Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

About time to unveil the D

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het wel onrealistisch van mensen die denken dat de gehele auto-pilot inclusief alle sensoren te retrofitten zou zijn.
Mensen met een beetje technische achtergrond weten dit interdaad, maar niet iedereen heeft dat. En toen we een tijd geleden nog niet wisten dat de beloftes van Musk niets waard zijn, waren er vast ook wel een paar mensen mèt technische achtergrond die dat geloofden. Wat met een beetje roadmap is het best te toen om enkele zaken achteraf te retrofitten. Bij een echt premium merk uit Beieren kan dit - binnen bepaalde grenzen - namelijk al jaren. Het verschil tussen een visionair en een leugenaar is niet zo groot en zit kennelijk in de uitvoering.
 
En vervolgens mag je vrolijk een nieuwe uitkiezen (als je je verzekering bij CB hebt lopen)...
Oh irony :)
Maar hopelijk heeft die dan minder kinderziektes.
Mijn punt is dat het geen kinderziektes zijn. Kinderziektes zijn te verhelpen, of gaan over. Beide ramen in de voorportieren waren verticaal gekrast en dat is keurig verholpen. Mijn drivetrain maakt een scherp snerpend geluid bij lagen vermogens en ook die wordt binnenkort vervangen (al is dat ook al weer 2 maanden geleden vastgesteld en staat er nog steeds geen afspraak gepland).

Mijn punt is dat het Tesla's beleid is om gemaakt beloftes niet na te komen. In plaats van 'eerst de oude af te maken' wordt er veel tijd en energie gestoken in nieuwe, veelal onzinnige, features, die ook nog eens de huidige installed base devalueren. Want wie koopt er nou een auto met >400pk om op de autopilot te gaan rijden? Die overigens nog niet eens een autopilot is, of ook maar gehomolegeerd is om op de openbare weg te gebruiken.
 
Oh irony :)

Mijn punt is dat het geen kinderziektes zijn. Kinderziektes zijn te verhelpen, of gaan over. Beide ramen in de voorportieren waren verticaal gekrast en dat is keurig verholpen. Mijn drivetrain maakt een scherp snerpend geluid bij lagen vermogens en ook die wordt binnenkort vervangen (al is dat ook al weer 2 maanden geleden vastgesteld en staat er nog steeds geen afspraak gepland).

Mijn punt is dat het Tesla's beleid is om gemaakt beloftes niet na te komen. In plaats van 'eerst de oude af te maken' wordt er veel tijd en energie gestoken in nieuwe, veelal onzinnige, features, die ook nog eens de huidige installed base devalueren. Want wie koopt er nou een auto met >400pk om op de autopilot te gaan rijden? Die overigens nog niet eens een autopilot is, of ook maar gehomolegeerd is om op de openbare weg te gebruiken.

Ik vraag mij af wie die idioten zijn die €100k + neer tellen voor een Model S zonder een beetje onderzoek te doen naar het bedrijf (net 11 jaar oud) en de auto (net 2 jaar oud).

Sinds in 2012 de eerste Model S aan Steve Jurvetson werd overhandigd gaat er geen week voorbij zonder dat Tesla iets aan de auto veranderd of verbeterd. Deze stap is natuurlijk een grote, maar het past in het gedrag van het bedrijf zoals het al jaren werkt.

Als je een Model S koopt van Tesla, dan koop je een auto van een bedrijf dat explosief groeit. Tesla test hierin echt de grenzen van wat mogelijk is en regelmatig gaan ze er overheen. Alles om het bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien. Soms vallen daarbij slachtoffers die niet de service krijgen die we gewend zijn bij een auto van een ton. Ook hiervoor geld: Kijk uit je doppen voor je zoveel geld uitgeeft.

Als je veilig wilt gaan, koop lekker een dikke Benz, een sportieve Beemer of een elegante Jag. Als je early adopter wilt zijn en met grensverleggende technologie wilt rondrijden dan loop je een risico. Staat het je niet aan, dan moet je een beslissing nemen. Ga je dit nog langer pikken of niet? Tesla gaat zeker nog 2 jaar explosief groeien en het laat zich nog raden wat er gaat gebeuren als Model III op de markt komt. Waarschuwing voor de P85D kopers: Over 6 maanden heeft Tesla waarschijnlijk weer technologie toegevoegd die niet te retrofitten is.

