Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Een belangrijk verschil van Chademo laders ten opzichte van AC- of Super-Chargers is het oplopen van het maximaal geleverde vermogen gedurende de laadsessie. Simpel gezegd; er wordt constant een maximale laadstroom aangeboden, door het laden stijgt het voltage tijdens de sessie en daarmee het maximaal geleverde vermogen. (Stroom x voltage = vermogen). Dit is niet wat Tesla eigenaren gewend zijn aan de merkeigen Superchargers. Daar daalt het maximaal geleverde vermogen bij toenemende vullingsgraad (SoC).
Koppel daar nog aan dat de Tesla's doorgaans op het dashboard de gemiddelde laadsnelheid in km/h tonen en het wordt al snel verwarrend.
 
  • Informative
Reactions: basvk
FastNed neemt een verstandige beslissing naar mijn mening.

Knipsel.JPG
 
Ik ben nog steeds erg blij met Fastned. Niet om dagelijks vol te laden, maar soms kom ik net iets range tekort en dan is het prettig om te weten dat er bijna altijd een fastned station in de buurt is.
Wat ook erg prettig is, is dat de laders het echt altijd doen.
Rijk zullen ze van mijn laden niet worden, maar ik ben wel erg blij met de mogelijkheid om een betrouwbaar laadpunt op te zoeken als dat nodig is.
 
Laten we ter aanmoediging af en toe bij ze gaan tanken. Maar niet te vaak, want ze moeten naar 49 cent :D
Van Fastned begrijp ik dat ze de Tesla-rijders net ontdekt hebben als belangrijke doelgroep en dat ze onderschrijven dat de communicatie enigszins verwarrend kan zijn voor Tesla rijders.
De helderheid van Tesla is verfrissend en misschien wel onwennig in de wereld van sjoemeldiesels en NEDC-bereik.

Met de kennis van nu blijkt het niet mogelijk om met een Tesla 50kW te laden. Dus ook geen 250km in een uur bij typical gebruik van 200Wh voor een S. Dit hangt niet af van de uitvoering, het kan gewoon niet. Wel is een piekje gevonden van 49kWh maar zeker geen uur lang. Dit kan nog veranderen.
Ook wordt gewerkt aan minimum faciliteiten bij elk laadpunt.
Van Fastned heb ik begrepen dat de informatie accurater gemaakt wordt.

Dit geeft een aanpassing in de conclusies tot dusver:
+ Goedwerkende app, en direct een reactie op mijn bericht.
+/- Waarom een Fastned bij een TinQ? Geen koffie, geen toilet en desolaat. Schijnt uitzondering te zijn samen met de Laan van Meerdervoort.
- Bij een S75 haalt Fastned 34kW, en de vermelde 50kW is technisch onmogelijk.
+/- De informatie van Fastned is nog niet accuraat.
+ Voor de eerste maand wordt geen rekening gestuurd.
+ De intentie lijkt aanwezig om het niet te laten bij juridisch sluitende verklaringen maar ook informatie te verstrekken.

Aanmoedigen moeten we het zeker. Dus ik ga het komende weken nogeens proberen. Daarna weet ik het nog niet, het is lastig concurreren tegen kosteloos laden.
 
Van Fastned begrijp ik dat ze de Tesla-rijders net ontdekt hebben als belangrijke doelgroep en dat ze onderschrijven dat de communicatie enigszins verwarrend kan zijn voor Tesla rijders.
De helderheid van Tesla is verfrissend en misschien wel onwennig in de wereld van sjoemeldiesels en NEDC-bereik.

Met de kennis van nu blijkt het niet mogelijk om met een Tesla 50kW te laden. Dus ook geen 250km in een uur bij typical gebruik van 200Wh voor een S. Dit hangt niet af van de uitvoering, het kan gewoon niet. Wel is een piekje gevonden van 49kWh maar zeker geen uur lang. Dit kan nog veranderen.
Ook wordt gewerkt aan minimum faciliteiten bij elk laadpunt.
Van Fastned heb ik begrepen dat de informatie accurater gemaakt wordt.

