Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: After market installation

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
English: Some topics about financing, insurance and aftermarket installation in the Netherlands and Belgium are discussed here. The primary language is Dutch (Flemish is tolerated ;) ), but if you have a questions in English, feel free!

Doel van dit topic
Parkeersensoren ontbreken op de Model S, helaas.

Veel mensen hebben echter al aangegeven achteraf sensoren te willen installeren. In de USA hebben ze dit al gedaan, maar ook in Nederland en België zullen mensen dit gaan doen.

Help elkaar hier bij zodat je een collectief bedrag kan afspreken met één leverancier. Deze leverancier kan dan kennis op doen en het vakkkundig bij elke auto die langs komt installeren.

Onze mede bezoeker 'fdma' gaf aan graag te helpen bij een dergelijke actie op touw te zetten.

Omdat het andere topic érg groot wordt is het voor de incidentele en/of nieuwe bezoeker best lastig om alles te volgen.

Wat hier bespreken?
Bespreek hier alles rondom de after market installatie van zaken in de Model S!
 
+ een trekhaak, desnoods beperkt tot een fietsendrager (in USA zijn die er al, dus moet kunnen)
+ consoles achterin
De trekhaak zal sowieso beperkt zijn tot een fietsendrager.

Bij type goedkeuring wordt er een maximum trekgewicht bepaald en dat zal bij de Model S 0kg zijn. Dat komt ook op je kenteken.

Een aftermarket trekhaak zal dus nooit een karretje mogen trekken.



Verder +1 voor parkeersensoren. Schrijf mij maar in!
 
Is het niet van het gekke dat wij gaan kijken om samen parkeersensoren te laten installeren? Dat moet Tesla toch gewoon doen.
Dadelijk zit je daar met een prachtig 17"display waarop een klein kastje wordt gemonteerd voor de parkeersensoren. En het enige schakelaartje dat zich op het dashboard bevindt is dit om de voorste sensoren aan/uit te schakelen.
 
Van den gekke zou ik het niet noemen, Tesla heeft nu eenmaal keuzes te maken om het geen hopeloos complex product te maken. Jammer maar op dit moment denk ik niet dat op dit onderwerp iets te verwachten valt vanuit Tesla.
Verder is het achteraf inbouwen van parkeersensoren niet al te moeilijk en het resultaat van en mede forummer laat dan ook zien dat het er mooi uit ziet:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12128-Parking-sensors-ETA/page5?p=243578&viewfull=1#post243578
Van een extra zichtbaar kastje zal geen sprake zijn, dat is inbouw. Het reverse signaal is blijkbaar eenvoudig ergens vanaf te tappen en een klein verborgen schakelaartje kan geplaatst worden om de sensors aan de voorkant aan/uit te schakelen.
Lijkt mij een prima oplossing zo, ik zou het zo laten doen mits de prijs niet al te gek is (zal wel meevallen verwacht ik).
 
Is inderdaad netjes gedaan. Heb echter zelf ervaring met achteraf ingebouwde sensors, en ik gebruik alleen nog enkel deze aan de achterkant, omdat deze op de reverse zijn gemonteerd. Deze aan de voorzijde werken ook met aan/uit knop, maar na verloop van tijd zet je dat gewoon af. Als je gewend bent dat alles automatisch gaat (regensensor op ruitenwisser, lichtsensor op lampen), dan vergeet je op een schakelaartje te duwen om parkeersensoren aan te zetten.
 
Dan zou je kunnen overwegen om via een timer te werken, dus vanaf dat je de auto in z'n achteruit zet dat ook de sensors aan de voorkant dan xx seconden geactiveerd zijn. Zo heb je genoeg tijd om te parkeren, en mocht je ergens nose first komen aanrijden dan even in z'n achteruit en meteen weer vooruit.
 
We are pretty set on getting a black Model S with standard wheels : after seeing them it in Antwerp, I'm more than convince they are big enough and good looking enough.
(for those that were there on the 10th of Feb, I was the guy with a pair of crutches and a beard)

Coming to my question :
We would like to have the back windows tinted and the 19" wheels powder coated in black.
Anyone knows some good places in the Netherlands to do that ?
 