Mijn punt is: Bezint eer gij begint!
 
Ik vraag mij af wie die idioten zijn die €100k + neer tellen voor een Model S zonder ...
Uw waardeoordeel voegt niets aan de discussie toe. Gelieve de volgende keer naar uw reactie naar uw beeldscherm te schreeuwen in plaats van te posten.

- - - Updated - - -

Begint allemaal redelijk decadent te klinken.
Gelukkig staat er (af en toe) een smiley bij.
Wat dacht je van: In de fik steken is fiscaal het aantrekkelijkst ;-)
 
De eerste review van de P85D, prachtig geschreven: 2015 Tesla Model S P85D First Test - Motor Trend
Tja, die 4WD zat er gewoon aan te komen. De extra seconde van de acceleratie af is daar waarschijnlijk maar een 'bijverschijnsel' van.

Maar ik denk dat de tijd en energie die aan de 'autopilot' is besteed, voor iedereen beter besteed was aan bugfixes en een fatsoenlijk navigatiesysteem.
 
Tja, die 4WD zat er gewoon aan te komen. De extra seconde van de acceleratie af is daar waarschijnlijk maar een 'bijverschijnsel' van.

Maar ik denk dat de tijd en energie die aan de 'autopilot' is besteed, voor iedereen beter besteed was aan bugfixes en een fatsoenlijk navigatiesysteem.

Zoals je weet is het autopilot verhaal nogal sterk overhyped. Wat ze bij de lancering van de P85D hebben laten zien is volgens mij verre van klaar om los te laten. Wat ik heb begrepen is dat Tesla begin 2014 een samenwerking is aangegaan met Mobileye om er in de eerste plaats voor te zorgen dat Tesla's een hoge score kunnen (blijven) krijgen in de Europese veiligheidstests. Omdat er hiervoor zowiezo een rist sensoren nodig waren, hebben ze wat verder gekeken dan wat strikt noodzakelijk is. Ik vermoed dat de extra kost verwaarloosbaar is. Mbt de tijd die aan de autopilot is besteed zal dat ook wel meevallen gezien de ervaring van Mobileye beschikbaar is binnen het partnership.

Veel meer dan ACC verwacht ik niet in 2015.
 
Last edited:
Tja, die 4WD zat er gewoon aan te komen. De extra seconde van de acceleratie af is daar waarschijnlijk maar een 'bijverschijnsel' van.

Maar ik denk dat de tijd en energie die aan de 'autopilot' is besteed, voor iedereen beter besteed was aan bugfixes en een fatsoenlijk navigatiesysteem.

Mooie uitspraak ook:
During a chat with Musk at the P85D's introduction, he mentioned that on average, Tesla implements about 20 modifications to the car per week. Not software, mind you, but actual hard parts. Per week.


Interessant leesvoer!
 
Tja, die 4WD zat er gewoon aan te komen. De extra seconde van de acceleratie af is daar waarschijnlijk maar een 'bijverschijnsel' van.

Maar ik denk dat de tijd en energie die aan de 'autopilot' is besteed, voor iedereen beter besteed was aan bugfixes en een fatsoenlijk navigatiesysteem.

Wacht even, als ik dat doortrek, dan zou je zo ook kunnen beweren dat de kosten/tijd die in ontwikkeling van ABS, ESP, airbags en stoelriemen is gegaan niet nuttig besteed was (ik kan me nog herinneren dat toen ESP net in de eerste auto's zat, het uitzetten ervan het eerste was wat men deed... Nu is het andersom).

Autopilot is een veiligheidssysteem. Daarnaast moet het (als ik het weinige materiaal dat Tesla heeft laten zien bestudeer) vooralsnog gezien worden als de autopilot in een vliegtuig, in de trant van 'blijf de huidig ingeslagen weg volgen' en (nog) niet het volledig autonoom rijden van a naar b.
Dit kan een berg ongelukken voorkomen met slecht zicht, vermoeidheid en drank achter het stuur. Sorry maar dat is ontelbaar veel belangrijker dan bugs in DAB ontvangst of een blunderende routeplanner. Maar ik hoop dat die parallel aan de autopilot toch ook worden opgelost.
 
