Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Airbag lampje aan

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag had ik een vreemd probleempje onderweg naar mijn werk. Ik veranderde op Spotify van playlist en nummer en dat nummer werd niet lekker weergegeven (hick-ups in het geluid). Ook de GUI van de mediaspeler leek een paar seconden te hangen en daarna werkte die weer (geluid was nog niet in orde). Tot mijn verbazing brandde ook ineens het airbag lampje:

upload_2018-10-8_9-28-35.png


Tijdens het rijden maar even een reset gedaan (beide knopjes op het stuur paar seconden vasthouden) en daarna was het weer verholpen. Airbaglampje weer uit en ook het geluid was weer in orde.

Geen idee of de airbag ook daadwerkelijk was uitgeschakeld, maar ik vind het wel vreemd dat problemen in de MMI software een airbag-storing kan geven. Je zou toch verwachten dat dit is losgekoppeld van de entertainment functies? Iemand dit probleem wel eens gezien?
 
Als het grote scherm vastloopt neemt het kleine scherm de airbag melding over. (Is waarschijnlijk verplicht) Het betekent dat de airbag aanstaat bij de bijrijdersstoel. Je kan deze airbag namelijk uitzetten.
Als het lampje rood is dan betekent dat (in andere auto's) altijd dat er een storing is in het airbagsysteem. De melding dat de passagiersairbag actief is zie ik normaal ook niet op mijn grote scherm. Is ook zeker niet verplicht (tenminste niet in de EU), want mijn vorige auto's hadden ook niet een dergelijke melding in het informatiepaneel.

Ik vermoed eerder dat door een hick-up in het systeem er vanuit de console geen communicatie is met de airbag en daarom deze melding wordt getoond. Grote kans dat die gewoon afgaat als ik crash, maar dat is een beetje overdreven om uit te proberen. ;)
 
Er lag niks op de bijrijdersstoel?
Ik zie het airbaglampje ook weleens branden, maar dan ligt er een cameratas op de bijrijdersstoel. Ik heb mij laten vertellen dat bij een belasting van vanaf 5kg, waarbij de gordel niet is vastgeklikt, de betreffende airbag(s) worden uitgeschakeld.
 
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het onderliggende OS er heel veel mee te maken heeft... ;)

Wat ik daarmee zeg is dat er van windhoos bekend is dat dit zelf al instabiel is en dat Linux based alleen crasht als men er crappy software op laat draaien.

Vanuit mijn SeC krijg ik al wijzende vingertjes richting websites op de browser.
Zoals ABRP en Flitsmeister...
Pech voor ze want ik gebruik de browser niet omdat ik al snel in de gaten had dat deze en andere sites heel slecht draaien op de browser in de Tesla. (Zelfs de speciale Tesla versies van deze sites.)
 
Wat ik daarmee zeg is dat er van windhoos bekend is dat dit zelf al instabiel is en dat Linux based alleen crasht als men er crappy software op laat draaien.
Niet om een enorme discussie te beginnen, maar dit is wel een beetje een statement dat tot het jaar 2000 stamt. Vanaf Windows 2000 is Windows best een stabiel systeem. Het wordt alleen wat minder stabiel als je hardwareboer gare drivers levert. Mijn Windows laptop crasht echt nooit meer, terwijl die toch heel wat voor de kiezen krijgt.
Vanuit mijn SeC krijg ik al wijzende vingertjes richting websites op de browser. Zoals ABRP en Flitsmeister...
Pech voor ze want ik gebruik de browser niet omdat ik al snel in de gaten had dat deze en andere sites heel slecht draaien op de browser in de Tesla. (Zelfs de speciale Tesla versies van deze sites.)
Is dat SeC uit Duiven, want een kennis van mij heeft ook last van een spontaan rebootende middenconsole en daar wordt ook naar de browser en navigatie gewezen. Dikke onzin, want die browser gebruikt hij nooit en de navigatie bevat nog geen 20 bestemmingen. Hij zit trouwens wel op een latere versie (meen .36 en ik nog op .34). Mijn console heeft slechts éénmaal een rebootloop gehad toen er iets niet lekker ging met de achteruitrijcamera...
 
Ik zit ook op 36 en nee dat is de SeC in Rotterdam i.p.v. Duiven.

Toen ik zei dat ik de browser nooit gebruikte kwamen ze met de opmerking dat er wel iets in de USB zou zitten.
Daar zit idd een loos laadsnoertje in voor mijn telefoon maar omdat mijn telefoon ruimt twee dagen op een lading doet en hij altijd 's-nacht ligt op te laden op een klein licht ladertje (om mijn accu niet op te roken) heb ik dit kabeltje alleen voor nood in de auto liggen.

Toen zou men er op terugkomen als ze meer weten en vervolgens hoor je niets....
 
Het is niet alleen het airbag lampje, eigenlijk valt dat alles dood in de auto voor wat betreft de gebruikersinterface.
Mijn buurman heeft exact hetzelfde. Kreeg ook bij het SeC zo'n verhaal dat de browser het probleem zou zijn. Gebruikt hij nooit, dus is BS verhaal. Er zit gewoon wat fout in de software (of hardware) waardoor de boel vastloopt. Hij hoopt dat het met V9 over zal zijn...