Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is wat je noemt een doelredenering.. doelmatigheid en verkeersveiligheid zijn de reden waarom op eenzelfde locatie maar één vergunning aan een pomphouder wordt gegeven.. Pomphouders waren in het begin helemaal niet van plan om EV-voorzieningen aan te gaan bieden... Ik denk ook dat Fastned om die reden zich nooit heeft gerealiseerd dat dat ook wel eens zou kunnen veranderen. En daar du nooit op geparticipeerd heeft..

Maar waarom willen pomphouders zo graag zelf een laadstation als er ook al een Fastned (of andere) locatie is ? Is dat strategisch ? ze zien het aantal EV's ineens zo groeien en willen de toekomstige markt niet missen ? De horeca-omzet hebben ze nl hoe dan ook. En van dat beetje stroomverkoop ga je niet rijk worden..




En het argument van Fastned waarom ze ervan uit gingen dat zo'n vergunning zou worden geweigerd is lachwekkend:
" We zijn er altijd van uitgegaan dat een extra laadpunt naast onze voorziening niet doelmatig en verkeersveilig zou zijn. Automobilisten gaan plotseling aarzelen of tegen de rijrichting rondjes rijden als ze moeten kiezen tussen twee elektrische aanbieders met mogelijk enkele centen prijsverschil."
yeah right...
 
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het best prettig vond in Duitsland afgelopen zomer dat er bij een tankstation een 43kW lader stond precies voor de ingang waar ik even aan 22kW kon laden terwijl de dames even een plasje gingen plegen en even koffie met een broodje gingen halen. Met nu de CHAdeMO adapter is het alleen nog maar beter. Ik betaalde via plugsurfing App ongeveer 30 cent voor de kW en 25 cent voor de tijd dat ik stond. Toch zo een 10kW in nog geen half uur erbij.
 
Dit is wat je noemt een doelredenering.. doelmatigheid en verkeersveiligheid zijn de reden waarom op eenzelfde locatie maar één vergunning aan een pomphouder wordt gegeven.. Pomphouders waren in het begin helemaal niet van plan om EV-voorzieningen aan te gaan bieden... Ik denk ook dat Fastned om die reden zich nooit heeft gerealiseerd dat dat ook wel eens zou kunnen veranderen. En daar du nooit op geparticipeerd heeft..

Maar waarom willen pomphouders zo graag zelf een laadstation als er ook al een Fastned (of andere) locatie is ? Is dat strategisch ? ze zien het aantal EV's ineens zo groeien en willen de toekomstige markt niet missen ? De horeca-omzet hebben ze nl hoe dan ook. En van dat beetje stroomverkoop ga je niet rijk worden..
Zo ver ik weet verdienen tankstations al bijna niets op brandstof, de omzet komt uit de horeca die ze hebben.

Daarnaast zijn snelladers nog steeds niet goedkoop om te bouwen. Ookal kost het FastNed 200.000 euro, het zal een tankstation ook snel ook 100.000 euro kosten ivm de lader en extra zware trafo.
 
Zo ver ik weet verdienen tankstations al bijna niets op brandstof, de omzet komt uit de horeca die ze hebben.

Daarnaast zijn snelladers nog steeds niet goedkoop om te bouwen. Ookal kost het FastNed 200.000 euro, het zal een tankstation ook snel ook 100.000 euro kosten ivm de lader en extra zware trafo.

Nou, die daken van de overkapping passen perfect zonnepanelen op lijkt me. En er is wel degelijk te verdienen aan stroom. Je zal al snel 0,50-0,60 gaan betalen aan de snelweg per kW, ook ICE brandstof is duurder aan de pomp aan de snelweg.

