Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Met deze prijsstelling zullen ze mij nooit bij FastNed vinden. Ik bel liever de Tesla service als ik onverhoopt stil kom te staan.
Even je Tesla volladen kom je al bijna op EUR 50,- uit.
En daarmee zit je op battery swap-achtige prijzen :wink: Maar die duren 90 seconden, niet 4 uur..

Niet dat dat er ooit komt, natuurlijk :rolleyes:

- - - Updated - - -

Zie hier een korte opmerking over het businessmodel:

Hoe zit het met de groei van elektrische auto’s? Gaat dat wel hard genoeg voor jullie?

“Het doel van de Nederlandse overheid is om in 2020 200.000 elektrische auto’s te hebben rondrijden in Nederland. Als die elke week voor een tientje bij ons tanken, dan hebben we een omzet van 100 miljoen euro per jaar. Daar zit een marge van 70 tot 80% op, dus reken maar uit.”
Je kan zeggen van die prijsstelling wat je wilt, maar toen ik dit een paar maanden geleden las dacht ik nog: "Een tientje? Nou, dan moet je iedere week wel ERG veel tijd bij een FastNed station doorbrengen!". Maar dat valt dus reuze mee, daar zit je zó aan :biggrin:
 
Ik zat te denken.. Waarom zou je ergens drie keer zo veel voor betalen als thuis? Neem een koud biertje. Daar betaal je in een bar nog wel meer dan drie keer zo veel voor als thuis, en toch doe je het, omdat... het er gezelliger is! :biggrin:

Dus willen we FastNed helpen, moeten we iets bedenken waardoor je het daar _leuk_ gaat vinden. Bijvoorbeeld de stations omtoveren tot drive-in bioscoop?
 
Better Place - in de Nederlandse versie.
Wauw, dat zijn wel hele harde woorden.

Ik denk zeker niet dat FastNed winst gaat maken in de komende jaren en het ook zeker niet zou redden als het aanbod EV's niet snel uit breid, maar een bestaansrecht zie ik zeker wel.

Better Place zat vast doordat het enkel met één type accu werkte.

Wie weet stopt straks BMW wel even een paar miljoen in FastNed? Tesla doet SuperChargers, BMW stopt geld in FastNed. Wie weet?

Ik wil FastNed zeker niet afschrijven, maar het heeft wel even wat jaren nodig.
 
Wat zou het bestaansrecht van tankstations (shell, bp, q8, etc) zijn als euro 95 voor een derde van de prijs (of zelfs maar net zo duur) uit een kraantje in je garage kwam?
Dan ga je er vanuit dat ELKE EV altijd elke avond thuis kan laden.

Met 200.000 EV's op de weg op termijn hebben we in Nederland dus minimaal 100.000 laadpalen nodig met elk 2 aansluitingen.

Daar moet ik FastNed zeker wel gelijk in geven. Het is onhaalbaar in mijn eigen om ELK parkeervak in de stad te voorzien van een laadpaal. Publieke laadpalen zijn nog steeds verliesgevend en zie ik niet snel winstgevend worden.

Nu hebben veel Tesla rijders een eigen oprit, die luxe heb ik zelf ook, maar genoeg mensen hebben die niet.

Als we straks 40, 50kWh of grotere EV's gaan zien van andere fabrikanten komt de vraag naar snelladen er wel steeds meer. CCS kan tot 80kW en CHAdeMO tot 100kW, dus dat wordt dan steeds meer valide.

Ik zie gewoon niet elke plek straks voorzien van een laadpaal, dus snelladen wordt wel iets wat steeds vaker moet gebeuren.

De huidige prijsstelling van 69 cent per kWh kan ik me ook niet in vinden, maar wie zegt dat ze daar niet nog van terug komen?
 
...
Met 200.000 EV's op de weg op termijn hebben we in Nederland dus minimaal 100.000 laadpalen nodig met elk 2 aansluitingen...
Je doet het voorkomen alsof dit zo veel is, dat het onhaalbaar wordt.
We hebben het echter over nog jaaaren van nu.
En het is weinig. Er worden per jaar ongeveer 200.000 kinderen geboren in Nederland. Dus als gemeente, rijk of bank (of FastNed broertje) voor elk geboren kind een al dan niet publieke paal plaatst, dan zijn we over een half jaar al klaar. Of als je zowel home als destination een exclusieve paal wilt, zijn we er nog steeds over een jaar al.

