Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gekraak/rammeltjes in Model X, hoe wordt dit opgelost?

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een Model X Raven 2020. Super auto. Rijdt heerlijk maar ik irriteer mij toch aan het volgende en ben benieuwd wat jullie zouden doen en of er tips zijn.

Tijdens het rijden hoor ik soms heel irritant gekraak/getik en het lijkt van links boven te komen. Heb al diverse panelen op gedrukt tijdens het rijden maar kan niet achterhalen waar het vandaag komt. Het zijn korte/zachte tikjes. Alsof een kabeltje los zit en ergens tegenaan tikt.

Mijn auto heeft nu ongeveer 74.000 km gereden en dus nog 6000 kilometer garantie. Half augustus heb ik een service-afspraak gepland om diverse zaken op te lossen en heb dit gekraak ook aangegeven.

Hoe gaat Tesla dit oppakken? Het gekraak hoor je alleen op wegen die iets hobbelig zijn. Bij gladde weg of te veel hobbels hoor je het niet. Ik wil voorkomen dat dit een ‘wij kunnen niks horen/vinden’ situatie wordt en ik irriteer mij hier wel behoorlijk aan dus het moet opgelost worden. Het is een 100.000 euro kostende 2 jaar oude auto. Dit moet gewoon goed zijn.

Iemand tips/advies?
 
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een Model X Raven 2020. Super auto. Rijdt heerlijk maar ik irriteer mij toch aan het volgende en ben benieuwd wat jullie zouden doen en of er tips zijn.

Tijdens het rijden hoor ik soms heel irritant gekraak/getik en het lijkt van links boven te komen. Heb al diverse panelen op gedrukt tijdens het rijden maar kan niet achterhalen waar het vandaag komt. Het zijn korte/zachte tikjes. Alsof een kabeltje los zit en ergens tegenaan tikt.

Mijn auto heeft nu ongeveer 74.000 km gereden en dus nog 6000 kilometer garantie. Half augustus heb ik een service-afspraak gepland om diverse zaken op te lossen en heb dit gekraak ook aangegeven.

Hoe gaat Tesla dit oppakken? Het gekraak hoor je alleen op wegen die iets hobbelig zijn. Bij gladde weg of te veel hobbels hoor je het niet. Ik wil voorkomen dat dit een ‘wij kunnen niks horen/vinden’ situatie wordt en ik irriteer mij hier wel behoorlijk aan dus het moet opgelost worden. Het is een 100.000 euro kostende 2 jaar oude auto. Dit moet gewoon goed zijn.

Iemand tips/advies?
Grote kans dat het een draagarm is van een van de voorwielen; de rubbers daarvan drogen uit en het gaat kraken; is bij mijn X onder garantie vervangen en duurt ongeveer 2 uur. (SEC Utrecht). Idd even langs een SEC en zij stellen dit snel vast.
 
Bij mijn 2018 Model X zijn zowel de draagarmen als rubbers vaak vervangen (3x) bij kraken onder garantie. Altijd wel weer teruggekomen en onder zwaardere belading of hogere luchtvering standen is dit vaak het duidelijkst. Voor mij nu buiten garantie laat ik wat het is.
 
Hier ook een vervelend "kraakje" in de M3 (bijna zo erg als bij een eerdere Triumph Spitfire, die moest kraken want anders stond hij in panne).
Tijdens het reizen willen wij totale rust en gedurende onze 3 maanden vakantie heeft de muziek nauwelijks opgestaan, en dan is dat "kraakje" inderdaad duidelijker aanwezig...
Na 3 maanden "kraak"", "kraak" viel het ons op op de terugreis dat het "kraakje" weg was... Hmmm, challenge... wat is het verschil...
...
Ergens in Frankrijk kon ik als enige verklaring vinden dat de koffer zo vol zat (en die zat ook echt vol) dat er genoeg spanning op de achterbank stond om dat "kraakje" geen kans te geven.
Eens terug thuis en de koffer leeg was, was ook het "kraakje" terug.
...
Onderzoek wees uit dat op de sluiting van de achterbank een klein beetje speling zit dat dit vervelende "kraakje" teweeg brengt.
Als ik nog eens tijd heb zal ik een beetje isolatietape rond het ijzeren bevestigingspunt maken, dat het probleem zou moeten oplossen.
Nu dat we terug thuis zijn en de muziek weer op kan/ moet (inderdaad thuis kan ik er niet zonder) heb ik ook geen last van het "kraakje"...
 
  • Funny
Reactions: Enzo63
Het kan ook het magneetje aan het einde van de zonneklep zijn. Dat schiet dan niet lekker in het buisje, en blijft er ruimte bestaan dat het tikken (geen kraken) kan veroorzaken. Dat is echter niet iets dat permanent optreedt.