Ik vind ook dat dit echt van Tesla moet komen, perfect geïntegreerd in de display...

Mocht dit de lang duren dan ga ik mee met een aftermarket, maar EPS (onzichtbare) sensoren lijken me dan de betere oplossing.


Voordelen volgens fabrikant:

  • 100% Discrete! No visible parts, so only you will know it is fitted.
  • Automatically beeps if you get to close to an object.
  • Detects people, vehicles, small & high kerbs, garage doors, pillars, posts, walls, fences, barriers, skips, etc.
  • Scans & Protects full length of bumper even onto sides unlike ultrasonic's.
  • Allows you to get close (10cm) to an object. Great for tight parking spaces.
  • Maintenance FREE!
  • No-Drill, No-Damage! Fitted without drilling bumper unlike ultrasonic type parking sensors.
  • 100% accurate, reliable and responsive in all parking situations and weather conditions.
  • No Paint Required! Unlike ultrasonic type sensors.
  • 2.7 Metre Adhesive antenna mounts on inner side of bumper and can be cut to fit any size of bumper.
  • 100% Compatible with both conventional and the latest CAN Bus multiplex wiring systems.
  • 3 Audible Tones alert you of your proximity in relation to surrounding objects. PD1 Vision also has a display.
  • Easy 3 wire installation.
  • Compatible with vehicles that have a tow bar fitted or spare wheel fixed to rear door.
  • Fits all vehicles with a plastic bumper including Cars, 4x4, MPV, SUV, Vans, Vehicles, Motor homes.
  • Ideal for Rental and Leasing companies as no bumper adjustments are required.
  • 2 Year Guarantee.
  • High Performance Parking Sensor, Reverse Sensor, Reversing Sensor, Parking Aid!

(had al eerder gepost met url, maar dat mag zeker niet.... ik heb geen link met makers, of ervaringen met deze producten)

- - - Updated - - -

Voorbeeld installatie. Zonder boren, geen lelijke sensors en lijkt wel goed te werken.

Iemand ervaring hiermee?
(met andere auto's)

 
Last edited by a moderator:
Volgens een Tesla medewerker die bij Get Amped Hamburg de presentatie gaf (meestal kaliber sales manager vergelijkbaar met Krooymans voor Nederland) zal de (EU) Tesla Model S af fabriek zijn voorbereid/bekabeld op parkeersensoren:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12831-Get-Amped-Hamburg-(DE)-15-17-Feb-2013?p=278807&viewfull=1#post278807
Parksensors: the cabling is already in place. This i did not know yet. So once they get the software hookups for it sorted, they will be easily able to retrofit the parksensors as the cables are already there. I was very happy to hear that.
Dat zou dus betekenen dat het toevoegen van parkeersensoren een kwestie van bumpers aanpassen, sensors plaatsen en software aanpassing zal zijn.
Ik hoop dat deze bewering klopt, en dat er binnenkort officieel een bevestiging komt vanuit Tesla hierover.
 
Ik weet niet hoe officieel dit is, maar de Tesla vertegenwoordiger die de presentaties deed in Hamburg zei dat de bekabeling die nodig is voor de parkeersensoren al voorhanden is.
Het is dus een kwestie van wachten op Tesla tot ze de softwareaanknopingen afgewerkt hebben.
Daarna kan je bij Tesla de parkeersensor achteraf laten retrofitten. Dat is tenminste wat hij zei.

Zie ook mijn post hier:

http://www.teslamotorsclub.com/show...mburg-(DE)-15-17-Feb-2013?p=278807#post278807
 
Ik hoop dat dit klopt, maar indien bedrading aanwezig is en enkel software hoeft te worden aangepast, lijkt het inbouwen ook geen graaot probleem meer. Dus, waarom doet men daar dan zo moeilijk over bij Tesla. Wij wachten nu al zo lang, dan kan ik nog wel een dag langer wachten om mooi geïntegreerde parkeersensoren te hebben (Ik neem aan dat ze op één dag toch wel de sensoren in de bumper kunnen plaatsen, of laat het dan een week zijn ...)