Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rammelen, kraken of piepen

This site may earn commission on affiliate links.
De titel klinkt erger dan het is maar misschien is het handig voor toekomstige zoekopdrachten.

Vandaag na 25km, plots een duidelijk rammelend geluid ter hoogte van het scherm of erachter. Het komt niet van de fan want setting low, medium of high verandert het rammelen niet. Rammelend geluid alsof harde plastic onderdelen elkaar (plots) raken. Bij +/- 70km resoneert het zelfs redelijk luid op vlakke weg.
Achteraan, ter hoogte van de koffer zit ook iets te reutelen maar dat is slechts af en toe op slechte weg. Ik heb gelezen dat dat wel vlot op te lossen is (woofer beetje los, stops achterklep iets meer uitdraaien..) maar dat vooraan is van een heel andere orde.
Iemand al eens gehad? Maandag heb ik een service afspraak voor iets anders maar zal het daar zeker melden.
 
Ik zie dat er in de titel het woord “knetsen” ontbreekt.
Als het koud is, hoor ik binnen ter hoogte van de speaker/spiegel elke keer een paar keer iets knetsen.
Precies een soort relais. Neen, ik rijd niet over heuvels of over hobbelige baan dus ….
Heb het gevoel dat het de “modem” is want meestal heb ik dan ook geen connectie.
 
Het is een Tesla 🤷‍♂️
Ik zie wat je bedoelt maar het was geen gewoon rammeltje en resoneerde ook nogal sterk. Kwam plots op en gisteren niet meer te horen.

Nog geen idee wat het was, maar of een warmtepomp dat geluid kan produceren? Mocht hij het nog eens doen, neem ik het geluid op. Misschien weten ze in het service center wel meer, moet ik straks zijn voor iets anders.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Ik heb zowel in mijn Model 3 en Model Y een kraakje gehad vanwege een deurpaneel van de rechtervoordeur dat los zat / was komen te zitten. Resoneerde ook met muziek en op bepaalde snelheden i.c.m. wegdek. Beide keren gemaakt door de mobiele service, waarbij de laatste simpelweg een paar keer met vlakke hand tegen het paneel (aan de bovenkant, bij nephouten strip) heeft geslagen. Daarna nooit meer last gehad.
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM
Had ook een filmpje (US) gezien en het geluid had hij opgenomen. Door op die plaat te tikken met de hand kon hij het geluid reproduceren en het trok er wel op moet ik zeggen. Oa bevestigingsclips zaten wat losjes maar bij mij is het dat niet. Het is nog altijd niet teruggekomen, misschien was het wel eenmalig.. 🤞
 
Ik zie wat je bedoelt maar het was geen gewoon rammeltje en resoneerde ook nogal sterk. Kwam plots op en gisteren niet meer te horen.
Weet je zeker dat het niet je warmtepomp was? Vooral bij ontwasemen moet de airco flink aan het werk en bij de Tesla (althans mijn Model S) was die altijd goed hoorbaar. De airco van een ICE hoor je veel minder, want die wordt aangedreven door de brandstofmotor. Daarbij overstemt het geluid van de motor die van de airco al gauw. Wel vreemd was dat wanneer de auto vermogen vroeg het geluid verdween. Ik ging er altijd vanuit dat het vermogen dan enkel naar de motor gestuurd werd.

Wellicht dat je bij de nieuwe modellen ook de verwarming gaat horen (bijv. opwarmen van de accu). Volgende keer even stil gaan staan en kijken of het geluid dan weg is. Dan kan je loszittende onderdelen wat makkelijker uitsluiten.

Het is nog altijd niet teruggekomen, misschien was het wel eenmalig.. 🤞
Problemen die vanzelf verdwijnen hebben de neiging om ook weer vanzelf terug te komen. Vorige week was het 10 graden kouder. Dat maakt nogal een verschil met sommige klachten...
 
Nee, ik ben niet zeker of het de warmtepomp was of niet, bij Tesla Service zeiden ze mij dat het weinig waarschijnlijk de wp zou zijn.
Ontwasemen volgens mij niet, we waren al 20km onderweg en de auto was voorverwarmd bij vertrek. Maar goed, het blijft gissen.
Stoppen, daar had ik niet aan gedacht omdat ik dat rammelen associeerde met rijden. Goeie tip 👍