Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Alternatief snelladers van The New Motion is gewoon veel beter. Dat netwerk stond in een paar maanden met 40 laders of zo en staan bij een wegrestaurant en prijs is 1/3 van the Fastned prijs.

TNM ben ik het mee eens qua locaties, echter, je hebt er maar één snellader, dus kans dat die bezet gaat zijn gaat alsmaar groter worden. Prijs, ook niet echt. Zijn best vergelijkbaar. Startkosten snellader 2,50 en dan per minuut. Komt ongeveer op het zelfde neer, en nog belangrijker voor veelgebruikers, met het abonnement op FastNed kan je eenvoudig naar 23 ct de kW gaan als je 20 kW per dag moet laden (werkdagen) Bij TNM heb je dit niet. Voor Tesla rijders is het niet erg interessant. Wij (Tesla rijders) laden thuis, op het werk of bij de SuC en soms onderweg gewoon omdat het kan. (ik ga bijvoorbeeld altijd laden als het kan ergens, of het nou nodig is of niet) Onze range maakt dit mogelijk. Overige EV's moeten gewoon iedere 100km ergens bijladen. En als ze laden met zo een kleine accu, dan zijn ze ook snel klaar. Wij moeten aan 22kW aardig lang staan, en al zou de CHAdeMO adapter er uiteindelijk zijn, dan nog ga je aan 42kW max kunnen laden en wij zijn aardig verwent met de SuC... Dus dan is 42kW nog steeds maar 1/3 van wat wij gewent zijn.....
 
Met betrekking tot abonnement heb je gelijk. We weten alleen nog niet wat de fair use policy inhoudt.
Voor wat betreft tarief van de snellader van TNM ben ik nog wat in verwarring. Ik laad 1 fase 60 A, dus 14 kW per uur en kreeg in december eerst een factuur van 12 euro en daarna een excuus en een credit factuur van 9 euro. In principe betaal je 0,25 euro per minuut maar naar zeggen op de 43 kW AC de verbruikte kWh en dan zie je op de app dat er weer geen starttarief wordt benoemd.
Ik heb in januari weer een keertje moeten eten bij Van der Valk omdat ik het anders qua range net niet haalde :wink:, dus zal binnenkort wel een factuur van TNM in de mail zien. Dan weet ik meer.
 
Wij hebben ook 3 facturen nagezonden gekregen vanuit TNM met alleen de kosten van het snelladen. Navraag aangaande de geladen kW, kregen we de mededeling dat ze ivm een storing niet meer kunnen nakijken hoeveel kW er verbruikt is, maar wel gebaseerd op starttarief en per minuut. Dus dan zouden we zelf de kW kunnen uitrekenen. Dat kan dus niet, want dan moet je weten aan hoeveel kW iemand heeft staan laden. Je kan ervan uitgaan vol, maar ook de Zoë's gaan langzamer laden naarmate de accu vol begint te raken. Echter, 2x betrof het een Zoë, 43kW aan de AC en 1x de S op 22kW. Maar ik meen te hebben gelezen dat dit tarief per minuut alleen zou gelden voor DC. Maandag maar weer eens op onderzoek uit..... Afijn, zodra de FastNed lader omgeving Gouda er is, kan ik proef gaan draaien met een Zoë en FastNed onbeperkt abbo. Ik heb een jongen welke 2,5 dag in de regio Rotterdam-Den Haag-Zoetermeer is, en 2,5 dag in de regio Zwolle-Groningen-Assen-Deventer. Nu kan hij niet met de Zoë gebruik makend van FastNed van regio Rotterdam naar Zwolle komen. Als de proef geslaagd is, zullen er 2 anderen volgen bij FastNed. België is alleen nog de uitdaging voor ons. De vraag zal ook zijn of je dus ook met het zelfde abbo in het buitenland zal kunnen laden als FastNed uit gaat breiden buiten de landsgrenzen. Duitsland is al zeker dat ze daar op 2 routes (naar noord en naar zuid) 94 stations gaan openen. België lijkt me toch een logische vervolgstap.

Overigens, er zou vanaf januari 1 station per week opgeleverd gaan worden bij FastNed, maar we zitten nog steeds op 19. sinds vorig jaar. (klinkt zo ver terug hé ;) ) Mag toch verwachten dat er één opgeleverd gaat worden aankomende week, en daarna iedere week weer één.
 
