Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Allereerst mijn waardering voor de reactie van de zijde van FastNed en de uitnodiging. Ik heb die tijd nog beschikbaar en mij inmiddels opgegeven. Misschien zie ik wel (weer) enkelen van jullie.

Vooruitlopend hierop een paar opmerkingen.

Allereerst het voorbeeld van het blikje fris. Ik vind dat niet zo goed vergelijkbaar. Als ik een pilsje thuis uit de koelkast pak is dat behoorlijk goedkoop. Ga ik buiten de deur, dus naar een horeca-gelegenheid dan accepteer ik dat een biertje 4x zo duur is. Daartegenover staan dan de voordelen van de horeca. In dat geval is het drankje ook de core business.

Nu de brandstof. Ga ik naar een benzinestation dan weet ik dat ik langs de snelweg bijv. 1,80 betaal terwijl dat "in het dorp" 1,70 is. Het prijsverschil is maar enkele procenten. Dat ik dan terloops een blikje fris kan kopen (maar dat was niet mijn missie) is meegenomen en ik ben dan wel bereid om daar meer voor te betalen dan bij de Jumbo. Maar waar het om gaat, de brandstof, scheelt maar een procent of 5 in prijs.

Het kan zijn dat een kWh thuis meer kost dan 23 cent. Hoewel, de meeste auto's kunnen gewoon in het stopcontact. Ik heb voor de Leaf geen bijzondere voorziening getroffen, het laden gaat prima zo en voor de Tesla heb ik een 3 fasen aansluiting laten aanleggen. Kosten < 400 euro.
Dat brengt de gemiddelde prijs in theorie per kWh wel omhoog maar als je de uitgave eenmaal hebt gedaan dan is het eerder zo dat je de kosten er uit wilt halen door meer kWh's te laden. Dus in de beleving is een kWh geen euro maar 23 cent of minder (solars doen het goed deze dagen waardoor de prijs nog verder daalt, in ons geval zelfs tot 0).

In de reactie lees ik dat de uiteindelijke echte prijs van een kWh voor FastNed erg laag is, wat ook begrijpelijk is door enerzijds zonnestroom en anderzijds contract als grootafnemer.

Natuurlijk moeten de andere kosten terug verdiend worden. De manier waarop is een kwestie van afweging. Ik verwacht persoonlijk dat er erg weinig zal worden geladen bij de huidige tariefstelling. Dan heb je niets of heel weinig. Als er (bijna) niemand komt is de opbrengst gering.

De eerder door mij genoemde optie om bijv. een z.g. "friends for life" aan te bieden tegen een best wel behoorlijke prijs (ik denk aan €.2.500,00) kan betekenen dat er veel geld binnen komt en bij een kWh prijs van (naar ik schat) 6 cent betekent dit wel dat er ruim 41.000 kWh moet worden afgenomen voordat het break-even point bereikt wordt. In mijn Leaf betekent dat bijna 300.000 km en bij mijn Tesla rond 200.000 km. Dat zal nooit gebeuren want thuis laden gaat door omdat het praktisch is en de Tesla stopt ook periodiek bij de Supercharger.

Natuurlijk is het één van de ideetjes die er kunnen zijn maar ik vind de Tesla optie ronduit briljant. Bij elektrische auto's gaat het (vooral bij Tesla) om de beleving en de SuC's zoals die toevallig vandaag bekend zijn gemaakt maken die beleving alleen maar mooier. Het op deze manier deelnemen in FastNed met het gevoel dat de stations ook van ons zijn doordat we er gewoon kunnen aankoppelen is denk ik mooier dan de wat kille prijs per kWh benadering.

De FastNed stations zijn ook briljant in hun ontwerp. Ik vind ze mooi, evenals het plan. Daarom moeten we proberen om de opzet te halen en is een gedachtenwisseling over de invulling een goed idee!
 
Goed dat er een reactie komt, begrijpelijk, voor een en ander snel een eigen leven gaat leiden. Echter, het verandert niets. Thuis laad ik voor 20 cent, op de zaak voor 6 cent. Bij klanten voor niets, en bij de meeste laadpunten voor 30 cent. Gesubsidieerd of niet, boeit niet. Het gebeurt niet supervaak dat je meer dan 350 kilometer op een dag rijdt (uitzonderingen daar gelaten), dus met de huidige populatie EV's zal fastned alleen die Tesla eigenaren zien laden die een roadtrip aan het maken zijn door NL en noodgedwongen moeten laden, en dan ook nog eens niet in de buurt van zevenaar of oosterhout komen. Overige laders zullen de leaf's en ZOe's zijn, hybrids zijn goedkoper af met diesel of benzine...
 
Beste Allemaal,

Als CEO van Fastned reageer ik graag op de discussie over de prijs van laden bij Fastned en de achterliggende business case.

De prijs van het laden is nodig als dekking voor de investeringen t.b.v. het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations. Denk aan het verkrijgen van de vergunningen, realiseren van netaansluitingen, ontwerp en bouw van stations, aanschaf van laders, ontwikkelen van betaalsysteem, onderhoud, het zorgen voor de benodigde financiering, etc, etc. Vergelijk het met het bouwen van een dekkend GSM netwerk. De prijs van een telefoontje is praktisch nihil, maar je betaalt voor het netwerk. Dit geldt ook voor Fastned. De prijs van stroom is maar een klein deel van de totale kosten.

De prijs die Fastned vraagt voor snelladen is niet anders dan die van bestaande aanbieders van snelladen. Dat is ook logisch, want ook zij hebben te maken met dezelfde investeringen en kosten. Voor deze marktconforme prijs levert Fastned wel de hoogste uptime van Nederland en zorgt zij ervoor dat alle laadstandaarden aanwezig zijn.

Overheden willen graag dat elektrisch rijden doorbreekt. Daarom stimuleren ze aankoop van elektrische auto’s en nemen ze (lokaal) het initiatief om laadpalen te installeren en de exploitatie te subsidieren. De werkelijke prijs van opladen aan een laadpaal ligt rond 1 euro per kWh, terwijl de gebruiker slechts 30 cent per kWh afrekent. De rest wordt betaald door de gemeenschap. De overheid kiest tot op heden voor exploitatie in eigen beheer en niet voor een uniforme subsidie per kWh voor iedereen. Fastned komt niet in aanmerking voor overheidssteun en moet dus de werkelijke prijs rekenen.

Fastned kijkt ver vooruit en ziet niet hoe overheden op grote schaal kunnen doorgaan met het doorplaatsen van dure laadpalen, gefinancierd vanuit gemeenschapsgeld. Publiek laden aangeboden door overheden of private partijen zal op termijn dus ook richting de werkelijke prijs bewegen. Dat is ook niet erg, immers de elektrische auto wordt snel goedkoper, waardoor de ‘total cost of ownership’ nog altijd aantrekkelijk is.

Dan is er nog het laadgedrag. Ook Fastned gaat er vanuit dat mensen waar mogelijk zo goedkoop mogelijk thuis of op kantoor laden. Af en toe wil je ook opladen onderweg omdat je accu leeg is. Daarnaast zien we ook dat slechts een kwart van de Nederlanders een eigen oprit heeft en dus afhankelijk is van langzaam laden bij publieke laadpalen. Fastned biedt een antwoord op het nu al nijpende tekort aan publieke laadpalen. Een tekort dat alleen maar groter wordt door de enorme groei van plug-in hybrids.

Fastned werkt aan de infrastructuur van de toekomst. We nodigen iedereen uit om met ons mee te denken hoe we dat beter kunnen doen. Op woensdag 28 mei vanaf 16u is iedereen van harte welkom bij ons op kantoor aan de Amsteldijk 166 te Amsterdam. Svp wel even aanmelden ivm hapjes & drankjes via [email protected]


NB, zie hier een blog voor nog meer informatie over dit onderwerp: http://fastned.tumblr.com/post/85510090631/de-prijs-van-laden

Geweldig dat de communicatie gezocht wordt. Over het geloof cq ongeloof in de business case is al veel gezegd (ben een non-believer).
Maar ik sta toch wel een beetje versteld van de feitelijke onjuistheden in het verrhaal.

De prijs van FastNed zou niet anders zijn dan bij andere aanbieders. Even snel gechecked: TNM vraagt 2,50 starttarief en 0,25 per minuut. Als ik daar dus een uurtje sta zou ik zo'n 50 kWh verder moeten zijn en moet ik 0,35/kWh afrekenen (da's incl BTW zoals het hoort voor een op consumenten gericht bedrijf/website).
Bij een korte sessie weegt het starttarief wat zwaarder en wellicht valt te werkelijke laadsnelheid wat lager uit. Maar ik zit er zeker geen factor 2 naast.
Essent zit bij de minst gustige pas op hetzelfde prijsniveau als TNM.

Waar komt het 'nu al nijpende tekort aan publieke laadpalen' vandaan? Als het waar zou zijn zou ik zelf toch al een x aantal keer voor bezette palen hebben moeten staan.
In mijn eigen dorp staan 4 palen al jaren niets te doen.

Dat veel NL bewoners geen plek hebben om bij huis te laden is niet een 'plus' voor de business case maar eerder een 'min'. Zolang het niet praktisch is kopen die mensen dus geen electrische auto. Ze gaan echt niet iedere dag even een of twee keer een half uur of meer bij eeen FastNed station hangen. (als die al op de woon/werk route liggen).

In dit stadium (van de eigen opbouw/ontwikkeling de hoogste uptime van Nederland claimen lijkt me een losse flodder (cq prematuur). Welke betrouwbare statistiek is voor deze bewering voor handen? Voorlopig hebben nog aardig wat Tesla's moeite met de huidige FastNed laadpalen.

Dat andere (door de overheid gefinancierde) laadpunten ook naar de daadwerkelijk prijs zullen bewegen is maar half waar. Investeringkosten zijn genomen/afgeschreven. Die hoeven niet meer terugverdiend te worden. Later zullen anderen er geld mee verdienen (zonder de investeringskosten).

Wel is een feit dat veel infrastructurele projecten pas na het eerste of tweede faillissement rendabel worden. Maak uw borst dus maar nat…
 
Ik ben het grotendeels met Hans Noordsij en LastNLSig eens met hun reactie op het verhaal van de CEO van FastNed.
Kort maar krachtig: voor de gemiddelde Tesla-rijder is de voorgestelde afrekenmethode van FastNed TOTAAL oninteressant. Het is al een opgaaf om een half uur of langer stil te staan bij een 22kW-laadpunt en daarmee de range IETS verhoogd te hebben, als er dan ook nog fors betaald moet worden dan zullen de Tesla's definitief wegblijven.
Misschien is een mengeling mogelijk, als FastNed ook graag Tesla-rijders als klant wil zou ze kunnen overwegen om een periodiek abonnementsbedrag te vragen aan Tesla-eigenaren en daarbij het laden gratis aan te bieden. Ordegrootte denk ik 25 euro per maand. Niet een eenmalig bedrag van 2.500 euro o.i.d. want als FastNed op enig moment alsnog failliet zou gaan is de 2.500 euro weggegooid. Ik vind die drempel van 2.500 euro in elk geval ook te hoog...:eek:
 
Ik ben het grotendeels met Hans Noordsij en LastNLSig eens met hun reactie op het verhaal van de CEO van FastNed.
Kort maar krachtig: voor de gemiddelde Tesla-rijder is de voorgestelde afrekenmethode van FastNed TOTAAL oninteressant. Het is al een opgaaf om een half uur of langer stil te staan bij een 22kW-laadpunt en daarmee de range IETS verhoogd te hebben, als er dan ook nog fors betaald moet worden dan zullen de Tesla's definitief wegblijven.
Misschien is een mengeling mogelijk, als FastNed ook graag Tesla-rijders als klant wil zou ze kunnen overwegen om een periodiek abonnementsbedrag te vragen aan Tesla-eigenaren en daarbij het laden gratis aan te bieden. Ordegrootte denk ik 25 euro per maand. Niet een eenmalig bedrag van 2.500 euro o.i.d. want als FastNed op enig moment alsnog failliet zou gaan is de 2.500 euro weggegooid. Ik vind die drempel van 2.500 euro in elk geval ook te hoog...:eek:

In eerste instantie heb ik het bedrag dat een 60kWh Tesla moet bijbetalen voor het activeren van de SuC optie als uitgangspunt genomen.

Verder sta ik wat "dubbel" in het verhaal. Als het gaat om de vraag of ik er als Tesla-rijder op enigerlei wijze (financieel) voordeel zal hebben bij de huidige opzet moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet zie zitten. De stroomprijs is nu eenmaal thuis en bij de SuC veel lager. Ook bij een maandabonnement op zich zal ik mij de (economische) vraag stellen of het de moeite loont en dat zal niet zo zijn. Dat geldt trouwens ook voor de Leaf die nu alleen maar thuis laadt, zo eens in de twee,drie dagen.
Maar dat is één kant van de zaak.

Daarnaast ben ik een groot voorstander van elektrisch rijden en zou het prachtig vinden als de infrastructuur zoals FastNed wil uitrollen er ook komt. Men is op zoek naar financiers en daarbij geldt dat er uiteraard het risico is dat je het op enig moment kwijt bent. Mijn voorstel ligt dan ook voornamelijk op dit terrein. gezien de zeer lage variabele kosten per kWh kan dat dan mooi gepaard gaan met gratiz energie.

De Tesla is naar mijn mening momenteel het "gezicht" van de elektrische auto in Nederland (en daarbuiten) en het zou mooi zijn als er een mogelijkheid is om ook deze auto's iets te bieden. Het is zeker denkbaar dat er op elk laadpunt een Chademo adapter, of misschien zelfs een eigen Tesla stekker, geplaatst wordt zodat de ter plaatse hoogst haalbare laadsnelheid gebruikt kan worden.

Daarnaast zou ik een stimulans vanuit de autoindustrie wel op zijn plaats vinden. Het aanbieden van bijv. een Leaf met gratis laden bij FastNed zou drempelverlagend kunnen werken. Datzelfde geldt voor de andere aanbieders.
Het zou zelfs denkbaar zijn dat straks de Gen3 van Tesla wordt aangeprezen vanwege de mogelijkheid om thuis te laden en bij de drie (begrijp ik nu) SuC's in Nederland en daarnaast bij de 200 FastNed stations. Wie weet, het zou in internationaal verband wel een mooie voorbeeldfunctie kunnen zijn.

Verder ben ik het eens met de eerder geposte meningen.
 
...Daarnaast zou ik een stimulans vanuit de autoindustrie wel op zijn plaats vinden. Het aanbieden van bijv. een Leaf met gratis laden bij FastNed zou drempelverlagend kunnen werken. Datzelfde geldt voor de andere aanbieders...

Dit is inderdaad een levensvatbaar concept. Daarbij helpt een (te) hoge prijs op het laadpunt de kopers van de betreffende BEV in hun waardeperceptie van het 'gratis laden'. Op de schaal van FastNed is alles boven een paar € cent per kWh hun bruto marge, dus kunnen zij richting de autoproducent/importeur/dealer een voor de consument onzichtbare (zeer) lage prijs hanteren voor een beperkte periode van 'gratis laden'. Na afloop van die periode zal een bepaald gedeelte van de autokopers bij FastNed willen blijven laden en kan een bijzonder goed op maat afgesloten abonnement worden aangeboden. FastNed kent de klant dan immers al een jaar ofzo.

Vergelijk met bandenfabrikanten die de eerste montage banden gratis aan de autoproducent weggeven, in de verwachting dat de autokoper bij vervanging voor hetzelfde merk zal blijven kiezen.
 
Dit is inderdaad een levensvatbaar concept. Daarbij helpt een (te) hoge prijs op het laadpunt de kopers van de betreffende BEV in hun waardeperceptie van het 'gratis laden'. Op de schaal van FastNed is alles boven een paar € cent per kWh hun bruto marge, dus kunnen zij richting de autoproducent/importeur/dealer een voor de consument onzichtbare (zeer) lage prijs hanteren voor een beperkte periode van 'gratis laden'. Na afloop van die periode zal een bepaald gedeelte van de autokopers bij FastNed willen blijven laden en kan een bijzonder goed op maat afgesloten abonnement worden aangeboden. FastNed kent de klant dan immers al een jaar ofzo.

Vergelijk met bandenfabrikanten die de eerste montage banden gratis aan de autoproducent weggeven, in de verwachting dat de autokoper bij vervanging voor hetzelfde merk zal blijven kiezen.

Dit is het juiste model denk ik!

Verder is het zaak diepe zakken te hebben. Ik denk dat de FEV's met een range groter dan 300km nauwelijks een doelgroep zijn (zie discussie op dit forum, weinig vraag vanuit S-rijders), en Plug-ins ook eigenlijk niet (waarom wachten als je op benzine verder kan, da's de essentie van een plug-in). Dan hou op dit moment ruim 3.000 FEV's over (4.654 verkocht, waarvan 1.452 Tesla's). Stel dat 20% actief klant wordt, dan hou je 600 auto's op dit moment als klant. Dat is nu nog niet zoveel klandizie.

Het boek van Fastned spreekt over 200.000 auto's in 2020 die allemaal eens per week 10 euro uitgeven. Dat betekent wel dat elke elektrische auto-bezitter klant wordt, en niet alleen thuis tankt, alleen op het werk, bij een openbare paal of wellicht bij een benzinetankstation dat ook stroom gaat aanbieden. Ik zou zelf eerder uitgaan van 10 of 20% van de potentiële klanten, dus dan zit je op 10 a 20 miljoen euro omzet per jaar, ofwel 50 tot 100 duizend euro per jaar per station in 2020.

Als je de importeurs vraag te betalen: stel dat je voor 25% van de 200.000 verkochte FEV's een deal kan maken met de importeur, die voor 750 euro een jaar gratis tanken koopt, dan heb je 37,5 miljoen gedurende de komende jaren, zeg gemiddeld 7.5 miljoen per jaar in de periode 2015 - 2020. Daarbij komt dan de omzet van de 75% auto's van importeurs die niet deelnemen met deze deal + de omzet van auto's ouder dan een jaar.
 
Dit is het juiste model denk ik!
Als je de importeurs vraag te betalen: stel dat je voor 25% van de 200.000 verkochte FEV's een deal kan maken met de importeur, die voor 750 euro een jaar gratis tanken koopt, dan heb je 37,5 miljoen gedurende de komende jaren, zeg gemiddeld 7.5 miljoen per jaar in de periode 2015 - 2020. Daarbij komt dan de omzet van de 75% auto's van importeurs die niet deelnemen met deze deal + de omzet van auto's ouder dan een jaar.

Ik denk dat dit wel de goede richting zal zijn.

Toch zou ik het idee van een "life-time gebruik" niet te gemakkelijk opzij schuiven.

Uitgaande van een kWh prijs van enkele centen moet je heel veel laden om aan een respectabel entreebedrag te komen. (bij 3 ct en 750 entree praat je over 25k kWh die bovenop het thuis- en op andere locaties laden komen. Bij hogere bedragen natuurlijk nog veel meer)

En daar ligt nu juist ook de wow-factor. Ik heb al aardig wat keren aan een SuC gestaan in Duitsland waarbij men belangstellend komt kijken wat ik aan het doen ben. Na de ver-(en be-)wondering rondom de auto komt de vraag hoe ik afreken voor de stroom (er zit niets aan de SuC zelf). Het feit dat dat niet hoeft heeft al zowel een Porsche als een BMW rijder de wenkbrauwen doen fronsen (in positieve zin) en als ik dan erbij vertel dat dat (auto)levenslang is dan staat men mij met open mond aan te kijken. "Dus u rijdt zonder benzinekosten... gratis.... altijd??" Natuurlijk vertel ik er wel bij dat er in de prijs van de auto een component hiervoor zit maar dat neemt men gewoon voor lief. Ook geef ik aan dat thuis laden ook kan, met PV vaak ook gratis.

Het is een USP voor elke auto omdat men ineens van de brandstofkosten en alles daaromheen verlost is.

Ik zal het volgende week ook wel toelichten.

Beetje Off-topic maar als men dan op de lokatie naar de kaart met de vier SuC in Duitsland kijkt ziet men het praktische nu nog niet zitten. Benieuwd hoe het nu in Duitsland zal gaan nu de kaart en de dekking min of meer bekend is. Het zal de verkopen daar een behoorlijke boost gaan geven nu duidelijk is dat het serieus is. Zal ook wel weer effect op de levertijden gaan hebben:)
 
.. De Tesla is naar mijn mening momenteel het "gezicht" van de elektrische auto in Nederland (en daarbuiten) en het zou mooi zijn als er een mogelijkheid is om ook deze auto's iets te bieden. Het is zeker denkbaar dat er op elk laadpunt een Chademo adapter, of misschien zelfs een eigen Tesla stekker, geplaatst wordt zodat de ter plaatse hoogst haalbare laadsnelheid gebruikt kan worden.
Ik zat te denken wat het mij waard zou zijn om gebruik te kunnen maken van de FastNed infrastructuur. Ik rij 45.000 km per jaar, en op basis van de ervaringen na 29.000 km in de Model S denk ik hooguit twee keer per maand (if that) gebruik te hoeven te maken van een FastNed station. Ik heb een single charger, een keuze waar ik nog steeds volledig achter sta, want voor onderweg laden maakt m.i. alleen DC sense.

Waar ik op uitkwam was: als FastNed mij de aanschafprijs van de CHAdeMO adapter zou kunnen besparen (door er een beschikbaar te stellen op ieder FastNed station, of door een Tesla-specifieke stekker te bieden), zou ik ofwel die EUR 1000 aan hen betalen als ik daar een "lifetime fair use" contract voor zou krijgen, ofwel zonder mopperen hun kWh prijs betalen. Maar eerst zelf die adapter kopen, en dan die prijs per kWh betalen - daarvoor zijn er veel te veel alternatieven die misschien wat onpraktischer en tijdrovender, maar wel héél veel goedkoper zijn. Tijd is geld maar daar zit wel een bovengrens aan.
 
Ik denk dat 0,69ct bij 50kW (FastNed hangt een adapter op bij elk station) wel acceptabel is. Bij 11-22kW zeker niet. En als je eerst 1000,- voor die adapter moet betalen wordt het anders. Maar dat is de schuld van Tesla...
 
Ik denk dat 0,69ct bij 50kW (FastNed hangt een adapter op bij elk station) wel acceptabel is. Bij 11-22kW zeker niet. En als je eerst 1000,- voor die adapter moet betalen wordt het anders. Maar dat is de schuld van Tesla...

Ja, mee eens, als je Chademo kunt laden is het veel interessanter.

Wellicht moet Fastned eens met Tesla praten. Een deal om bij elk Fastned station een Chademo adapter op te hangen. Ook interessant voor Tesla, een grote batch adapters produceren kan kosten sparen, en mooie reclame voor Tesla. Ik zou in elk geval zeker meer interesse hebben de Fastnet chargers te gaan gebruiken, en de prijs direct veel redelijker vinden.

Bovendien verkoopt Fastnet dan heel wat meer kWh per tijdseenheid dat we de stations bezet houden.
 
Ja, mee eens, als je Chademo kunt laden is het veel interessanter.

Wellicht moet Fastned eens met Tesla praten. Een deal om bij elk Fastned station een Chademo adapter op te hangen. Ook interessant voor Tesla, een grote batch adapters produceren kan kosten sparen, en mooie reclame voor Tesla. Ik zou in elk geval zeker meer interesse hebben de Fastnet chargers te gaan gebruiken, en de prijs direct veel redelijker vinden.

Bovendien verkoopt Fastnet dan heel wat meer kWh per tijdseenheid dat we de stations bezet houden.
Het is toch in het belang van de energieleverancier zelf om zo snel mogelijk stroom te leveren? Verhoogt hun capaciteit, omzet en klantenkring...
 
En daar ligt nu juist ook de wow-factor. Ik heb al aardig wat keren aan een SuC gestaan in Duitsland waarbij men belangstellend komt kijken wat ik aan het doen ben. Na de ver-(en be-)wondering rondom de auto komt de vraag hoe ik afreken voor de stroom (er zit niets aan de SuC zelf). Het feit dat dat niet hoeft heeft al zowel een Porsche als een BMW rijder de wenkbrauwen doen fronsen (in positieve zin) en als ik dan erbij vertel dat dat (auto)levenslang is dan staat men mij met open mond aan te kijken. "Dus u rijdt zonder benzinekosten... gratis.... altijd??" Natuurlijk vertel ik er wel bij dat er in de prijs van de auto een component hiervoor zit maar dat neemt men gewoon voor lief. Ook geef ik aan dat thuis laden ook kan, met PV vaak ook gratis.

Ik lees het Duitse forum regelmatig en herken bovenstaande bewering zeker, onze buren zijn zeer gevoelig voor "umsonst". Mogen wij zuinige Ollanders zijn maar de Duitsers kunnen er ook wat van :)

Zo: nu weer on-topic over betterp*kuch* Fastned ;) ik lees op FB dat de eerste certificaten al bijna uitverkocht zijn, de eerste miljoentjes zijn dus binnen. Ik gun het ze van harte dat ze binnenkort een goede inkomstenbron kunnen binnenhalen, want van het laden van auto's zullen ze voorlopig net de stroomrekening kunnen betalen.
 
Volgens mij is er iets mis met de 'handshake' van de ABB laders van FastNed.

Vandaag in Zurich (met de MS). Laden valt hier nog niet mee. Uiteindelijk een volledig gratis paal gevonden (niet omdat het gratis is, maar die is in ieder geval aan te krijgen; daarvoor had ik bij RWE palen gestaan die niet wilden omdat authorisatie kennelijk alleen voor Duitsland werkt) . En wel voor een van de hoofdvestigingen van ABB (Baden vlak bij Zurich).

Ik helemaal blij. Stop de stekkers erin, auto zegt 'klik', paal zegt 'klik' en het feest kan beginnen.

Maar dat feest duurt dus maar enkele seconden en wel totdat paal en auto tot de conclusie komen dat ze er samen geen zin in hebben.

Ik heb keurig in beeld dat het een 32A aansluiting is. Ook loopt de spanning op tot een strakke 240V (dat mag je toch van ABB op eigen lokatie verwachten).

Maar de handshaking gaat mis. Het lijkt allemaal erg op wat ik bij FastNed zie gebeuren.

Het wordt dus kennelijk tijd om de engineers van ABB eens een weekje een Tesla te lenen om dit te fixen.

Baal er ondertussen stevig van, want dit was een uitgelezen kans om mijn MS binnen niet al te lange tijd weer vol te krijgen.

Stond overigens ook nog een apparaat met Chademo.
Heb ik Tesla service aan de lijn: 'staan er nog andere palen?' 'Ja, zeker maar jullie hebben &^$#^*&%^nog steeds geen adapter!'
 
Gisteren bij Fastned Palmpol geladen..nieuwe app op de telefoon, aanmelden en .......ik heb uiteindelijk het laden aan de gang gekregen nadat er een poging of 3 mislukt zijn. Het laden ging met 26A, das nie ech rap!

Toch zeker wel handig als er voldoende van dit soort laaspalen zijn ( iedere provincie 2)