Dit geeft een aanpassing in de conclusies tot dusver:
+ Goedwerkende app, en direct een reactie op mijn bericht.
+/- Waarom een Fastned bij een TinQ? Geen koffie, geen toilet en desolaat. Schijnt uitzondering te zijn samen met de Laan van Meerdervoort.
- Bij een S75 haalt Fastned 34kW, en de vermelde 50kW is technisch onmogelijk.
+/- De informatie van Fastned is nog niet accuraat.
+ Voor de eerste maand wordt geen rekening gestuurd.
+ De intentie lijkt aanwezig om het niet te laten bij juridisch sluitende verklaringen maar ook informatie te verstrekken.

Aanmoedigen moeten we het zeker. Dus ik ga het komende weken nogeens proberen. Daarna weet ik het nog niet, het is lastig concurreren tegen kosteloos laden.

Ik ben het met je eens. Als straks zo'n 35k maal Model S op de Nederlandse wegen komt, naast het steeds harder groeiende aantal S'en en X'en terwijl de PHEV vanaf 1 januari geen voordelen meer heeft (fiscaal) zal;bijna elke EV die potentieel bij Fastned kan laden (veel kilometers en dus zakelijk gebruik) een Tesla logo hebben. De verkopen van de andere EV's lopen steeds verder terug doordat er geen aansprekend aanbod is (range, modellen etc.) en daarnaast zal het zeker tot 2019 duren voordat er iets serieus verwacht kan worden van de andere merken. Ik verwacht dat straks Tesla op haar beurt Fastned zal ontdekken, zeker als die 202 stations er zullen zijn uiteindelijk. Dan zijn mooie deals denkbaar en daarom geloof ik in Fastned. Hopelijk zien we de gele bogen op steeds meer plaatsen.
 
Tijdje hier niet geweest, maar zie nu ook weer waarom. Sorry, wat een ongefundeerd gezeik is er hier toch zeg.

Een SuperCharger KAN 120kW leveren onder de juiste condities, zo kan Fastned ook 50kW leveren onder de juiste condities.

Het is Tesla die een eigen stekker heeft gekozen, niet Fastned.

CCS 2.0 gaat 350kW leveren, maar Tesla ook met hun SuperCharger V3.

Leuk detail, Tesla heeft zich in 2016 aangesloten bij CharIn EV, de organisatie voor CCS. Ik gok nog steeds op een hybride SuperCharger / CCS ingang voor Tesla's.

Kunnen we bij Fastned ook met meer dan 150kW laden.

Ik vermijd nu al tijden publieke laadpalen. Duur, langzaam, vaak bezet en daarmee onbetrouwbaar. Ik ben met mijn S vaste Fastned klant.
 
Last edited:
Tijdje hier niet geweest, maar zie nu ook weer waarom. Sorry, wat een ongefundeerd gezeik is er hier toch zeg.

Een SuperCharger KAN 120kW leveren onder de juiste condities, zo kan Fastned ook 50kW leveren onder de juiste condities.

Het is Tesla die een eigen stekker heeft gekozen, niet Fastned.

CCS 2.0 gaat 350kW leveren, maar Tesla ook met hun SuperCharger V3.

Leuk detail, Tesla heeft zich in 2016 aangesloten bij CharIn EV, de organisatie voor CCS. Ik gok nog steeds op een hybride SuperCharger / CCS ingang voor Tesla's.

Kunnen we bij Fastned ook met meer dan 150kW laden.

Ik vermijd nu al tijden publieke laadpalen. Duur, langzaam, vaak bezet en daarmee onbetrouwbaar. Ik ben met mijn S vaste Fastned klant.

Mensen worden altijd kribbig als het stickervermogen niet direct en altijd wordt gehaald. Maar het blijft natuurlijk ook zo dat Tesla door gebrek aan beter, een eigen stekker heeft gemaakt. Eentje die wel pincompatible is met bestaande standaarden (in de EU tenminste).

CCS 350kW komt voorlopig nog niet. CCS 150kW zou eerst "moeten" komen. Misschien slaan ze die stap over. Wie het weet, mag het zeggen. Het vermogen van SuC V3 is onbekend. Zou (veel) meer dan 350kW moeten worden gezien de tweat van Elon, maar we weten ook nog niet "onder welke omstandigheden" dat vermogen beschikbaar komt. Het zou kunnen dat het max. aantal Ampères wordt verdubbeld en de spanning van de pack ook. Dat zou je alleen met een "800V" pack bijvoorbeeld met 400kW kunnen laden wanneer alleen bent op een SuC-lader. Een "standaard" pack komt dat misschien op 200kW?

Als ik het goed heb begrepen zouden alle EV's die vanaf 2017 in de EU goedgekeurd worden (daar valt dus de III ook onder), voorzien moeten zijn van een CCS aansluiting. Bij een SuC kan je de kabel dan het het "mennekes" gedeelte stoppen, bij een CCS lader gebruik je "alle" pinnen.

Als deze regelgeving inderdaad actief wordt in 2017, dan zal een III geen CCS adapter nodig hebben. De 150kW CCS standaard is er nog niet, maar wie weet zit door het lidmaatschap van Tesla aan de club, wel alles aan boord de III om via CCS met dit vermogen te kunnen laden.

Totdat er nieuwe modellen van de S en X komen, is Tesla niet verplicht een CCS aansluiting in die auto's te stoppen, maar wie weet doen ze dat wel als 150kW of hoger beschikbaar komt via die standaard.

FastNed heeft altijd aangeven de stations qua aansluitingen voorbereid te hebben op hogere vermogens. Dus wanneer ABB de CCS150/350 laadstations beschikbaar heeft, zullen die vast bij hen komen te staan.
 
Zeker! Benieuwd of ze daar direct naar 150kW gaan.

Al zie ik nog wel een tijd straks 50kW en 150kW laders op stations staan. Beetje er mee rouleren om kosten te drukken.

Ik blijf dit toch nog een beetje griezelig vinden. Er is nog geen enkele concrete aanwijzing naar een auto die daadwerkelijk 150 Kw (laat staan hoger) kan gaan laden voor de komende 2 tot 3 jaar waarbij het de vraag blijft of ze er überhaupt nog wel kort daarna komen. Daarnaast, als het dan over een paar jaar zover is dan is de techniek wellicht weer wat verder en kun je die laders voor een veel lager bedrag plaatsen dan je nu zou doen terwijl je weet dat ze de er eerste jaren toch ongebruikt bij staan.
ABB maakt nu de laders, maar misschien komt Tesla (om maar een merk te noemen) vanuit hun voorsprong door techniek en goedkoper produceren binnenkort met een concurrerende lader. We weten het niet.
 
Ik blijf dit toch nog een beetje griezelig vinden. Er is nog geen enkele concrete aanwijzing naar een auto die daadwerkelijk 150 Kw (laat staan hoger) kan gaan laden voor de komende 2 tot 3 jaar waarbij het de vraag blijft of ze er überhaupt nog wel kort daarna komen. Daarnaast, als het dan over een paar jaar zover is dan is de techniek wellicht weer wat verder en kun je die laders voor een veel lager bedrag plaatsen dan je nu zou doen terwijl je weet dat ze de er eerste jaren toch ongebruikt bij staan.
ABB maakt nu de laders, maar misschien komt Tesla (om maar een merk te noemen) vanuit hun voorsprong door techniek en goedkoper produceren binnenkort met een concurrerende lader. We weten het niet.
De Hyundai Ioniq kan met 100kW (CHAdeMO) laden, maar daar zijn geen laders voor.

Fastned heeft ook aangegeven pas de 150kW laders te installeren wanneer er ook auto's voor zijn.

Ik spreek hun CTO (Roland) best veel en die zit diep in de materie. Ik weet niet wat ik mag/kan delen, maar geloof mij dat fabrikanten al druk aan het testen zijn en dat Fastned en ABB daar bij betrokken zijn.

Evenals het Plug&Charge systeem waarbij de auto zich identificeert bij de lader en verrekening zo plaats vind. Daar is bijv BMW al druk mee en de (nieuwe) i3 zou dit al ondersteunen.
 
100 kW bij een 28 kWh batterij? Geloof ik weinig van ;-).
Verschillende in chemie kunnen snel laden gewoon mogelijk maken. 4C is voor Lithium niet heel raar.

Hoe lang je zoiets kan vol houden is wat anders.

Ik wil alleen aangeven dat er wel degelijk ontwikkeling in zit. De Ampera-E/Bolt zou ook met 80kW kunnen snelladen met zijn 60kWh accu.