De uitrol van Fastned laadpunten gaat inderdaad aaanzienlijk trager dan beloofd (beloofd 1 per week). Voor jou dan minder van belang, maar ze gaan gestaag verder want van Hoorn naar Purmerend staat al een nieuw station overeind, alleen nog geen lader. In dit tempo wordt het eind 2018.
Ik begrijp dat overigens wel, want 200 stations x 200.000 euro is volgens mijn rekenmachine 40 miljoen en hadden ze niet pas nog maar 4 miljoen opgehaald?

Die jongen van Rotterdam naar Zwolle moet je even 15 minuten aan Van der Valk A1 Amersfoort TNM laten hangen, dan komt het goed.
 
De uitrol van Fastned laadpunten gaat inderdaad aaanzienlijk trager dan beloofd (beloofd 1 per week). Voor jou dan minder van belang, maar ze gaan gestaag verder want van Hoorn naar Purmerend staat al een nieuw station overeind, alleen nog geen lader. In dit tempo wordt het eind 2018.

Dan duurt het dus nog jaren voordat er een betrouwbaar laadnetwerk langs de snelwegen staat.

Er is veel juridisch getouwtrek geweest met de uitbaters van tankstations langs snelwegen en de uitkomst is dat alleen Fastned elektriciteit mag verkopen. Zie ook:
Fastned / persbericht 9 december


Het kan niet zo zijn dat Fastned eerst procedeert om een alleenrecht veilig te stellen en vervolgens gaat treuzelen met de aanleg van laadpalen (wat nu toch echt wel lijkt te gebeuren). Zoals iemand eerder suggereerde: Fastned kan er ook voor kiezen om wat simpeler te beginnen (geen dure overkappingen en franje eromheen) en zo snel mogelijk zo veel mogelijk verzorgingsplaatsen te voorzien van 2 laadplekken. Misschien gaan ze dan ook sneller geld verdienen...
 
Dan duurt het dus nog jaren voordat er een betrouwbaar laadnetwerk langs de snelwegen staat.

Er is veel juridisch getouwtrek geweest met de uitbaters van tankstations langs snelwegen en de uitkomst is dat alleen Fastned elektriciteit mag verkopen. Zie ook:
Fastned / persbericht 9 december


Het kan niet zo zijn dat Fastned eerst procedeert om een alleenrecht veilig te stellen en vervolgens gaat treuzelen met de aanleg van laadpalen (wat nu toch echt wel lijkt te gebeuren). Zoals iemand eerder suggereerde: Fastned kan er ook voor kiezen om wat simpeler te beginnen (geen dure overkappingen en franje eromheen) en zo snel mogelijk zo veel mogelijk verzorgingsplaatsen te voorzien van 2 laadplekken. Misschien gaan ze dan ook sneller geld verdienen...

In Duitsland tref je geregeld een 43kW laadstation aan bij de ingang van de tankshop bij een tankstation aan de snelweg. Erg fijn kan ik melden. Als bijvoorbeeld alle Shell stations zo een ding neerzetten, aan € 0,35 kW dan levert ze dat als grootverbruiker € 0,31 marge op.. Als ze die luifel van het tankstation ook nog eens vol zouden leggen met zonnepanelen, dan zijn ze helemaal goed bezig. Maar grootverbruikers betalen al erg weinig voor stroom, dus ben het ermee eens dat FastNed beter eerst laadstations kan plaatsen, en daarna een traject starten met zonnepanelen. Ben alleen bang dat ze juist de aanbesteding hebben gewonnen ivm de duurzaamheid combinatie van zonnepanelen....
 
Let wel: bij meer verbruik gaat de belasting (kosten) flink omlaag, maar dat geldt per aansluiting. Ik betwijfel of 1 laadstation zoveel stroom verbruikt dat het in de lage categorie valt. (In combinatie met een tankstation ligt dat anders, is dus gunstiger).

Nou, ik heb een 3x80 aansluiting en ik betaal via APX (Beurs) nu 4,5 ct. De eerste 10.000 zit er 14 ct belasting bij, hierna 5ct. Verbruik heden 50.000 pj, vermoedelijk dit jaar 70.000. Dus als er 8x geladen gaat worden per dag bij een station en ze gemiddeld 15kW laden heb je een verbruik van 45.000 per jaar. De eerste 10.000 kost ze dan €0,20, daarna €0,10. Verkoop je de stroom voor €0,49 gaan er echt meer laden, en zal er snel en gemiddelde van 25x laden per dag gehaald gaan worden. Dat is 3x zo veel.

ff simpel gerekend, bij 150.000 kW wat een station zal "verkopen"
eerste 10.000 kost €2000, hierna €14.000 tbv de volgende 140.000 kW.
Omzet stoomverkoop aan €0,49 = €73.500
Na aftrek kosten stroomverbruik: €57.500
Transport en aansluitvergoeding 175kvA aansluiting, kan je ongeveer 150kW tegelijk mee leveren. Jaarkosten €3500...
Pachtkosten terrein etc
eenmalige aanschaf laders, infra, etc. Na 3 jaar ga je winst maken.
 
