Ik vind het jammer en niet goed te begrijpen dat ze in de tussenliggende periode torenhoge tarieven rekenen. Geen lokkertjes voor bestaande EV-rijders en geen reclame voor EV-rijden in het algemeen. Mensen die zich oriënteren op mogelijkheden en beperkingen, en rekensommetjes maken, worden hier niet vrolijk van. Als FastNed dan toch een aantal jaren forse verliezen projecteert, waarom dan toch proberen op twee à drie laadsessies per dag een paar euro goed te maken?? Ik zou zeggen: traffic-traffic-traffic, help de klant nu al om Fastned een vast onderdeel van het menu te maken, zo niet te verslaven, en daag de klant niet uit om steeds alternatieven te zoeken (laat staan andere partijen de ruimte geven om die alternatieven te bouwen!!).
Mee eens, ik volg de redenatie van de 69 cent ook nog niet volledig.
Wel komt er in April een nieuw abbonement waarbij je X per maand betaald en vervolgens rond de 20 cent per kWh. Dat maakt het plaatje ineens heel anders.
Dit is ook nog een dingetje. Als er met veertig laadsessies per dag wordt gerekend, hoeveel daarvan worden in die projecties uit het woon/werkverkeer gehaald? Toch geen vijf of tien of meer per spitsuur, neem ik aan, want we gaan NIET in de rij staan..?
Uitgaande van 8 uur per dag. Maar ze geven aan het aantal laders op drukke punten snel uit te kunnen breiden naar 4 of meer.
Heb even in de straat gekeken..-
mijn overbuurman heeft een I3 via ING, laadt elke dag overdag in Amsterdam bij de bank..omdat de actieradius toch wel heel beperkt is heeft hij uiteindelijk ook thuis nog een laadpunt laten aanleggen, maar dan met voor het weekend en in aanvulling op..
Nee, ik denk niet dat het nodig is dat iedereen een eigen laadplek heeft.. de een laadt op het werk, de ander thuis... De meeste mensen zijn uiteindelijk in loondienst en hebben een heel voorspelbaar rijpatroon.. en als accu's groter worden is het ook minder nodig elke dag/nacht te laden (ik ervaar het zelf al in het weekend). ik voorzie dus zeker niet dat iedereen een laadpunt heeft straks..
In zoverre ga ik wel met je mee, dat als de laadsnelheid wezenlijk omhoog gaat (en vergelijkbaar wordt met ICE -tanken) samen met een "grotere" accu het beeld er anders uit komt te zien.. moet er nog eens over nadenken waar het omslagpunt dan komt te liggen..
Laden wordt op een gegeven moment ook tanken, mits het laden maar snel genoeg gaat en de accu's groter worden.
Vergeet niet dat een 32A /22kW lader in een auto snel 2 a 3.000 euro kost. Zeker op kleine auto's is dat prijzig.
We moeten even het Tesla beeld van de >80.000 euro auto los laten en kijken naar de ~15.000 euro auto met een 30 a 40kWh accu.
Als je die 1 of 2x per week aan de snellader zet en daarmee voldoende hebt is prachtig. Dat kan je dan verder aanvullen met langzaam laden.
Als we kijken naar 2020, en dat is al over vijf jaar, zal er geen enkele EV meer verkocht worden met een range van < 350 km. De huidige vloot van EV muv Tesla zal uit de vaart gaan. Dan is de laadbehoefte weer anders. Eens in de paar dagen snelladen is voldoende voor de meeste.
Zoals hier inderdaad wordt aangegeven.
Punten die we moeten oplossen:
- Goedkope accu's: tijd
- Goedkopere omvormers/inverters: tijd
Ik rij ca 25k/jaar en laad gemiddeld 2x per week, meestal Slow op 16A dus een uur of 4. En meestal op kantoor. Daar kost t me maar 7 cent/kw. 1:1 lijkt mij zwaar overdreven. Thuis heb ik ook nog een laadmogelijkheid die gebruik ik ca 4 uur/maand
Natuurlijk, op kantoor en/of thuis is het goedkoopste. Die optie zal iedereen preferreren. Maar soms kan het niet anders en dan wil je door kunnen rijden.
Nu zal je zeggen, "soms", daar kan een bedrijf niet op leven. Nee, maar als er 50.000 EV's rijden en slechts 6% komt bij je laden op een bepaalde dag, dan ben je er al. 3000 laadsessies verdeeld over 200 stations is de 15 laadsessies die je nodig hebt.
Dit aantal neemt alleen maar verder toe wanneer er meer EV's komen.
Door snel (en dan ook écht snel) te kunnen laden hoef je niet te investeren in een laadpunt (wat niet eens overal kan) en hoeft er ook geen 3-fase lader in de auto te zitten.
Ik ben van mening dat dat eenvoudig wordt opgelost met één à twee extra SuC locaties rond Amsterdam en dat Tesla hier al hard mee bezig is. Eerder nog dan de bestaande SuC uitbreiden naar 16 stalls. Spreiding is beter voor de "traffic" en eenvoudiger met het aanleveren van de benodigde stroom.
Klopt, maar denk even verder dan Tesla.
Het beeld wat ik wil schetsen is dat slechts 170 Taxi's er voor zorgen dat een snellader met 8 stalls al gigantisch druk is. Wat als er in Amsterdam ineens 2.000 of meer EV's rondrijden en die willen (snel)laden. Wat is daar wel niet voor nodig?
FastNed is met de grotere steden ook al aan het praten over binnenstedelijke snelladers om daar aan de behoefte te kunnen voldoen.