Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind dat velen hier erg negatief over doen, zowel over FastNed als over de beleggers die de obligaties kopen.

FastNed heeft een uitgebreide prospectus en information memorandum gemaakt, beleggers kunnen zich heel goed informeren voordat zij een beslissing nemen. In welke mate de verwachtingen waargemaakt zullen worden, zal moeten blijken. Ieder zal daar zijn eigen verwachtingen van hebben, daarbij feiten, omstandigheden, analyses en ervaring afwegend. Vergeet niet dat er ook velen zijn die TSLA aandelen weggegooid geld vinden, terwijl hier op dit forum velen vurig in de toekomst geloven. Ik ook.

Ik heb geen belang in FastNed, anders dan dat ik een tevreden gebruiker ben van hun diensten.
 
  • Like
Reactions: basvk and Duke-U
Mark, ik ben niet onverdeel negatief over Fastned. Wat ze doen verdient lof. Ze helpen mee aan de transitie naar elektrisch rijden. Maar de wijze waarop is niet houdbaar. Uiteindelijk zal Shell de hele infrastructuur uit het faillissement kopen tenzij de familie Lubbers bereid is om er nog meer dan 30 miljoen in te stoppen.
Met een klein modelletje kom ik op een tekort (zonder uitrol van een internationaal netwerk) van meer dan 30 miljoen in 2021. Pas in 2022 zal Fastned winstgevend worden en daarna duurt het nog bijna 5 jaar voordat de schulden afgelost zijn. Tegen die tijd verlopen de concessies alweer.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
FASTNED heeft een mooie missie, een handige app, kekke laadstations en het functioneert allemaal. Alle lof voor de Lubbers.

MAAR wanneer heb je ze nodig (behalve een keer iets bijladen)? Wie gaat er meer dan een uur staan CHAdeMO-en?
De huidige Tesla-elite heeft thuis en/of op kantoor een laadpaal. Maar voor de grote bulk moet dat anders. Hoe?

De strijd tussen de woekerende 11kW-paaltjes gaat IMO gewonnen worden door de laadstations, zoals Fastned.
Alleen dan moet het sneller. Minstens echte 350kW+. En dat gaat ook gebeuren: Fastned

Mijn verwachting is dat eerst de 11kW-paaltjespest (herinnert u zich de dakantenne nog?) toeneemt, totdat er echt snel geladen KAN worden à la fossielen. En dan is de Fastned-hardware outdated en mogen er weer nieuwe -nu echt snelle- laders worden aangeschaft.
Lang verhaal kort. Fastned kan een succes worden, maar pas na de komst van de echt snelle generatie en hoge nieuwe investeringen.
 
Mijn verwachting is dat eerst de 11kW-paaltjespest (herinnert u zich de dakantenne nog?) toeneemt, totdat er echt snel geladen KAN worden à la fossielen. En dan is de Fastned-hardware outdated en mogen er weer nieuwe -nu echt snelle- laders worden aangeschaft.
Lang verhaal kort. Fastned kan een succes worden, maar pas na de komst van de echt snelle generatie en hoge nieuwe investeringen.

Niet akkoord.
Auto's staan meer dan 90% van de tijd stil, dus een uitgebreid netwerk van 11kw-paaltjes is dus WEL noodzakelijk.
Wat stel jij anders voor ? Een Suc op de hoek van elke straat o_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_O
 
Er is een EU concept in de maak, waarbij er bij iedere nieuwbouwwoning een laadplek moet worden voorzien. Dat lijkt me een goede start.

Verder is het een illusie dat iedereen op korte termijn elektrisch gaat rijden. In de tijd die nodig is om dat te realiseren kan er nog heel wat ontwikkeld worden op het gebied van inductief laden, verbeterde batterijen, andere technologieën, etc. Zo iets heeft m.i. 20 jaar nodig, ondanks al onze goede bedoelingen. Verder hoop ik dat Fastned zijn investeringen te gelde kan maken voor door de infrastructuur te verkopen aan het eerder genoemde consortium, of aan een concurrerende partij. Van early-adopter met first mover advantage naar laggard duurt maar een paar jaar, de window-of-opportunity staat wijd open, lijkt me.

Al met al lijkt me Fastned een van de slachtoffers van het wisselvallige overheids beleid. In 2009 riep Balkenende nog '1 miljoen auto's in 2020'. Dat werd vervolgens 200.000. Voor het gemak worden nu plug-in hybrides ook maar even meegeteld. Op die veronderstellingen een bedrijf oprichten getuigd van moed!
 
Twee keer dus in een redenering maakt hem nog niet logisch of plausibel.
Ik stel niets voor, ik schrijf een verwachting. Die kunt u lezen in het stukje.

Zoals te verwachten is deel ik die verwachting (2 x verwachten in één zin).
Willen we de huidige automobilist elektrisch maken moet er fundamenteel anders gedacht worden over het laden. Hij zal gruwen van het beeld van een snoertje uit de kofferbak halen en dan de auto daar lang laten staan i.p.v. op de plaats waar hij nu parkeert. Met andere woorden, mij niet gezien, zal hij zeggen.

Inderdaad zal het sneller moeten (en ook gaan) al denk ik dat 350 Kw niet echt nodig zal zijn als batterijen langer de laadsnelheid kunnen vasthouden dan nu.
 
Ik denk nog steeds dat 350 kw nooit gaat komen, dit zijn echt hele serieuze vermogens dat door twee van de dunne pennetjes, zelfs met CCS lijkt me heel optimistisch. Zelf zie ik meer in iets grotere accu's of betere koeling die het hoge vermogen langer vast kunnen houden.
 
Ik denk nog steeds dat 350 kw nooit gaat komen, dit zijn echt hele serieuze vermogens dat door twee van de dunne pennetjes, zelfs met CCS lijkt me heel optimistisch. Zelf zie ik meer in iets grotere accu's of betere koeling die het hoge vermogen langer vast kunnen houden.
Aan 800V gaat er nog atlijd maar dezelfde stroom door die pennetjes.
Ik den kook dat 350kW er niet zal komen maar om andere reden: batterijen moet dit aankunnen, netbeheerder moet dit kunnen leveren, net moet dit aankunnen,...
 
  • Like
Reactions: ivog
Laden bij parkeren heeft (in ieder geval komende 5-10 jaar) het grote voordeel dat netbeheerders en energieleveranciers kunnen spelen met overschotten en tekorten (zonder je batterij leeg te trekken bedoel ik).
Je ziet op dat gebied steeds meer initiatieven ontstaan (zie bijv. mijn eerdere bericht over aanpassing van de laadpalen in Den Haag).
Het zou me niet verbazen als je over enkele jaren (bijna) gratis kunt laden wanneer je geen noodzaak heb snel weer met een volle batterij te vertrekken. Het prijsverschil met snelladen moet niet te groot zijn, anders nemen veel mensen het 'gehannes' met een publieke laadpaal graag op de koop toe. Ze rijden nu immers ook hele stukken om om ergens een cent goedkoper te kunnen tanken. o_O
 
  • Like
Reactions: HWS, FVO and ivog
Laden bij parkeren heeft (in ieder geval komende 5-10 jaar) het grote voordeel dat netbeheerders en energieleveranciers kunnen spelen met overschotten en tekorten (zonder je batterij leeg te trekken bedoel ik).
Je ziet op dat gebied steeds meer initiatieven ontstaan (zie bijv. mijn eerdere bericht over aanpassing van de laadpalen in Den Haag).
Het zou me niet verbazen als je over enkele jaren (bijna) gratis kunt laden wanneer je geen noodzaak heb snel weer met een volle batterij te vertrekken. Het prijsverschil met snelladen moet niet te groot zijn, anders nemen veel mensen het 'gehannes' met een publieke laadpaal graag op de koop toe. Ze rijden nu immers ook hele stukken om om ergens een cent goedkoper te kunnen tanken. o_O

We moeten niet teveel "meehuilen" met netwerkbeheerders. Het zijn dienstverleners en zullen ook moeten evolueren parallel aan veranderende vraagpatronen i.p.v. andersom.

Maar om een "hoofdstuk" definitief af te sluiten: Het is algemeen bekend dat ik wel in het toprijtje van positief ingestelde Tesla fans zal zitten. Niets dan plezier met de auto, alles bij elkaar tegen de 150k elektrisch gereden en ik ben een gedreven ambassadeur.

