Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bedrijf klaar maken voor laden van eigen mensen als derden

This site may earn commission on affiliate links.
Voor ons bedrijf pgb-Europe zijn we aan het kijken welke laders we kunnen installeren en welke verschillende betaal opties er zijn. Voorlopig zouden we starten met 4 11kw laders.
Ik zelf rij een model 3 en laad gewoon aan een industriële stekker. Maar met meer wagens in omloop is dat niet houdbaar.

Economische gezien kan natuurlijk niet iedereen gratis komen laden. Vandaar dat we opzoek zijn naar de verschillende opties.

- laden met kaar vb huidige Total kaart gebruiken voor elektrische laden.
- eigen werkbadge gebruiken?
-...

tips en aangeraden partners zijn welkom.
Zelf nemen we reeds contact op met Total, smappee. Indien jullie nog andere kunnen aanraden zou dat perfect zijn.

alvast dank.
 
Het probleem is natuurlijk dat eens je met laadpassen begint, je sowieso je in de nesten werkt met abonnementskosten en duurdere laadpalen. Je kan bijvoorbeeld wel een Alfen laadpaal kopen, maar als je ook externe laadpassen wil toelaten, moet je die laadpaal koppelen met een backoffice.

Sowieso moet je met die spelers gaan praten, al was het maar om hun tarieven te kennen en daaruit te berekenen of de opbrengst van de verkochte elektriciteit de kostprijs van de duurdere laadpalen en de abonnementskosten van de backoffice teniet doet.

En anders is voor 4 load balanced laadplekken een V2 TWC een goedkoop alternatief. Zo een slimme laadpaal gaat makkelijk voor 700 tot 1000€ en dan moet er al een externe EV rijder hebben die voor 1,5MWh komt laden alvorens je break-even bent met een TWC.

Eens je een groter laadplein gaat bouwen, dan wordt het interessant om dat uit te besteden en kan je bij een NewMotion, PluginCompany, Luminus, Ecotap, Engie, EVBox, EV Point, Bluecorner en anderen terecht, maar ook daar blijft het interessant om prijzen te vergelijken want volgens mij krijg je dan nog altijd geen business case rond die positief is voor een paal met backoffice.

De markt van backoffice providers profiteert namelijk van het feit dat heel veel mensen helemaal niet weten hoe elektriciteit en een auto laden werkt, en versterken het idee dat het natuurlijk niet kan dat een auto kosteloos kan laden en dat elektriciteit weg geven duur zou zijn.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
Kunnen met een TWC ook derden laden?
Ja. Kans is groot dat ze in de doos zitten dat ze alleen Tesla's accepteren, maar je moet het frontje er toch afdraaien om de aansluiting te doen, en dan kan je met een dip-switch de TWC ook open zetten voor niet-Tesla's.

Een TWC kost €530 btw in en je kan er maximum 4 aan mekaar koppelen via de RS-485 connector in de TWC. Dan nog 4 paaltjes uit de lokale Praxis halen, wat cement mengen, kabel trekken, afzekeren en klaar.

Als ik even spiek op LS24 Laadpaal met pasjessysteem | Laadpaal24 zit je aan €1299,99 BTW in voor een dubbele laadpaal, en €8/maand abonnementskost per dubbele laadpaal voor de abonnementskost van de backoffice.
 
Ik ga even verder... Want je moet ook gaan kijken wat je als bedrijf wil doen?

Wil je gewoon wat laadpalen ter beschikking stellen van klanten? Hou het goedkoop, want er ontbreekt visie.

Is je visie daarentegen om je wagenpark en bijbehorende kosten onder de loep te nemen, kan het wél lonen om het hele geschipper met tankkaarten te vervangen door een laadpark, aangesloten op al dan niet bestaande PV installatie op het dak. Dan kan er, omwille van de nood aan brede load balancing, de goedkope kost van stroom en het wegvallen van brandstofkosten wel een business case mee gemaakt worden.
 
Als je dat wilt dan een paal nemen met een goed backoffice. Wij hebben om die reden nog steeds new motion. Daar kan veel mee. Eigen passen, gast passen en externe passen voor derden. Goed inzicht in wie wat geladen heeft (ivm doorbelasting). Nu willen we geen derden (terrein is vrij toegangkelijk) die ongewenst de palen komen gebruiken, dus die paar keer: gastpas (gratis als service voor bezoek).

We merken wel dat veel bezoek steeds minder de noodzaak heeft om te laden (grote accu's), dus voor die paar keer, die paar Euro gratis is prima.
 
Als je dat wilt dan een paal nemen met een goed backoffice. Wij hebben om die reden nog steeds new motion. Daar kan veel mee. Eigen passen, gast passen en externe passen voor derden. Goed inzicht in wie wat geladen heeft (ivm doorbelasting). Nu willen we geen derden (terrein is vrij toegangkelijk) die ongewenst de palen komen gebruiken, dus die paar keer: gastpas (gratis als service voor bezoek).

We merken wel dat veel bezoek steeds minder de noodzaak heeft om te laden (grote accu's), dus voor die paar keer, die paar Euro gratis is prima.
Wat is tegenwoordig het business model van the New motion. Voorheen kreeg je een laadpunt voor heel weinig geld, maar betaalde je redelijk voor de backoffice en al helemaal veel per kWh. Dus terwijl je zelf de kWh betaalde aan je energie leverancier betaald, betaalde je daarnaast nog flink per kWh aan tnm via je laadpas.
 
Wat is tegenwoordig het business model van the New motion. Voorheen kreeg je een laadpunt voor heel weinig geld, maar betaalde je redelijk voor de backoffice en al helemaal veel per kWh. Dus terwijl je zelf de kWh betaalde aan je energie leverancier betaald, betaalde je daarnaast nog flink per kWh aan tnm via je laadpas.

Kun je zelf instellen. De eigen passen koppel je aan de paal, dan je eigen kw-prijs. Publieke passen kun je vrijgeven en dan betaald de pashouder zijn tarief dat gekoppeld is aan zijn pas.