Wel jammer, wij hadden vorig jaar een heel andere ervaring.
Aan de SuC van Steg ging ineens het alarm af: de frunk bleef openstaan volgens de software in de auto. Op het eerste zicht was er niets aan de hand, dus wij reden verder over de Sempione naar het Lago d'Orta. Onderweg valt autopilot uit wegens open frunk... Allerlei meldingen op het scherm en met de billen toegeknepen verder gereden. Bij het vakantiehuisje aangekomen heb ik nog eens goed gekeken: niks te zien. 's Nachts ging echter het alarm opnieuw af (fijn voor de buren) en bleek de frunk opnieuw "open" te staan. Oplossing: frunk half open zetten en de rest van de auto op slot.
De volgende de dag heb ik eens gebeld met Tesla Rome, want het standaardnummer was geen doorkomen aan. Vriendelijk te woord gestaan en doorverbonden met Tesla Milaan. Blijkbaar was er een probleem met de secundaire sluiting van de frunk. Ze gingen het onderdeel bestellen en stelden voor om dan eens langs te komen in Milaan. Enkele dagen later toch eens teruggebeld: het duurde wat langer om het onderdeel vanuit NL in Italië te krijgen, konden we een afspraak maken op een ander tijdstip. Ik heb dan gezegd dat we de week daarop in Turijn zaten en vervolgens in Aosta. "Geen probleem, we sturen wel een ranger."
Zes dagen later zaten we op de camping in
Dzovennoz en hadden we al een hele reeks grappen doorlopen met de nieuwe reisgenoten over het tanken en hoe duur het was (vervolgens opstaan en je auto inpluggen is hilarisch). Genietend van een biertje met de buren zien we ineens een steviggebouwde maar kleine Italiaanse werkmens het terrein oplopen.
"Signore Roberto?"
"Sì, sono io."
"Sono qua per la vostra Tesla."
"Ah, bene grazie. Mannen, ik moet even naar de garage met de auto." Uitpluggen, eens kijken naar de blikken en de opengevallen monden en naar de parkeerplaats rijden.
Jammergenoeg had de geblokte zuiderling niet het juiste onderdeel bij (wel van een facelift Model S), dus enkel symptomatisch opgelost. De Takata-airbag werd ook even vervangen, was nog een recall lopende.
Vijf dagen later in Bern gewoon het SeC binnengewandeld, probleem uitgelegd, half uur gewacht en met een gerepareerde, volledig functionele auto weer naar België.