Ik heb mijzelf echter de vraag gesteld of ik een Tesla zou zijn gaan rijden als ik niet de mogelijkheid zou hebben om de auto thuis, op elk moment dat mij schikt en binnen handbereik, te kunnen laden maar volledig aangewezen zou zijn op het aanbod (en de beschikbaarheid!) van publieke paaltjes. Ik werk vanuit huis, zou dat niet zo zijn stel ik een gegarandeerd beschikbare laadplek op het werk gelijk aan een laadplek thuis.

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik dat niet zou hebben gedaan.

Ook nu niet zou doen!

Alle respect voor wie dit toch doen, dus trek het je niet aan, maar ik vraag me af hoeveel van rond 6k Tesla rijders in NL geen eigen laadmogelijkheid hebben, thuis en/of op het werk.

Maar, zou ik door in de buurt of langs mijn gebruikelijke routes snel, d.w.z. in een kwartier, de batterij op niveau kunnen houden, dan zou ik daar direct voor gaan.
Er moet nog heel wat gebeuren natuurlijk maar als men er geld aan wil uitgeven (belastinggeld) dan zou het daaraan moeten zijn.

Daarom zie ik Fastned zitten en hoop dat ze snel de 200 locaties hebben en daarnaast in de steden in feite benzinestations kunnen gaan vervangen door hun snellaadstations. Natuurlijk wordt dat nooit 350 Kw, want dat hoeft niet. Ik verwacht dat als straks de laadspecificaties van Model 3 met de nieuwe batterij bekend zijn we in ieder geval zien dat de oorspronkelijke laadsnelheid veel langer vastgehouden kan worden en dus de laadtijd veel korter. Samen met een hogere startsnelheid en wie weet SuC 2.0 komen we al een heel eind.
 
  • Like
Reactions: Duke-U and Phil V
Aan 800V gaat er nog atlijd maar dezelfde stroom door die pennetjes.
Ik den kook dat 350kW er niet zal komen maar om andere reden: batterijen moet dit aankunnen, netbeheerder moet dit kunnen leveren, net moet dit aankunnen,...
Dacht dat superchargers nu op 125 kw stonden, 2x zo hoge spanning maakt dan 250 kw bij dezelfde stroomsterkte. Maar ben het met je eens de netbeheerder moet er ook maar zin in hebben om infrastructuur aan te leggen voor een 8 stall supercharger, dus 4 * 350 kw.
 
Dacht dat superchargers nu op 125 kw stonden, 2x zo hoge spanning maakt dan 250 kw bij dezelfde stroomsterkte. Maar ben het met je eens de netbeheerder moet er ook maar zin in hebben om infrastructuur aan te leggen voor een 8 stall supercharger, dus 4 * 350 kw.

Dat hoeft niet want als straks de productie op 100% zit zet Tesla er een paar Powerpacks bij die zeg 600 kWh (3 Powerpacks) bufferen uit de constante capaciteit van het net en die op de momenten dat de vraag dat overstijgt een aanvulling geven. Als we het over slim laden hebben zitten daar de mogelijkheden.
 
We moeten niet teveel "meehuilen" met netwerkbeheerders. Het zijn dienstverleners en zullen ook moeten evolueren parallel aan veranderende vraagpatronen i.p.v. andersom.

Maar om een "hoofdstuk" definitief af te sluiten: Het is algemeen bekend dat ik wel in het toprijtje van positief ingestelde Tesla fans zal zitten. Niets dan plezier met de auto, alles bij elkaar tegen de 150k elektrisch gereden en ik ben een gedreven ambassadeur.

Ik heb mijzelf echter de vraag gesteld of ik een Tesla zou zijn gaan rijden als ik niet de mogelijkheid zou hebben om de auto thuis, op elk moment dat mij schikt en binnen handbereik, te kunnen laden maar volledig aangewezen zou zijn op het aanbod (en de beschikbaarheid!) van publieke paaltjes. Ik werk vanuit huis, zou dat niet zo zijn stel ik een gegarandeerd beschikbare laadplek op het werk gelijk aan een laadplek thuis.

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik dat niet zou hebben gedaan.

Ook nu niet zou doen!

Alle respect voor wie dit toch doen, dus trek het je niet aan, maar ik vraag me af hoeveel van rond 6k Tesla rijders in NL geen eigen laadmogelijkheid hebben, thuis en/of op het werk.

Maar, zou ik door in de buurt of langs mijn gebruikelijke routes snel, d.w.z. in een kwartier, de batterij op niveau kunnen houden, dan zou ik daar direct voor gaan.
Er moet nog heel wat gebeuren natuurlijk maar als men er geld aan wil uitgeven (belastinggeld) dan zou het daaraan moeten zijn.

Daarom zie ik Fastned zitten en hoop dat ze snel de 200 locaties hebben en daarnaast in de steden in feite benzinestations kunnen gaan vervangen door hun snellaadstations. Natuurlijk wordt dat nooit 350 Kw, want dat hoeft niet. Ik verwacht dat als straks de laadspecificaties van Model 3 met de nieuwe batterij bekend zijn we in ieder geval zien dat de oorspronkelijke laadsnelheid veel langer vastgehouden kan worden en dus de laadtijd veel korter. Samen met een hogere startsnelheid en wie weet SuC 2.0 komen we al een heel eind.

Er zitten twee aannames in mijn verhaal die jij kennelijk niet onderschrijft:

1. Het totale kostenplaatje van een kWh bij een snellaadstation is (nu en in de toekomst) hoger dan van een kWh bij een laadpaal met variabel vermogen.

2. Een groot deel van de autobezitters tankt/laadt graag zo goedkoop mogelijk, ook als dit meer gedoe betekent (wat ik overigens niet met je eens ben).
 
Alle respect voor wie dit toch doen, dus trek het je niet aan, maar ik vraag me af hoeveel van rond 6k Tesla rijders in NL geen eigen laadmogelijkheid hebben, thuis en/of op het werk.

Hans, ik behoor tot die (wellicht selecte) groep, en kan je verzekeren dat het meevalt :). Dat is wel mede te danken aan het voortvarende laadpalenbeleid in Den Haag, waardoor ik 6 laadpalen (ieder met 2 aansluitingen) heb binnen 3 minuten loopafstand, zodat ik altijd kan laden wanneer ik wil. Ik heb er werkelijk nooit problemen mee en vertrek altijd als ik dat wil met volle batterij.

Ik snap jouw opmerking wel en was er zelf, nadat ik (een jaar geleden!) op de bestelknop voor mijn MS gedrukt had, ook niet helemaal gerust op. Maar die onrust had ik net zo goed bij het vooruitzicht van onze eerste lange reis met een aantal SuC-stops. En jij weet beter dan menig ander dat ook dat in de praktijk ontzettend meevalt. Onbekend maakt onbemind.

Dit om te voorkomen dat potentiële FEV-kopers onnodig worden afgeschrikt :D
 
Hans, ik behoor tot die (wellicht selecte) groep, en kan je verzekeren dat het meevalt :). Dat is wel mede te danken aan het voortvarende laadpalenbeleid in Den Haag, waardoor ik 6 laadpalen (ieder met 2 aansluitingen) heb binnen 3 minuten loopafstand, zodat ik altijd kan laden wanneer ik wil. Ik heb er werkelijk nooit problemen mee en vertrek altijd als ik dat wil met volle batterij.

Ik snap jouw opmerking wel en was er zelf, nadat ik (een jaar geleden!) op de bestelknop voor mijn MS gedrukt had, ook niet helemaal gerust op. Maar die onrust had ik net zo goed bij het vooruitzicht van onze eerste lange reis met een aantal SuC-stops. En jij weet beter dan menig ander dat ook dat in de praktijk ontzettend meevalt. Onbekend maakt onbemind.

Dit om te voorkomen dat potentiële FEV-kopers onnodig worden afgeschrikt :D

Vandaar dat ik het gewoon een paar maanden heb uitgeprobeerd. Natuurlijk gaat het en ik merkte dat ik het proces net zo snel kon doen als iemand anders zijn fiets op slot zetten. Maar als ik nu dit op Tilburg projecteer dan is die situatie onvergelijkbaar. En, als hij dichtbij staat en altijd beschikbaar is dan komt het in de buurt (letterlijk) van thuisladen. Ik ben van mening dat het thuis laden of betrouwbaar heel dicht in de buurt laden gestimuleerd moet worden. Dat begint met het onderzoeken of het niet toch bij het eigen huis kan. Nu maken bijvoorbeeld allerlei regeltjes het je onmogelijk om de auto in de voortuin te zetten terwijl dat best (en ook elegant) zou kunnen. Parkings bij flatgebouwen zouden verplicht een aantal laadmogelijkheden moeten hebben. Appartementshouders moeten gaan meewerken als bewoners een aansluiting willen etc. Maar alleen maar zeggen dat er zoveel duizend paaltjes langs de openbare weg geplaatst moeten worden zonder die samenhang vind ik geen goede aanpak.

Maar even de opmerkingen van Merijn;

1. "Het totale kostenplaatje van een kWh bij een snellaadstation is (nu en in de toekomst) hoger dan van een kWh bij een laadpaal met variabel vermogen."

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat alleen de kale stroom meespeelt. Kale stroom kost bijna niets. Natuurlijk kost het opzetten van een snellaadstation meer dan een simpele paal. Maar er is marktwerking. Er is geen enkele benzinestation dat het moet hebben van de marge op de brandstof. Het zijn juist de verkopen die men ernaast doet, die het verschil maken. Daarnaast kan een snellader, die straks per uur wellicht drie auto's kan laden veel meer kWh "verkopen" dan de paal waar er per dag 1 of wellicht 2 laden.
Net als bij de Destination Chargers zal ontdekt worden dat het bieden van een betaalbare (of desnoods gratis) laadmogelijkheid zoveel aanloop kan genereren dat het een concurrentie instrument gaat worden en dat het de investering waard wordt. Het heeft dus ook met schaal te maken. Een brood bij een giga supermarkt zal, ondanks de enorme kosten van zo'n winkel, toch goedkoper kunnen zijn dan bij een lokale bakker terwijl meel hetzelfde kost (als we ons tot de prijs beperken).
Als echt de EV doorbreekt (veel eerder dan de geleerden voorspellen overigens) zullen bedrijven en instellingen die het van het aantrekken van publiek moeten hebben dit nieuwe middel aanpakken. Dat doet dan de markt en dat werkt beter dan verkeerd stimuleren door de overheid. We hebben al enkele voorbeeldjes gezien.

2. "Een groot deel van de autobezitters tankt/laadt graag zo goedkoop mogelijk, ook als dit meer gedoe betekent (wat ik overigens niet met je eens ben)."

Dat goedkoper zijn betwistte ik al maar ook dat de automobilist altijd achter de koopjes aanrent. Ja, toen het nog 15 € scheelde reed ik ook wel eens over de grens met België, zeker omdat er dan gelijk lekker bier en gebak mee terug genomen kon worden. Nu de verschillen minder groot zijn is dat behoorlijk verminderd.
Mijn vaste tankstation (tot 3 jaar geleden) was een bemand station, met mensen die ik kende en waar je ook nog eens een Mars meenam voor onderweg of aan de praat raakte en een bekertje koffie nam.
Op een gegeven moment maakte BP er een onbemand station van en de aanloop (ik rijd er elke dag een paar keer langs) is enorm verminderd. Ondanks dat het een paar cent goedkoper werd.
Ga je dezelfde afstand de andere kant op kom je bij een bemand Shellstation waar het nu op elk moment van de dag druk is. Als ik eens een ICE moet tanken, van familie bijvoorbeeld, zou ik naar die Shell gaan.

En laten we wel wezen, het is gedoe. In vergelijking: Het pakken van een plug op een SuC of een DeC die dan zelf nog je klepje opent voor je en inpluggen en weglopen is nu eenmaal veel handiger dan een kabel uit je auto vissen, die aan twee kanten inpluggen, dan nog een pasje erlangs halen en bij terugkomst hetzelfde en dan heb je nog geluk als het niet regent. Daar brengt niemand mij van af. Dat het kan weet ik heus wel maar we moeten nu een geheel nieuwe groep onze kant op trekken en dan helpt dit niet.

En tot slot, we moeten niet teveel polariseren. Uiteindelijk zal het een kwestie van en/en worden dan van of/of.
 