Wacht even, als ik dat doortrek, dan zou je zo ook kunnen beweren dat de kosten/tijd die in ontwikkeling van ABS, ESP, airbags en stoelriemen is gegaan niet nuttig besteed was
Dat is natuurlijk onzin: Niet zelf hoeven sturen op de snelweg draag niets bij aan de veiligheid. Of toch in elk geval niet in dezelfde mate als ABS, ESP, airbags en stoelriemen. Deze laatste groep helpt je namelijk de auto onder controle te houden in een noodsituatie en beschermt je bij een botsing. Een autopilot helpt je alleen in geval van luiheid of extreme vermoeidheid. Je vergelijking gaat dus mank. In plaats van energie in deze nieuwe features te steken, hadden ze beter oude features als het navigatiesysteem af kunnen maken.

(ik kan me nog herinneren dat toen ESP net in de eerste auto's zat, het uitzetten ervan het eerste was wat men deed... Nu is het andersom).
Voor de meeste mensen is het buitengewoon onverstandig om ESP uit te schakelen op een auto met >400pk op de achterwielen.

Autopilot is een veiligheidssysteem. Daarnaast moet het (als ik het weinige materiaal dat Tesla heeft laten zien bestudeer) vooralsnog gezien worden als de autopilot in een vliegtuig, in de trant van 'blijf de huidig ingeslagen weg volgen' en (nog) niet het volledig autonoom rijden van a naar b.
Een autopilot in een vliegtuig houd je wings level, kan soms daarnaast een koers en hoogte vasthouden en in hele luxe gevallen hele routes vliegen, als gaat dat meer richting FMS. Voor piloten is een autopilot een essentieel veiligheidssysteem omdat het de pilot bij een hoge werkdruk door zijn vele andere taken kan ontlasten, zoals radiocommunicatie, navigatie, onverwachte gebeurtenissen of een combinatie daarvan.
Voor een automobilist is het gewoon een gadget. En hoewel de helft van de automobilisten geen benul heeft van wat het om zich heen gebeurt, heb ik dat nog altijd vele malen liever dan een experimentele autopilot. Ik vraag me zelfs af op het uberhaupt wel toegestaan is.

Dit kan een berg ongelukken voorkomen met slecht zicht, vermoeidheid en drank achter het stuur. Sorry maar dat is ontelbaar veel belangrijker dan bugs in DAB ontvangst of een blunderende routeplanner. Maar ik hoop dat die parallel aan de autopilot toch ook worden opgelost.
Als je vermoeid bent of gedronken hebt moet je gewoon niet achter het stuur kruipen. Een autopilot biedt daar geen oplossing.
 
Dat is natuurlijk onzin: Niet zelf hoeven sturen op de snelweg draag niets bij aan de veiligheid. Of toch in elk geval niet in dezelfde mate als ABS, ESP, airbags en stoelriemen. Deze laatste groep helpt je namelijk de auto onder controle te houden in een noodsituatie en beschermt je bij een botsing. Een autopilot helpt je alleen in geval van luiheid of extreme vermoeidheid. Je vergelijking gaat dus mank. In plaats van energie in deze nieuwe features te steken, hadden ze beter oude features als het navigatiesysteem af kunnen maken.

Ik denk dat dit iets te zwart wit is gesteld. Sinds de unveil heb ik bewust opgelet wat de nieuwe features voor mij zouden kunnen betekenen. Daarbij kom ik niet uit op het loslaten van het stuur en iets heel anders gaan doen uit het oogpunt van luiheid. Misschien over tien jaar.

