Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp verstelling, lichtbeeld incorrect

This site may earn commission on affiliate links.
Nu zo'n maandje in het bezit van een nieuwe Y. Viel mij op dat het lichtbeeld wel erg scheef was. De rechter koplamp stond dusdanig hoog afgesteld dat ik met regelmaat het ISS zag oplichten. De linker koplamp dusdanig laag het vervangen van mijn linkervoorwiel in het pikkedonker geen enkel probleem zou zijn. Nou ja, beetje overdreven natuurlijk ;).

Even naar een ondergrondse garage gereden en via het service menu gekalibreerd. Na het automatisch kalibreren op de muur een mooi uitgelijnd lichtbeeld. Heb er geen foto van gemaakt (want dacht dat het probleem opgelost was), maar het lijkt op het rechterdeel van deze foto (new headlight):

Vervolgens weer de weg op. Rechterkoplamp lijkt prima te staan. Linkerkoplamp schijnt wederom maar een paar meter voor de wagen uit, weer veel te laag dus. Gepoogd dit te herstellen door zelf de linkerkoplamp omhoog te draaien, maar dat is niet te doen. Iedere keer als je de verstelling wilt doen, gaat de wagen eerst kalibreren. Het lichtbeeld is dan goed, maar na het verlaten van het servicemenu weer te laag. Nu heb ik na het kalibreren zelf een slinger gegeven en de linker koplamp veel te hoog afgesteld. Na het opslaan is het beeld dan alweer beter. Maar ik zou dan het kalibratiebeeld moeten negeren en onthouden hoeveel ik de koplamp omhoog heb gedraaid tot de juiste afstelling tijdens het rijden...

Service ticket reeds ingeschoten, maar pas over een paar weken een afspraak kunnen maken. Zou dit op te lossen zijn door manueel de koplamp te verstellen na kalibratie?
 
De auto gaat inderdaad de koplampen kalibreren, maar deze zullen daarna staan op de door jou laatst ingestelde waarde. Het is niet alsof ze naar een standaard instelling resetten. Elke keer dat je de lampen verstelt zal je juist de standaard instelling aanpassen.

Oftewel, je linker koplamp steeds één tikje omhoog zetten tot het goed is. Als je hem een slinger geeft, dan staat hij al snel veel te hoog. Ook al lijkt het in "service mode" alsof hij dan goed staat. Het blokkerige lichtbeeld is trouwens normaal. Bij juiste instelling zou dit geen problemen moeten geven, alhoewel je zelf dat gevoel misschien wel hebt omdat de bebording flink oplicht door zo'n rechter blok.

De koplampen kan je ook zelf afstellen met een muur, een rolmaat, tape en 7,62 meter ruimte (plus de auto). Volledige instructie is in de Service Manual te vinden. https://service.tesla.com/docs/Mode...UID-694B4797-00C4-4D0E-B912-CD778DB67C0A.html

Je moet hiervoor wel de gratis Service Subscription activeren via Tesla Service
 
Ah, oké. Je stelt niet bij op basis van de kalibratie, dat is dus enkel het ijkpunt voor de computer wat de vlakke werkelijkheid is, zogezegd. Je ingevoerde aanpassing blijft ook na kalibratie onthouden.

Dus steeds even een vlakke ondergrond opzoeken, kalibreren, beetje bijdraaien, stukje rijden en repeat tot het naar wens is.

Al dan niet i.c.m. de parkeergarage muur vervuilen met tape :).

Bedankt @Remz.
 
De auto gaat inderdaad de koplampen kalibreren, maar deze zullen daarna staan op de door jou laatst ingestelde waarde.
Nee, dat is niet zo. Laatst nog een keer calibratie gedaan, de koplampen stonden daarna duidelijk lager als ervoor. Wat is anders ook het nu van die calibratie, als de koplampen teruggaan naar hoe ze stonden?
Ik dacht dat calibratie dat juist deed: dat ze naar een default instelling gaan (of zelfs naar een juiste instelling, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn).
 
Bij het ophalen van mijn Y in februari viel me dat ook op. Ondanks calibratie daarna stond rechts veel te hoog. Daarna voor service terug naar Tiburg, daar deden ze er vrij lang over om het te herstellen. Dat is gelukt, maar ik heb het idee dat het nu (na een flinke drempel) weer niet goed is. Alsof er een lamp fysiek los is. Ik zal weer eens calibreren en anders weer terug.
 
sinds wij onze YP (dec-2022) hebben worden we bijna eens per avondrit door tegenliggers met groot licht geseind om aan te geven dat ze last hebben van ons licht (vaak lagere modellen sedan zoals bmw/audi). Dacht tot op heden eigenlijk dat ze niet zo moeten klagen (auto heeft op 100% geen groot licht aan namelijk). Kan dit aan de koplampen liggen? Er is nooit aan de koplampen geklooid.
 
Nee, dat is niet zo. Laatst nog een keer calibratie gedaan, de koplampen stonden daarna duidelijk lager als ervoor. Wat is anders ook het nu van die calibratie, als de koplampen teruggaan naar hoe ze stonden?
Ik dacht dat calibratie dat juist deed: dat ze naar een default instelling gaan (of zelfs naar een juiste instelling, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn).
Het nut van die kalibratie is dat hij dan de juiste positie opzoekt om ze af te stellen. Hierbij zal hij de leveling sensors gebruiken om te compenseren voor gewicht in de auto en eventuele helling. Vanaf dat punt kan je dan de juiste positie instellen. Je zal merken dat hij in de kalibratie modus altijd een stuk hoger staat dan de daadwerkelijke lichtbundel.

Wat wel een probleem is (in ieder geval op de Model 3 die jij hebt uit 2019) is dat na sommige software updates de afstelling verkeerd is. Dit is dan makkelijk te verhelpen door enkel de leveling (kalibratie) te laten uitvoeren, dan gaan de lampen weer naar het punt wat als laatst was ingesteld.. Het lijkt erop dat hij tijdens een software update soms de lampen opnieuw naar een 0-punt zet, maar daarbij geen gebruik maakt van de leveling sensors. Oftewel wanneer je op een aflopende oprit geparkeerd staat, staan je lampen soms verkeerd na een update. Volgens mij was dit wel gefixt ergens eind vorig jaar, sinds dien ook niet meer gemerkt op m'n 3 en nu m'n Y.
 
Alvast even een reactie in dit topic - zonde om een nieuwe te openen.

Gisteren laat naar huis gereden. Achter een auto die steeds zijn alarm lichten liet aangaan, tegenliggers waren ook bij mij aan het seinen... OHjee, lampen te hoog.
Op parkeer plaats even via het menu lampen afgesteld. Per lamp 3 tikjes omlaag gedaan.
REst van de rit was okay, maar toch het idee dat mn licht niet 'ver' kwam.

Maar even een SR ingediend - weet niet wat ik kan verwachten verder - afstellen op vlakke ondergrond met een muur/garage is niet echt in mijn buurt - dus moet ik even op zoek.

Wat kan ik verwachten van de SR ?
Is er nog iets wat ik zelf kan doen ?

Hier boven gelezen dat die kalibratie niet echt naar een factory default gaat. Dus eenmaal aangepast, is dat de setting. Kan dit opgelost worden met een reset oid ?
 
Zie mijn post hierboven van 24 april. Toen het donkerder werd (ergens oktober) ben ik weer terug geweest omdat het rechter licht weer veel te hoog stond. SR en afspraak in Tilburg. Duurde deze keer 1,5 uur en kostte € 15,-…..Lichten stonden niet goed afgesteld. Ik heb het maar zo gelaten, maar zelf heb ik er niet aangezeten (behalve een calibratie).
 
Algemene tip: als lampen niet helemaal meer correct staan na een software update oid is het vaak al voldoende om in betreffende service-menu op "kalibreren/afstellen" te drukken en even af te wachten. De lampen gaan dan even omhoog en vervolgens weer omlaag. Daadwerkelijk verstellen mbv scrol wieltje is vaak niet nodig. (wel op een vlakke ondergrond gaan staan tijdens deze actie)
 
Wat ik hierboven nog niet lees, de rechterlamp schijnt idd behoorlijk hoog, je kunt complete borden goed zien langs de weg. In een rechte lijn is dit geen probleem merk ik, tenminste niemand seint. Maar in een lange bocht naar rechts schijn ik meer de bocht in en dan wil ik nog wel eens een seintje krijgen. Hier is dan niet veel aan te doen denk ik?
 
Algemene tip: als lampen niet helemaal meer correct staan na een software update oid is het vaak al voldoende om in betreffende service-menu op "kalibreren/afstellen" te drukken en even af te wachten. De lampen gaan dan even omhoog en vervolgens weer omlaag. Daadwerkelijk verstellen mbv scrol wieltje is vaak niet nodig. (wel op een vlakke ondergrond gaan staan tijdens deze actie)
Ik heb onlangs mijn koplampen vlak voor een APK via het menu afgesteld, maar toch bleken ze niet goed te staan. Het automatisch afstellen werkt dus niet (altijd) goed.
 
Gisteren bij de SeC geweest en de koplampen zijn opnieuw afgesteld. Via een apparaat en via de 'muur' methode.
Beide staan nu goed. Voor mijn mijn gevoel, toch te laag :(
Jammer - ik wilde de setting af fabriek, had ik veel meer bereik met licht.
 
Om je koplampen via een apparaat af te laten stellen hoef je niet naar een SeC. Zo'n apparaat heeft elke garage wel.
Ik zou het zo doen: eerst automatisch laten afregelen, dan met de hand helemaal naar beneden draaien en met de hand klikje voor klikje naar boven draaien zodat je weet hoeveel kliks goed is. En als je dat te weinig vindt dan draai je hem nog een of twee kliks hoger. Ik wil niemand oproepen om met lekker hoog afgestelde lichten te gaan rijden (ik erger me daar zelf ook aan), maar je merkt wel als mensen gaan seinen.
 
Is het zo, dat elke keer dat ie kalibreert, een nul punt wordt gepakt?

@MaartenD wat jij schetst, dat doe je aan zo’n verstel apparaat? Of eerst laten verstellen, dan helemaal naar beneden, en tikjes omhoog om de waarde te krijgen van het stel apparaat?