Nou, ik heb een 3x80 aansluiting en ik betaal via APX (Beurs) nu 4,5 ct. De eerste 10.000 zit er 14 ct belasting bij, hierna 5ct. Verbruik heden 50.000 pj, vermoedelijk dit jaar 70.000. Dus als er 8x geladen gaat worden per dag bij een station en ze gemiddeld 15kW laden heb je een verbruik van 45.000 per jaar. De eerste 10.000 kost ze dan €0,20, daarna €0,10. Verkoop je de stroom voor €0,49 gaan er echt meer laden, en zal er snel en gemiddelde van 25x laden per dag gehaald gaan worden. Dat is 3x zo veel.

ff simpel gerekend, bij 150.000 kW wat een station zal "verkopen"
eerste 10.000 kost €2000, hierna €14.000 tbv de volgende 140.000 kW.
Omzet stoomverkoop aan €0,49 = €73.500
Na aftrek kosten stroomverbruik: €57.500
Transport en aansluitvergoeding 175kvA aansluiting, kan je ongeveer 150kW tegelijk mee leveren. Jaarkosten €3500...
Pachtkosten terrein etc
eenmalige aanschaf laders, infra, etc. Na 3 jaar ga je winst maken.
Da's waar, als er dagelijks regelmatig wordt geladen zit je zo boven de 10.000 Kwh op jaarbasis.
 
Het is wel erg stil nu rond nieuwe stations van FastNed. Er zou er toch 1 per week komen na de kerstvakantie? Zijn er nog steeds maar 19 waar ik er nu al 22 had verwacht en er ook moeten zijn. Het gat tussen Rotterdam en Zwolle regio maakt het voor ons nog steeds niet mogelijk om met FastNed te gaan werken op abbo basis. Boven Gouda staat er één op de planning, en deze hebben we nodig.... Iemand als wat meer info? Bij FastNed geven ze altijd alleen maar aan "dat ze niet kunnen aangeven welke de volgende gaat worden" ook als je dat niet eens vraagt.
 
Moest gisteren met spoed naar Amsterdam. Op locatie was geen laadpunt. Dan is Palmpol aan de A1 toch wel een mooi punt om even wat bij te laden. Stond er trouwens niet alleen. Er was ook een Nissan Leaf aan het laden. Dus gisteren was het een goede dag voor Fastned. In ieder geval 2 klanten. Zag in een ander draadje dat de eerste Europese Chademo adapter geleverd is (in Amsterdam). Dat maakt voor mij Fastned echt aantrekkelijk zelfs met de hoge prijs. Ik ben eeg benieuwd hoe snel het laden dan gaat!!
 
Moest gisteren met spoed naar Amsterdam. Op locatie was geen laadpunt. Dan is Palmpol aan de A1 toch wel een mooi punt om even wat bij te laden. Stond er trouwens niet alleen. Er was ook een Nissan Leaf aan het laden. Dus gisteren was het een goede dag voor Fastned. In ieder geval 2 klanten. Zag in een ander draadje dat de eerste Europese Chademo adapter geleverd is (in Amsterdam). Dat maakt voor mij Fastned echt aantrekkelijk zelfs met de hoge prijs. Ik ben eeg benieuwd hoe snel het laden dan gaat!!

Ik zie er ook steeds vaker auto's staan. Ben wel benieuwd hoe druk het gaat worden.

Die prijs komt denk ik vanzelf goed. Bij FastNed gaan ze denk ik echt wel in zien dat de prijs té hoog is. Een all-you-can-eat voor 50 euro per maand kan met gemak uit voor ze.
 
Veel aankondigingen, ook bij verzorgingsplaats Bijleveld (A12 Woerden-Utrecht) staat een groot bord van Fastned te pronken. Vooralsnog staat de teller echter hardnekkig stil op 19..

