We hebben hier een erg levendige discussie. Ik hoop (en neem ook aan) dat FastNed meeleest. Ben benieuwd naar een reactie van hun kant.
Eén van de grote voordelen van een elektrische auto is dat hij gewoon thuis kan laden. We kunnen onze MS best vergelijken (op dat punt dan) met een paard. Een paard vindt altijd gras en stroom is er ook altijd wel. Van 5 ampère in the middle of nowhere tot 135 kW (in theorie dan) aan de SC.
Nu is het thuisladen niet voor iedereen weggelegd. Wat dat betreft prijs ik mezelf gelukkig dat we zowel de Leaf als de MS binnen kunnen zetten en de Leaf in het gewone stopcontact kan en de MS via 3 fasen (11kW) kan laden. Ik vertik het om een fors bedrag per jaar aan extra vastrecht te betalen om 22kW te kunnen laden, hoewel dat technisch zou kunnen. Nu gaat het met 51 km/uur, wat best mooi is, want je hoeft er niet bij te zitten wachten.
In eerdere posts las ik over de kWh kosten thuis. Die zouden normaal iets van 23 ct per kWh zijn maar de zonnepanelen (32) zorgen voor een mooi tegengeluid. Vandaag is zo'n dag, ik werk in ons tuinhuisje en verdeel mijn tijd tussen gras maaien (gazon durf ik het niet meer te noemen) en mijn werk (als de accu van de maaier weer oplaadt, ja zelfs daar
met daarnaast het forum volgen. Momenteel komt er ongeveer 6,5 kW binnen en ik denk dat, als het zo blijft, er vandaag voldoende stroom binnen komt om morgen de gehele e-Rally met de MS te rijden.
Best wel mooi dat die ogenschijnlijk slapende panelen zoveel energie afgeven.
In huis en kantoor is de verlichting volledig omgezet naar LED en waar mogelijk zijn energie-zuinige oplossingen bedacht.
De Leaf kan moeiteloos één keer in de drie dagen bijladen naar 80%. Het is maar een 24 kWh accu die natuurlijk dan altijd nog voor ongeveer een derde vol is.
De MS laad ik zo het uitkomt. Veel ritten zijn richting de Randstad (woon in Tilburg) en als de MS dan behoorlijk leeg is gereden dan stop ik in Oosterhout. Hoef er in kilometers nauwelijks voor om te rijden. Niet eens onplezierig (altijd een praatje of een kop koffie en werken op de Macbook of gewoon even niets!!) en dan laad je snel weer een 60 kWh er bij. Dat komt een keer of twee/ drie per week voor.
Daarnaast laad ik thuis en op deze manier zitten we wat het stroomverbruik in de plus en bouwen we langzaam een "tegoed" op voor de donkere tijd straks (dankzij het huidige salderen).
Waarom dit verhaal? Ik kan zeggen dat de stroomkosten (even los van de aanschaf van de panelen) voor huis, kantoor en beide auto's nul zijn.
Toch ben ik een voorstander van het FastNed netwerk hoewel ik dat zelf niet echt nodig heb. Ik zou zelfs zo instappen in de door mij naar voren gebrachte mogelijkheid van "friends for life" met een éénmalige bijdrage waarmee je deelnemer wordt en tegelijk levenslang vrij kunt laden.
Ik onderschrijf de doelstelling van Tesla Motors om elektrisch rijden "de toekomst te geven". Dat betekent dat steeds meer mensen eens moeten ervaren wat het is om elektrisch te rijden (dat hoeft niet eens altijd een Tesla te zijn, nagenoeg elke elektrische auto geeft het gevoel). Vervolgens moet het in de praktijk werkbaar zijn en dan is een dergelijk netwerk belangrijk.
Niet iedereen kan thuis laden en creatieve oplossingen (zoals een gezamenlijk gekochte en betaalde carport met zonnepanelen en laadpalen voor enkele auto's) zie je nog niet echt.
Toch is iedere elektrische auto er één al blijft het voorlopig nog een uitzondering.
Ik ben echt benieuwd naar het vervolg.