Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Wordt toch tijd voor een chademo adapter bij fastned. Nu heb ik m overgeslagen en sta ik bij Valk Apeldoorn.
14A is hier gratis 30km/u
32A greenflux haalt 84/u maar is betaald. Ik heb 1/2 uurtje dus de laatste gekozen. Blijft krap voor route Holten en dan naar huis.
Zevenaar SuC ligt net teveel uit de route.
 
Naar verwachting kunnen we volgende week een vervolg geven aan de eerdere teaser van Michiel. Ondertussen zijn we druk bezig met de nodige voorbereidingen.


Nu maar hopen dat het meer is dan de beschikbaarheid van Chademo adapters.

Er ligt zo'n mooie kans voor zowel Tesla (ze kunnen een nieuw netwerk gaan beheren tussen Superchargers en Destination Chargers in wat met de toename van de Tesla vloot erg welkom is) als Fastned (omdat ze hiermee in één keer goed op de kaart komen, in meerdere opzichten).
Dit vooruitzicht sluit naadloos aan op de introductie van Model 3 en zal de belangstelling laten boomen.

De meeste bezoekers hoeven maar een beperkt aantal kilometers bij te laden om bijv. thuis te komen dus het hoeft geen 150 Kw te zijn, of wel, zie hieronder.

Het mooiste zou zijn per station 1 of 2 Powerpacks van elk 100 kWh die vanuit de bestaande transformatoren (via een paar standaard laders van 11Kw) doorlopend worden geladen, maar dat kan dus verdeeld worden over de tijd dat er geen bezetting is (geen verzwaring nodig, al denk ik dat er in zwaarte genoeg is voorzien). Als er een Tesla (of straks een Tesla compatible) aankoppelt wordt deze snel geladen tot het gewenste niveau.

Daarna wachten op andere fabrikanten die hierbij aansluiten en herhaling van dit concept binnen de steden.
 
Nu maar hopen dat het meer is dan de beschikbaarheid van Chademo adapters.

Het mooiste zou zijn per station 1 of 2 Powerpacks van elk 100 kWh die vanuit de bestaande transformatoren (via een paar standaard laders van 11Kw) doorlopend worden geladen, maar dat kan dus verdeeld worden over de tijd dat er geen bezetting is (geen verzwaring nodig, al denk ik dat er in zwaarte genoeg is voorzien). Als er een Tesla (of straks een Tesla compatible) aankoppelt wordt deze snel geladen tot het gewenste niveau.

De netaansluitingen van Fastned zijn ruim voldoende. Powerpacks voegen op dit moment dus niets toe. Powerpacks worden pas nuttig als er tijdens piekmomenten meer stroom nodig is dan de netaansluiting kan leveren. Dat punt is nog lang niet bereikt.
 
Hans, ik gok kort na 31-3, zie een model 3 related Fastned nieuwtje komen. Zelf gebaseerd op deductie van informele info. Maar een heuse teaser van Fastned heeft natuurlijk bij lange na niet de impact van een willekeurige scheet van EM. Als ik ongelijk heb dan stort ik € 100 aan Justdiggit...

edit: een willekeurige scheet van, is dan toch CO2 uitstoot van Tesla (maak deze slechte grap maar voordat een ander m doet)

Dit draadje was alweer drie pagina's gezakt :frown:

De week is in Q3 gegaan nu (met wat fantasie) dus het wordt een beetje tijd voor de "reveil" die beloofd is.
 
Hans, ik gok kort na 31-3, zie een model 3 related Fastned nieuwtje komen. Zelf gebaseerd op deductie van informele info. Maar een heuse teaser van Fastned heeft natuurlijk bij lange na niet de impact van een willekeurige scheet van EM. Als ik ongelijk heb dan stort ik € 100 aan Justdiggit...

edit: een willekeurige scheet van, is dan toch CO2 uitstoot van Tesla (maak deze slechte grap maar voordat een ander m doet)

Wind-energie zie je toch vaak voorbijkomen.

Maar even terug, dit bericht in dit draadje van 18 februari doet toch de nieuwsgierigheid rijzen.


'Naar verwachting kunnen we volgende week een vervolg geven aan de eerdere teaser van Michiel. Ondertussen zijn we druk bezig met de nodige voorbereidingen."
 
Laten we hopen dat het niet een storm in een (groot) glas water zal zijn, maar een storm van positieve reacties zal opleveren.
Overigens heb ik heel wat geladen in Haren tijdens de gratis proefmaand bij FastNed. Had even gehoopt dat het precies aansluitend zou worden, maar nee. Dan maar weer wat vaker in Pesse aan de CHAdeMO van Allego / TheNewMotion tegen heel wat betaalbaardere kWh-tjes... :biggrin:
 
Last edited:
Laten we hopen dat het niet een storm in een (groot) glas water zal zijn, maar een storm van positieve reacties zal opleveren.
Overigens heb ik heel wat geladen in Haren tijdens de gratis proefmaand bij FastNed. Had even gehoopt dat het precies aansluitend zou worden, maar nee. Dan maar weer wat vaker in Pesse aan de CHAdeMO van Allego / TheNewMotion tegen heel wat betaalbaardere kWh-tjes... :biggrin:
Haha, ik had tijdens mijn gratis maand ook in mijn hoofd "die fastned ga ik eens gratis lekker leegtrekken". Maar in de praktijk kies je toch voor gemakt boven gratis. En heb ik -om te testen- 5 kwh gebruikt.
 
Zat inderdaad een paar dagen geleden voor dat dilemma in Harderwijk.
Onvoldoende SoC om op 'normale' snelheid thuis te geraken. Omrijden via Zwolle of Amsterdam kost veel te veel tijd.
Even bijladen (ik heb geen Chademo, maar wel duolader) bij FastNed duurde me toch te lang, of eigenlijk was het me te koud buiten.
Dan maar hypermilen achter vrachtwagens (85 à 90 km/h) en met 9 km resterend thuis gekomen. Eigenlijk is het zooo simpel.
Ook een leuk verbruik op zo'n ritje. Iets minder dan 180 Wh/km, rond het vriespunt met regen en tegenwind.
 
2 tot 4 autolengtes, dat is al genoeg om veel zuiniger te rijden.
Dichterbij kan en levert ook meer op, maar dan ben ik weer bang voor opspringende steentjes.
De ultieme test is volgens mij al ooit door Mythbusters gedaan, maar kan ook Top Gear zijn geweest.