Ik weet niets van hoe die infrastructuur er bij ligt, maar naast, eraan vast of geintegreerd in elke straatlantaarn twee laadpunten is een veelvoud van die 100.000 benodigde.
 
Je doet het voorkomen alsof dit zo veel is, dat het onhaalbaar wordt.
We hebben het echter over nog jaaaren van nu.
Klopt. Ik kijk alleen naar een straat en denk: "Gaan we hier ooit allemaal paaltjes zien staan?"

Elke auto continue aan de stekker? Dat vraag ik me af.

De publieke laadpaal is nu nog verliesgevend door de netaansluitingen. Wellicht dat daar ooit wat aan gedaan wordt in de vorm van een speciaal tarief voor laadpalen, wie weet.

Maar ook bij al die palen een bordje dat hij enkel voor EV's is? Dat ziet er ook leuk uit in het straatbeeld. Nóg meer borden.

Ik vraag me oprecht af of we 100.000 laadpalen zo makkelijk kwijt kunnen. En dan kan nog steeds niet iedereen altijd laden. Snelladen zal er dus wel moeten zijn.

En het is weinig. Er worden per jaar ongeveer 200.000 kinderen geboren in Nederland. Dus als gemeente, rijk of bank (of FastNed broertje) voor elk geboren kind een al dan niet publieke paal plaatst, dan zijn we over een half jaar al klaar. Of als je zowel home als destination een exclusieve paal wilt, zijn we er nog steeds over een jaar al.

Ik weet niets van hoe die infrastructuur er bij ligt, maar naast, eraan vast of geintegreerd in elke straatlantaarn twee laadpunten is een veelvoud van die 100.000 benodigde.
Het hoeft inderdaad niet morgen, maar ik vraag me echt af hoe happig gemeents er op zijn om overal maar laadpalen te plaatsen.

De gemeente Middelburg wil wel mee werken bijvoorbeeld, maar die willen ook niet OVERAL een laadpaal geven ze nu aan.
 
Met de boogde 100 miljoen omzet kun je een leuke rekensom maken.

Met 200 stations en een prijs van 0,69 Euro per kWh moet ieder station dagelijks 2.000 kWh verstoken.

Een station heeft vier laadplekken (afgeleid van foto's). De drukte zal erg wisselen per tijdstip van de dag, effectief zal je aan laadplek 8 uur per dag gebruiken. Als je dat allemaal bij elkaar legt moet een laadplek continu 62 kW verstoken. Ofwel 62 kWh per uur gedurende de genoemde 8 uur aan topdrukte. Dat is erg veel.

Qua kosten voor vastrecht en stroom kom ik rond de 12.000 Euro per maand uit, per station. Dit is nog op basis van een 100 kW aansluiting, ze hebben minstens 250 kW nodig en die is duurder. De omzet in dezelfde periode is 42k Euro. Ruim voldoende, dan kom je ongeveer aan de 60-70% marge.

De conclusie hier is vooral dat dingen positiever worden voorgesteld dan ze, op basis van simpele logica, kunnen zijn. Nog los van of er zoveel EV's komen en of mensen in grote getallen bereid zijn voor zo'n hoge prijs te gaan laden.

Edit: de berekening van de kosten per maand klopt niet, ik heb het jaarlijkse kosten voor het vastrecht geheel in de maandkosten gezet. De kosten per maand zitten eerder rond de 7.000, waarmee de marge een klap beter wordt. En zoals LastNLSig schrijft is de laadcapaciteit per laadplek maximaal 50 kWh en kunnen er maximaal 2 auto's tegelijk laden.

Edit 2: met de stroomkosten heb ik ook zitten slapen, want ik ging er vanuit dat de eerste 10.000 kWh tegen de volle energiebelasting zouden gaan. Op jaarbasis klopt dat, maar niet per maand. De maandkosten zouden hiermee onder de 4.000 Euro blijven.
 
Last edited: