanelen tot het ondernemingsvermogen worden gerekend en in aanmerking komen voor fiscale voordelen is vastgelegd door de Staatssecretaris van Financiën in een besluit uit 2014. Voorwaarde is dat de zonnepanelen niet onderdeel van de dakconstructie worden. Ook dient de zonnestroom die u privé gebruikt te worden bemeten en afgerekend. OpdeZon legt uw installatie zo aan dat aan beide voorwaarden is voldaan."

Eeeh ... "op mijn privé woning laten monteren" vs "Voorwaarde is dat de zonnepanelen niet onderdeel van de dakconstructie worden.". Mis ik iets?
 

Zit zo'n propositie nu eens na te lezen... kan daar wel commentaar plaatsen via FB, maar geen zin om daar gebruik van te maken..

Conclusie: Als alternatief is het veel interessanter om je aan te sluiten bij een energiecollectief. Bij de projecten die wij ilokaal realiseren kosten die 5.200kWh je een investering van €6.240. Het effect is precies hetzelfde, alleen 25% goedkoper. Er zijn honderden van die collectieven: zie zonopnederland.nl

"U rijdt helemaal groen en 100% duurzaam"
Hier wordt de suggestie gewekt dat de "eigen" opgewekte stroom ook zelf gebruikt wordt. De zon schijnt overdag en dat is voor de meeste mensen typisch het moment dat je niet thuis bent. Die stroom wordt dus gewoon aan het net geleverd - je auto laden doe je s'nachts, je rijdt dan ook pas groen en duurzaam als je je stroom koopt bij een echt groene leverancier.

"U wordt onafhankelijk van de grote energiemaatschappijen".
Nee, natuurlijk niet - je blijft afhankelijk van een energieleverancier (groot of klein doet er niet toe). In de propositie zit (uiteraard) geen accupakket om de opgewekte stroom op te slaan. Zie verder bovenstaande.