Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe snel kan je opladen bij een openbaar oplaad punt? Vandaag was ik mijn tijdelijke Ampera electrisch leeg (range is waardeloos), dus ik dacht ik ga lunchen bij het wegrestaurant langs de A4, La Place. Meerdere oplaadpunten. Beetje mail afhandelen, belletjes, dus een krap uurtje later weer in de Ampera. Slechts 10 km range getankt!! Is dat echt anders bij een Telsa MS (dualader) of moet ik dan echt een Tesla Supercharger zoeken? Hier word ik toch niet echt vrolijk van.

Daarna was ik op Schiphol, zie ik uit mij ooghoek de bekende Telsa Superchargers. Maar.... achter een slagboom, alleen voor taxi's???

Even uitgaan dat de Tesla een duo-charger heeft :
Laden aan een 10Kw publiek station geeft grofweg 50km/h aan lading erbij.
Laden aan een 20Kw publek station geeft drofweg 100km/h aan lading erbij.
Let op ! de km/h is geen snelheidsaanduiding maar het aantal km dat je per uur erbij doet laden.

Heb je een zogenaamde ChaDeMo adapter, dan kun je met max 50Kw laden, wat grofweg overeen komt met 250Km/u.

De superchargers van Tesla laden met maximaal 600Km/h. Je zult merken dat de laadsnelheid varieert bij de Supercharger. Hier is een hele wetenschap achter.
Houdt het je gewoon makkelijk en reken erop dat bij 0% laden, je 40minuten nodig hebt om tot 90% lading te gaan.

Alle andere auto's laden niet zo snel.
Bij Hybride wagen (Ampera, Prius, Volvo V60, etc) is er een laadmogelijkheid, echter ligt hier niet de focus op. Laden gaat ook zeer traag.
 
Ik heb slechts ruim 500 posts in twee jaar tijd... dan kan ik pas over 8 jaar zeggen dat ik 2500 posts heb. Ik vraag me werkelijk af waar jullie multi-posters het vandaan halen. En dan zijn veel je posts nog zinnig ook, die zijn bij mij op één hand te tellen :smile:
Gewoon lekker wat slow chatten tussendoor... Als je 5x een post van een regel toevoegt bij andere draadjes op het forum voor elke zinnige post die je schrijft dan kom je er wel :-D
Probeer minimaal eens in de week je naam achter alle draadjes te hebben staan (dat gaat 's nachts het beste), dat soort dingen :-D
Kost wat tijd maar dan heb je ook wat :-D
Ow en dat je dan off topic zit (zoals ik nu) wordt je makkelijker vergeven als je veel blikjes en posts hebt. Toch? :redface:
 
Bij de SuperCharger ook wel SuC genoemd heb je niets nodig. Plug and play.

De ChaDemo adapter heb je alleen voor de "andere" snellaadstations van het type ChaDemo nodig. In Nederland staan er ook wel een paar maar de SuCs zijn veel handiger. In sommige landen zou hij van pas kunnen komen. Tot op heden hebt ik het voor mij nog niet kunnen rechtvaardigen. En met het alsmaar groter wordende SuC netwerk, vandaag weer eentje in Frankrijk erbij, wordt het nut van zo'n adapter ook steeds minder.
 
Wat HWS zegt.
In Nederland zul je deze adapter naar mijn idee echt niet nodig hebben.
Misschien in sommige landen indien je op vakantie gaat kan deze makkelijk zijn.

Het Supercharger netwerk is reeds zeer uitgebreid en zorgt ervoor dat je overal in Europa kunt komen (zonder dat het je een cent kost).

Het enige dat ikzelf erg handig vind is het lidmaatschap bij Plugsurfing. Dit bedrijf werkt er hard aan dat je met hun pasje (of sleutelhanger) overal in Europa kunt laden.

Als kanttekening : Het is slim om te onderzoeken welke pasjes je nodig hebt om te kunnen laden bij publieke laadpalen in het buitenland. Ik heb gemerkt dat, in tegenstelling tot de palen hier in Nederland, veel laadpalen 22Kw zijn in het buitenland. Dat wil zeggen dat je met 100km/u doet bijladen indien je de optie DUAL charger hebt genomen.

Ik zag die adapter op de site van de kabelleverancier, maar normaal gezien heb ik die in NL niet nodig toch? Of heb ik die bij de supercharger nodig?
 
en om het wat lastiger te maken: 10Kw is eigenlijk 11kW en 20Kw is 22kW #eenhedenpolitie

de meeste laadpalen geven dit af met 3x16A of 3x32A behalve die in onze straat die niet verder komt dan 3x13A en derhalve niet verder komt dan 40km range laden per uur.

