In dat opzicht zou Tesla eens bij Apple in de leer moeten gaan. Als er in Apple software een fout blijkt te zitten, Apple had eerder een probleem met hun kaartapplicatie, blijkt Apple in staat om dat in no-time te herstellen. Bij Apple is dat een kwestie van dagen, niet van meer dan een jaar zoals bij Tesla.
Tenslotte vind ik het jammer dat Tesla in de persoon van Elon Musk heel open lijkt maar dat feitelijk totaal niet is. Bij alle problemen blijft Tesla doof en doet problemen als met de drivetrain af als 'een tikkend kabeltje'. Het continue doormodderende gedoe met de steeds noodzakelijke vervanging van de drivetrains is heel vervelend. Tesla heeft dit probleem kennelijk nog steeds niet onder controle. Bij mij zijn in één week drie nieuwe drivetrains gemonteerd en ook weer vervangen. Ik rij nu met de minst brommende versie van die drie rond. En helaas is deze drivetrain al weer lawaaiiger dan toen deze 5 maanden geleden werd gemonteerd.
En weet één van jullie wat er nu echt aan de hand is? Ik niet.
Nou het heeft bij Apple ook wel even geduurd voordat er een hoogwaardige Map-applicatie was. En op dit moment is de software van Apple ook niet helemaal betrouwbaar. Mijn Macbook Pro, nieuwe versie, is al een paar keer vastgelopen, wat ik vroeger nooit had. Maar natuurlijk, ze hebben het in het algemeen goed in de vingers en Cook heeft ook, na de eerste Maps-flop ronduit gezegd: "We screwed up".
Terug naar de brom. Ik denk dat er iets logistiek fout is gegaan bij jouw auto. Als je een drive-train vervangt vanwege de brom kan het niet zo zijn dat er een andere inkomt die datzelfde euvel heeft. Bij mij duurde het wel even maar de drive-train die ik nu heb is tot nu toe stil, ook na de 5.000 km die ermee gereden is. Zit de genoemde fix er in? Ik hoop het.
Nu heb ikzelf ook een bedrijf dat een applicatie beschikbaar stelt. Als er iets gemeld wordt dan ben ik daar naar buiten toe ook luchtig over en zeg dat het een goede is en dat we het gaan oplossen.
Dat we vervolgens ons een dag en een nacht in de rondte werken om de oorzaak te achterhalen en vervolgens een fix moeten maken die dan ook nog geïmplementeerd moet worden hoeft men niet te weten.
Het lijkt me ook niet handig als Elon Musk zou zeggen, "het is een probleem en we hebben geen idee hoe we dit moeten aanpakken", ook al zal dat op enig moment best wel (even) het geval geweest kunnen zijn.
Een tijd geleden, misschien wel 20 jaar, was ik één van de eersten die met de Nissan Primera ging rijden. Toen een bijzondere auto want het was één van de eerste familiekoetsen die de 200 km/uur haalden. Maar met de keuze van de remschijven was het niet goed gegaan. Na een paar maanden trokken deze krom en de vervangende set (wat wel wat voeten in de aarde had destijds) deed na een paar maanden hetzelfde zodat ik bijna een jaar aan het tobben was. Pas de derde set was, kennelijk van andere makelij , had het euvel niet. Niet prettig wanneer bij fors remmen het stuur uit je handen trilt.
Natuurlijk wil ik zaken niet bagatelliseren en is de brom een erg hinderlijk fenomeen. Ik ben maar wat blij dat ik er voor nu (en altijd?) vanaf ben. Gelukkig heeft het geen invloed op de bedrijfszekerheid tenzij er iets bij komt als een "clung" in de aandrijving. Dat kan dan tot stilvallen leiden.
Een ander probleem, dat dat ook heeft, is een relais ergens in de batterij dat de voeding van de 12w volt accu regelt (als ik het goed omschrijf). Hapert dat relais, valt de auto stil. Ik heb dat op het forum een aantal keren voorbij zien komen. Wie weet kan dat mij ook gebeuren of wellicht is het al aangepast? Who knows?
Verder lijkt mij dat de bedrijfszekerheid over het algemeen erg groot is, hoewel het natuurlijk enorm vervelend is als je het overkomt.