Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Apple en Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dit blijft maar terug komen, meer en meer:
http://www.nu.nl/gadgets/4008255/investeerders-willen-apple-automaker-tesla-koopt.html

Ik hoop niet dat dat door gaat. Hoewel Apple enorm vooruitstrevend lijkt, zijn ze dat niet echt. Ja, ze maken mooie spullen maar het is niet echt vernieuwends. Tesla daarentegen is dat wel. Nou ja, ik hoop maar dat het bij een gerucht blijft

Of Apple vernieuwend is of niet, ik denk daar als voormalig CEO van Nederlandse grootste Apple dealer keten anders over, kan wel vastgesteld worden dat de software ontwikkelkracht van Apple zeker het honderdvoudige bedraagt van wat Tesla vermag.

Iedereen is best tevreden over zijn Model S, maar de kwaliteit en het tempo van softwarematige verbeteringen, is heel beperkt.
We rijden allemaal met heel matige navigatiesoftware, DAB+ radio is zwaar onder de maat. Ook een fatsoenlijke browser hebben we niet in onze auto's.
Dat we pas sinds 6.1, na anderhalf jaar, lijntjes in de achteruitrijcamera hebben is geen toonbeeld van een efficiënte en snelle software ontwikkeling.

Dat kan Apple allemaal zeer veel beter. Het is duidelijk dat Tesla zijn eigen wil gaan en Apple niet niet 'nodig' heeft. Dat is er ook de reden van dat Apple recent in de ontwikkeling van automotive toepassingen is gestapt. Apple Airplay is maar een begin.

Ik zou het niet zo gek vinden als Tesla en Apple minimaal intensief gaan samenwerken. Wij krijgen dan de beste auto voorzien van de best denkbare software.
Echt een win-win situatie voor iedereen.
 
Of Apple vernieuwend is of niet, ik denk daar als voormalig CEO van Nederlandse grootste Apple dealer keten anders over, kan wel vastgesteld worden dat de software ontwikkelkracht van Apple zeker het honderdvoudige bedraagt van wat Tesla vermag.

Iedereen is best tevreden over zijn Model S, maar de kwaliteit en het tempo van softwarematige verbeteringen, is heel beperkt.
We rijden allemaal met heel matige navigatiesoftware, DAB+ radio is zwaar onder de maat. Ook een fatsoenlijke browser hebben we niet in onze auto's.
Dat we pas sinds 6.1, na anderhalf jaar, lijntjes in de achteruitrijcamera hebben is geen toonbeeld van een efficiënte en snelle software ontwikkeling.

Dat kan Apple allemaal zeer veel beter. Het is duidelijk dat Tesla zijn eigen wil gaan en Apple niet niet 'nodig' heeft. Dat is er ook de reden van dat Apple recent in de ontwikkeling van automotive toepassingen is gestapt. Apple Airplay is maar een begin.

Ik zou het niet zo gek vinden als Tesla en Apple minimaal intensief gaan samenwerken. Wij krijgen dan de beste auto voorzien van de best denkbare software.
Echt een win-win situatie voor iedereen.

Bij mij is sinds enkele jaren alles Apple, niet zonder reden.

Toch moeten we ook niet overdrijven. Software kan (altijd) beter en waarschijnlijk zal 6.2 weer een aantal verbeteringen laten zien. Naar wat de geruchten (en die geven meestal wel een goede indicatie) aangeven worden net de door jou genoemde punten aangepakt (op DAB+ na maar dat schijnt per auto te verschillen. Bij mij doet hij het prima en ik snap best dat hij bij een tunnel of onder een wat langer viaduct even wegvalt. Bij anderen schijnt het nauwelijks te werken. Is dat software of hardware? Ik weet het niet)

Verder is het nu net alsof Apple met Carplay (niet Airplay) begint omdat Tesla er niet aan wil. Daarvoor is Tesla nu net weer niet belangrijk genoeg.

Ik stel voor eens de komende update af te wachten en te beoordelen. Voor mij gaan ze zo nog even door.
 
Last edited:
Apple software in de auto zou ik helemaal geweldig vinden. Maar Apple als eigenaar van Tesla lijkt me minder....

Agree. Tesla is van kennis delen. Apple beschermt dat veel te graag met patenten en werkt te hard aan een gesloten eigen eco systeem.
Volgens mij willen we allemaal dat niet alleen Tesla grote stappen maakt op EV maar ook de andere fabrikanten.

Dat gezegd hebbende ben ik n fan van de Apple spulletjes!
 
Beide bedrijven hebben een verschillende bedrijfsfilosofie.
Waar Tesla haar octrooien en patenten deelt, is Apple zeer behoudend daarin.
Waar Tesla met totaal vernieuwende concepten komt (geen dealerkanaal, garantie-uitbreiding na aankoop, gratis stroom aan de SuperChargers),
borduurt Apple voort op haar bestaande technologie in een ander jasje (iWatch).
Beide partijen hebben een hoog gadget-gehalte, maar m.i. is Tesla daarin vooruitstrevender en conceptueler dan Apple.
Ik zet als Microsoft-adept mijn pijlen op een toekomstige samenwerking met Microsoft (knuppel in het hoenderhok)...
 
Firmware of software voor een auto is toch van een geheel andere orde als consumer Electronics.. Er moet anders worden getest, mag niet tot ongelukken leiden etc. Het is bijna net zo erg als avionics waar elk detail obsessievelijk getest en gekeurd moet worden voor onze veiligheid. de complexere omgeving van een auto maakt het moeilijker om effe snel iets uit te rollen. Liever storingsvrije ABS dan een mooie browser.

Of Apple vernieuwend is of niet, ik denk daar als voormalig CEO van Nederlandse grootste Apple dealer keten anders over, kan wel vastgesteld worden dat de software ontwikkelkracht van Apple zeker het honderdvoudige bedraagt van wat Tesla vermag.

Iedereen is best tevreden over zijn Model S, maar de kwaliteit en het tempo van softwarematige verbeteringen, is heel beperkt.
We rijden allemaal met heel matige navigatiesoftware, DAB+ radio is zwaar onder de maat. Ook een fatsoenlijke browser hebben we niet in onze auto's.
Dat we pas sinds 6.1, na anderhalf jaar, lijntjes in de achteruitrijcamera hebben is geen toonbeeld van een efficiënte en snelle software ontwikkeling.

Dat kan Apple allemaal zeer veel beter. Het is duidelijk dat Tesla zijn eigen wil gaan en Apple niet niet 'nodig' heeft. Dat is er ook de reden van dat Apple recent in de ontwikkeling van automotive toepassingen is gestapt. Apple Airplay is maar een begin.

Ik zou het niet zo gek vinden als Tesla en Apple minimaal intensief gaan samenwerken. Wij krijgen dan de beste auto voorzien van de best denkbare software.
Echt een win-win situatie voor iedereen.
 
Iedereen is best tevreden over zijn Model S, maar de kwaliteit en het tempo van softwarematige verbeteringen, is heel beperkt.
We rijden allemaal met heel matige navigatiesoftware, DAB+ radio is zwaar onder de maat. Ook een fatsoenlijke browser hebben we niet in onze auto's.

Leuk dat je de navigatiesoftware noemt. Misschien vergeten dat Apple daar ook niet bepaald een mooi track record heeft:iOS 6 Maps: what went wrong? | Applications News | TechRadar Dit is nog maar 2 jaar geleden.

Mijn angst bij een overname van Tesla door bijv. Apple (maar dat is bij Google of Microsoft niet anders) is dat de superchargers betaalde diensten gaan worden, 3G betaald moet gaan worden, beurten ineens weer verplicht gaan worden. Dit soort bedrijven zijn er erg goed in om dingen gratis aan te bieden en vervolgens de licentievoorwaarden aan te passen.

Laat Tesla maar lekker zelfstandig blijven en hopelijk nog heel lang met Musk aan het roer(stuur).
 
Leuk dat je de navigatiesoftware noemt. Misschien vergeten dat Apple daar ook niet bepaald een mooi track record heeft:iOS 6 Maps: what went wrong? | Applications News | TechRadar Dit is nog maar 2 jaar geleden.

Mijn angst bij een overname van Tesla door bijv. Apple (maar dat is bij Google of Microsoft niet anders) is dat de superchargers betaalde diensten gaan worden, 3G betaald moet gaan worden, beurten ineens weer verplicht gaan worden. Dit soort bedrijven zijn er erg goed in om dingen gratis aan te bieden en vervolgens de licentievoorwaarden aan te passen.

Laat Tesla maar lekker zelfstandig blijven en hopelijk nog heel lang met Musk aan het roer(stuur).

Elon is ook niet het soort persoon die onder de vleugels van een schoonmoeder gaat functioneren. Als Apple Tesla zou kopen gaat Elon zich concentreren op Space X en dan wordt Tesla een niche speler zonder de high risk maar disruptive groeiambities van vandaag.
 
Leuk dat je de navigatiesoftware noemt. Misschien vergeten dat Apple daar ook niet bepaald een mooi track record heeft:iOS 6 Maps: what went wrong? | Applications News | TechRadar Dit is nog maar 2 jaar geleden.

Mijn angst bij een overname van Tesla door bijv. Apple (maar dat is bij Google of Microsoft niet anders) is dat de superchargers betaalde diensten gaan worden, 3G betaald moet gaan worden, beurten ineens weer verplicht gaan worden. Dit soort bedrijven zijn er erg goed in om dingen gratis aan te bieden en vervolgens de licentievoorwaarden aan te passen.

Laat Tesla maar lekker zelfstandig blijven en hopelijk nog heel lang met Musk aan het roer(stuur).

Apple begon met 'Kaarten' iets heel nieuws, Tesla implementeert alleen maar matige software van anderen. En rijden wij nu na 1,5 jaar nog steeds met brakke navigatiesoftware rond, Apple had de map problemen binnen een maand op orde. 3G gaan we na 4 jaar gebruik ook zelf betalen. Apple heeft geen slechte trackrecord waar het de kosten van systeemsoftware betreft. Regelmatig kun je gratis compleet nieuwe systeemsoftware downloaden en voor upgrades van mijn iPhones heb ik nooit een cent betaald.
De Superchargers zijn levenslang gratis, dat is een contractverplichting die een mogelijk andere eigenaar niet éénzijdig kan beëindigen.
Apple heeft wel begrepen hoe je geld moet verdienen, dat moet Tesla nog leren :). En een feit blijft dat als je geld hebt, je leuke en ook mooie dingen kan doen en maken.
 
Apple begon met 'Kaarten' iets heel nieuws, Tesla implementeert alleen maar matige software van anderen. En rijden wij nu na 1,5 jaar nog steeds met brakke navigatiesoftware rond, Apple had de map problemen binnen een maand op orde. 3G gaan we na 4 jaar gebruik ook zelf betalen.

Dat zou fraai zijn, want zonder 3G heb je geen navigatie. Dat is trouwens ook een grote tekortkoming van de navigatie. Was laatst weer de grens over naar B en tot in Antwerpen geen 3G, dus ook geen navigatie. Gelukkig bood eigen tomtom wél een oplossing. Blijft vreemd. Auto van een ton en slechte navigatie. In mijn Espace van 2006 zat geavanceerdere navigatie. Bah, Tesla.
 
Apple begon met 'Kaarten' iets heel nieuws, Tesla implementeert alleen maar matige software van anderen. En rijden wij nu na 1,5 jaar nog steeds met brakke navigatiesoftware rond, Apple had de map problemen binnen een maand op orde. 3G gaan we na 4 jaar gebruik ook zelf betalen. Apple heeft geen slechte trackrecord waar het de kosten van systeemsoftware betreft. Regelmatig kun je gratis compleet nieuwe systeemsoftware downloaden en voor upgrades van mijn iPhones heb ik nooit een cent betaald.
De Superchargers zijn levenslang gratis, dat is een contractverplichting die een mogelijk andere eigenaar niet éénzijdig kan beëindigen.
Apple heeft wel begrepen hoe je geld moet verdienen, dat moet Tesla nog leren :). En een feit blijft dat als je geld hebt, je leuke en ook mooie dingen kan doen en maken.

Apple verving een prima product van Google door een zeer matig product van zichzelf. Ik moet er niet aan denken dat mijn prima werkend ABS door Apple vervangen wordt door een eigen product wat niet af is. ;)
Het geklaag over de navigatie van de Tesla heb ik tot nu toe nog niet begrepen. Bij mij werkt het prima. Veel beter dan de Alpine in mijn vorige auto.

Upgrades van het basis OS betaal je niets voor bij Apple, dat is waar. Maar als je de Apple cloud oplossing niet wilt gebruiken wordt het gebruik van het OS steeds lastiger. En....oh ja...die cloud oplossing is knap duur. Het model is gericht op nieuwe diensten integreren, die eerst gratis beschikbaar maken en als je moeilijk buiten de dienst kunt, dan ga je fiks betalen.

Begrijp me niet verkeerd. Apple maakt mooie producten en bovenstaande strategie wordt door alle grote vendors gebruikt. Tesla doet dingen tot nu toe anders en ik hoop dat dat zo kan blijven. Het levenslange contract voor de supercharger is vast juridisch wel onderuit te komen. En ik denk dat een bedrijf als Apple ook eerder zoiets zou doen dan het huidige Tesla.
 
Als ik dat artikel zo lees lijkt het erop dat Elon zijn exit strategie aan het voorbereiden is, hij zal niet eeuwig twee bedrijven blijven runnen denk ik :)

Kruisbestuiving tussen de twee bedrijven lijkt me verder erg nuttig, Apple heeft enorme ervaring met het ontwikkelen en produceren van betrouwbare elektronica in enorme aantallen, idem voor wat betreft UX/UI, en heeft eigenhandig een enorm dealer/winkelnetwerk opgezet (vergelijk het Apple van 10-15 jaar terug en het huidige Apple eens - daar zit de vernieuwing).
Tesla moet hetzelfde kunstje nadoen dat Apple net voorgedaan heeft... Dat lijkt me toch een stuk makkelijker als je daarbij gebruik kunt maken van de (inside) kennis en het netwerk van Apple... Zeker als je bedenkt dat de automotive vernieuwing met name in elektronica en embedded software zit, en niet perse in het bouwen van de auto zelf.