Last edited:
@Hans Denk toch echt dat een laadpaal kWh (zonder subsidie) veel goedkoper kan zijn dan een snellaad kWh (zonder subsidie). Ook daar geldt de marktwerking (van de energieleverancier en netbeheerder). Als je continu ingeplugd bent, kun je op momenten van overschot (bijna) gratis stroom krijgen. Het prijsverschil kan dan best oplopen tot €15 of meer per volle accu.
(Ik heb het dan over werkelijke kosten, zonder de te hoge energiebelasting bij laadpalen die als afzonderlijke aansluitingen gezien worden. Dit zijn fouten in de regelgeving die komende jaren nog hersteld moeten worden.)

Dat je publiek laden meer gedoe vindt dan snelladen (ook al zou dat maar 5 minuten duren) begrijp ik echt niet. Het is in mijn 'verkoop'verhaal van de EV juist een van de belangrijkste punten dat je nooit meer hoeft na te denken over tanken. Ik zie publiek laden (in Den Haag) niet als een offer dat ik moet brengen als early adopter; het Superchargen daarentegen wel...
 
@Hans Denk toch echt dat een laadpaal kWh (zonder subsidie) veel goedkoper kan zijn dan een snellaad kWh (zonder subsidie). Ook daar geldt de marktwerking (van de energieleverancier en netbeheerder). Als je continu ingeplugd bent, kun je op momenten van overschot (bijna) gratis stroom krijgen. Het prijsverschil kan dan best oplopen tot €15 of meer per volle accu.
(Ik heb het dan over werkelijke kosten, zonder de te hoge energiebelasting bij laadpalen die als afzonderlijke aansluitingen gezien worden. Dit zijn fouten in de regelgeving die komende jaren nog hersteld moeten worden.)

Dat je publiek laden meer gedoe vindt dan snelladen (ook al zou dat maar 5 minuten duren) begrijp ik echt niet. Het is in mijn 'verkoop'verhaal van de EV juist een van de belangrijkste punten dat je nooit meer hoeft na te denken over tanken. Ik zie publiek laden (in Den Haag) niet als een offer dat ik moet brengen als early adopter; het Superchargen daarentegen wel...

We leggen verschillende accenten. Ik zie straks dat de EV gebruiker commercieel waarde krijgt voor een onderneming die is aangewezen op bezoekende klanten. Die waarde leidt er dan toe dat de ondernemer (een deel van) de kosten voor zijn rekening neemt of er genoegen mee neemt dat hij aan de stroom niets verdient maar wel aan andere zaken. Daardoor zullen er op natuurlijke wijze al veel laadmogelijkheden bijkomen waar je, als je sport, shopt, dagelijkse boodschappen doet, dineert of wat dan ook al een redelijke basis binnenhaalt. Dat is dan meestal nog 11/22 Kw maar het is wel de tijd die je toch stilstaat en zonder meer moeite dan inpluggen.

In die tijd dat ik niet thuis laadde had ik al voor een paar honderd km per week door het laden terwijl ik in de fitness was. Daardoor hoefde ik al bijna niet meer te laden behalve als ik ver(der) weg moest.

Daarnaast zullen de meeste benzinestations de komende jaren er een snellaadmogelijkheid bij krijgen al dan niet samen met Fastned. Dat zowel in de bebouwde kommen als op het platteland. Gewoon omdat die ook nodig zullen zijn als er straks echt wordt overgeschakeld.

Mijn "verkoop"verhaal is natuurlijk ook gebaseerd op het niet te hoeven nadenken over het tanken (omdat dat in beginsel thuis gebeurt waardoor het je twee maal 5 seconden duurt) en op de vraag hoe dan als je verder weg moet noem ik uiteraard de Superchargers (per slot van rekening wil iedereen die een auto koopt dat deze hen als het ware tot Sicilië kan brengen terwijl in de praktijk wellicht Zuid Limburg al niet aangedaan wordt) en het steeds groeiende aantal bestemmingsladers en de groei daarvan.
Nu is dit niet Den Haag (in de grote steden ligt het uiteraard anders) maar ik noem nooit als voordeel dat je een poosje in de buurt moet rondrijden tot je een vrije paal vindt (wat hier dan het geval zou zijn).

En, wie ik ook meeneem, men is enthousiast over onze Superchargers. Ook al heb je dan na een uurtje of twee rijden verplicht een rustpauze.