Hans Noordsij
Well-Known Member
Allereerst mijn waardering voor de reactie van de zijde van FastNed en de uitnodiging. Ik heb die tijd nog beschikbaar en mij inmiddels opgegeven. Misschien zie ik wel (weer) enkelen van jullie.
Vooruitlopend hierop een paar opmerkingen.
Allereerst het voorbeeld van het blikje fris. Ik vind dat niet zo goed vergelijkbaar. Als ik een pilsje thuis uit de koelkast pak is dat behoorlijk goedkoop. Ga ik buiten de deur, dus naar een horeca-gelegenheid dan accepteer ik dat een biertje 4x zo duur is. Daartegenover staan dan de voordelen van de horeca. In dat geval is het drankje ook de core business.
Nu de brandstof. Ga ik naar een benzinestation dan weet ik dat ik langs de snelweg bijv. 1,80 betaal terwijl dat "in het dorp" 1,70 is. Het prijsverschil is maar enkele procenten. Dat ik dan terloops een blikje fris kan kopen (maar dat was niet mijn missie) is meegenomen en ik ben dan wel bereid om daar meer voor te betalen dan bij de Jumbo. Maar waar het om gaat, de brandstof, scheelt maar een procent of 5 in prijs.
Het kan zijn dat een kWh thuis meer kost dan 23 cent. Hoewel, de meeste auto's kunnen gewoon in het stopcontact. Ik heb voor de Leaf geen bijzondere voorziening getroffen, het laden gaat prima zo en voor de Tesla heb ik een 3 fasen aansluiting laten aanleggen. Kosten < 400 euro.
Dat brengt de gemiddelde prijs in theorie per kWh wel omhoog maar als je de uitgave eenmaal hebt gedaan dan is het eerder zo dat je de kosten er uit wilt halen door meer kWh's te laden. Dus in de beleving is een kWh geen euro maar 23 cent of minder (solars doen het goed deze dagen waardoor de prijs nog verder daalt, in ons geval zelfs tot 0).
In de reactie lees ik dat de uiteindelijke echte prijs van een kWh voor FastNed erg laag is, wat ook begrijpelijk is door enerzijds zonnestroom en anderzijds contract als grootafnemer.
Natuurlijk moeten de andere kosten terug verdiend worden. De manier waarop is een kwestie van afweging. Ik verwacht persoonlijk dat er erg weinig zal worden geladen bij de huidige tariefstelling. Dan heb je niets of heel weinig. Als er (bijna) niemand komt is de opbrengst gering.
De eerder door mij genoemde optie om bijv. een z.g. "friends for life" aan te bieden tegen een best wel behoorlijke prijs (ik denk aan €.2.500,00) kan betekenen dat er veel geld binnen komt en bij een kWh prijs van (naar ik schat) 6 cent betekent dit wel dat er ruim 41.000 kWh moet worden afgenomen voordat het break-even point bereikt wordt. In mijn Leaf betekent dat bijna 300.000 km en bij mijn Tesla rond 200.000 km. Dat zal nooit gebeuren want thuis laden gaat door omdat het praktisch is en de Tesla stopt ook periodiek bij de Supercharger.
Natuurlijk is het één van de ideetjes die er kunnen zijn maar ik vind de Tesla optie ronduit briljant. Bij elektrische auto's gaat het (vooral bij Tesla) om de beleving en de SuC's zoals die toevallig vandaag bekend zijn gemaakt maken die beleving alleen maar mooier. Het op deze manier deelnemen in FastNed met het gevoel dat de stations ook van ons zijn doordat we er gewoon kunnen aankoppelen is denk ik mooier dan de wat kille prijs per kWh benadering.
De FastNed stations zijn ook briljant in hun ontwerp. Ik vind ze mooi, evenals het plan. Daarom moeten we proberen om de opzet te halen en is een gedachtenwisseling over de invulling een goed idee!
Vooruitlopend hierop een paar opmerkingen.
Allereerst het voorbeeld van het blikje fris. Ik vind dat niet zo goed vergelijkbaar. Als ik een pilsje thuis uit de koelkast pak is dat behoorlijk goedkoop. Ga ik buiten de deur, dus naar een horeca-gelegenheid dan accepteer ik dat een biertje 4x zo duur is. Daartegenover staan dan de voordelen van de horeca. In dat geval is het drankje ook de core business.
Nu de brandstof. Ga ik naar een benzinestation dan weet ik dat ik langs de snelweg bijv. 1,80 betaal terwijl dat "in het dorp" 1,70 is. Het prijsverschil is maar enkele procenten. Dat ik dan terloops een blikje fris kan kopen (maar dat was niet mijn missie) is meegenomen en ik ben dan wel bereid om daar meer voor te betalen dan bij de Jumbo. Maar waar het om gaat, de brandstof, scheelt maar een procent of 5 in prijs.
Het kan zijn dat een kWh thuis meer kost dan 23 cent. Hoewel, de meeste auto's kunnen gewoon in het stopcontact. Ik heb voor de Leaf geen bijzondere voorziening getroffen, het laden gaat prima zo en voor de Tesla heb ik een 3 fasen aansluiting laten aanleggen. Kosten < 400 euro.
Dat brengt de gemiddelde prijs in theorie per kWh wel omhoog maar als je de uitgave eenmaal hebt gedaan dan is het eerder zo dat je de kosten er uit wilt halen door meer kWh's te laden. Dus in de beleving is een kWh geen euro maar 23 cent of minder (solars doen het goed deze dagen waardoor de prijs nog verder daalt, in ons geval zelfs tot 0).
In de reactie lees ik dat de uiteindelijke echte prijs van een kWh voor FastNed erg laag is, wat ook begrijpelijk is door enerzijds zonnestroom en anderzijds contract als grootafnemer.
Natuurlijk moeten de andere kosten terug verdiend worden. De manier waarop is een kwestie van afweging. Ik verwacht persoonlijk dat er erg weinig zal worden geladen bij de huidige tariefstelling. Dan heb je niets of heel weinig. Als er (bijna) niemand komt is de opbrengst gering.
De eerder door mij genoemde optie om bijv. een z.g. "friends for life" aan te bieden tegen een best wel behoorlijke prijs (ik denk aan €.2.500,00) kan betekenen dat er veel geld binnen komt en bij een kWh prijs van (naar ik schat) 6 cent betekent dit wel dat er ruim 41.000 kWh moet worden afgenomen voordat het break-even point bereikt wordt. In mijn Leaf betekent dat bijna 300.000 km en bij mijn Tesla rond 200.000 km. Dat zal nooit gebeuren want thuis laden gaat door omdat het praktisch is en de Tesla stopt ook periodiek bij de Supercharger.
Natuurlijk is het één van de ideetjes die er kunnen zijn maar ik vind de Tesla optie ronduit briljant. Bij elektrische auto's gaat het (vooral bij Tesla) om de beleving en de SuC's zoals die toevallig vandaag bekend zijn gemaakt maken die beleving alleen maar mooier. Het op deze manier deelnemen in FastNed met het gevoel dat de stations ook van ons zijn doordat we er gewoon kunnen aankoppelen is denk ik mooier dan de wat kille prijs per kWh benadering.
De FastNed stations zijn ook briljant in hun ontwerp. Ik vind ze mooi, evenals het plan. Daarom moeten we proberen om de opzet te halen en is een gedachtenwisseling over de invulling een goed idee!