Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

32A rood stopcontact en Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Ik heb een Model 3 en meerdere locaties van mijn bedrijf waar ik een 32a stekker kan inpluggen (ook 16a en 63a beschikbaar)
Kan ik gewoon een kabel kopen met open einde, hier een rode 32a stekker op maken en gaan? Is er een standaard kabel die ik ergens kan halen die dit voor elkaar krijgt? Zijn er mensen die dit ook al doen en wat is de ervaring hier mee, ik las op TeslaVragen.nl dat ik hiermee ong 100km/u er bij kan laden.
Alvast dank
 
Je kan een extra rode plug kopen voor op je mobiele lader, als het goed is heb je al een blauwe plug. De lader van de M3 gaat maar tot 11 kW. Is voldoende om binnen 5 uur op 90% te komen.
Ben aan het zoeken maar krijg eigenlijk geen rode plug voor 16A gevonden - heb je een link toevallig? Ik zie voor de mobile charger eigenlijk alleen maar blauwe plug. Op het moment heb ik alleen een shuko stekker erbij
 
Ja, even de rem erop.

De Tesla Mobile Charger die bij je Model 3 geleverd wordt is een enkelfase-model dat tot 16A kan laden als je de blauwe kampeerstekker gebruikt, of 13A met de Schuko stekker.

1617550753940.png



16A * 230V = 3,68kW
13A * 230V = 2,99kW

Op die blauwe stekker een adapter voor een rode stekker steken zal je laadsnelheid niet verhogen.

Als je toch op een rooie stekker snel wil laden, dan moet je uitwijken naar de UMC v1 die bij een Model S en X geleverd wordt (werd?), of aftermarket naar andere laders zoeken die wel 3 fase ondersteunen.

1617550790398.png


Deze kon wel 11kW aan, en dat op maximum 16A aan 3 fase:

16A * 230V * 3 = 11,04kW

Tesla bied nu een model aan met een vaste rode stekker voor €700

 
Overigens, voor de duidelijkheid:

Je rode stekker heeft 5 polen: L1, L2, L3, N en aarding.

De Type 2 stekker heeft er 7: L1, L2, L3, N, CP, PP en aarding.


Er gebeurt dus wel nog wat in het bakje dat halverwege zo een laadkabel zit. Daarin zit elektronica die communiceert met je auto, en ervoor zorgt dat er duidelijk gecommuniceerd wordt hoeveel vermogen de laadkabel aan kan, zodat de auto maximum dat vermogen zal vragen. Ook zal de auto de stekker in het stopcontact van de auto sluiten, zodat een bezoeker niet ongevraagd en zonder onderbreking de stekker uit de auto kan trekken, om schade door boogvorming te vermijden.

Het is dus niet zo simpel als een kabel met aan de ene kant een Type 2 connector kopen, en aan het kabeleind een 32A rode plug aan te steken.
 
Ik leen dit draadje even. Het is me nog niet helemaal helder.
Ik wil de model 3 graag laden aan een rode stekker. Heb een UMC gen2 (diegene die origineel bij mijn 2019 model 3 is geleverd).
Kan ik nou wel of niet 3 fasen laden als ik nog ergens een rode adapter kan vinden?

Deze dus maar dan de rode variant (die is er geweest volgens mij).
 
Ik leen dit draadje even. Het is me nog niet helemaal helder.
Ik wil de model 3 graag laden aan een rode stekker. Heb een UMC gen2 (diegene die origineel bij mijn 2019 model 3 is geleverd).
Kan ik nou wel of niet 3 fasen laden als ik nog ergens een rode adapter kan vinden?

Deze dus maar dan de rode variant (die is er geweest volgens mij).
3F niet met de gen2. Wel 1F 32A mits je een adapter koopt + de tesla blauwe 32A adapter. (Op voorwaarde dat je rode aansluiting ook 3F 32A is uiteraard).
752A3AD0-ED92-42ED-91EB-00C4194BE035.jpeg
AED402DF-2BF5-4A3D-BF33-060B3501C536.jpeg
 
Ik was ook vroeg met de Gen1 UMC tweedehands voor 250 euro plus nog eens 75 voor alle mogelijke verlopen en 10 m 32A verlengkabel. Die umc is altijd mee, die verlopen en 10m alleen op vakantie, zelden gebruikt maar ik zal ze telkens meeverhuizen. 1x een flatbed voorkomen plus de ergernis en je hebt m eruit. zo heb ik voor de vakantie ook altijd een 7m mennekes mee, want hier en daar waan je je 5 jaar terug in de tijd. (In Nederland/Duitsland heb je de facto nooit iets dat op laadstress zou kunnen gaan lijken. Dat had ik in 2018 overigens ook al niet. Maar in Portugal zal dat voor de daytrips nog wel een uitdaging zijn zonder al die kabels.)
 
  • Like
Reactions: ERvee