Vergeet ook niet dat met name de PHEV rijder nog steeds regelmatig bij de pomp staat en mogelijk nu en/en gaat tanken/laden. Met een CHAdeMO of CCS is die kleine accu zo vol terwijl ze even een kop koffie halen. Gewoon betalen met de PIN ipv een RFID kaart of App. Zal me ook niets verbazen als je acties gaat krijgen dat je bij een volle tankbeurt een gratis laadsessie als PHEV krijgt. Moet je eens zien hoeveel extra klandizie ze krijgen. Dan is de witte of onbemande pomp ineens niet voordeliger meer. Nee, ik denk dat dit best eens een enorme doorbraak zou kunnen zijn om de doelstelling te halen van minder CO2 uitstoot aangezien de PHEV nu echt meer op stroom zal rijden. Pomphouders zullen massaal laadstations gaan plaatsen.

Overigens, ik denk ook dat ze geen exploitatie vergunning nodig hebben, en alleen een omgevingsvergunning. Immers, de rechtbank en hoge raad hebben geoordeeld dat stoom geen brandstof is dus valt buiten. Ik kan ook een CHAdeMO/CCS laadstation voor de deur zetten als ik een omgevingsvergunning aanvraag, en dan heeft het alleen maar betrekking op het aanzicht. Maar je mag niet zomaar een brandstof pomp neerzetten.

Anders zou iedereen welke een laadpaal voor zijn deur heeft staan waar laden middels RFID oid tegen betaling een vergunning moeten hebben. Heeft iemand een vergunning moeten aanvragen hiervoor? Nee dus.

Al met al zal Fastned met name nog interessant zijn voor full EV rijders welke tegen een vast tarief onbeperkt komen laden. Een PHEV zal echt niet voor 69 cent komen laden daar, of met zo een kleine accu een abonnement nemen. Wij kijken hier teveel naar onze situatie waarbij wij erg lang zullen moeten laden om de accu vol te krijgen. Met de CHAdeMO adapter ga je echter nu inzien dat je mogelijk sneller in laad/omrij verhouding zal zijn met CHAdeMO laden bij Fastned tegen een vast tarief dan dat je om zal rijden naar een SuC. Ook zal je mogelijk veel minder thuis gaan laden en daar de kW besparen.
 
Last edited:
Nou, die daken van de overkapping passen perfect zonnepanelen op lijkt me. En er is wel degelijk te verdienen aan stroom. Je zal al snel 0,50-0,60 gaan betalen aan de snelweg per kW, ook ICE brandstof is duurder aan de pomp aan de snelweg.

Vergeet ook niet dat met name de PHEV rijder nog steeds regelmatig bij de pomp staat en mogelijk nu en/en gaat tanken/laden. Met een CHAdeMO of CCS is die kleine accu zo vol terwijl ze even een kop koffie halen. Gewoon betalen met de PIN ipv een RFID kaart of App. Zal me ook niets verbazen als je acties gaat krijgen dat je bij een volle tankbeurt een gratis laadsessie als PHEV krijgt. Moet je eens zien hoeveel extra klandizie ze krijgen. Dan is de witte of onbemande pomp ineens niet voordeliger meer. Nee, ik denk dat dit best eens een enorme doorbraak zou kunnen zijn om de doelstelling te halen van minder CO2 uitstoot aangezien de PHEV nu echt meer op stroom zal rijden. Pomphouders zullen massaal laadstations gaan plaatsen.
Dat zou inderdaad goed kunnen.

Maar ~100kW net aansluitingen zijn niet goedkoop en zullen dat ook niet snel worden. Of de pomphouder daar in wil investeren weet ik niet.

Al met al zal Fastned met name nog interessant zijn voor full EV rijders welke tegen een vast tarief onbeperkt komen laden. Een PHEV zal echt niet voor 69 cent komen laden daar, of met zo een kleine accu een abonnement nemen. Wij kijken hier teveel naar onze situatie waarbij wij erg lang zullen moeten laden om de accu vol te krijgen. Met de CHAdeMO adapter ga je echter nu inzien dat je mogelijk sneller in laad/omrij verhouding zal zijn met CHAdeMO laden bij Fastned tegen een vast tarief dan dat je om zal rijden naar een SuC. Ook zal je mogelijk veel minder thuis gaan laden en daar de kW besparen.
27 maart is de aandeelhouders vergadering en daar ben ik ook bij.

Ik heb rondom hun tariefstelling wel een paar ideeën die ik wil opperen:

- 25 euro per maand voor 200kWh, niet mee te nemen naar volgende maand
- 5 euro per maand voor vervolgens 30 cent per kWh

Zo heb je toch vaste inkomsten en hoef je niet steeds op klanten te wachten.
 
Dat zou inderdaad goed kunnen.

Maar ~100kW net aansluitingen zijn niet goedkoop en zullen dat ook niet snel worden. Of de pomphouder daar in wil investeren weet ik niet.

27 maart is de aandeelhouders vergadering en daar ben ik ook bij.

Ik heb rondom hun tariefstelling wel een paar ideeën die ik wil opperen:

- 25 euro per maand voor 200kWh, niet mee te nemen naar volgende maand
- 5 euro per maand voor vervolgens 30 cent per kWh

Zo heb je toch vaste inkomsten en hoef je niet steeds op klanten te wachten.

Valt best mee, ik ben gaan informeren voor een 175kVA aansluiting en die kost maar €3700 eenmalig. Daarmee heb je tussen de 150 en 170 kW beschikbaar. Kan je makkelijk 3 sessies tegelijk aan 50kW aan. Voor een SuC gaat het pas duur worden, kost je €50.000 alleen al voor de aansluiting.

Nee, de investering is echt niet zo groot, maar denk jij dat een shell oid er mee zou zitten om €200.000 te moeten investeren alleen maar om FastNed beetje dwars te zitten doen ze dat al. Vergeet niet dat de grote olie maatschappijen miljarden winst maken nog steeds, en dan is zo een investering een druppel voor ze. Shell heeft al miljarden geïnvesteerd in solar. En het zal me niets verbazen dat als de waterstof auto's gaan komen (en ja, ik weet dat het onzin is dat waterstof, echter het gaat er komen want dan hebben de grote oliemaatschappijen nog bestaansrecht) het echt wel gaan gebeuren dat we een omgekeerde situatie gaan krijgen zoals nu bij de PHEV waarbij je een kleine accu hebt en een grotere tank zal je dan en kleine tank voor waterstof zal krijgen van een (halve)kilo als range extender voor je EV. Dan heb je zo een 50-100 km extra indien nodig. En dat zal wel brandstof zijn, zeker ivm de veiligheid en dan zal een tankstation dus alles herbergen voor ieder voertuig. Ik ben bang dat het dan snel klaar zal zijn voor o.a. FastNed. Maar ik blijf het wel ondersteunen in de hoop dat ik geen gelijk krijg. Feit is dat het business model zal moeten veranderen, want ze mogen geen andere zaken exploiteren zoals koffie, food etc.

Jouw FastNed afreken model klink overigens goed. Zeker die per maand bijdrage kan er voor zorg dragen dat mensen die niet regelmatig laden toch meebetalen voor het geheel. Beetje als een sportschool zeg maar.
 
Ik denk niet dat oliemaatschappijen zelf de tankstations uitbaten. Dit gebeurt door kleine zelfstandigen die in concessie brandstoffen verkopen. En ik denk niet dat zij investeringen van 35.000 € voor een 50kW CHAdeMO - CCS Combo station zo vanzelfsprekend zullen vinden. Fastned kan ze dan nog eens aan betere prijzen krijgen door hun grotere volumes. En Fastned heeft al een handig online betaalplatform uitgewerkt.

Maar het zou een stap vooruit zijn voor elektrisch rijden moesten ook gewone stations snelladers gaan uitbaten.
 
