Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Vanuit de letterlijke betekenis van een concessie heeft FN een goed punt. Echter met een onbetrouwbare verstrekker (de overheid) geeft dat weinig houvast.
(Je kunt daarnaast het grondgebied van het alleenrecht natuurlijk interpreteren als beperkt tot de betreffende FN bebouwing in plaats van de betreffende verzorgingsplaats of zelfs regio. Misschien dat de tekst van de concessie daar uitsluitsel over geeft.)
Wikipedia said:
Een concessie is een vergunning van de overheid die anderen uitsluit. De verkrijger van de concessie of concessiehouderkrijgt dus een monopolie (alleenrecht) op bijvoorbeeld een stuk grondgebied.

De aanbestedende dienst van de overheid kan ook een concessieovereenkomst sluiten voor het verrichten van openbare werken.

Een gemeente kan bijvoorbeeld een concessie verlenen aan de private uitbater van een cafetaria aan het gemeentelijk zwembad of de staat kan een concessie verlenen voor het winnen van delfstoffen in een bepaald gebied.

Een concessie en een vergunning zijn weliswaar verwant maar niet hetzelfde. Beide impliceren een (noodzakelijke) toestemming van de overheid om een bepaalde activiteit uit te voeren. Een concessie wordt door een overheid verleend omdat deze overheid die activiteit wenselijk acht op grond van het door haar te behartigen publieke belang. De overheid staat onverschillig tegenover de activiteit die op grond van de vergunning uitgevoerd mag worden. Aan een concessie is altijd een publiek belang verbonden. Bijvoorbeeld de Vervoerconcessie voor het hoofdrailnet.

De concessie wordt verleend als eenzijdig besluit en na (impliciete) aanvaarding door de concessiehouder ontstaat er een publiekrechtelijke overeenkomst.
 
  • Informative
Reactions: Steven and CO2CLEAN
Die pomphouders hadden toen toch ook gewoon kunnen inschrijven op de consessies?
Waren ze niet in geïnteresseerd.
Dat is het punt, voor zover ik begrijp mogen pomphouders nog steeds gewoon snellaadpalen zetten, ze moeten daarvoor wel toestemming vragen bij RWS (die bepalen of het veilig en nuttig is en zo), maar in principe mogen ze dat gewoon. Het is niet zo dat ze toen op een concessie hadden moeten bieden voor elektriciteit en nu dus de boot gemist hebben.
Het is wel zo dat pomphouders geen exclusief recht hebben op snellaadpalen (en daar ging de rechtszaak over).
FastNed draait het om en vindt dus dat zij daarom wel alleenrecht hebben op snellaadpalen, maar ik kan dat zelf nergens terugvinden in de jurisprudentie.
Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, maar ik denk dat de staat het opzettelijk open houdt omdat ze anders een monopolist creëren voor snelladen, terwijl juist die hele concessiestructuur met veilingen en verschillende pomphouders opgezet is om concurrentie langs de snelweg te behouden.
 
Nee, dat is een groep bedrijven die onderling concurreren, dus geen monopolie.

Als FastNed (die meen ik uit mijn hoofd zo'n beetje 80% van de concessies bezit) exclusieve rechten zou hebben dan zouden ze effectief inderdaad een monopoliepositie hebben gedurende de concessie.
Ze zijn op dit moment echter niet exclusief (blijkt uit deze uitspraak ECLI:NL:RBDHA:2013:9096, Rechtbank Den Haag, C/09/443962 / KG ZA 13-615) (correct me if I'm wrong - IANAL), ws. om die reden denk ik.

Wat dat betreft stoor ik mij enorm aan de bewering van @rvdput dat pomphouders geen snellaadpalen zouden mogen plaatsen. Ventileer je mening niet als feiten wanneer je investeerders zoekt, want dit werkt absoluut averechts (tenzij je uiteraard bewijs kunt overleggen).

Ongeacht wie nu juist of fout is vind ik het getuigen van een gezonde zoektocht naar feedback (ook negatieve) dat rvdput hier aanwezig is.
 
Ongeacht wie nu juist of fout is vind ik het getuigen van een gezonde zoektocht naar feedback (ook negatieve) dat rvdput hier aanwezig is.

Helemaal gelijk, positief dat iemand vanuit het bestuur de tijd neemt om op jan en alleman te reageren is prijzenswaardig!

Maar ook riskant en mss naïef omdat alles wat je typt voor altijd vast staat, ook als je een discussie aangaat die niet lekker loopt blijft dat "plakken"...of ik het persoonlijk zou doen weet ik niet, maar leuk en interessant is het wel!
 
Fastned moet van zijn eigen kracht uitgaan. Na alle tariefsverhogingen van Allego en de zakkenvullers van TNM begint Fastned een aantrekkelijk alternatief te worden voor dat kleine beetje onderweg bij laden als je het net niet haalt. Daar zijn ze voor.
Met de abonnementsvorm van 0,35ct per kWh is het een beter alternatief dan de concurrent geworden.
Met mijn Tesla Roadster betaal ik tegenwoordig op 1 fase 44kW het schandalige tarief van 2,10 euro per kWh bij TNM en Allego, dus Fastned rustig doorgaan zo.
 
Ik lees het TMC forum al heel lang om te volgen wat er zoal geschreven wordt. Hetzelfde geldt voor andere forums van BMW (besloten), Renault (een heel actief forum) en Nissan (bestaat nog maar kort) en bijvoorbeeld ook Tweakers. Mijn insteek is om vooral te helpen met technische zaken en gebruikersproblemen op te lossen alsmede om feedback te verzamelen. Ik moet zeggen dat de dynamiek op dit forum wel wat anders is dan op de meeste andere forums, maar dat komt mogelijk doordat Tesla rijders hun eigen vertrouwde SuC netwerk hebben en vaker thuis en op het werk kunnen opladen.

Nu Fastned aan een gereguleerde beurs genoteerd staat betekent dit dat ik niet zomaar op alles kan reageren omdat hier de nodige spelregels aan verbonden zijn. Certificaathouders moeten bijvoorbeeld op hetzelfde moment geïnformeerd worden, en voor zaken die onderdeel zijn van een juridische procedure is het sowieso niet handig om hier veel over te zeggen.

Dus verwacht niet altijd een reactie als het gaat om andere zaken dan techniek of gebruikersproblemen. Mijn prioriteit ligt bij het beheer van ons netwerk en het uitvoeren van allerlei projecten. Onze insteek is om het (op eigen kracht) beter te doen dan anderen, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf.

Tot slot nog een opmerking t.a.v. het feit dat we het grootste deel van de concessies hebben verkregen via de inschrijving in 2011:

Naast Fastned is vooral Mistergreen/Allego actief met het plaatsen van snelladers op verzorgingsplaatsen (vooral in de Randstad) en op locaties door het hele land vlakbij de snelwegen samen met TNM. We juichen (eerlijke) concurrentie alleen maar toe! Een aantal concessiehouders zoals ANWB hebben helaas besloten niets te doen met hun concessies. Iedereen (ook de oliemaatschappijen) konden zich in 2011 inschrijven voor de exploitatie van snellaadstations op de verzorgingsplaatsen. Ze waren zelfs hieraan voorafgaand gevraagd door RWS of ze opladen als dienst wilden aanbieden, maar gaven toen niet thuis.
 
Nu Fastned aan een gereguleerde beurs genoteerd staat betekent dit dat ik niet zomaar op alles kan reageren omdat hier de nodige spelregels aan verbonden zijn. Certificaathouders moeten bijvoorbeeld op hetzelfde moment geïnformeerd worden,

Ik denk dat dit dan een uitgelezen onderwerp is voor de volgende nieuwsbrief. Ruim een jaar geleden werd door jullie al met een rechtzaak gedreigd vanwege de door pomphouders geplaatste snelladers. Dat is niet gebeurd. Ook wilden jullie toen ergens een snoep of drankenautomaat neerzetten om zo een en ander uit te lokken. Ook nooit meer iets van vernomen. Wellicht waren het verstandige keuzes om dit niet te doen, maar als certificaathouder zou ik daar wel iets meer van willen weten.

Dat certificaathouders op hetzelfde moment geïnformeerd moeten worden is een goed streven, maar het is natuurlijk ook zo dat de houders van 97% van de certificaten bij jou op kantoor zitten.
 
Dit doet Fastned dan wel weer goed:

Fastned gaat samenwerking aan met The New Motion. Snelladen bij Fastned nu ook mogelijk met The New Motion pas

Vanaf vandaag is het mogelijk om met de pas van The New Motion te laden bij Fastned. Na het eenmalig invoeren van het betreffende pasnummer in de Fastned app kunnen EV-rijders gemakkelijk laadsessies starten en stoppen met de Fastned app. Betalen gebeurt automatisch via de verzamelfactuur van The New Motion, wat scheelt in de administratie.

Fastned CEO Michiel Langezaal: “Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker. Daarbij draait het allemaal om gemak en vrijheid. Door de koppeling met The New Motion, de grootste aanbieder van laadpassen in Nederland, verminderen we de administratieve last van EV rijders. En hebben ze de vrijheid om overal naartoe te kunnen rijden.”

Sytse Zuidema, CEO van The New Motion: “Onze focus op de continue uitbreiding van het aantal laadpunten in Europa, en het gemak van de afwikkeling, wordt door onze klanten hoog gewaardeerd. Door de samenwerking met Fastned zorgen we dat The New Motion ook in Nederland het meest uitgebreide netwerk van laadpunten blijft ondersteunen. Wij zijn dan ook erg blij dat berijders met een pas van The New Motion nu ook kunnen betalen bij het snellaadnetwerk van Fastned.”

De koppeling is al operationeel dus EV-rijders met een The New Motion pas kunnen direct gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheid. MultiTankCard en Travelcard koppelden vorig jaar hun tankkaarten al aan het snellaadnetwerk van Fastned.
 
Dit doet Fastned dan wel weer goed:

Fastned gaat samenwerking aan met The New Motion. Snelladen bij Fastned nu ook mogelijk met The New Motion pas

Vanaf vandaag is het mogelijk om met de pas van The New Motion te laden bij Fastned. Na het eenmalig invoeren van het betreffende pasnummer in de Fastned app kunnen EV-rijders gemakkelijk laadsessies starten en stoppen met de Fastned app. Betalen gebeurt automatisch via de verzamelfactuur van The New Motion, wat scheelt in de administratie.

Fastned CEO Michiel Langezaal: “Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker. Daarbij draait het allemaal om gemak en vrijheid. Door de koppeling met The New Motion, de grootste aanbieder van laadpassen in Nederland, verminderen we de administratieve last van EV rijders. En hebben ze de vrijheid om overal naartoe te kunnen rijden.”

Sytse Zuidema, CEO van The New Motion: “Onze focus op de continue uitbreiding van het aantal laadpunten in Europa, en het gemak van de afwikkeling, wordt door onze klanten hoog gewaardeerd. Door de samenwerking met Fastned zorgen we dat The New Motion ook in Nederland het meest uitgebreide netwerk van laadpunten blijft ondersteunen. Wij zijn dan ook erg blij dat berijders met een pas van The New Motion nu ook kunnen betalen bij het snellaadnetwerk van Fastned.”

De koppeling is al operationeel dus EV-rijders met een The New Motion pas kunnen direct gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheid. MultiTankCard en Travelcard koppelden vorig jaar hun tankkaarten al aan het snellaadnetwerk van Fastned.

Schitterend, maar de voegt niet echt iets toe aan "functionaliteit", niet meer dan dat ik nu geen twee, maar één factuur ontvang aan het einde van de maand. Als ik er dan überhaupt gebruik van hebt gemaakt in de betreffende maand. Het is meer een publiciteitsmoment in mijn beleving. Of is er nu voor de TNM -klantjes ook een korting op de tarieven die Fastned toepast?
 
Of is er nu voor de TNM -klantjes ook een korting op de tarieven die Fastned toepast?

Niet dus, volgens de mail die ik zojuist van Fastned ontving via de mail. Kan iemand me dan uitleggen waarom ik de betaling van Fastned via TNM zou moeten laten lopen? Even los van dat ik geen twee, maar één factuur ontvang aan het einde van de maand. Als ik er dan überhaupt gebruik van hebt gemaakt in de betreffende maand.
 
Nee hoor, Geweldige Leider en Briljante Kameraad.
worthy.gif
 
Last edited:
Dit doet Fastned dan wel weer goed:

Fastned gaat samenwerking aan met The New Motion. Snelladen bij Fastned nu ook mogelijk met The New Motion pas

Vanaf vandaag is het mogelijk om met de pas van The New Motion te laden bij Fastned. Na het eenmalig invoeren van het betreffende pasnummer in de Fastned app kunnen EV-rijders gemakkelijk laadsessies starten en stoppen met de Fastned app. Betalen gebeurt automatisch via de verzamelfactuur van The New Motion, wat scheelt in de administratie.

Fastned CEO Michiel Langezaal: “Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker. Daarbij draait het allemaal om gemak en vrijheid. Door de koppeling met The New Motion, de grootste aanbieder van laadpassen in Nederland, verminderen we de administratieve last van EV rijders. En hebben ze de vrijheid om overal naartoe te kunnen rijden.”

Sytse Zuidema, CEO van The New Motion: “Onze focus op de continue uitbreiding van het aantal laadpunten in Europa, en het gemak van de afwikkeling, wordt door onze klanten hoog gewaardeerd. Door de samenwerking met Fastned zorgen we dat The New Motion ook in Nederland het meest uitgebreide netwerk van laadpunten blijft ondersteunen. Wij zijn dan ook erg blij dat berijders met een pas van The New Motion nu ook kunnen betalen bij het snellaadnetwerk van Fastned.”

De koppeling is al operationeel dus EV-rijders met een The New Motion pas kunnen direct gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheid. MultiTankCard en Travelcard koppelden vorig jaar hun tankkaarten al aan het snellaadnetwerk van Fastned.

Met de volstrekt absurde prijsstelling van Fastned blijft dit niet relevant nieuws.
Naast het feit dat Fastned stations op de verkeerde plek staan.
 
Hoe ziet het verdienmodel van The New Motion er eigenlijk uit? Ik neem aan dat zij vooral verdienen aan de verkoop/installatie van hardware? Maar de bedrijfskopers vn die palen kunnen toch nooit uit de kosten geraken met het terugverdienen van de verkoop van stroom?