Ondertussen worden er veel laadpalen en ook snelladers geëxploiteerd bij restaurants vlakbij de snelwegen. Met de Tesla is het gebruik van (snel)laders buiten de SuC's om meestal wel te vermijden, maar als ik dan toch moet kiezen ga ik liever een half uurtje voor de Starbucks/AC bij de Meern staan dan op een winderig parkeerterrein bij een benzinepomp.
 
Ik denk dat Fastned zijn tijd (wellicht) vooruit is (visionair), ik zie hem niet, en heb vanaf aanvang mijn twijfels bij het concept en dan vooral de toepasbaarheid voor mij als Tesla-rijder, mijn kilometrage van plusminus 25.000 kilometers per jaar en mogelijkheid dagelijks thuis te laden. Ik rijd daarnaast ook dagelijks langs een Fastned station en heb daar zolang het er staat - inmiddels een paar maanden - nimmer een auto zien staan laden, frappant toch. Wat ik wel (goed gejat) vind is de donatie van een laadstation destijds bij de opening van Fastned in Zoetermeer langs de A12, als ze dat dan vervolgens ala Tesla in de prijs van de Outlander hadden verdisconteerd heb je een goed businessmodel voor beide en zouden Volvo en andere merken kunnen volgen. Anyway, het initiatief vind ik (zeer) gedurfd, over de doorbraak van het businessmodel ben ik gematigd neem nu als voorbeeld een Porsche die standaard 3,6 Kwh per uur kan laden (tenzij duo-lader dan wordt het 7,2Kwh) dat gaat toch geen enkele Cayenne of Panamera rijder overwegen even 'snel' anderhalf uur te laden om de accu van ongeveer 10 Kwh weer gevuld te hebben. Zo zullen er meer hybride voertuigen zijn die de laadsnelheid van een Tesla (ongeveer 120Kwh per uur) in geen velden of wegen benaderen, anderzijds laad een Tesla sneller bij FastNed met een Chademo adapter. Betekent allereerst een adapter aanschaffen en daarna een commercieel tarief afrekenen, ook dat gaat geen grootverbruik opleveren voor FastNed. Nogmaals, zeer gewaagd en niet mijn investering geweest daar certificaten van te kopen. Alleen een zogenaamde 'exit' gaat geld opleveren.
 
Ik denk dat Fastned zijn tijd (wellicht) vooruit is (visionair), ik zie hem niet, en heb vanaf aanvang mijn twijfels bij het concept en dan vooral de toepasbaarheid voor mij als Tesla-rijder, mijn kilometrage van plusminus 25.000 kilometers per jaar en mogelijkheid dagelijks thuis te laden. Ik rijd daarnaast ook dagelijks langs een Fastned station en heb daar zolang het er staat - inmiddels een paar maanden - nimmer een auto zien staan laden, frappant toch. Wat ik wel (goed gejat) vind is de donatie van een laadstation destijds bij de opening van Fastned in Zoetermeer langs de A12, als ze dat dan vervolgens ala Tesla in de prijs van de Outlander hadden verdisconteerd heb je een goed businessmodel voor beide en zouden Volvo en andere merken kunnen volgen. Anyway, het initiatief vind ik (zeer) gedurfd, over de doorbraak van het businessmodel ben ik gematigd neem nu als voorbeeld een Porsche die standaard 3,6 Kwh per uur kan laden (tenzij duo-lader dan wordt het 7,2Kwh) dat gaat toch geen enkele Cayenne of Panamera rijder overwegen even 'snel' anderhalf uur te laden om de accu van ongeveer 10 Kwh weer gevuld te hebben. Zo zullen er meer hybride voertuigen zijn die de laadsnelheid van een Tesla (ongeveer 120Kwh per uur) in geen velden of wegen benaderen, anderzijds laad een Tesla sneller bij FastNed met een Chademo adapter. Betekent allereerst een adapter aanschaffen en daarna een commercieel tarief afrekenen, ook dat gaat geen grootverbruik opleveren voor FastNed. Nogmaals, zeer gewaagd en niet mijn investering geweest daar certificaten van te kopen. Alleen een zogenaamde 'exit' gaat geld opleveren.

Hey, lang niets van je vernomen hier op het forum! Met 25k per jaar geniet je toch te weinig van je auto. (hoewel: kijken naar is natuurlijk ook een genot).

Mijn ervaring is hetzelfde. Iedere dag twee keer langs de vundelaar. Al in geen maanden meer iemand zien staan. Zolang hij open is misschien een keer of 4.
Maar wellicht dat het op andere plekken in NL beter gaat.