Ik denk niet dat oliemaatschappijen zelf de tankstations uitbaten. Dit gebeurt door kleine zelfstandigen die in concessie brandstoffen verkopen. En ik denk niet dat zij investeringen van 35.000 € voor een 50kW CHAdeMO - CCS Combo station zo vanzelfsprekend zullen vinden. Fastned kan ze dan nog eens aan betere prijzen krijgen door hun grotere volumes. En Fastned heeft al een handig online betaalplatform uitgewerkt.

Maar het zou een stap vooruit zijn voor elektrisch rijden moesten ook gewone stations snelladers gaan uitbaten.

Vergis je niet, het merendeel is nog van de maatschappijen zelf hoor. Shell bijvoorbeeld heeft 650 stations in Nederland waarvan er maar 237 franchise zijn en ze nemen geen nieuwe franchise aanvragen meer aan. Stel dat ze 350 laders op top locaties gaan plaatsen, denk je dan echt dat ze 35k per lader betalen? En dan nog, de investering is zoals eerder aangegeven niets in vergelijking met de jaarwinst en welk imago voordeel zullen ze wel niet krijgen. Ook zou het niet onwaarschijnlijk zijn dat ze gaan samenwerken met TNM oid. Ook zij zullen last krijgen hiervan met hun snelladers.

Jij bijvoorbeeld neemt zomaar aan dat het bijna allemaal zelfstandigen zijn, echter dat is dus niet zo. Ik begrijp die aanname wel, want dat is wat je voorbij ziet komen in de media, lage prijzen in Duitsland, de zielige kleine zelfstandige in de grensstreek die de dupe hiervan is. Dat is voor de media smullen dus dat zie je. De media bepaald in grote mate de publieke opinie.

En wij als Tesla rijders zijn gewend aan al die online zaken, apps etc, maar het merendeel wil gewoon aan de balie of aan de pomp/paal kunnen afrekenen met zijn PIN pas. Draadloos betalen staat op het punt om door te breken, dus geen RFID pasjes met abonnementen, geen gedoe met je smart Phone afrekenen.

Ik draag FastNed een warm hart toe, maar ben ook een realist en ik denk dat ik redelijk goed onderbouwd heb waarom ik deze situatie schets. Vorige week waren er nog steeds maar 19 stations waarmee ze in 2014 waren afgesloten. Per week zou er in 2015 een station bijkomen. De eerste week niet meegerekend zouden we deze week al aan de 28 stations moeten zitten waar we nu pas aan de 21 zitten, en dan ook pas vorige week pas een nieuwe hebben gekregen. Dat help ook niet echt voor mij in het vertrouwen. Maar nogmaals, hopelijk kan ook het model van FastNed slagen.
 
Last edited:
Ik denk niet dat oliemaatschappijen zelf de tankstations uitbaten. Dit gebeurt door kleine zelfstandigen die in concessie brandstoffen verkopen. En ik denk niet dat zij investeringen van 35.000 € voor een 50kW CHAdeMO - CCS Combo station zo vanzelfsprekend zullen vinden. Fastned kan ze dan nog eens aan betere prijzen krijgen door hun grotere volumes. En Fastned heeft al een handig online betaalplatform uitgewerkt.

Maar het zou een stap vooruit zijn voor elektrisch rijden moesten ook gewone stations snelladers gaan uitbaten.

Totdat de maatschappijen ze centraal inkopen (en dat dan weer goedkoper kunnen) en deze dan "leasen" aan de pomphouders.....
Betalen kan dan bij de kassa. Geen gedoe meer met pasjes internationaal, maar zeker weten dat je bij .... in elk land kan tanken zolang je maar pin / cash / cc bij je hebt....
En zo lang er geen internationale standaard is zou dit ineens een concurentievoordeel voor de bestaande pomphouders kunnen opleveren.
 