Even uitgaan dat de Tesla een duo-charger heeft :
Laden aan een 10Kw publiek station geeft grofweg 50km/h aan lading erbij.
Laden aan een 20Kw publek station geeft drofweg 100km/h aan lading erbij.
Let op ! de km/h is geen snelheidsaanduiding maar het aantal km dat je per uur erbij doet laden.

Heb je een zogenaamde ChaDeMo adapter, dan kun je met max 50Kw laden, wat grofweg overeen komt met 250Km/u.

De superchargers van Tesla laden met maximaal 600Km/h. Je zult merken dat de laadsnelheid varieert bij de Supercharger. Hier is een hele wetenschap achter.
Houdt het je gewoon makkelijk en reken erop dat bij 0% laden, je 40minuten nodig hebt om tot 90% lading te gaan.

Alle andere auto's laden niet zo snel.
Bij Hybride wagen (Ampera, Prius, Volvo V60, etc) is er een laadmogelijkheid, echter ligt hier niet de focus op. Laden gaat ook zeer traag.
 
LOL..Hey, nu geen beginner pesten beginnen...
Ook wij hebben hier in het begin beginners problemen mee gehad...

en om het wat lastiger te maken: 10Kw is eigenlijk 11kW en 20Kw is 22kW #eenhedenpolitie

de meeste laadpalen geven dit af met 3x16A of 3x32A behalve die in onze straat die niet verder komt dan 3x13A en derhalve niet verder komt dan 40km range laden per uur.
 
Ik heb al verschillende antwoorden gekregen op volgende vraag, maar wat is nu correct.
De adaptieve cruise control: volgen van voorligger (remmen en gas geven) maar wel zelf sturen.
Is dit een optie van de auto pilot of is dit een standaard functie van de cruise control?
 
Zit in de AutoPilot optie (zie bestelsite van Tesla Model S)

Autopilot Convenience Features

Autopilot allows Model S to steer within a lane, change lanes with the simple tap of a turn signal, and manage speed by using active, traffic-aware cruise control. Your car can also scan for a parking space, alert you when one is available, and parallel park on command.
 
Je weet het inderdaad pas zeker als je de optie in de bestelling en factuur verwerkt ziet.

Uiteraard moet je verkopers (ook die van Tesla) nooit geloven, maar de website heeft het ook wel eens mis.
 
Dat had ik inderdaad gelezen, maar 2 verkopers in een SeC hadden gezegd dat de adaptieve cruise control ook standaard is.
Maar de 3de zei dan dat het bij de autopilot hoort.

OMG, dit is toch godgeklaagd!

Wat standaard in de wagen zit zijn de safety features die gebruik maken van de AP hardware maar niet de "convenience" features zoals TACC, Lane Holding en Auto Park.

- - - Updated - - -

De reden hiervoor is trouwens de 5 star rating. Die safety features zijn dus noodzakelijk om die hoge rating te halen.
 
De ChaDemo adapter heb je alleen voor de "andere" snellaadstations van het type ChaDemo nodig. In Nederland staan er ook wel een paar maar de SuCs zijn veel handiger. In sommige landen zou hij van pas kunnen komen. Tot op heden hebt ik het voor mij nog niet kunnen rechtvaardigen. En met het alsmaar groter wordende SuC netwerk, vandaag weer eentje in Frankrijk erbij, wordt het nut van zo'n adapter ook steeds minder.
Ik heb 'm in NL al vaak gebruikt. Maar ik zal de uitzondering wel weer zijn. :tongue:
 
Wachtend op levering van mijn Model S ben ik alvast gestart met het plannen van de zomervakantie 2016.
Na wat zoekwerk ben ik op enkele interessante sites terecht gekomen (Zoekwerk = dagelijks dit forum proberen te volgen en google-zoekterm "Tesla") :scared:

evtripplanner.com
supercharge.info

Voor mij alvast heel nuttig om onze zomerplannen "vorm" te geven. (Noorwegen staat op het menu voor juli 2016)
(Alle tips, info en aanbevelingen over Noorwegen zijn meer dan welkom) :smile:
 
Lijkt me niet - idem bij mij.
Ik zie vaak op het forum persoonlijke ervaring gebruikt worden om te concluderen dat die ervaring voor iedereen wel zo zal zijn..
Dat is uiteraard niet zo. Een goede Chademo doet uiteindelijk vaak in de praktijk kwa snelheid niet zo heel veel onder voor een SuC. Bepalend is hoeveel en waar je rijdt. In aanvulling op het SuC netwerk in Nl heb je gewoon meer flexibiliteit om snel ergens bij te laden. Uiteindelijk zijn er veel meer Chademo lokaties dan SuC's. Ook kom ik regelmatig in west Frankrijk en ben dan blij 'm bij me te hebben. Maar nogmaals - dat zal voor iedereen verschillend liggen.



Ik heb 'm in NL al vaak gebruikt. Maar ik zal de uitzondering wel weer zijn. :tongue: