TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Battery Heater / Batt Opladen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by bartdv, May 1, 2016.

  1. bartdv

    bartdv Member

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    33
    Location:
    Heist-Op-Den-Berg, BELGIUM
    Had al enige tijd last van snel leeg lopen. Had opgemerkt dat de typical range heel heel verschillend was met de realiteit.
    Het leeglopen was in die maten lastig dat een normale trip van Leuven naar Senlis (220 km) zelf gewoon niet meer mogelijk was (MS60) (zelfs met een range charge van 100% met een gemiddeld verbruik van 192 was het niet mogelijk).
    Na vele bezoeken en telefoontjes (was bijna verlegen om ze nog te contacteren) met Tesla hebben ze het probleem kunnen vinden, met dank aan Jeroen Volders van Tesla Antwerpen.
    De eerste 12 uur bij Tesla verloor (vampire drain) hij zomaar 22 km. Maximum range (100% a 192 wh/km) met de Tesla was rond de 220 KM's terwijl de battery nog in orde was.

    Hij kon dus de energy niet ophouden en had een hoog verbruik terwijl dit niet zo leek op de instrumenten.

    Het probleem bleek de battery heater te zijn. Deze werd vervangen en de range is nu terug normaal, de typical km's kloppen nu terug min of meer en de vampire drain is nu 1 a 3 km's / nacht. :)).
    Een Tesla is zoveel plezanter als hij betrouwbaar is, wat nu terug lijkt te zijn.

    In mijn zoektocht naar een oplossing zijn er wel wat tegenstrijdigheden verteld door techniekers ea mensen bij Telsa waardoor ik nu eigenlijk niet goed meer weet hoe laden. Ik verklaar effe.


    Wat werd verteld.

    - Maximaal 75% laden, Traag opladen (5A) en het liefst tegen het uur dat je vertrekt (dan is de batt reeds warm). Eveneens altijd Tesla opladen als hij stil staat.

    - 90% opladen. Snelladen (16A) is het beste voor de battery.

    - 80 % opladen

    - 1 x maal per maand 100 % en zover mogelijk ontladen, voor de rest 90% laden.


    Wat is nu eigenlijk het beste .

    -Snel of traag laden.
    -Laden op timer tegen dat je vertrekt of continue laden.
    - 75, 80 of 90%
    - Maandelijks 100% charge of niet
    - Maandelijks laten leeglopen of niet

    Die 75% of zelf 90% traag laden, en dit proberen te timen net voordat je vertrekt lijkt me logisch. Maar is dit zo ?


    B.
     
  2. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,279
    Location:
    Third rock from the sun
    Forumlid @jpet kan je hier veel over vertellen. Wat ik heb begrepen is het beste om tot zo'n 70-80% op te laden als je niet meer nodig hebt. Altijd aan de stekker is het beste, omdat de Tesla dan zelf zorgt dat de batterij geladen blijft en dus niet langzaam leegloopt. Eens in de zoveel tijd ontladen of vol laden is niet nodig, maar kan wel helpen met het beter in laten schatten van de capaciteit door het battery management systeem (BMS). Snelladen is slechter voor de batterij dan langzaam laden, maar omdat de batterij zo groot is maakt het niet uit bij Tesla. Dit geldt voor 22kW en lager. De grootste invloed op degradatie is de depth-of-discharge (DoD). Dus regelmatig opladen ook al heb je nog genoeg is beter dan pas laden als je het nodig hebt.
     
  3. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,689
    Location:
    Haarlem
    In het bovenstaande heb je het goed samengevat! Complementen.
    Nog een kleine aanvulling voor een zo lang mogelijke levensduur:
    Aals je hem lang laat staan of voorziet niet veel energie nodig te hebben: op 40% à 50% volgeladen instellen (en dus aan de stekker).
    Tijdsduur helemaal vol of (bijna) helemaal leeg zo kort mogelijk houden,
     
    • Like x 1
  4. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,955
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    • Volledig leeg of vol is alleen slecht als je niet direct gaat laden of rijden.
    • Met de onboadladers heb je de minste laadverliezen als je op 11kW of 22kW laad.
    • Met 5A laden zal je batterij nauwelijks warm worden. Beter is te zo te timen dat je vla voor vertrek klaar bent met laden op een hoger vermogen.

    jpet, correct me if I'm wrong :)
     
    • Like x 1
  5. m0rph

    m0rph Member

    Joined:
    Nov 20, 2014
    Messages:
    488
    Location:
    Belgium
    Is een verlies van 10km range per 24u normaal bij de Model S? De roadster verloor maximaal 2km per dag..
    "Smart preconditioning" staat uitgeschakeld, maar "Always connected" staat wel actief.
     
  6. Janc

    Janc Member

    Joined:
    Mar 28, 2014
    Messages:
    151
    Location:
    Tinte
    Ja, bij mij ook tussen 10 en 12 km per dag, op wintersport had ik always connected uit gezet, dit scheelde aanzienlijk, terug tot 3 a4 km per dag
     

Share This Page