Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat Fastned zijn tijd (wellicht) vooruit is (visionair), ik zie hem niet, en heb vanaf aanvang mijn twijfels bij het concept en dan vooral de toepasbaarheid voor mij als Tesla-rijder, mijn kilometrage van plusminus 25.000 kilometers per jaar en mogelijkheid dagelijks thuis te laden. Ik rijd daarnaast ook dagelijks langs een Fastned station en heb daar zolang het er staat - inmiddels een paar maanden - nimmer een auto zien staan laden, frappant toch. Wat ik wel (goed gejat) vind is de donatie van een laadstation destijds bij de opening van Fastned in Zoetermeer langs de A12, als ze dat dan vervolgens ala Tesla in de prijs van de Outlander hadden verdisconteerd heb je een goed businessmodel voor beide en zouden Volvo en andere merken kunnen volgen. Anyway, het initiatief vind ik (zeer) gedurfd, over de doorbraak van het businessmodel ben ik gematigd neem nu als voorbeeld een Porsche die standaard 3,6 Kwh per uur kan laden (tenzij duo-lader dan wordt het 7,2Kwh) dat gaat toch geen enkele Cayenne of Panamera rijder overwegen even 'snel' anderhalf uur te laden om de accu van ongeveer 10 Kwh weer gevuld te hebben. Zo zullen er meer hybride voertuigen zijn die de laadsnelheid van een Tesla (ongeveer 120Kwh per uur) in geen velden of wegen benaderen, anderzijds laad een Tesla sneller bij FastNed met een Chademo adapter. Betekent allereerst een adapter aanschaffen en daarna een commercieel tarief afrekenen, ook dat gaat geen grootverbruik opleveren voor FastNed. Nogmaals, zeer gewaagd en niet mijn investering geweest daar certificaten van te kopen. Alleen een zogenaamde 'exit' gaat geld opleveren.

Ik snap het, maar heb je het boek van FastNed ook gelezen over hun visie? Ze geven zelf aan dat ze verwachten in de aankomende jaren geen winst te maken, dat staat ook duidelijk in de prospectus van de AFM. Ze weten het zelf ook.

De FastNed stations zijn nu nog leeg, maar ze bouwen juist voor de toekomst. Het is een kip-ei verhaal. Geen snelladers? Geen auto's. Dat doorbreken ze juist.

Ik ken de ABB Terra laders die ze gebruiken ook redelijk goed en het zijn op dit moment 50kW units omdat naast de Model S er niets op de markt is wat sneller dan 50kW kan laden, maar de Terra lader van ABB is volgens ABB zelf redelijk makkelijk te upgraden naar ~80kW. Nu is het maximum 125A, op termijn kan dat 200A worden.

De CHAdeMO adapter van de Model S is ook 200A maximaal, dus op langere termijn moeten we zelfs met 80kW kunnen laden.

Denk ook verder, kijk naar 2018 a 2019. Ik sluit niet uit dat Model 3 een laadpoort heeft waar:
- AC 22kW
- SuperCharging 120kW
- CCS / Combo 80kW

Naar binnen kan. Tegen die tijd staan er ~150 FastNed stations, een dichtheid die de SuperChargers in Nederland niet zullen halen. Met wellicht straks 40.000 Model 3'en op de weg kom je niet uit met 5 of zeg 10 SuperCharger stations.

Ik heb er persoonlijk al een hekel aan om om te moeten rijden voor een SuperCharger. Het voelt een beetje alsof je faalt. Ik wil de kortste en meest efficiënte route rijden, niet via een laadstation.

Met zo veel FastNed stations hoef je ook niet meer te plannen. Je gaat rijden en ziet: "Oh, nog 50km range, laat ik bij de volgende maar even stoppen om te laden"

Nee, blijf vooral vooruit kijken, niet naar de stand van NU, maar naar de stand van 2018 a 2019, wellicht zelfs pas 2020.

Ik heb zelf 2000 euro aan aandelen gekocht omdat ik er wel in geloof en hun visie op langere termijn deel.
 
Met wellicht straks 40.000 Model 3'en op de weg kom je niet uit met 5 of zeg 10 SuperCharger stations.
Ik heb zelf 2000 euro aan aandelen gekocht omdat ik er wel in geloof en hun visie op langere termijn deel.

Ik geloof er helemaal niet in. PHEV's zullen nooit massaal bij Fastned gaan laden, en hoeveel procent van de toekomstige Model 3's zullen anders gebruikt gaan worden dan uitsluitend voor woon-werk verkeer? Minder dan 10% denk ik. De huidige Model S vloot bevat misschien een hoog percentage uiterst mobiele ondernemers, maar de toekomstige massa zal tot de kantoorslaven behoren. Ik hoor daar ook bij en heb in 15 maanden nog nooit ergens anders dan thuis of een vakantiesupercharger hoeven laden.
Uiteindelijk komt het er op neer wat al eerder gezegd is: een EV laadt als hij stil staat, je gaat niet stilstaan om te laden.
 
Ik geloof er helemaal niet in. PHEV's zullen nooit massaal bij Fastned gaan laden, en hoeveel procent van de toekomstige Model 3's zullen anders gebruikt gaan worden dan uitsluitend voor woon-werk verkeer? Minder dan 10% denk ik. De huidige Model S vloot bevat misschien een hoog percentage uiterst mobiele ondernemers, maar de toekomstige massa zal tot de kantoorslaven behoren. Ik hoor daar ook bij en heb in 15 maanden nog nooit ergens anders dan thuis of een vakantiesupercharger hoeven laden.
Uiteindelijk komt het er op neer wat al eerder gezegd is: een EV laadt als hij stil staat, je gaat niet stilstaan om te laden.
PHEV's? Nee, zeker niet.

Stel er zijn 40.000 Model 3'en en 10% laad elke week bij FastNed, dat zijn er 4.000 a zeg 10 euro? 40.000 euro per week aan omzet.

Slechts 20% van de huizen heeft een oprit en niet iedereen kan aan een publieke paal laden. Snelladen is dan echt wel een optie.

Zo zie ik het in ieder geval. Niet elke P heeft straks een laadpaaltje staan.
 
Zeker - niet iedereen een eigen laadplek naast het huis. Maar dat betekent nog niet dat een voldoende aantal mensen bereid is zeer frequent 15 minuten (of langer) te gaan snelladen langs de weg... Op een moment dat je helemaal niet hoeft stil te staan (anders dan om te laden).
Auto's staan nog steeds gemiddeld 22 uur per etmaal stil. Naarmate het fijnmazige netwerk van 11 en 22 kw laders wordt uitgebreid (mn bij werkgevers, restaurants, pretparken etc) zal men eerder daar gaan laden.. Je staat immers toch stil.. Ik zie dat om me heen gebeuren met de huidige beperkte accu's van de niet-Tesla's. Naarmate de accucapaciteit toeneemt (Model 3) zal de behoefte om "onderweg" te laden zelfs afnemen... En die 22 uur stilstaan zal niet veranderen..

\
PHEV's? Nee, zeker niet.

Stel er zijn 40.000 Model 3'en en 10% laad elke week bij FastNed, dat zijn er 4.000 a zeg 10 euro? 40.000 euro per week aan omzet.

Slechts 20% van de huizen heeft een oprit en niet iedereen kan aan een publieke paal laden. Snelladen is dan echt wel een optie.

Zo zie ik het in ieder geval. Niet elke P heeft straks een laadpaaltje staan.
 
Ik moet zeggen dat ik nu al anders kijk tegenover dat kwartiertje stil staan ttegenover 1of 2 jaar geleden. Door onze laptops en smartphones maakt dat steeds minder en minder uit.
 
Zeker - niet iedereen een eigen laadplek naast het huis. Maar dat betekent nog niet dat een voldoende aantal mensen bereid is zeer frequent 15 minuten (of langer) te gaan snelladen langs de weg... Op een moment dat je helemaal niet hoeft stil te staan (anders dan om te laden).
Auto's staan nog steeds gemiddeld 22 uur per etmaal stil. Naarmate het fijnmazige netwerk van 11 en 22 kw laders wordt uitgebreid (mn bij werkgevers, restaurants, pretparken etc) zal men eerder daar gaan laden.. Je staat immers toch stil.. Ik zie dat om me heen gebeuren met de huidige beperkte accu's van de niet-Tesla's. Naarmate de accucapaciteit toeneemt (Model 3) zal de behoefte om "onderweg" te laden zelfs afnemen... En die 22 uur stilstaan zal niet veranderen..

\
Uiteraard ben ik het deels met je stelling eens, maar ik denk aan de massa.

Stel we hebben 40.000 Model 3's rijden, maar ook nog wat andere EV's met accu's van 30 a 40kWh of wellicht groter.

Houdt het even op 50.000 EV's die allemaal bij 11/22kW laden, maar 10% daar van gaat 1x per week langs FastNed om te laden. Dan heb je 5.000 auto's per week verdeeld over 200 stations. Dan heb je 25 auto's per station per week, ofwel ~3 per dag.

Dat is zeker nog niet veel, maar wel een omzet van 50.000 euro per week, ofwel 2.600.000 per jaar.

Nog steeds is dat niet veel, maar we praten dan over 2017 a 2018. Op termijn hebben we 200.000 EV's op de weg en die zullen allemaal incidenteel snelladen, maar de massa maakt die incidenten ineens een constante toestroom naar FastNed toe.

Ik moet zeggen dat ik nu al anders kijk tegenover dat kwartiertje stil staan ttegenover 1of 2 jaar geleden. Door onze laptops en smartphones maakt dat steeds minder en minder uit.
Ik persoonlijk ook niet.

Mijn laptop klap ik open, met 4G internet beantwoord ik mijn mail, doe even wat laatste zaken en kom thuis zonder nog iets te moeten doen.

Ik zit er niet mee om dan even 20 minuten langs de weg te staan. Doe ik wel vaker.
 
Ik moet zeggen dat ik nu al anders kijk tegenover dat kwartiertje stil staan ttegenover 1of 2 jaar geleden. Door onze laptops en smartphones maakt dat steeds minder en minder uit.

Ik heb hetzelfde. Ik heb regelmatig dat het me ineens te binnen schiet: "Oh ja, die moest ik mailen" of "dat document moet nog even af". Als ik dan op weg ergens naar toe even een half uur stil sta om te laden en gelijk mijn werk kan doen, kost het me dus geen tijd. Daar heb ik best wel wat voor over: even rustig niet autorijden maar wat werk verrichten...
 

En wat voor een opmerkingen er onder! Triestig.

Hoe ik het zie; ja Fastned rekent prijzen aan waar ik ook niet mee akkoord ben. Maar als de pomphouders nu ook ineens palen gaan beginnen zetten zijn ze wel aantrekkelijker (lees: koffietje drinken, naar toilet gaan, gsm opladen,...) om te gaan laden omdat het er minder doods is dan de typische Fastned car-port. Plus, je hebt geen pasjes of app's nodig om bij het pompstation af te rekenen.
 
Vind het toch een vreemd verhaal..
Als Shell voor een locatie langs de snelweg een vergunning heeft, krijgt BP er echt geen op die plek.. Waarom dan - klaarblijkelijk - wel voor elektrisch laden ?
En wat ik niet begrijp is dat enkele jaren terug de vergunning zijn geveild . en nu zo maar worden vergeven..
Heeft Fatsned zitten slapen en zich niet gerealiseerd dat het feit dat zij een vergunning op een lokatie hebben onverlet laat dat een ander op die locatie ook een vergunning zou kunnen krijgen ??


 
Zeker - maar er zijn nergens meerdere pomphouders op dezelfde lokatie langs de snelweg te vinden.. Er wordt maar één vergunning per lokatie afgegeven.
De vraag is niet of ze er recht op mogen hebben, maar of het alleenrecht is. Maw - dan zouden ze ook moeten accepteren dat er naast Shell ook een BP station op die lokatie staat.


Eigenlijk is het een extra soort brandstof dus waarom zouden ze daar geen recht op hebben
 
Ik herinner me dat er nog wel een rechtszaak is aangespannen. Pomphouders vonden dat zij het alleenrecht hadden op de locaties om auto's van "brandstof" te voorzien.. ook als het electronen waren.. Hun advocaat gaf zelfs aan dat als auto's op water konden rijden ze van mening waren dat de betreffende pomphouder op die lokatie het alleenrecht had water te verkopen.... Als ik het me weer goed voor de geest haal was de initiële vergunning gebaseerd op echte brandstof.. en konden er daarom voor EV's nieuwe worden uitgegeven,op dezelfde lokatie.. Pomphouders hebben daar toen niet aan meegedaan.. En dan begrijp ik nu niet waarom ze dan nu wel voor een lokatie waar Fastned al een vergunning heeft toch ook nog zelf een vergunning kunnen krijgen..

Eigenblijk vonden ze dat ze het alleenrecht hadden op het leveren van welke brandstof dan ook op de betreffend lokatie ..of ze nu feitelijk gaan leveren of niet.. want dat waren ze toen helemaal niet van plan..
 
Dat zou kunnen, maar dan heb ik de berichtgeving verkeert begrepen..
In dat geval is het niet vreemd, want naast Fastned heb je ook andere partijen zoals MisterGreen, Greenflux etc. In dat rijtje zou ook een pomphouder kunnen zitten.

Overigens - maar dat is een heel andere discussie - geloof ik nog steeds niet in grootschalig EV-laden langs de snelweg. Destination Charging op basis van een fijnmazig slim netwerk wordt de modus operandi, auto's staan nu eenmaal gemiddeld 23 uur per etmaal stil en waarom zou je er dan de stekker niet in steken ?? Die 23 uur is een constante. Daarnaast krijgen batterijen een grotere range. SuC's of varianten daarvan alleen voor de niet-reguliere langere trips.. Er is maar een beperkte groep die voor z'n plezier een of twee keer per week een half uur (of langer..) onderweg aan een paal gaat staan wachten op een locatie waar hij verder niet hoeft te zijn... De forens (nu in grote aantallen nog geen Tesla rijders) gaat dat echt niet doen als hij op z'n werk of thuis ook kan laden..
 
Hier nog een artikel over het onderwerp, in de Volkskrant.

Tankstations willen nu ook elektrische laadpalen | Binnenland | de Volkskrant

Het lijkt er toch echt op dat de pomphouders gewoon laadpalen neer kunnen zetten. Voor de rest een nogal theoretische discussie, want de overgrote meerderheid van de verzorgingsplaatsen heeft nog altijd geen enkele laadpaal. De pompeigenaren hadden natuurlijk jaren geleden al de Nike-strategie kunnen toepassen ('just do it') door wat eenvoudige laadpunten te installeren; voldongen feiten creëren werkt vaak beter dan discussiëren en procederen.
 
Ik herinner me dat er nog wel een rechtszaak is aangespannen. Pomphouders vonden dat zij het alleenrecht hadden op de locaties om auto's van "brandstof" te voorzien.. ook als het electronen waren.. Hun advocaat gaf zelfs aan dat als auto's op water konden rijden ze van mening waren dat de betreffende pomphouder op die lokatie het alleenrecht had water te verkopen.... Als ik het me weer goed voor de geest haal was de initiële vergunning gebaseerd op echte brandstof..
Oftewel er is een alleenrecht voor het leveren van echte brandstof. Er is _geen_ alleenrecht voor het leveren van elektriciteit. Oftewel iedereen mag elektriciteit leveren langs de snelweg, of dat nu Fastned, een bestaande pomphouder of een ander is...

Dat Fastned het uitlegt alsof zij nu plotseling een alleenrecht hebben ontvangen voor levering van elektriciteit is dan gewoon FUD van hun kant.
 
Hier nog een artikel over het onderwerp, in de Volkskrant.

Tankstations willen nu ook elektrische laadpalen | Binnenland | de Volkskrant

Het lijkt er toch echt op dat de pomphouders gewoon laadpalen neer kunnen zetten. Voor de rest een nogal theoretische discussie, want de overgrote meerderheid van de verzorgingsplaatsen heeft nog altijd geen enkele laadpaal. De pompeigenaren hadden natuurlijk jaren geleden al de Nike-strategie kunnen toepassen ('just do it') door wat eenvoudige laadpunten te installeren; voldongen feiten creëren werkt vaak beter dan discussiëren en procederen.

Dit lijkt me een serieus probleem voor Fastned. En naïef dat ze dit niet hebben zien aankomen. Als in de toekomst blijkt dat er wel behoefte is aan onderweg laden van elektrische auto's, kunnen bestaande tankstations dit veel eenvoudiger (dus goedkoper) aan bieden dan Fastned. Bovendien verdienen zij ook (juist) aan de bestedingen die worden gedaan tijdens het wachten. Ze hoeven op de elektriciteit niet eens te verdienen.

En het argument van Fastned waarom ze ervan uit gingen dat zo'n vergunning zou worden geweigerd is lachwekkend:
" We zijn er altijd van uitgegaan dat een extra laadpunt naast onze voorziening niet doelmatig en verkeersveilig zou zijn. Automobilisten gaan plotseling aarzelen of tegen de rijrichting rondjes rijden als ze moeten kiezen tussen twee elektrische aanbieders met mogelijk enkele centen prijsverschil."
yeah right...