Vergis je niet, het merendeel is nog van de maatschappijen zelf hoor. Shell bijvoorbeeld heeft 650 stations in Nederland waarvan er maar 237 franchise zijn en ze nemen geen nieuwe franchise aanvragen meer aan. Stel dat ze 350 laders op top locaties gaan plaatsen, denk je dan echt dat ze 35k per lader betalen? En dan nog, de investering is zoals eerder aangegeven niets in vergelijking met de jaarwinst en welk imago voordeel zullen ze wel niet krijgen. Ook zou het niet onwaarschijnlijk zijn dat ze gaan samenwerken met TNM oid. Ook zij zullen last krijgen hiervan met hun snelladers.

Jij bijvoorbeeld neemt zomaar aan dat het bijna allemaal zelfstandigen zijn, echter dat is dus niet zo. Ik begrijp die aanname wel, want dat is wat je voorbij ziet komen in de media, lage prijzen in Duitsland, de zielige kleine zelfstandige in de grensstreek die de dupe hiervan is. Dat is voor de media smullen dus dat zie je. De media bepaald in grote mate de publieke opinie.

En wij als Tesla rijders zijn gewend aan al die online zaken, apps etc, maar het merendeel wil gewoon aan de balie of aan de pomp/paal kunnen afrekenen met zijn PIN pas. Draadloos betalen staat op het punt om door te breken, dus geen RFID pasjes met abonnementen, geen gedoe met je smart Phone afrekenen.

Ik draag FastNed een warm hart toe, maar ben ook een realist en ik denk dat ik redelijk goed onderbouwd heb waarom ik deze situatie schets. Vorige week waren er nog steeds maar 19 stations waarmee ze in 2014 waren afgesloten. Per week zou er in 2015 een station bijkomen. De eerste week niet meegerekend zouden we deze week al aan de 28 stations moeten zitten waar we nu pas aan de 21 zitten, en dan ook pas vorige week pas een nieuwe hebben gekregen. Dat help ook niet echt voor mij in het vertrouwen. Maar nogmaals, hopelijk kan ook het model van FastNed slagen.

Ik ging inderdaad nogal kort over de curbs. Ik zou het super leuk vinden moest Shell 350 snelladers plaatsen op strategische plaatsen. Ik ga straks met mijn CHAdeMO adapter eens bij Total langs voor een Plug To Drive prepaid kaartje.
 
Jouw FastNed afreken model klink overigens goed. Zeker die per maand bijdrage kan er voor zorg dragen dat mensen die niet regelmatig laden toch meebetalen voor het geheel. Beetje als een sportschool zeg maar.
Ja, zoiets. Ik ga het op 27 Maart voor dragen. Die 69 cent per kWh kunnen ze dan aan houden voor de mensen die zo af en toe een keer langs komen.

De rest moet je naar een abbonement toe lokken. Ik zal er niet elke maand laden, maar die 5 euro per maand zou ik zo maar eens kunnen afsluiten.

ok, 22 nu, weer één erbij. Er is beweging igg
Klopt, ziet er goed uit. Al bouwen ze continue op plekken waar ik nooit kom :)
 
Al bouwen ze continue op plekken waar ik nooit kom :)

Ja, ik zit te wachten op de connectie via Gouda richting het noorden, dan kan ik een abonnement nemen voor één van de mannen met de Zoë. Dan nog één omgeving Amsterdam, Bergen op Zoom en route Rotterdam - Zeeland bij Middelburg en dan begint het ergens op te lijken. Nu zal je en/en moeten doen, en dat is gewoon te kostbaar. €100 per maand voor FastNed + laden bij TNM + laden op locatie.
 
Ja, ik zit te wachten op de connectie via Gouda richting het noorden, dan kan ik een abonnement nemen voor één van de mannen met de Zoë. Dan nog één omgeving Amsterdam, Bergen op Zoom en route Rotterdam - Zeeland bij Middelburg en dan begint het ergens op te lijken. Nu zal je en/en moeten doen, en dat is gewoon te kostbaar. €100 per maand voor FastNed + laden bij TNM + laden op locatie.

A58 in Zeeland zou fijn zijn, vooral net voor de afslag richting de Westerschelde tunnel.

Dan dek je verkeer wat Zeeland in wil voor de zon/strand, maar ook verkeer wat richting Zeeuws-Vlaanderen wil.

Ook dat is gewoon een kwestie van tijd en ik denk ook geld.
 
Dit al gelezen? Blog / Aan de Nederlandse automobilist


Kern is dat het benzinestations is toegestaan laadpalen te plaatsen, en Fastned geen exclusiviteit heeft. Michiel schrijft in het blog "dit (is) niet eerlijk voor partijen die enkel elektriciteit aanbieden". Toch wel opvallend. Initieel hebben de pompstationhouders exclusiviteit te verworven op de verkoop van 'brandstof'. Toen Fastned kwam met de verkoop van elektriciteit op dezelfde locaties, volgde er een rechtzaak, en oordeelde de rechter dat elektriciteit geen brandstof is - en Fastned dus stroomstations mocht gaan exploiteren. Nu gebeurt er iets soortgelijks, Fastned lijkt geen exclusiviteit te hebben verworven voor de verkoop van electriciteit, en het staat de pompstationhouders blijkbaar vrij om ook stroom te gaan verkopen. Ze geven nu aan dat " het niet eerlijk is". Op zich eens, het wordt wel haast onmogelijk een goede business case te bouwen als er op goedlopende locaties ineens een tweede aanbieder komt, alleen was het wel handig geweest om dat ook in de overeenkomst op te nemen.

Ik vraag me wel af of de installatie van laadpunten zo hard gaat lopen bij de pompstations. Vooralsnog zal het een lange termijn investering zijn, ik heb niet de indruk dat de pompstationhouders erg in zijn voor dat type investeringen.
 
Dit al gelezen? Blog / Aan de Nederlandse automobilist


Kern is dat het benzinestations is toegestaan laadpalen te plaatsen, en Fastned geen exclusiviteit heeft. Michiel schrijft in het blog "dit (is) niet eerlijk voor partijen die enkel elektriciteit aanbieden". Toch wel opvallend. Initieel hebben de pompstationhouders exclusiviteit te verworven op de verkoop van 'brandstof'. Toen Fastned kwam met de verkoop van elektriciteit op dezelfde locaties, volgde er een rechtzaak, en oordeelde de rechter dat elektriciteit geen brandstof is - en Fastned dus stroomstations mocht gaan exploiteren. Nu gebeurt er iets soortgelijks, Fastned lijkt geen exclusiviteit te hebben verworven voor de verkoop van electriciteit, en het staat de pompstationhouders blijkbaar vrij om ook stroom te gaan verkopen. Ze geven nu aan dat " het niet eerlijk is". Op zich eens, het wordt wel haast onmogelijk een goede business case te bouwen als er op goedlopende locaties ineens een tweede aanbieder komt, alleen was het wel handig geweest om dat ook in de overeenkomst op te nemen.

Ik vraag me wel af of de installatie van laadpunten zo hard gaat lopen bij de pompstations. Vooralsnog zal het een lange termijn investering zijn, ik heb niet de indruk dat de pompstationhouders erg in zijn voor dat type investeringen.

De investeringen voor pomphouders blijven juist heel beperkt. Er zitten al flinke stroomaansluitingen en ze hoeven niet te investeren in pasjes, bewaking op afstand, backoffice e.d. Alleen een kWu meter en afrekenen per pin. Pomphouders die nu niet investeren in het leveren van stroom zijn in drie decennia werkloos.
 
Dit al gelezen? Blog / Aan de Nederlandse automobilist


Kern is dat het benzinestations is toegestaan laadpalen te plaatsen, en Fastned geen exclusiviteit heeft. Michiel schrijft in het blog "dit (is) niet eerlijk voor partijen die enkel elektriciteit aanbieden". Toch wel opvallend. Initieel hebben de pompstationhouders exclusiviteit te verworven op de verkoop van 'brandstof'. Toen Fastned kwam met de verkoop van elektriciteit op dezelfde locaties, volgde er een rechtzaak, en oordeelde de rechter dat elektriciteit geen brandstof is - en Fastned dus stroomstations mocht gaan exploiteren. Nu gebeurt er iets soortgelijks, Fastned lijkt geen exclusiviteit te hebben verworven voor de verkoop van electriciteit, en het staat de pompstationhouders blijkbaar vrij om ook stroom te gaan verkopen. Ze geven nu aan dat " het niet eerlijk is". Op zich eens, het wordt wel haast onmogelijk een goede business case te bouwen als er op goedlopende locaties ineens een tweede aanbieder komt, alleen was het wel handig geweest om dat ook in de overeenkomst op te nemen.

Ik vraag me wel af of de installatie van laadpunten zo hard gaat lopen bij de pompstations. Vooralsnog zal het een lange termijn investering zijn, ik heb niet de indruk dat de pompstationhouders erg in zijn voor dat type investeringen.

Oei.. Dat zo een "noodroep" komt in het openbaar geeft vaak aan dat op de achtergrond via diplomatieke kanalen bot gevangen is... Ik denk dat het "hoera, elektriciteit is géén brandstof" nu een beetje in de befaamde kont gaat bijten. Spijtig dat (en voor) FastNed (dat het) nodig is om de pomphouders te bewegen om op (PH)EV in te gaan laten zetten. Al zouden er faciliteiten geboden worden dan nog zal dit voorlopig géén verdienmodel zijn ivm lage bezoekaantallen voor een EV only laadstation. Ook denk ik dat pomphouders in zullen gaan zien dat er meer en vooral langer gebruik gemaakt zal worden van hun faciliteiten zoals een dining. De BP bij ons op de hek heeft aal een ontbijt, lunch, diner ruimte en ik denk dat vele zullen volgen. Ik zou alleen zo iets nog wel als "redding" kunnen zien voor FastNed, een wat betere plek om wat te eten waardoor je ook mogelijk publiek zal trekken van het pompstation die toch net even wat beters willen of even 20 minuutjes willen zitten. Maar dat gaat je niet lukken bij alle 201 stations (we gaan er gewoon even vanuit dat dit gewoon doorgaat) of je moet een horeca keten aan je gaan binden. Beetje idee van een Duitse Rasthof.....
 
Het blijft jammer dat de partijen waarvan je verwacht dat ze belang hebben bij een toename van elektrisch rijden, de fabrikanten die EV's maken, het hier laten afweten.

Voor mij blijft het een teken dat ze eigenlijk helemaal niet graag elektrische auto's verkopen maar moeten meedoen (wellicht in afwachting van Tesla waardige modellen die ze nu nog niet kunnen maken).

Wat was er mooier geweest dan dat zo'n fabrikant deelneemt in Fastned waardoor Fastned voor de auto's van die fabrikant een gunstiger tarief (of helemaal geen) kan rekenen en het vanzelf drukker gaat worden.

Ik noem hier bewust niet de PHEV. Het ligt voor de hand om te denken dat een kleine batterij sneller vol is dan een grote maar dat is maar ten dele waar. Je moet het meer zien als een aantal batterijen naast elkaar. Hoe meer batterijen, hoe verder je kunt rijden. Het vullen duurt dan net zo lang als één batterij mits er genoeg vermogen is. Bijvoorbeeld onze Tesla's hebben een enorm aantal batterijen en de SuC levert erg veel stroom. Daarom hebben we een groot bereik.

Een PHEV met een batterij van 10 kWh staat er niet zo heel veel korter maar heeft dan hooguit enkele tientallen kilometers bereik geladen. Dat loont niet.

Bovendien kan niet elke PHEV snelladen.

Uiteraard is dit in grote lijnen maar de basis klopt wel.