Anderzijds, ik geloof best dat Tesla er op eigen kracht ook komt.

- - - Updated - - -

Apple verving een prima product van Google door een zeer matig product van zichzelf. Ik moet er niet aan denken dat mijn prima werkend ABS door Apple vervangen wordt door een eigen product wat niet af is. ;)
Het geklaag over de navigatie van de Tesla heb ik tot nu toe nog niet begrepen. Bij mij werkt het prima. Veel beter dan de Alpine in mijn vorige auto.

Upgrades van het basis OS betaal je niets voor bij Apple, dat is waar. Maar als je de Apple cloud oplossing niet wilt gebruiken wordt het gebruik van het OS steeds lastiger. En....oh ja...die cloud oplossing is knap duur. Het model is gericht op nieuwe diensten integreren, die eerst gratis beschikbaar maken en als je moeilijk buiten de dienst kunt, dan ga je fiks betalen.

Begrijp me niet verkeerd. Apple maakt mooie producten en bovenstaande strategie wordt door alle grote vendors gebruikt. Tesla doet dingen tot nu toe anders en ik hoop dat dat zo kan blijven. Het levenslange contract voor de supercharger is vast juridisch wel onderuit te komen. En ik denk dat een bedrijf als Apple ook eerder zoiets zou doen dan het huidige Tesla.
Laat deze thread alsjeblieft niet in een Apple fanboi/hater strijd veranderen, daarvan is al genoeg op het internet te vinden.

PS: En waarom gaat het meteen over zoiets onbenulligs als het verliezen van gratis laden bij de SuC (wie beweert dat dat überhaupt gaat gebeuren)?
Bekijk de big picture! Het gaat om elektrificatie van het autorijden en de daarmee gepaarde verbeterde rij-eigenschappen en vermindering van CO2 uitstoot. Hoe sneller dit grootschalig gebeurt, hoe beter.
 
Last edited:
Dat zou fraai zijn, want zonder 3G heb je geen navigatie. Dat is trouwens ook een grote tekortkoming van de navigatie. Was laatst weer de grens over naar B en tot in Antwerpen geen 3G, dus ook geen navigatie. Gelukkig bood eigen tomtom wél een oplossing. Blijft vreemd. Auto van een ton en slechte navigatie. In mijn Espace van 2006 zat geavanceerdere navigatie. Bah, Tesla.

Is dat zo? Ik heb het zelf nooit aan de hand gehad (in tegenstelling tot anderen gaat bij mij wisseling van 3G signaal bij grensovergang altijd binnen 2 minuten), maar is het niet zo dat bij verlies van het 3G signaal je inderdaad de Googla Maps navigatie (op het grote scherm) verliest, maar dat de navigatie gekoppeld aan de off-line kaarten (zichtbaar links op het kleine scherm achter het stuur) gewoon zijn werk blijft doen? Moet je natuurlijk wel het tech-pack hebben anders heb je ook de off-line kaarten niet ...

Aanvulling: zie net op de website van Tesla dat de kaarten/navigatie niet meer in het tech-pack zitten maar standaard meegeleverd worden.
 
Last edited:
Dat zou fraai zijn, want zonder 3G heb je geen navigatie. Dat is trouwens ook een grote tekortkoming van de navigatie. Was laatst weer de grens over naar B en tot in Antwerpen geen 3G, dus ook geen navigatie. Gelukkig bood eigen tomtom wél een oplossing. Blijft vreemd. Auto van een ton en slechte navigatie. In mijn Espace van 2006 zat geavanceerdere navigatie. Bah, Tesla.
Als je het techpakket hebt blijft de navigatie in je dashboard gewoon werken. Die maakt namelijk geen gebruik van 3G maar van de onboard kaarten.

Er wordt hier veel geklaagd over de navigatie. Ik moet zeggen dat ik er nauwelijks problemen mee heb. Net tijdens de lunch nog een gesprekje van wat medewerkers over hun TomTom opgevangen. Zij zetten die vaak al even van te voren aan omdat het zolang duurt voordat ie opgestart is of voldoende satellieten vindt om de locatie te bepalen. Ook als er fout gereden wordt schijnt het soms zo lang te duren voordat er een nieuwe route berekent is dat men de auto maar even langs de weg parkeert totdat de TomTom ook zo ver is... Zullen wel verouderde modellen zijn denk ik.