Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, de verhouding tussen het laadvermogen en de capaciteit in kWh. Eigenlijk tussen de laadstroom in Ampère en de capaciteit in Ah, hetgeen bijna op hetzelfde neer komt. Dus voor 2c zou een 90D van Tesla aan 180 kW laden.

Thanks. Het gaat dus om de charge/discharge snelheid begrijp ik.
Een 1Ah batterij van 1C kan gedurende 1 uur 1A leveren voordat hij 'leeg' is.
Een 1Ah batterij van 2C kan gedurende een half uur 2A leveren voordat hij 'leeg' is.
Vergelijkingen met kWh gaan dus mank. Als we naar laden op 800V gaan kunnen we 2 keer zoveel vermogen laden in dezelfde tijd maar de c factor van de gebruikte batterijen blijft hetzelfde ?
 
Niet alleen van de chemische samenstelling, maar ook van de laagdikte. Een batterij is een anode, een electroliet, een separator en een kathode. Je verhoogt de capacieit door de lagen wat dikker te maken (meer chemische stockageruimte en minder transportmateriaal) maar daardoor worden de diffusie-afstanden groter. Dergelijke batterijen met een hogere capaciteit laten dan, alle overige zaken gelijk, minder hoge laad- en ontlaadstromen toe.
Willekeurig beeld vanop tinternet.

twajapanPB20120330-batterij_figuur3.jpg
 
  • Informative
Reactions: Nexus and CO2CLEAN
Goed om te horen!

Overigens: afgelopen zondag even naar Haps Lokkant gereden om m'n vriendin de adapter uit te leggen voor als ze een keer range te kort komt als ze alleen op pad is met de Tesla.

Maar dat werkte toch niet zo soepel; het was een "oude" lader zonder CCS kabel en er stond een Zoe aan de AC van de lader te laden. Iedere keer als ik de laadsessie-startte klapte zowel de laadsessie van de Zoe als die van de Tesla er uit. Na 2x proberen heb ik het maar opgegeven, die Zoe had het bereik echt nodig, ik niet, en zonder CHAdeMO werkte het laden bij de Zoe blijkbaar prima.
 
Heb ook een account aangemaakt, leuk dat je dan een gratis maand laden krijgt.
Maandag meteen maar eens geprobeerd of jullie Geffense Barrière werkt en dat kan ik positief bevestigen :D (wel km of 15 omrijden omdat hij aan de 'verkeerde' kant van de snelweg stond en je er alleen via de snelweg kan komen -- dat is wel een nadeeltje van snelweglocaties)

Nog lang geen Supercharger snelheden (merk nu hoe verwend we eigenlijk zijn) maar goed om achter de hand te hebben voor noodgevallen!
Bijv. een weekje Zeeland en je kunt niet laden bij je huisje, dan is het toch wel handig dat er een Fastned is...

Eigenlijk kan ik alle initiatieven die het leven van de EV rijder makkelijker maken alleen maar toejuichen. Mooi hoe Fastned z'n nek durft uit te steken.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Maar dat werkte toch niet zo soepel; het was een "oude" lader zonder CCS kabel en er stond een Zoe aan de AC van de lader te laden. Iedere keer als ik de laadsessie-startte klapte zowel de laadsessie van de Zoe als die van de Tesla er uit.

Dat is niet de bedoeling uiteraard! Ik zie dat de lader een foutmelding gaf waardoor beide laadsessies afgebroken werden. Ik moet dit verder door de leverancier laten uitzoeken. Je had ons gerust een mailtje kunnen sturen, of feedback kunnen geven via de app. Graag zelfs! Op die manier hadden we het maandag al kunnen oppakken. Het lijkt overigens alleen op te treden als er al een AC laadsessie loopt.

Overigens is de lader met alleen AC en CHAdeMO op de 8 oudere stations van een ander type dan alle andere laders. Dus het aansluiten etc. wijkt daar af t.o.v. de rest. We hebben zelf gemerkt dat het aansluiten van de CHAdeMO adapter niet altijd even makkelijk is bij die 8 laders. Je moet wat kracht zetten om de CHAdeMO stekker aan de adapter te koppelen. We gaan kijken of we daar nog wat aan kunnen verbeteren.
 
Dat is niet de bedoeling uiteraard! Ik zie dat de lader een foutmelding gaf waardoor beide laadsessies afgebroken werden. Ik moet dit verder door de leverancier laten uitzoeken. Je had ons gerust een mailtje kunnen sturen, of feedback kunnen geven via de app. Graag zelfs! Op die manier hadden we het maandag al kunnen oppakken. Het lijkt overigens alleen op te treden als er al een AC laadsessie loopt.

Overigens is de lader met alleen AC en CHAdeMO op de 8 oudere stations van een ander type dan alle andere laders. Dus het aansluiten etc. wijkt daar af t.o.v. de rest. We hebben zelf gemerkt dat het aansluiten van de CHAdeMO adapter niet altijd even makkelijk is bij die 8 laders. Je moet wat kracht zetten om de CHAdeMO stekker aan de adapter te koppelen. We gaan kijken of we daar nog wat aan kunnen verbeteren.
Bedankt voor je reactie! Goed dat jullie hier op 't forum ook aanwezig zijn.

Het is niet zo netjes van mij om hier te klagen maar geen feedback via de mail of app naar jullie te sturen inderdaad. De volgende keer zal ik ter plekke een mailtje sturen. En inderdaad die oude CHAdeMO-stekker met hendel en knopje is onhandig, maar ik had hem al eerder elders gebruikt dus wist hoe die werkte. De nieuwe blauwe CHAdeMO-stekker is een hele verbetering wat mij betreft.
 
Dat is lekker snel gegaan! Heerlijk dat we nu zowat overal in het land de mogelijkheid hebben om DC te laden. Dat maakt dat je echt niet meer hoeft na te denken over je verbruik of de route die je moet rijden. En een rij wachtende taxi's zul je ook niet zo snel tegenkomen. ;-)

Ik heb de Fastned kaart hier weggehaald en vervangen door een algemene CHAdeMO Tesla adapter kaart, in de hoop dat er in de toekomst meer het voorbeeld van Fastned (en Allego) zullen volgen: Tesla | Links
 
  • Helpful
Reactions: Keezje
Allego heeft ook gevraagd om suggesties voor toevoeging van Tesla adapters bij hun snelladers (...)

Hierbij een kaartje van alle CHAdeMO laadpunten van Fastned en Allego plus de Superchargers (rood). De groene punten zijn met adapter, de gele zonder (en dus van Allego).

Ik weet niet waar men precies behoefte heeft aan een extra CHAdeMO adapter, maar kan me voorstellen dat Antwerpen Noord, de Afsluitdijk en Noordoost Limburg nog goede toevoegingen zouden kunnen zijn. Iemand ideeën hierover?

chademo.png
 
Nee, Fastned is (i.t.t. de meeste andere exploitanten in NL) helemaal op zichzelf staand, met een eigen betaalsysteem (app) en zonder roamingovereenkomst met andere charge service providers. Correct me of I'm wrong.

Je kunt al sinds eind 2014 een MultiTankcard of Travelcard gebruiken als betaalmiddel in je Fastned account. Vooral veel leaserijders hebben een van deze twee passen. Het laden start je nog steeds met de Fastned app of de website. We zijn daarnaast bezig om ook The New Motion, EV-Box en andere partijen toe te voegen als opties om mee af te kunnen rekenen binnen je Fastned account. Ik kan nog niet precies wanneer dit gerealiseerd zal zijn.
 
Vanwege mijn altijd positief-realistische opmerkingen in dit draadje over de FastNed business case heb ik nu een 'persoonlijke' uitnodiging van FastNed mogen ontvangen om ook eens te investeren in certificaten van aandelen :). Daarbij een ronkende folder.

Dat het hier een uitnodiging tot filantropie betreft wordt bewezen door de volledige afwezigheid van ook maar een woord over rendement/return on investment, etc.

Wat je er wel in kunt vinden is dat de batterijen (en dus de range) van elektrische auto's steeds groter worden. De conclusie die men daaruit zou moeten trekken is dat FastNed nog minder nodig wordt dan het nu al is.

Verder twee grafiekjes die laten zien dat de verkochte kWh's gelijke tred houden met het groeiende aantal actieve klanten (hoe dat ook gedefinieerd is). Het aantal actieve klanten zou in 2015 vervier- of vervijfvoudigd zijn. In Q4 2015 tankt 1 klant 22 kWu per kwartaal.
Dat het gebruik per klant niet toeneemt bewijst nog maar weer eens dat het gebruik van FastNed incidenteel is (voor nood) en dat dit niet structureel veranderd. De business case moet het dus hebben van heel veel meer electrische auto's.

Mijn duurzame antwoord op de uitnodiging is dat ik hem samen met de folder heb aangeboden voor hergebruik.
 
Last edited: