Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies gevraagd: vermogen electrisch systeem is verminderd

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,250
2,278
Naarden, NL
Gisterenochtend gewoon ritje gemaakt. Bij het instappen gisterenmiddag vlogen de foutmeldingen mij om de oren en wilde auto niet starten:
- Wacht terwijl systeem controle uitvoert
- Voertuig start mogelijk niet opnieuw / service vereist
- vermogen electrisch systeem is verminderd / voertuig kan onverwacht uitschakelen
- Vermogen beperkt
- Rijden niet mogelijk / voedingspanning te laag

Ik kan ook de wall changer niet meer aansluiten, een zwart lipje aan de bovenkant van de laadpoort is geblokkeerd.

Tesla had ook al gezien dat er iets mis was en bij aanvragen service meteen een offerte voor 200 euro. Dat bedrag is geen probleem.

Wel twee andere problemen; ze hebben pas op 3 januari tijd én ik moet naar het service centrum! En dat betekent (auto start niet) een sleepwagen huren.

Bij wat speuren op het forum zag ik mensen (posts ui 2020) die dit hadden en daar ging het na een nacht sluiten weer weg. Bij mij helaas niet. Alles blijft donker.

Iemand suggesties? Kan het kwaad als ik probeer met een plastic staafje de vergrendeling in de laadpoort omhoog te duwen?
 
Last edited:
Je kunt nog proberen de noodontgrendeling van de laadpoort te trekken. Die zit in de kofferbak. Als het alleen dat lipje is dan zou je daar mee geholpen zijn. Maar als het dat alleen maar was (als de auto denkt dat er nog een laadkabel aangesloten is) dan hoef je geen meldingen van beperkt vermogen te krijgen.
Voedingsspanning te laag kan ook duiden op een te lage spanning van de 12V accu. Je kunt de auto nog gewoon openen? Meet dan de spanning van de 12V eens.
 
Dank voor de tip: meteen verder in manual gedoken...
- zwarte knopje naast de laadaansluiting - werkt niet
- op sleutel achterbak openen paar seconden vast houden - werkt niet
- vergrendeling in kofferbak - werkt niet

12V accu is in januari vervangen
 
100% reset is de 12V accu eens loskoppelen.

Fout, je reset dan helemaal niks want auto zal nog aan blijven. Je moet het HV systeem ook uitschakelen zodat de omvormer ook geen 12V meer geeft. Hiervoor zit een connector boven/achter de frunk met lus die je los moet halen (hangt normaal een oranje label aan).

Maar betwijfel sowieso of het veel nut gaat hebben, feit dat de laadpoort al in een modus is gegaan dat je de auto niet kan opladen wijst toch op een wat serieuzer probleem, waarschijnlijk in het HV systeem.
 
  • Like
Reactions: Gtech
Fout, je reset dan helemaal niks want auto zal nog aan blijven. Je moet het HV systeem ook uitschakelen zodat de omvormer ook geen 12V meer geeft. Hiervoor zit een connector boven/achter de frunk met lus die je los moet halen (hangt normaal een oranje label aan).
Ik kan niet spreken voor de Model 3/Y, maar mijn 2017 Model X ging volledig uit zonder aangesloten 12V batterij.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik kan niet spreken voor de Model 3/Y, maar mijn 2017 Model X ging volledig uit zonder aangesloten 12V batterij.

Scherm gaat misschien wel uit na paar seconde, maar volledig uit zal de auto echt niet zijn. Alleen 12V batterij loskoppelen is echt geen goede methode voor een volledige/100% reset. Beide 12V batterij en de lus van het HV systeem moeten losgekoppeld zijn. Alleen dan is de auto echt volledig uit.
 
Fout, je reset dan helemaal niks want auto zal nog aan blijven. Je moet het HV systeem ook uitschakelen zodat de omvormer ook geen 12V meer geeft. Hiervoor zit een connector boven/achter de frunk met lus die je los moet halen (hangt normaal een oranje label aan).

Maar betwijfel sowieso of het veel nut gaat hebben, feit dat de laadpoort al in een modus is gegaan dat je de auto niet kan opladen wijst toch op een wat serieuzer probleem, waarschijnlijk in het HV systeem.
In service mode kun je (bijna) alles checken.
Ik ben ervan overtuigd dat @Hbrink daarmee verder komt mbt analyse oorzaak
 
Scherm gaat misschien wel uit na paar seconde, maar volledig uit zal de auto echt niet zijn. Alleen 12V batterij loskoppelen is echt geen goede methode voor een volledige/100% reset. Beide 12V batterij en de lus van het HV systeem moeten losgekoppeld zijn. Alleen dan is de auto echt volledig uit.
In mijn ervaringen was met de 12V batterij losgekoppeld er helemaal geen leven meer in de auto. Deuren gingen niet open, ... Met 12V terug aan duurde het een redelijke tijd voor het scherm terug wat gaf, na eerst een Tesla logo te laten zien.

Ik ben er dus vrij overtuigd van dat alle 12V accessoires stroomloos waren.
 
In service mode kun je (bijna) alles checken.
Ik ben ervan overtuigd dat @Hbrink daarmee verder komt mbt analyse oorzaak

Helaas is nu alles donker :-( En kan ik dus niets meer doen. Tesland gaat proberen van de week iemand langs te sturen om te kijken of ze kunnen helpen. Anders via ANWB auto naar Amsterdam laten brengen....

Iedereen bedankt voor suggesties/hulp!!!
 
Als alles donker is, is ofwel de MCU geblokkeerd (software, weetjewel), of is er geen 12V meer (maar dan gaan de deuren van een S of X ook niet meer open).

Als het dode 12V is, booster of acculader aansluiten aan 12V accu, kijken of je de laadpoort kan vrij krijgen en in een laadpaal steken. Eens de HV batterij vol genoeg is kan ie de 12V batterij laden.
 
Als alles donker is, is ofwel de MCU geblokkeerd (software, weetjewel), of is er geen 12V meer (maar dan gaan de deuren van een S of X ook niet meer open).
Toen ik in de UK in panne stond met mijn MS90D, had ik ook zwarte schermen en toch gingen de deuren open en zelfs de frunk.
Boosters op de 12V brachten het scherm na 2 uur klooien door de pechverhelping weer tot leven.
 
Ik had onlangs hetzelfde voor. 12V batterij ook nog geen jaar oud, maar was wel de boosdoener. Idd booster (ANWB bij mij) op de accu en toen kwam de auto weer tot leven. Daarna toch de 12V accu vervangen, bleek na doormeten toch niet goed. Was geen originele Tesla accu. Schijnt dat ook de M3 kieskeurig is welke 12V er in zit volgens mijn garage. Succes!
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Ik had onlangs hetzelfde voor. 12V batterij ook nog geen jaar oud, maar was wel de boosdoener. Idd booster (ANWB bij mij) op de accu en toen kwam de auto weer tot leven. Daarna toch de 12V accu vervangen, bleek na doormeten toch niet goed. Was geen originele Tesla accu. Schijnt dat ook de M3 kieskeurig is welke 12V er in zit volgens mijn garage. Succes!
Zou je de 12v lead accu mogen vervangen door de 16V Li-ion?
 
Nee. Kan niet. Tenminste niet vanuit Tesla met een retrofit. Je zou zelf iets moeten verzinnen en de aansluitingen zijn anders dus het wordt heel erg afgeraden.
De 16V LiIon battery ziet er ook heel anders uit dan de (conventionele) 12V loodaccu.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD