Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is inderdaad niet meer duur! Het nadeel van zo'n Zoe vond ik wel dat je apart een accu moet huren, wat nogal omslachtig klinkt. Maar verder.. als de range nog wat kan worden opgerekt tot ca 250km lijkt het me best een aantrekkelijke auto.

Zo, dat is een goede prijs zeg. Pff. Heb voor alle 3 25k betaald per stuk. Hoe kan dit nou? Het meest fijne aan de Zo"e is, is dat je op 43kW kan laden via AC Mennekes Type2.
 
Binnen 2 jaar staan ze gewoon vol met ladende EV's. Er komt gewoon een bedrijf als KPN oid welke over gaan stappen naar EV. Die sluiten een overeenkomst met Fastned om met de gehele vloot onbeperkt te kunnen laden. De overheid zal ook het goede voorbeeld moeten geven. Rijkswaterstaat bijvoorbeeld. Er komt ook steeds meer goederenvervoer met EV. Koeriersdiensten kunnen straks prima doen met een EV bestelauto. Nee, Fastned zal het niet moeten hebben van de bewuste kleine zelfstandige en zeker niet van Tesla rijders.

Sure. Voor die ambtenaren maakt het toch niet uit of ze nu bij FastNed of op kantoor hun neus aan het uitgrazen zijn. Al die lokale overheidsvoertuigen kunnen natuurlijk prima 50 tot 100km omrijden om ergens langs de snelweg te gaan laden. En die koeriersdienst is natuurlijk ook veel efficienter als de auto's bij FastNed stilstaan ipv te laden tijdens het laden/lossen aan het distri-centrum...


Niemand wil (zeker niet onder werktijd) bij FastNed laden tenzij men echt niet anders kan.
 
Sure. Voor die ambtenaren maakt het toch niet uit of ze nu bij FastNed of op kantoor hun neus aan het uitgrazen zijn. Al die lokale overheidsvoertuigen kunnen natuurlijk prima 50 tot 100km omrijden om ergens langs de snelweg te gaan laden. En die koeriersdienst is natuurlijk ook veel efficienter als de auto's bij FastNed stilstaan ipv te laden tijdens het laden/lossen aan het distri-centrum...


Niemand wil (zeker niet onder werktijd) bij FastNed laden tenzij men echt niet anders kan.

Je hebt ook pauzes, en rijtijdenwet.....
 
Is er al iets te zeggen over de ChaDeMo adapters voor Europa? Dat zou wel gaan schelen in de laadtijd.
Toch denk ik niet dat ik heel veel bij FastNed zal gaan komen, niet met die prijzen. Tja, we blijven Hollanders :)

Daar wacht ik dus ook nog steeds op! FastNed gaat veel gaten vullen die de SuperChargers niet vullen en dan wil ik daar best voor betalen. Alleen zijn de geluiden uit Japan nog niet al te best met die adapter, veel storingen.
 
Dit bord kwam ik tegen bij verzorgingsplaats Bloemheuvel (A12 Utrecht richting Arnhem). Ik ben wel benieuwd ik welk tempo men van de huidige 19 naar de gewenste circa 200 snellaadstations gaat uitbreiden. Met de snelle opkomst van elektrisch rijden is het toch vreemd dat verreweg de meeste verzorgingsplaatsen geen enkele oplaadvoorziening hebben.

2015-01-05 12.06.45.jpg
 
Dit bord kwam ik tegen bij verzorgingsplaats Bloemheuvel (A12 Utrecht richting Arnhem). Ik ben wel benieuwd ik welk tempo men van de huidige 19 naar de gewenste circa 200 snellaadstations gaat uitbreiden. Met de snelle opkomst van elektrisch rijden is het toch vreemd dat verreweg de meeste verzorgingsplaatsen geen enkele oplaadvoorziening hebben.
Ik denk dat geld best een probleem wordt op korte termijn. Ze hebben een paar miljoen opgehaald, maar als het EUR 200.000,00 per station kost gaat het best hard.
 
Weet iemand waarom zo'n Fastned-station zo duur is om te bouwen (€ 200.000,- per locatie) ?

Wat ik zie is een mooie grote carport met zonnepanelen en aansluitpunten voor krachtstroom. Dat zal allemaal best wat kosten, maar 2 ton...? Of betaalt Fastned nog voor de concessie om die laadstations op deze locaties neer te mogen zetten?
 
Weet iemand waarom zo'n Fastned-station zo duur is om te bouwen (€ 200.000,- per locatie) ?

Wat ik zie is een mooie grote carport met zonnepanelen en aansluitpunten voor krachtstroom. Dat zal allemaal best wat kosten, maar 2 ton...? Of betaalt Fastned nog voor de concessie om die laadstations op deze locaties neer te mogen zetten?

- Grondwerkzaamheden
- Bestrating
- Trafo
- Snelladers zelf
- Overkapping

Alleen al een Trafo kost rustig 50k, de laders per stuk ook iets van 20k, dan komt de bestrating nog, grondwerken, kabels leggen. Dan tikt het best hard aan.
 
- Grondwerkzaamheden
- Bestrating
- Trafo
- Snelladers zelf
- Overkapping

Alleen al een Trafo kost rustig 50k, de laders per stuk ook iets van 20k, dan komt de bestrating nog, grondwerken, kabels leggen. Dan tikt het best hard aan.

En toch denk ik ook dat t wat minder is dan die 200k. Bestrating en grondwerk is zeker niet de hoofdprijs. Laders en trafo kopen ze groot in. Net zoals overkapping. Ik schat eerder rond de 125 tot 150k.

Edit:
Als ze geen consessie hoeven te betalen tenminste..
 
Waarom zo'n dure overkapping. Installeer gewoon de laadpunten. Kunnen ze voor hetzelfde geld 2x zoveel laadpunten installeren. Dan geld verdienen en een dak plaatsen . Ook de inrichting is zeer inefficiënt. De Tesla SuC's hebben 8 plaatsen op minder ruimte dan de Fastned oplossing met 2 laadpunten.
Laat ze gewoon voor veel laadpunten zorgen, de aankleding kan als er geld verdiend is.
 
En toch verwacht ik wel wat van FastNed zodra ze een goed dekkend netwerk hebben. Nu zijn er nog teveel gaten of moet je op je route de aflag nemen, en de snelweg nog 5 km de ander kant volgen, en weer omdraaien. Dat schiet niet op. Je hebt nu al WiFi, als ze er bijvoorbeeld een koffieapparaat gaan plaatsen in samenwerking met een grote koffieboer, waarbij je gratis koffie kan pakken tijdens het laden dan gaat het echt een stuk interessante erop worden ipv naar het tankstation te lopen welke vaak op 200 meter afstand ligt. Als die koffieboer dan ook nog frisdrank oid erbij verkoopt, is het best een goed business model. Als je aan 40kW plus aan het laden bent met een +/- 25kW accu pakket dan sta je er maar 10-15 minuten.