Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ballon financiering

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

Ik wil als particulier in het EV verhaal stappen (en dus niet enkel op de kermis elektrisch rijden).

Mijn oog is gevallen op de twee instapmodellen van de M3 of MY (keuze is nog niet gemaakt). Tesla biedt naast de klassieke lening ook de fameuze ballon lening aan. Met uiteraard een stuk lagere maandelijkse afbetaling en vreemd genoeg ook 1% minder JKP dan de klassieke formule.

Het venijn zit hem uiteraard in de staart of ballon. Bij de meeste andere merken heb je na afloop van je krediet de mogelijkheid om de auto terug in te leveren, al dan niet op voorwaarde dat je een nieuwe kiest. Lukt dit bij Tesla ook? Of ben je sowieso verplicht om de ballon/restwaarde te betalen?

Het interessante aan die restwaarde volgens de website van Tesla is dat ze constant blijft. Om als voorbeeld de goedkoopste MY RWD te nemen: de ballon of restwaarde blijft op €27823 of je nu op 3, 4 of 5 jaar afbetaald. Hoe werkt dit dan? Meestal varieert dit per jaar of per gereden km.

Iemand ervaring met de ballon lening?

Alvast bedankt!
 
  • Informative
Reactions: job-lek and ERvee
Handicap is momenteel dat de interest hoog staan. Voordeel is dat de aaankoopprijzen lager zijn.

Denk er ook aan dat je bank ook dergelijke leningen kan aanbieden, die misschien interessantere tarieven hebben.

Voor de rest: vraag het de aanbieder van de ballonlening of overname verplicht is.

Mijn advies is om er altijd voor te zorgen dat je een voorschot betaalt dat groot genoeg is om verliezen bij een haastige verkoop te dekken. Dan krijg je ook interessantere voorwaarden. Een lage maandelijkse aflossing betekent niet zoveel als je op het einde nog veel moet aflossen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Upvote 0
Is private lease niet een handiger oplossing of bestaat dat niet echt in Belgie? Je moet je afvragen of die restwaarde inderdaad wel constant blijft gezien de evolutie op de EV markt, en de prijsverlagingen die nogal eens worden doorgevoerd.
 
Upvote 0
Bedankt voor de al gegeven inzichten.

Private lease is in België nog niet zo ingeburgerd als in Nederland. De weinige aanbieders voor een Tesla die ik heb gevonden zijn echt wel duur. En de restricties die worden opgelegd wegen niet op tegen de gemakken.

De reden waarom ik aan het kijken ben naar een ballonkrediet is net om vaker van auto te veranderen. Zeker in het geval van EV's evolueert de technologie zo snel dat een auto na 3-4 jaar al een beetje gedateerd is. Vandaar ook mijn schrik voor die restwaarde/ballon. Als je de auto na de periode gewoon kan inleveren/inruilen is er weinig risico. Andere merken bieden dit wel aan. Maar ik heb al gemerkt dat Tesla niet is zoals een klassiek merk.

Ik ben al bij Tesla in Brugge geweest en heb al een MY mogen ervaren. Ik had daar dezelfde vraag gesteld maar had geen sluitend antwoord gekregen.

En ik weet dat de rentes vrij hoog staan. Rond de 6-7%. Een model Y dan weer 4.99%...
 
Upvote 0