Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Barst in achteruitrijcamera en naden zetel komen plaatselijk los

This site may earn commission on affiliate links.
Goede morgen allen

Sinds enkele weken is er barstvorming opgetreden in de afdekkap op de achteruitrijcamera. Het SEC kan dit niet herstellen, enkel een volledige vervanging van de camera blijkt mogelijk voor + 500 euro. Is dit echt de enige oplossing?

Bijkomend is er plaatselijk een naad aan het loskomen van de bestuurderszetel. Volgens het SEC is dit een gebruikersfout. Echter, ik ben altijd heel voorzichtig geweest met deze wagen. Bovendien slechts 41.000 km op de teller. Hun voorstel - op mijn kosten volledige zetel vervangen. Nog iemand met gelijkaardige ervaring? De wagen (Model S 75D) is 2,5 jaar oud.

Dank jullie wel voor de tips!



 
Ik meen dat een gebruikersfout aangetoond moet worden. Wat heeft SEC als concrete reden gegeven?
Ik weet niet of het in België anders is, maar in Nederland geldt dit (Welke garanties heb ik op een product?):

upload_2020-5-24_13-10-42.png


Dit geldt voor consumenten. Bij een zakelijk aangeschafte auto zal het niet gunstiger zijn.
 
Auto is 2,5 jaar oud. Het is aan jou om te bewijzen dat het een fabricagefout is die er al sinds het begin in zit.

Het SeC zal altijd kiezen voor simpelweg wisselen van het defecte onderdeel door een nieuw onderdeel, uit hun onderdelencatalogus. In het geval van je kapotte lens van je camera zal men inderdaad onderdeel 1061269-00-D bestellen en installeren. Die camera is niet in aparte onderdelen verkrijgbaar bij Tesla.

https://epc.tesla.com/#/systemGroups/60268

upload_2020-5-24_18-0-31.png


Misschien dat een onofficiële Tesla werkplaats er kennis van heeft en de behuizing van de camera ergens anders in een aparte OEM-cataloog weet te vinden.
 
Die schroeven zien er ook lekker verroest uit. Wel heel toevallig dat het stiksel precies bij die overgang loslaat. Lijkt een productiefoutje. Probeer het maar eens aan te tonen. Ik zou eens bij een autostoffeerder langsgaan. Het lijkt nu nog vrij minimaal, dus wellicht is het voor weinig op te lossen. Niet de oplossing met de meeste voldoening, maar wellicht wel de meest economische met de minste stress.

Die barst in de camera heb ik nog niet eerder gezien. Wellicht dat je bij de sloop een camera module kunt vinden en dan de behuizing over kan zetten. Nooit gedaan, maar €500 is wel erg prijzig voor het vervangen van een plastic lensje...
 
Auto is 2,5 jaar oud. Het is aan jou om te bewijzen dat het een fabricagefout is die er al sinds het begin in zit.

Het SeC zal altijd kiezen voor simpelweg wisselen van het defecte onderdeel door een nieuw onderdeel, uit hun onderdelencatalogus. In het geval van je kapotte lens van je camera zal men inderdaad onderdeel 1061269-00-D bestellen en installeren. Die camera is niet in aparte onderdelen verkrijgbaar bij Tesla.

https://epc.tesla.com/#/systemGroups/60268

View attachment 544460

Misschien dat een onofficiële Tesla werkplaats er kennis van heeft en de behuizing van de camera ergens anders in een aparte OEM-cataloog weet te vinden.

Part nr in Google levert hits op...
 
Ik zou om zeggen dat de SEC maar heel duidelijk aan moet geven wat verkeerd gebruik is van de bestuurdersstoel. Volgens mij is die bedoeld om in te zitten en veel meer kun je hier niet mee doen. Zeker na 41000km is dit wel heel snel als je er vanuit gaat dat velen deze kilometerstand al binnen een jaar halen.
In NL is consumentenrecht inderdaad beter geregeld dan zakelijk recht, maar neemt niet wel dat het SEC met een heel goede uitleg moet komen en aangeven wat verkeerd gebruik is.
 
Ik zou om zeggen dat de SEC maar heel duidelijk aan moet geven wat verkeerd gebruik is van de bestuurdersstoel. Volgens mij is die bedoeld om in te zitten en veel meer kun je hier niet mee doen. Zeker na 41000km is dit wel heel snel als je er vanuit gaat dat velen deze kilometerstand al binnen een jaar halen.
In NL is consumentenrecht inderdaad beter geregeld dan zakelijk recht, maar neemt niet wel dat het SEC met een heel goede uitleg moet komen en aangeven wat verkeerd gebruik is.
Je hebt ook genoeg zetels waar na +120000km niks aan is. Bewijs maar dat die ene zetel een fabricagefout bevat. Ik kan begrijpen dat een half jaar naar verstrijken van garantietermijn Tesla je geen nieuwe zetel cadeau doet.
 
Je hebt ook genoeg zetels waar na +120000km niks aan is. Bewijs maar dat die ene zetel een fabricagefout bevat. Ik kan begrijpen dat een half jaar naar verstrijken van garantietermijn Tesla je geen nieuwe zetel cadeau doet.
Hoezo “een half jaar na verstrijken van de garantietermijn”? De auto is 2,5 jaar oud en heeft 41.000 km op de teller, dus de auto heeft zit nog 1,5 jaar in de garantie.

Het afdoen van de losse naad als een “gebruikersfout”, zonder dat nader te onderbouwen, volstaat niet voor een afwijzing.

Ik zou het niet pikken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik advocaat ben en op deze zaak een beginnend advocaat-stagiair zou kunnen zetten. :D
 
Hoezo “een half jaar na verstrijken van de garantietermijn”? De auto is 2,5 jaar oud en heeft 41.000 km op de teller, dus de auto heeft zit nog 1,5 jaar in de garantie.
Klopt, mijn fout.

Ik dacht verkeerdelijk dat Tesla de gewone 2 jaar aanhield.

Beperkte garantie nieuw voertuig

Uw voertuig wordt gedekt door een Beperkte garantie nieuw voertuig voor een periode van 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is. De batterij en aandrijving van uw voertuig worden gedekt voor een periode van:

Model S en Model X – 8 jaar of 240.000 km, wat het eerst van toepassing is, met een minimum van 70% behoud van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
Voertuiggarantie
 
Even een korte update: Tesla wil de zetel niet herstellen. Ze wijten dit aan een gebruikersfout. Ik zou op een verkeerde manier in de auto stappen waardoor er meer slijtage optreedt dan bij andere personen. Gezien mijn zeer gemiddelde lichaamsbouw lijkt me dit toch wel erg straf. Ik zou niet weten hoe ik verkeerd in de wagen kan stappen. Conclusie: een herbekleding is niet mogelijk, ik dien een volledig nieuwe zetel aan te kopen.
Heeft hier nog iemand anders dezelfde ervaring mee?
Ik veronderstel dat dit een doodlopend straatje dreigt te worden. In dat geval, kent er iemand in België (kom zelf uit Limburg) een goede stoffeerder dit dit zou kunnen herstellen?