Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien moet FastNed een contract aanbieden aan Victor Muller...
Wist met zijn enthousiasme toch elke keer weer een aardig bedragje bij elkaar te l*llen met steeds meer megalomane plannen. Kon wijlen mijnheer Ponzi nog een puntje aan zuigen, ook. Misschien zijn we nu klaar voor Ponzi scheme 3.0?
 
Met de boogde 100 miljoen omzet kun je een leuke rekensom maken.

Met 200 stations en een prijs van 0,69 Euro per kWh moet ieder station dagelijks 2.000 kWh verstoken.

Een station heeft vier laadplekken (afgeleid van foto's). De drukte zal erg wisselen per tijdstip van de dag, effectief zal je aan laadplek 8 uur per dag gebruiken. Als je dat allemaal bij elkaar legt moet een laadplek continu 62 kW verstoken. Ofwel 62 kWh per uur gedurende de genoemde 8 uur aan topdrukte. Dat is erg veel.

Qua kosten voor vastrecht en stroom kom ik rond de 12.000 Euro per maand uit, per station. Dit is nog op basis van een 100 kW aansluiting, ze hebben minstens 250 kW nodig en die is duurder. De omzet in dezelfde periode is 42k Euro. Ruim voldoende, dan kom je ongeveer aan de 60-70% marge.

De conclusie hier is vooral dat dingen positiever worden voorgesteld dan ze, op basis van simpele logica, kunnen zijn. Nog los van of er zoveel EV's komen en of mensen in grote getallen bereid zijn voor zo'n hoge prijs te gaan laden.

Ik zat net een reply te typen met soortgelijke sommetjes. Doe ik er te lang over en is mijn hele epistel weer verdwenen.
Kwam hier op neer.
Input: 200.000 EV's, 200 FastNed stations met twee laadpalen (er zitten meer kabels aan, maar het ding kan maar 1 klant tegelijk aan), tientje per EV per week is 20 min laden per week bij een prijs van 50 cent (als het goedkoper wordt, wordt het nog veel erger) en een snelheid van 50 kW.
Dan kom je op 28+ uur per dag laden per laadpaal. Dat gaat dus niet. En de klanten komen ook niet midden in de nacht hun bed uit om even langs de snelweg te gaan tanken.

Mijn inschatting van de realiteit was ook dat je het met maximaal 8 uur effectieve laadtijd per paal wel gehad hebt.
Dan moeten er dus zo'n 8 laadpunten per station zijn, tegen de 2 nu.

Overall conclusie: excel is geduldig en een hockey stick is zo gemaakt, maar met de realiteit heeft het niet veel te maken.
 
Jeezzz. Net nog even op de FastNed site gekeken. Die 0,69 is nog ex BTW ook. Da's helemaal ongehoord.
Overigens mogen ze dit volgens mij helemaal niet zo aanbieden ex BTW. Is geen BtoB site maar voor alle consumenten. Horen volgens mij dus gewoon prijzen incl BTW te staan.
 
ach ja, ongehoord...
Bij het Shell station verkopen ze blikjes priklimonade voor € 2,00 of zo. Bij de Jumbo heb je een blikje Highway Lemon Lime voor € 0,17 of 0,18. Nog goed spul ook, trouwens. Het voorbeeld van de prijs van een biertje in de horeca versus thuis is ook al genoemd.
Het komt dus vaker voor, die exorbitante markups.

Ik denk dat het rekenen met absurde verkoopprijzen in dit geval vergelijkbaar is met huurprijzen in de exploitatie van onroerend goed. Eigenaren laten panden in moeilijke tijden liever leeg staan, dan voor een habbekrats te verhuren. Want bij verhuur tegen afbraakprijzen (haha) moet de boekwaarde herberekend worden o.b.v. die huurprijs en leidt men forse papieren verliezen op de balans, terwijl leegstand alleen op de w/v cijfers van het betreffende jaar drukt. Nogal een verschil voor de 'waarde' van het bedrijf, dus.
 
Jeezzz. Net nog even op de FastNed site gekeken. Die 0,69 is nog ex BTW ook. Da's helemaal ongehoord.
Overigens mogen ze dit volgens mij helemaal niet zo aanbieden ex BTW. Is geen BtoB site maar voor alle consumenten. Horen volgens mij dus gewoon prijzen incl BTW te staan.

€ 0,69 ex btw is € 0,835 inclusief btw per geladen kW. Voor dat bedrag koop je ook een halve liter benzine of 0,7 liter diesel. Op 1 kW komen we met onze Model S gemiddeld 4 km ver. Op een even dure halve liter benzine komen we met een stevige benzineauto 6 km ver. Stroom 'tanken' bij FastNed is dus 50% duurder dan op benzine rijden. Dit betekent heel simpel dat geen enkele hybride daar ooit zal laden.

De meeste Tesla model S eigenaren zullen alleen in noodgeval laden bij FastNed. En dan niet meer dan om thuis of bij een Supercharger te komen.
Elektrische auto's als de Nissan Leaf zie ik ook niet bij FastNed laden. Dit zijn auto's die voor lange ritten sowieso nauwelijks gebruikt worden en vrijwel uitsluitend thuis laden.

Als FastNed deze business case zo denkt succesvol te maken, dan is vrij simpel te beredeneren dat dit op een mislukking moet uitlopen.
In elk geval gaat er geen enkele stimulans van uit om elektrisch te gaan rijden.
Als ik geen Tesla Model S zou kunnen rijden, zou ik, met 'dank' aan FastNed, niet overwegen elektrisch te gaan rijden.
 
€ 0,69 ex btw is € 0,835 inclusief btw per geladen kW. Voor dat bedrag koop je ook een halve liter benzine of 0,7 liter diesel. Op 1 kW komen we met onze Model S gemiddeld 4 km ver. Op een even dure halve liter benzine komen we met een stevige benzineauto 6 km ver. Stroom 'tanken' bij FastNed is dus 50% duurder dan op benzine rijden. Dit betekent heel simpel dat geen enkele hybride daar ooit zal laden.
Ik ben het met je eens dat de prijs van een kWh gewoon te hoog is. Ik gokte zelf eigenlijk dat snelladen altijd ergens tussen de 30 en 40 cent ging kosten.

De meeste Tesla model S eigenaren zullen alleen in noodgeval laden bij FastNed. En dan niet meer dan om thuis of bij een Supercharger te komen.
Elektrische auto's als de Nissan Leaf zie ik ook niet bij FastNed laden. Dit zijn auto's die voor lange ritten sowieso nauwelijks gebruikt worden en vrijwel uitsluitend thuis laden.
Ik vind het denken in de Leaf van nu echter een fundamentele fout.

We moeten niet kijken naar het aanbod van EV's NU op de weg, maar over 5 jaar. Zowel Nissan als BMW hebben al laten merken dat ze werken aan een EV met een 30 ~ 40kWh accu. Voor hen wordt langere afstanden rijden steeds interessanter en ook daarbij dus de vraag naar snelladen.

Als FastNed deze business case zo denkt succesvol te maken, dan is vrij simpel te beredeneren dat dit op een mislukking moet uitlopen.
In elk geval gaat er geen enkele stimulans van uit om elektrisch te gaan rijden.
Als ik geen Tesla Model S zou kunnen rijden, zou ik, met 'dank' aan FastNed, niet overwegen elektrisch te gaan rijden.
Wij worden natuurlijk verwend met de gratis SuperChargers, maar hoe gaat dat met de Model E rijders zijn?

Uiteraard gaat Tesla het aanbod van SuperChargers nog wel uitbreiden, maar die zullen nooit zo dekkend zijn als FastNed wil bereiken. Tesla wil long distance travel mogelijk maken, dus de grote routes door Europa.

Voor mij ligt bijvoorbeeld Oosterhout uit de route, daar moet ik zo'n 15km voor om rijden en dat kost me snel 15 tot 20 minuten extra (door Breda heen). Ik zou eerder een FastNed station met mijn CHAdeMO adapter kiezen dan dat stuk omrijden.

Neem daarbij wel in acht dat ik de 69 cent per kWh te duur vind, dat zeker.

Ik zou al bijna onbeperkt laden voor 10 euro per maand durven aanbieden als FastNed zijnde. Je gaat een gigantische overboeking krijgen van mensen die het niet volledig gebruiken. Krijg je wel een tientje binnen elke maand.
 
Met een fair use policy!
Of het model dat de Telco's nu gebruiken voor mobiel bellen

Ok, wat mij betreft komt dit in de richting. 10 euro per maand voor de "alleen maar" gebruikers.

Per jaar dan zeg even €.120,00 (is ook optie om zo aan te bieden of iets lager bedrag natuurlijk) en dan betaal je in 10 jaar €.1.200,00.

Dan heb je de categorie die iets meer wil doen, dus deel wil nemen in FastNed en dan €.2.500,00 ineens betalen met dan levenslang laden.

In beide scenario's krijgt FastNed flink geld binnen terwijl de variabele "echte" stroomkosten die daar tegenover staan per kWh erg laag zijn. Let wel, ik tel dan alle investeringen natuurlijk niet mee.

Het zou zonde zijn om het project geen kans te geven. Het gaat om de toekomst. Er zullen steeds meer BEV's gaan komen met een grotere range die heel goed ingezet kunnen worden. Met, in mijn schatting, max. 5 (incl Schiphol) SC's voor Model S, X en E of T of hoe hij gaat heten in Nederland moet je daar niet alleen op bouwen. Dan zijn de, ook dan natuurlijk weer geüpdate FastNed stations, de ontbrekende schakel en dat is ook altijd de bedoeling geweest.

Dan is ook de aankoopdrempel voor een elektrische auto veel lager dan nu.

Laten we ook niet te snel de handdoek in de ring gooien. Als iemand mij een jaar of drie, vier geleden hag gezegd dat ik nu een auto zou hebben die..... (vul alles maar in) dan zou ik het als een jongensdroom, wel een mooie, opzij hebben gezet. Zelfs Elon heeft toegegeven dat hij zelf eigenlijk verwachtte dat het niet zou lukken en kijk nu eens... En morgen:) (E-Rally waarbij we de buitenwereld wat laten zien).

Trouwens, ook een huidige auto als de Leaf kan inzetbaar zijn als je maar na een uurtje rijden de kans hebt om een kwartier te snelladen. Ik heb in een vijftal maanden (voordat de Model S er was) 10.000 km met onze Leaf gereden en de laadpauzes (negen van de tien keer gratis, dealers en ANWB) kon ik moeiteloos in mijn werk inpassen. Maar ik was een pionier en dat is niet representatief. Maar ook nu nog wordt de Leaf dagelijks gebruikt. Wat ik wil zeggen is dat als er 200 plaatsen zijn waar je kunt snelladen je ook met een auto met een range van 100 tot 150 km in ons kleine landje goed uit de voeten zal kunnen hoewel dat een uitstervend ras zal zijn want de nieuwe generaties hebben meer range. Zelfs zoveel dat hybrids mogelijk niet meer nodig zijn.
 
Last edited:
Elon heeft gezegd tijdens de presentatie in Amsterdam, dat wij ons in Europa geen zorgen hoeven te maken over het opladen.
Als je ziet hoe snel en hoeveel SC er in Amerika bij zijn gekomen. Als je die aantallen in Europa uitrolt zijn we toch klaar.
Dus dan zou het Fastned scenario voor Tesla rijders niet nodig zijn.

Ik denk dat Fastned sowieso beter voor een vast bedrag per maand klanten kan gaan trekken. Dit zou mijn inziens best tussen de EUR 10,- per maand en EUR 25,- per maand kunnen liggen.
 
Gezien het boven 10.00kWh voordeel en het totaal-verbruik laad ik thuis voor 15 cnt per kWh. Dan ga je alleen in noodgevallen onderweg laden. Zeker als het 4 keer zo duur is - en meestal op locatie en niet eens echt onderweg. Ik rij 50K per jaar - heb er nu 30.000 opzitten met de MS. En heb één keer echt "onderweg" bij vdValk even staan bijladen. en dan alleen nog voor wat ik nodig had om thuis te komen. Maw - naarmate de ranges van de batterijen in EV's de komende jaren groter worden zal je steeds minder de noodzaak hebben onderweg te laden. Zeker als dit soort prijzen (69 cnt) gehanteerd worden gaat een Nederlander dit gewoon niet doen. Heb voor mijn conclusie niet echt een spreadsheet nodig -;)
 
+1 wat betreft dat vast bedrag per maand ipv kWh prijs. Hun "business plan" ging uit van 200.000 auto's die iedere week voor EUR 10,- zouden tanken. En in hun optiek zou dat in de categorie vallen van "tel uit je winst". Dus ik zou zeggen: stel een vast bedrag van EUR 35,- per maand, bespaar je de administratieve rompslomp van per laadsessie afrekenen en verdien daar die laatste EUR 5,- mee terug, en ga achterover zitten en geld vangen. Niet dat ik zelf geloof dat 200.000 EV eigenaren ervoor zouden gaan, maar zij geloven dat iig wel - en dus vind ik het raar dat ze nu met zo'n prijsstelling komen.

Ook de timing ervan verbaast me gigantisch. De stations zijn al maanden gratis, en ze worden amper gebruikt (om maar niet te zeggen, geen hond gebruikt ze). Ik ben er stellig van overtuigd dat als je er ooit een auto hebt zien staan, dat die daar uit nieuwsgierigheid was, niet uit noodzaak. Om dan nu al een prijs te gaan vragen die iedere BEV eigenaar tegen de borst stuit, en het voor iedere Hybrid rijder zowel goedkoper als 100 keer sneller maakt om op benzine/diesel verder te rijden. Alsof ze willens en wetens op een faillisement aansturen :confused:


Elon heeft gezegd tijdens de presentatie in Amsterdam, dat wij ons in Europa geen zorgen hoeven te maken over het opladen.
Als je ziet hoe snel en hoeveel SC er in Amerika bij zijn gekomen. Als je die aantallen in Europa uitrolt zijn we toch klaar.
Dus dan zou het Fastned scenario voor Tesla rijders niet nodig zijn.

Ik denk dat Fastned sowieso beter voor een vast bedrag per maand klanten kan gaan trekken. Dit zou mijn inziens best tussen de EUR 10,- per maand en EUR 25,- per maand kunnen liggen.
 
Het zou zonde zijn om het project geen kans te geven. Het gaat om de toekomst. Er zullen steeds meer BEV's gaan komen met een grotere range die heel goed ingezet kunnen worden. Met, in mijn schatting, max. 5 (incl Schiphol) SC's voor Model S, X en E of T of hoe hij gaat heten in Nederland moet je daar niet alleen op bouwen. Dan zijn de, ook dan natuurlijk weer geüpdate FastNed stations, de ontbrekende schakel en dat is ook altijd de bedoeling geweest.
Dat vind ik dus ook. Ik vind dat FastNed hier te veel wordt afgschreven op de huidige stand van zaken en ook enkel vanuit het Tesla perspectief.

Trouwens, ook een huidige auto als de Leaf kan inzetbaar zijn als je maar na een uurtje rijden de kans hebt om een kwartier te snelladen. Ik heb in een vijftal maanden (voordat de Model S er was) 10.000 km met onze Leaf gereden en de laadpauzes (negen van de tien keer gratis, dealers en ANWB) kon ik moeiteloos in mijn werk inpassen. Maar ik was een pionier en dat is niet representatief. Maar ook nu nog wordt de Leaf dagelijks gebruikt. Wat ik wil zeggen is dat als er 200 plaatsen zijn waar je kunt snelladen je ook met een auto met een range van 100 tot 150 km in ons kleine landje goed uit de voeten zal kunnen hoewel dat een uitstervend ras zal zijn want de nieuwe generaties hebben meer range. Zelfs zoveel dat hybrids mogelijk niet meer nodig zijn.
Neem daar in mee dat in 2017 a 2018 er EV's zijn met 30 ~ 40kWh accu's van andere merken en de vraag is denk ik anders.

Ik wil nogmaals stellen dat ik FastNed in de aankomende 3 tot 5 jaar nog geen winst zie maken. Maar wat ook niet moet worden vergeten: Publieke palen maken enkel verlies!

Elon heeft gezegd tijdens de presentatie in Amsterdam, dat wij ons in Europa geen zorgen hoeven te maken over het opladen.
Als je ziet hoe snel en hoeveel SC er in Amerika bij zijn gekomen. Als je die aantallen in Europa uitrolt zijn we toch klaar.
Dus dan zou het Fastned scenario voor Tesla rijders niet nodig zijn.

Ik denk dat Fastned sowieso beter voor een vast bedrag per maand klanten kan gaan trekken. Dit zou mijn inziens best tussen de EUR 10,- per maand en EUR 25,- per maand kunnen liggen.
Ik geloof Elon zijn woord niet zo. Ik geloof er niet in dat we ZO veel SuperChargers krijgen dat op elke route die je rijd er een SC staat.

Daarnaast moeten SuperChargers altijd bereikbaar zijn via beide kanten van de snelweg, dat is een situatie die je in Nederland niet vaak tegen komt.

Misschien krijgen we 10 SuperChargers in Nederland, maar dan staan ze nog steeds niet op elke route. Omrijden voor een snellader doe ik liever niet.

+1 wat betreft dat vast bedrag per maand ipv kWh prijs. Hun "business plan" ging uit van 200.000 auto's die iedere week voor EUR 10,- zouden tanken. En in hun optiek zou dat in de categorie vallen van "tel uit je winst". Dus ik zou zeggen: stel een vast bedrag van EUR 35,- per maand, bespaar je de administratieve rompslomp van per laadsessie afrekenen en verdien daar die laatste EUR 5,- mee terug, en ga achterover zitten en geld vangen. Niet dat ik zelf geloof dat 200.000 EV eigenaren ervoor zouden gaan, maar zij geloven dat iig wel - en dus vind ik het raar dat ze nu met zo'n prijsstelling komen.

Ook de timing ervan verbaast me gigantisch. De stations zijn al maanden gratis, en ze worden amper gebruikt (om maar niet te zeggen, geen hond gebruikt ze). Ik ben er stellig van overtuigd dat als je er ooit een auto hebt zien staan, dat die daar uit nieuwsgierigheid was, niet uit noodzaak. Om dan nu al een prijs te gaan vragen die iedere BEV eigenaar tegen de borst stuit, en het voor iedere Hybrid rijder zowel goedkoper als 100 keer sneller maakt om op benzine/diesel verder te rijden. Alsof ze willens en wetens op een faillisement aansturen :confused:
Eens. Ik had niet verwacht dat ze in 2014 al iets zouden gaan rekenen voor de stroom.

Ben benieuwd of ze al een EUR 100,00 per maand abbonement verkocht hebben.
 
We hebben hier een erg levendige discussie. Ik hoop (en neem ook aan) dat FastNed meeleest. Ben benieuwd naar een reactie van hun kant.

Eén van de grote voordelen van een elektrische auto is dat hij gewoon thuis kan laden. We kunnen onze MS best vergelijken (op dat punt dan) met een paard. Een paard vindt altijd gras en stroom is er ook altijd wel. Van 5 ampère in the middle of nowhere tot 135 kW (in theorie dan) aan de SC.

Nu is het thuisladen niet voor iedereen weggelegd. Wat dat betreft prijs ik mezelf gelukkig dat we zowel de Leaf als de MS binnen kunnen zetten en de Leaf in het gewone stopcontact kan en de MS via 3 fasen (11kW) kan laden. Ik vertik het om een fors bedrag per jaar aan extra vastrecht te betalen om 22kW te kunnen laden, hoewel dat technisch zou kunnen. Nu gaat het met 51 km/uur, wat best mooi is, want je hoeft er niet bij te zitten wachten.

In eerdere posts las ik over de kWh kosten thuis. Die zouden normaal iets van 23 ct per kWh zijn maar de zonnepanelen (32) zorgen voor een mooi tegengeluid. Vandaag is zo'n dag, ik werk in ons tuinhuisje en verdeel mijn tijd tussen gras maaien (gazon durf ik het niet meer te noemen) en mijn werk (als de accu van de maaier weer oplaadt, ja zelfs daar:) met daarnaast het forum volgen. Momenteel komt er ongeveer 6,5 kW binnen en ik denk dat, als het zo blijft, er vandaag voldoende stroom binnen komt om morgen de gehele e-Rally met de MS te rijden.

Best wel mooi dat die ogenschijnlijk slapende panelen zoveel energie afgeven.

In huis en kantoor is de verlichting volledig omgezet naar LED en waar mogelijk zijn energie-zuinige oplossingen bedacht.
De Leaf kan moeiteloos één keer in de drie dagen bijladen naar 80%. Het is maar een 24 kWh accu die natuurlijk dan altijd nog voor ongeveer een derde vol is.

De MS laad ik zo het uitkomt. Veel ritten zijn richting de Randstad (woon in Tilburg) en als de MS dan behoorlijk leeg is gereden dan stop ik in Oosterhout. Hoef er in kilometers nauwelijks voor om te rijden. Niet eens onplezierig (altijd een praatje of een kop koffie en werken op de Macbook of gewoon even niets!!) en dan laad je snel weer een 60 kWh er bij. Dat komt een keer of twee/ drie per week voor.

Daarnaast laad ik thuis en op deze manier zitten we wat het stroomverbruik in de plus en bouwen we langzaam een "tegoed" op voor de donkere tijd straks (dankzij het huidige salderen).

Waarom dit verhaal? Ik kan zeggen dat de stroomkosten (even los van de aanschaf van de panelen) voor huis, kantoor en beide auto's nul zijn.

Toch ben ik een voorstander van het FastNed netwerk hoewel ik dat zelf niet echt nodig heb. Ik zou zelfs zo instappen in de door mij naar voren gebrachte mogelijkheid van "friends for life" met een éénmalige bijdrage waarmee je deelnemer wordt en tegelijk levenslang vrij kunt laden.

Ik onderschrijf de doelstelling van Tesla Motors om elektrisch rijden "de toekomst te geven". Dat betekent dat steeds meer mensen eens moeten ervaren wat het is om elektrisch te rijden (dat hoeft niet eens altijd een Tesla te zijn, nagenoeg elke elektrische auto geeft het gevoel). Vervolgens moet het in de praktijk werkbaar zijn en dan is een dergelijk netwerk belangrijk.

Niet iedereen kan thuis laden en creatieve oplossingen (zoals een gezamenlijk gekochte en betaalde carport met zonnepanelen en laadpalen voor enkele auto's) zie je nog niet echt.
Toch is iedere elektrische auto er één al blijft het voorlopig nog een uitzondering.

Ik ben echt benieuwd naar het vervolg.
 
Last edited:
Ik geloof Elon zijn woord niet zo. Ik geloof er niet in dat we ZO veel SuperChargers krijgen dat op elke route die je rijd er een SC staat.

Daarnaast moeten SuperChargers altijd bereikbaar zijn via beide kanten van de snelweg, dat is een situatie die je in Nederland niet vaak tegen komt.

Misschien krijgen we 10 SuperChargers in Nederland, maar dan staan ze nog steeds niet op elke route. Omrijden voor een snellader doe ik liever niet.

Ik rijd wel een stukje om voor een supercharger als je daar op 128Kw kan laden in tegenstelling tot +- 45kw bij Fastned en dan ook nog duurbetaald!
Voor dat geld ga ik liever een biefstukje prikken bij Golden Tulip of iets dergelijks.

P.S. Er zijn natuurlijk zat opritten en tegelijk afritten aan 2 kanten in NL. Neem de afrit bij Lelystad, bij de McDonalds en BurgerKing. Zou een Superplek zijn voor een Supercharger ;-)
 
We kunnen onze MS best vergelijken met een paard.

Vind ik ook :) (sorry, ik heb je zin iets gewijzigd :))

Toch ben ik een voorstander van het FastNed netwerk hoewel ik dat zelf niet echt nodig heb.

Dat heb ik ook, die gunfactor, en iedereen hier geloof ik. Maar dat tweede deel van je zin, dat heeft ook iedereen. En een product dat 'nodig' is, is toch wel handig voor een bedrijf. Allen op de gunfactor worden de rekeningen lastig betaald.

Ik zou zelf inzetten op minder dan 200 stations (da's wel heel mooi dicht bebouwd), en meer het 'samen' financieren, zoals jij ook al beschreef. Niet beursgenoteerd, maar meer een coöperatie. Er zijn vast bedrijven die daar geld in willen steken. BMW, Nissan, een Rabobank, een overheid, energiebedrijven? En vooral ook de eigenaren van FEV's.
 
.... Ik hoop (en neem ook aan) dat FastNed meeleest. Ben benieuwd naar een reactie van hun kant.....
Absoluut, dat zat ik ook te denken. Het zijn geen oliedomme mensen, want dan kom je nooit zover als ze nu al zijn. Ik ben heel benieuwd naar hoe zij zelf hun plannen en visie uitleggen.

Maar ja, ik las dat ze de beurs op wilden. Dus dat betekent bijna per definitie dat alle publieke uitingen doodgecensureerd worden. Denk dus niet dat dat er nog van gaat komen.
 
Ik zou zelf inzetten op minder dan 200 stations (da's wel heel mooi dicht bebouwd), en meer het 'samen' financieren, zoals jij ook al beschreef. Niet beursgenoteerd, maar meer een coöperatie. Er zijn vast bedrijven die daar geld in willen steken. BMW, Nissan, een Rabobank, een overheid, energiebedrijven? En vooral ook de eigenaren van FEV's.
Ik denk zelf dat die 200 er niet snel komen. Wat ik nu lees is dat ze al op eind 2016 doelen ipv eind 2015. Ik denk ook dat ze eerst heel NL proberen te bedekken en dan steeds fijnmaziger aan de slag gaan.

Ze gaan nu eerst 4 miljoen op proberen te halen en later nog 36 miljoen voor de rest.

Verder sta ik er niet van te kijken als BMW, VW en Renault ineens geld in FastNed stoppen om zo hun kip-ei verhaal op te lossen.

Vervolgens geef je als BMW 3 jaar gratis laden bij FastNed weg aan iedereen die een EV bij je koopt. Voila, je hebt Tesla na gedaan op een iets andere manier.

Absoluut, dat zat ik ook te denken. Het zijn geen oliedomme mensen, want dan kom je nooit zover als ze nu al zijn. Ik ben heel benieuwd naar hoe zij zelf hun plannen en visie uitleggen.
Ik heb ze een paar dagen geleden al getipt over dit topic. Laten we vooral verder gaan onze ideeën op tafel gooien. Kan ze alleen maar helpen.
 
Eigenlijk straf he.
Die Hollanders hebben gewoon al een firma die nationaaldekkend een snellaadnetwerk gaat uitbouwen terwijl hier in België nog geen enkel snelwegstation nog maar een simpele rode 400V 16A-stekker ter beschikking stelt...
En dan lopen klagen en wij Belgen wij staan erbij en kijken er naar... :redface:

-----------------------------------------------------------------------------
PS: al geef ik del toe dat 0,83€/kWh zeer fors is en je inderdaad een soort abonemmentsformule moet promoten. Een soort van verzekering tegen range-anxiety
 
Eigenlijk straf he.
Die Hollanders hebben gewoon al een firma die nationaaldekkend een snellaadnetwerk gaat uitbouwen terwijl hier in België nog geen enkel snelwegstation nog maar een simpele rode 400V 16A-stekker ter beschikking stelt...
En dan lopen klagen en wij Belgen wij staan erbij en kijken er naar... :redface:

-----------------------------------------------------------------------------
PS: al geef ik del toe dat 0,83€/kWh zeer fors is en je inderdaad een soort abonemmentsformule moet promoten. Een soort van verzekering tegen range-anxiety

Goed om dat ook te weten. Er zitten altijd meer kanten aan een item...:)

Voor vandaag nog een tweetal opmerkingen. Het naar de beurs gaan op zich betekent nog niet direct dat er veel beleggers zijn. Ook beleggers zullen onderzoek doen naar mogelijke rendementen en dezelfde vragen stellen die wij hier op het forum stellen. Misschien zelfs nog iets scherper omdat daar het rendementsdenken zwaarder weegt dan bij ons (denk ik).

Morgen de E-rally. Ik zie dan denk ik wel een aantal van jullie.

Wij zijn gemakkelijk te herkennen.

Schermafbeelding 2014-05-16 om 20.44.12.png


Tenslotte, de zonnepanelen waar ik het eerder vandaag over had, hebben op de kop af 50 kWh binnengebracht. Ik ga ervan uit dat we morgen, met hetzelfde weer en een recreatief tempo royaal beneden de 200 wHr per km zullen blijven, dus deze opbrengst is goed voor de gehele dag, zelfs als ik wat laadverlies meereken.
Wel een leuk idee, al is het natuurlijk niet dezelfde stroom, maar we rijden morgen dus op zonnestroom. En... morgen schijnt de zon (dank aan Reinier) weer.

Voor wie mee doet, tot morgen. De rest bedankt voor de bijdragen. Ik hoop dat we zo inderdaad de mensen van FastNed kunnen helpen.

Hans Noordsij