Ik denk dat Fastned zijn tijd (wellicht) vooruit is (visionair), ik zie hem niet, en heb vanaf aanvang mijn twijfels bij het concept en dan vooral de toepasbaarheid voor mij als Tesla-rijder, mijn kilometrage van plusminus 25.000 kilometers per jaar en mogelijkheid dagelijks thuis te laden. Ik rijd daarnaast ook dagelijks langs een Fastned station en heb daar zolang het er staat - inmiddels een paar maanden - nimmer een auto zien staan laden, frappant toch. Wat ik wel (goed gejat) vind is de donatie van een laadstation destijds bij de opening van Fastned in Zoetermeer langs de A12, als ze dat dan vervolgens ala Tesla in de prijs van de Outlander hadden verdisconteerd heb je een goed businessmodel voor beide en zouden Volvo en andere merken kunnen volgen. Anyway, het initiatief vind ik (zeer) gedurfd, over de doorbraak van het businessmodel ben ik gematigd neem nu als voorbeeld een Porsche die standaard 3,6 Kwh per uur kan laden (tenzij duo-lader dan wordt het 7,2Kwh) dat gaat toch geen enkele Cayenne of Panamera rijder overwegen even 'snel' anderhalf uur te laden om de accu van ongeveer 10 Kwh weer gevuld te hebben. Zo zullen er meer hybride voertuigen zijn die de laadsnelheid van een Tesla (ongeveer 120Kwh per uur) in geen velden of wegen benaderen, anderzijds laad een Tesla sneller bij FastNed met een Chademo adapter. Betekent allereerst een adapter aanschaffen en daarna een commercieel tarief afrekenen, ook dat gaat geen grootverbruik opleveren voor FastNed. Nogmaals, zeer gewaagd en niet mijn investering geweest daar certificaten van te kopen. Alleen een zogenaamde 'exit' gaat geld opleveren.
Ik snap het, maar heb je het boek van FastNed ook gelezen over hun visie? Ze geven zelf aan dat ze verwachten in de aankomende jaren geen winst te maken, dat staat ook duidelijk in de prospectus van de AFM. Ze weten het zelf ook.
De FastNed stations zijn nu nog leeg, maar ze bouwen juist voor de toekomst. Het is een kip-ei verhaal. Geen snelladers? Geen auto's. Dat doorbreken ze juist.
Ik ken de ABB Terra laders die ze gebruiken ook redelijk goed en het zijn op dit moment 50kW units omdat naast de Model S er niets op de markt is wat sneller dan 50kW kan laden, maar de Terra lader van ABB is volgens ABB zelf redelijk makkelijk te upgraden naar ~80kW. Nu is het maximum 125A, op termijn kan dat 200A worden.
De CHAdeMO adapter van de Model S is ook 200A maximaal, dus op langere termijn moeten we zelfs met 80kW kunnen laden.
Denk ook verder, kijk naar 2018 a 2019. Ik sluit niet uit dat Model 3 een laadpoort heeft waar:
- AC 22kW
- SuperCharging 120kW
- CCS / Combo 80kW
Naar binnen kan. Tegen die tijd staan er ~150 FastNed stations, een dichtheid die de SuperChargers in Nederland niet zullen halen. Met wellicht straks 40.000 Model 3'en op de weg kom je niet uit met 5 of zeg 10 SuperCharger stations.
Ik heb er persoonlijk al een hekel aan om om te moeten rijden voor een SuperCharger. Het voelt een beetje alsof je faalt. Ik wil de kortste en meest efficiënte route rijden, niet via een laadstation.
Met zo veel FastNed stations hoef je ook niet meer te plannen. Je gaat rijden en ziet: "Oh, nog 50km range, laat ik bij de volgende maar even stoppen om te laden"
Nee, blijf vooral vooruit kijken, niet naar de stand van NU, maar naar de stand van 2018 a 2019, wellicht zelfs pas 2020.
Ik heb zelf 2000 euro aan aandelen gekocht omdat ik er wel in geloof en hun visie op langere termijn deel.