Hans, ik behoor tot die (wellicht selecte) groep, en kan je verzekeren dat het meevalt
. Dat is wel mede te danken aan het voortvarende laadpalenbeleid in Den Haag, waardoor ik 6 laadpalen (ieder met 2 aansluitingen) heb binnen 3 minuten loopafstand, zodat ik altijd kan laden wanneer ik wil. Ik heb er werkelijk nooit problemen mee en vertrek altijd als ik dat wil met volle batterij.
Ik snap jouw opmerking wel en was er zelf, nadat ik (een jaar geleden!) op de bestelknop voor mijn MS gedrukt had, ook niet helemaal gerust op. Maar die onrust had ik net zo goed bij het vooruitzicht van onze eerste lange reis met een aantal SuC-stops. En jij weet beter dan menig ander dat ook dat in de praktijk ontzettend meevalt. Onbekend maakt onbemind.
Dit om te voorkomen dat potentiële FEV-kopers onnodig worden afgeschrikt
Vandaar dat ik het gewoon een paar maanden heb uitgeprobeerd. Natuurlijk gaat het en ik merkte dat ik het proces net zo snel kon doen als iemand anders zijn fiets op slot zetten. Maar als ik nu dit op Tilburg projecteer dan is die situatie onvergelijkbaar. En, als hij dichtbij staat en altijd beschikbaar is dan komt het in de buurt (letterlijk) van thuisladen. Ik ben van mening dat het thuis laden of betrouwbaar heel dicht in de buurt laden gestimuleerd moet worden. Dat begint met het onderzoeken of het niet toch bij het eigen huis kan. Nu maken bijvoorbeeld allerlei regeltjes het je onmogelijk om de auto in de voortuin te zetten terwijl dat best (en ook elegant) zou kunnen. Parkings bij flatgebouwen zouden verplicht een aantal laadmogelijkheden moeten hebben. Appartementshouders moeten gaan meewerken als bewoners een aansluiting willen etc. Maar alleen maar zeggen dat er zoveel duizend paaltjes langs de openbare weg geplaatst moeten worden zonder die samenhang vind ik geen goede aanpak.
Maar even de opmerkingen van Merijn;
1. "Het totale kostenplaatje van een kWh bij een snellaadstation is (nu en in de toekomst) hoger dan van een kWh bij een laadpaal met variabel vermogen."
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat alleen de kale stroom meespeelt. Kale stroom kost bijna niets. Natuurlijk kost het opzetten van een snellaadstation meer dan een simpele paal. Maar er is marktwerking. Er is geen enkele benzinestation dat het moet hebben van de marge op de brandstof. Het zijn juist de verkopen die men ernaast doet, die het verschil maken. Daarnaast kan een snellader, die straks per uur wellicht drie auto's kan laden veel meer kWh "verkopen" dan de paal waar er per dag 1 of wellicht 2 laden.
Net als bij de Destination Chargers zal ontdekt worden dat het bieden van een betaalbare (of desnoods gratis) laadmogelijkheid zoveel aanloop kan genereren dat het een concurrentie instrument gaat worden en dat het de investering waard wordt. Het heeft dus ook met schaal te maken. Een brood bij een giga supermarkt zal, ondanks de enorme kosten van zo'n winkel, toch goedkoper kunnen zijn dan bij een lokale bakker terwijl meel hetzelfde kost (als we ons tot de prijs beperken).
Als echt de EV doorbreekt (veel eerder dan de geleerden voorspellen overigens) zullen bedrijven en instellingen die het van het aantrekken van publiek moeten hebben dit nieuwe middel aanpakken. Dat doet dan de markt en dat werkt beter dan verkeerd stimuleren door de overheid. We hebben al enkele voorbeeldjes gezien.
2. "Een groot deel van de autobezitters tankt/laadt graag zo goedkoop mogelijk, ook als dit meer gedoe betekent (wat ik overigens niet met je eens ben)."
Dat goedkoper zijn betwistte ik al maar ook dat de automobilist altijd achter de koopjes aanrent. Ja, toen het nog 15 € scheelde reed ik ook wel eens over de grens met België, zeker omdat er dan gelijk lekker bier en gebak mee terug genomen kon worden. Nu de verschillen minder groot zijn is dat behoorlijk verminderd.
Mijn vaste tankstation (tot 3 jaar geleden) was een bemand station, met mensen die ik kende en waar je ook nog eens een Mars meenam voor onderweg of aan de praat raakte en een bekertje koffie nam.
Op een gegeven moment maakte BP er een onbemand station van en de aanloop (ik rijd er elke dag een paar keer langs) is enorm verminderd. Ondanks dat het een paar cent goedkoper werd.
Ga je dezelfde afstand de andere kant op kom je bij een bemand Shellstation waar het nu op elk moment van de dag druk is. Als ik eens een ICE moet tanken, van familie bijvoorbeeld, zou ik naar die Shell gaan.
En laten we wel wezen, het is gedoe. In vergelijking: Het pakken van een plug op een SuC of een DeC die dan zelf nog je klepje opent voor je en inpluggen en weglopen is nu eenmaal veel handiger dan een kabel uit je auto vissen, die aan twee kanten inpluggen, dan nog een pasje erlangs halen en bij terugkomst hetzelfde en dan heb je nog geluk als het niet regent. Daar brengt niemand mij van af. Dat het kan weet ik heus wel maar we moeten nu een geheel nieuwe groep onze kant op trekken en dan helpt dit niet.
En tot slot, we moeten niet teveel polariseren. Uiteindelijk zal het een kwestie van en/en worden dan van of/of.