Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bedien je Tesla met Google calendar

This site may earn commission on affiliate links.
Al en tijdje loop ik tegen het probleem aan van het makkelijk automatisch bedienen van de verwarming en de airco van mijn MX. Wat ik graag wil is het automatisch aan zetten van de HVAC voordat ik weg ga. Bijvoorbeeld dat de auto op tijd ontdaan is van ijs (bij een MX echt een must) of in de zomer in een lekkere koele wagen te stappen.

Aangezien mijn Google agenda goed weet wat ik ga doen is dat een logische plek om de HVAC vanuit te bedienen. Dat is tot nu toe niet mogelijk en daarom hebben we samen met een groepje enthousiastelingen we een kickstarter opgezet om de Tesla Automator te maken.

De 'key' tot mijn Tesla account in de cloud delen, daar hou ik zelf niet zo van. Want mocht er een 'lek' op een platform ontstaan, zou een willekeurig iemand toegang tot mijn auto kunnen krijgen. Daarom denk ik dat het beter is een speciaal fysiek device te hebben wat je thuis kunt plaatsen en waarin de koppeling met de calendar en de auto geregeld is. Dan heb je er controle over.

Naast de HVAC zijn er ook mogelijkheden om het laden de starten en stoppen. Ik denk dat er ook goede mogelijkheden zijn om via de Automator in de toekomst andere zaken te koppelen zijn aan de auto.

The Tesla Automator

Wat vinden jullie van de Tesla Automator? En heb je aanvullingen/mis je functies?

18718ffa506ac25ff214ccad11802e7e_original.gif 8efab85ee9977c7d72a099176e3bc256_original.gif 049072ded5510021a83191d129e82de6_original.png

10520ab2eb6e18c6dd996aa6f6ef8f7b_original.png

8efab85ee9977c7d72a099176e3bc256_original.gif
 
Last edited:
  • Like
Reactions: jorisee and Hbrink
Inderdaad zeer interessant. Het gebruik van de Google Agenda spreekt mij wel aan. Ik heb mij er nog niet in verdiept, maar als het inderdaad inhoudt dat je geen credentials hoeft te delen, is dat ook een plus.

Weet wel dat je moet opboksen tegen talloze apps, die ook dergelijke functionaliteiten bieden.

Maar ieder initiatief als dit verdient een dikke plus.
 
Wat vinden jullie van de Tesla Automator? En heb je aanvullingen/mis je functies?

Laat ik dit al hebben, gedrag:

- Feature heeft een schaduw kalender in Google Calendar
- Indien ik in m'n afspraken een afspraak maak MET LOKATIE dan bereken ik via Google Maps API de reistijd + afstand en maak in de schaduw agenda een pre-heat afspraak met starttijd (t - reistijd - 30 minuten) tenzij de reisduur minder is dan 10 minuten.
- Op basis van de schaduw kalender stuur ik mezelf herinneringen dat de auto gaat pre-heaten alsook dat ik de Tesla API aanroep.

Het is eigenlijk ZOO simpel... dan ik niet begrijp dat de auto dit niet zelf heeft :)

Zodra ik tijd heb maak ik er even een fatsoenlijke repository van wat ik op Github durf te plaatsen :)
 
Wel grappig projectje maar ik draai m'n automatisering wel gewoon op m'n docker container.

ps. Ik maak me geen zorgen, ik heb PIN 2 DRIVE aan staan en deel m'n token. Stel dat een hacker uit China m'n token weet te bemachtigen dan kunnen ze m'n auto op afstand open doen maar niet weg rijden want daar hebben ze m'n PIN 2 DRIVE voor nodig, of m'n sleutel of rijden op afstand activeren maar dat vereist het wachtwoord via de API.
 
Het ziet er inderdaad gecompliceerder uit dan dat het me lijkt. Je zet dan wel niet je API key of paswoord ergens in de cloud, maar volgens mij gewoon op dat toestelletje. En dat toestelletje praat met dezelfde API als bijvoorbeeld een zelf gehoste TeslaMate op een Raspberry Pi. Oh, en je toestelletje moet natuurlijk ook in Google Calendar ingelogd zijn, en in je lokale privé wifi.

Maar goed, een idee is niets zonder uitvoering. Als je nog ideeën wilt is een koppeling met Microsoft 365, iCloud en andere cloud providers interessant, en verder zou ik de logica zo simpel mogelijk maken: als een kalender evenement locatiegegevens heeft, dan moet de auto maar zelf opwarmen. Er is geen nut/nood dat de bestuurder zelf 2 afspraken moet maken om te verzekeren dat z'n auto opwarmt.

Maar eerlijk: mijn auto staat in pre-corona-tijden gewoon ingesteld op elke weekdag voorverwarmen op hetzelfde uur.

Het nut van het hardware dingetje wordt ook nutteloos eens Tesla eindelijk eens werk maakt van een authenticatie-systeem met verschillende niveau's van toegang, zodat je kan bepalen dat bijvoorbeeld zo een agenda tool enkel "schrijf-rechten" krijgt op het activeren van de airco, en je zonder veel twijfelen je service volledig in de cloud kan draaien.

Als je dan toch naar een hardware dongle voor thuis wil werken, is het misschien nuttig om alle TeslaFi/Teslamate functionaliteit qua monitoring en bediening ook te repliceren.
 
[...]
De 'key' tot mijn Tesla account in de cloud delen, daar hou ik zelf niet zo van. Want mocht er een 'lek' op een platform ontstaan, zou een willekeurig iemand toegang tot mijn auto kunnen krijgen. Daarom denk ik dat het beter is een speciaal fysiek device te hebben wat je thuis kunt plaatsen en waarin de koppeling met de calendar en de auto geregeld is. Dan heb je er controle over.
[...]
Leuk initiatief en productidee, maar je argumentatie hier boven is niet heel sterk. Een cloud platform zou inderdaad lek kunnen zijn, maar een IoT device dat je aan internet moet hangen kan net zo lek zijn. Persoonlijk denk ik dat we meer te vrezen hebben qua ICT beveiligingsissues van fysieke IoT apparaten dan lekke cloud diensten.

Het lijkt me totaal onnodig om dit als fysiek apparaat op de markt te brengen. Gewoon als app en/of docker container aanbieden is veel logischer.
 
Wel opletten dat jij en dat kunnen, maar ik zo een dingen niet aan mijn vader moet vragen. Zonder een hardware doosje wordt het ook niet eenvoudig om zo een service te verkopen, want het is ook niet een functionaliteit die je als app die je op je telefoon zou installeren. Wat zou werken is een app met remote control functionaliteit, waar synchronisatie met je agenda één van de vele mogelijkheden is.
 
Qua business-opzet zou ik het wat anders doen. Je zoekt namelijk de killer-app om een device te verkopen.

Is die agenda dan de killer-app? Voor mij persoonlijk wel handig, maar absoluut geen pijnpunt. Ook kan je met een RaspPi, iets als node-red-contrib-teslams en een avondje klikken het allemaal aan elkaar knopen. Of de code van Ramonneke pakken. Oftewel: concurrentie heb je in 1 dag en dat is gevaarlijk voor je business-model.

Ik zou zoeken naar iets wat auto-eigenaren elke dag doen, zoals wegrijden, parkeren en terugkomen. En dan heeel veel observeren. Marktonderzoek.

Zo zijn er meer oplossingen te vinden die dagelijks gebruikt worden. Een tesla-presence-2-zigbee bijvoorbeeld voor home-automation. Of een waterdicht wifi-kastje die op de meest verkochte laadpalen passen. Evenveel mogelijke kopers als de agenda-modelauto? Geen idee, ik heb zelf geen marktonderzoek gedaan. :)

Het boek "business model generation" al gelezen?
 
  • Like
Reactions: wooter
Qua business-opzet zou ik het wat anders doen. Je zoekt namelijk de killer-app om een device te verkopen.

Is die agenda dan de killer-app? Voor mij persoonlijk wel handig, maar absoluut geen pijnpunt. Ook kan je met een RaspPi, iets als node-red-contrib-teslams en een avondje klikken het allemaal aan elkaar knopen. Of de code van Ramonneke pakken. Oftewel: concurrentie heb je in 1 dag en dat is gevaarlijk voor je business-model.

Ik zou zoeken naar iets wat auto-eigenaren elke dag doen, zoals wegrijden, parkeren en terugkomen. En dan heeel veel observeren. Marktonderzoek.

Zo zijn er meer oplossingen te vinden die dagelijks gebruikt worden. Een tesla-presence-2-zigbee bijvoorbeeld voor home-automation. Of een waterdicht wifi-kastje die op de meest verkochte laadpalen passen. Evenveel mogelijke kopers als de agenda-modelauto? Geen idee, ik heb zelf geen marktonderzoek gedaan. :)

Het boek "business model generation" al gelezen?