Uit ervaring weet ik dat ik geen onfeilbare bestuurder ben. Eigenlijk is niemand dat. Het zou prachtig zijn als de auto, in dat ene geval dat ik even niet oplet, zelf begint te remmen. (overigens kennen diverse auto's dat al). In een file kan dat betekenen dat de auto de cyclus van optrekken en remmen geheel van mij overneemt. (ook niets nieuws)

Een waarschuwing wanneer ik harder rijd dan toegestaan of als ik uit koers raak is ook welkom. Eigenlijk zijn dit geen schokkende zaken. Ze bestaan al. Ik wil daarmee beginnen ook al heet het dan auto pilot maar is het dat voorlopig nog niet. Maar een auto die "rondom" alert is en dat communiceert of in het uiterste geval ingrijpt is toch wel mooi?

In de loop der tijd kan het dan meer worden, misschien ook wel spectaculair, maar alles op zijn tijd.

Daarnaast heb ik er vertrouwen in dat de navigatie goed gaat komen en misschien al bij de volgende update ons zal verbazen.

Verder mee eens dat je niet dronken achter het stuur moet stappen maar het lukt niet altijd om onvermoeid te rijden. Dan is alles wat kan helpen welkom.
 
Daarnaast heb ik er vertrouwen in dat de navigatie goed gaat komen en misschien al bij de volgende update ons zal verbazen.

Ik heb daar helaas minder vertrouwen in. Tesla heeft op veel terreinen baanbrekend werk verricht. Op het gebied van navigatie, en ook radio, hebben ze zelf niets hoeven ontwikkelen. Ze hadden alleen de juiste leverancier moeten selecteren. Het feit dat ze dat niet gedaan hebben en kennelijk ook niet heroverwegen, is zorgwekkend.
Zo lang ze bij Navigon blijven zal de navigatie niet echt verbeteren.
Ik rij met veel plezier één jaar in mijn Model S maar had verwacht dat Tesla in dat jaar de serieuze problemen met de navigatie en de radio zou hebben opgelost.
Versie 6.xxx heeft totaal geen verbetering gebracht.

In dat opzicht zou Tesla eens bij Apple in de leer moeten gaan. Als er in Apple software een fout blijkt te zitten, Apple had eerder een probleem met hun kaartapplicatie, blijkt Apple in staat om dat in no-time te herstellen. Bij Apple is dat een kwestie van dagen, niet van meer dan een jaar zoals bij Tesla.

Tenslotte vind ik het jammer dat Tesla in de persoon van Elon Musk heel open lijkt maar dat feitelijk totaal niet is. Bij alle problemen blijft Tesla doof en doet problemen als met de drivetrain af als 'een tikkend kabeltje'. Het continue doormodderende gedoe met de steeds noodzakelijke vervanging van de drivetrains is heel vervelend. Tesla heeft dit probleem kennelijk nog steeds niet onder controle. Bij mij zijn in één week drie nieuwe drivetrains gemonteerd en ook weer vervangen. Ik rij nu met de minst brommende versie van die drie rond. En helaas is deze drivetrain al weer lawaaiiger dan toen deze 5 maanden geleden werd gemonteerd.
En weet één van jullie wat er nu echt aan de hand is? Ik niet.
 
het grootste probleem dat ik in een jaar tijd met mijn auto heb gehad?
Dat mijn vrouw met vuile voeten was ingestapt...:redface:
Gebrom ken ik niet en heb ik nog niet kunnen horen. 2 keer een rariteit met de navigatie en de radio (standaard) kan wel beter, maar is niet dat het niet om aan te horen is....Ik ben in ieder geval nog zeer tevreden van mijn aankoop.
 
In dat opzicht zou Tesla eens bij Apple in de leer moeten gaan. Als er in Apple software een fout blijkt te zitten, Apple had eerder een probleem met hun kaartapplicatie, blijkt Apple in staat om dat in no-time te herstellen. Bij Apple is dat een kwestie van dagen, niet van meer dan een jaar zoals bij Tesla.

Vergeet dan wel niet dat Apple net iets groter is ($8,5 Miljard winst in het laatste kwartaal en $6 Miljard R&D budget voor 2014) en dat Apple maps een product is dat geld in het laatje brengt en een USP is op hun mobiele toestellen. Je plakt immers niet zomaar een TomTom op je iPhone :wink:

Ik ben het met je eens dat de navigatie dringend moet worden aangepast, maar dat vond ik van elke ingebouwde navigatie in elke wagen waar ik ooit mee gereden heb.