Technisch zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden natuurlijk. Ik zelf zoek een makkelijke en eenvoudige manier om via Google Calendar de HVAC te bedienen zonder 'hackwerk' :)
 
Dat dus, gewoon een scheduled task die elk uur even naar m'n agenda gluurt. Alle state zit in dus de schaduw calendar in mijn implementatie. Ik zou het zelfs als Azure Function kunnen draaien :)
Dat zijn zeker mogelijkheden, ik probeer een oplossing te vinden wat voor niet technische mensen makkelijk te gebruiken is. Op de automator vul je wat gegevens in en het werkt. De gegevens heb je dan in eigen beheer omdat het op de Automater zelf staat in plaats van een online dienst.
 
Het ziet er inderdaad gecompliceerder uit dan dat het me lijkt. Je zet dan wel niet je API key of paswoord ergens in de cloud, maar volgens mij gewoon op dat toestelletje. En dat toestelletje praat met dezelfde API als bijvoorbeeld een zelf gehoste TeslaMate op een Raspberry Pi. Oh, en je toestelletje moet natuurlijk ook in Google Calendar ingelogd zijn, en in je lokale privé wifi.

Maar goed, een idee is niets zonder uitvoering. Als je nog ideeën wilt is een koppeling met Microsoft 365, iCloud en andere cloud providers interessant, en verder zou ik de logica zo simpel mogelijk maken: als een kalender evenement locatiegegevens heeft, dan moet de auto maar zelf opwarmen. Er is geen nut/nood dat de bestuurder zelf 2 afspraken moet maken om te verzekeren dat z'n auto opwarmt.

Maar eerlijk: mijn auto staat in pre-corona-tijden gewoon ingesteld op elke weekdag voorverwarmen op hetzelfde uur.

Het nut van het hardware dingetje wordt ook nutteloos eens Tesla eindelijk eens werk maakt van een authenticatie-systeem met verschillende niveau's van toegang, zodat je kan bepalen dat bijvoorbeeld zo een agenda tool enkel "schrijf-rechten" krijgt op het activeren van de airco, en je zonder veel twijfelen je service volledig in de cloud kan draaien.

Als je dan toch naar een hardware dongle voor thuis wil werken, is het misschien nuttig om alle TeslaFi/Teslamate functionaliteit qua monitoring en bediening ook te repliceren.
Top bedankt voor de suggesties. En koppelen met meer dan alleen Google is volgens mij een goed idee :)

Ik hoopte ook dat Tesla met meer uitgebreide features zou komen op dit vlak (en veel meer vlakken). Maar deze ontwikkelingen hebben een lagere prio bij Tesla denk ik. Ze willen liever een MY, Cybertruck en dergelijke op de markt brengen.
 
Ik hoopte ook dat Tesla met meer uitgebreide features zou komen op dit vlak (en veel meer vlakken). Maar deze ontwikkelingen hebben een lagere prio bij Tesla denk ik. Ze willen liever een MY, Cybertruck en dergelijke op de markt brengen.
Ach, het is een beetje zoals Apple en Microsoft: net omdat ze (nog) niet alles zelf ontwikkelen is er nog ruimte voor andere ontwikkelaars om erboven op iets te bedenken.

Zo heb ik net mijn Tesla's gekoppeld aan Apple's HomeKit via een Raspberry Pi en Homebridge. Dat is misschien ook een idee dat je kan integreren in je doosje, want ik wel dan wel een handige digitale Harrie maar niet iedereen is dat.
 
Inderdaad wat @ramonneke en @wooter al aangeven, zou ik hier niet iets hardwarematigs voor inzetten. Zeker vanwege het feit dat mocht Tesla in de toekomst iets soortgelijks introduceren, is gelijk heel je idee en de hardware in één klap deprecated geworden, zonde als je het mij vraagt.

Zelf heb ook al iets soortgelijks draaien als een AWS Lambda functie in mijn eigen AWS account, het risico dat iemand mijn encrypted (KMS) Tesla key in mijn eigen AWS account weet te ontcijferen acht ik zeer, zeer gering.

Mijn oplossing is echter (nog) niet gebaseerd op een calendar maar dit idee had ik destijds wel, het is enkel voor mezelf een gebrek aan tijd en directe noodzaak dat ik dit nog niet heb gedaan, want het is in basis inderdaad vrij simpel.