Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Uiteindelijk zal naarmate het aantal toeneemt ook het soort gebruik van een FEV gemiddeld gezien anders gaan worden - de typische forens rijdt geen 300 km+ per dag (dat zal niet veranderen) ... veel werkgevers zie je nu al een relatief groot aantal laadpalen plaatsen.. en als snelladen mogelijk wordt kan dat overigens ook op die plaatsen.. Onderweg stoppen alleen om te laden doe je alleen als het moet (uitzonderingen daar gelaten)... Ook denk ik dat je meer zal gaan betalen naarmate je sneller gaat laden (mogelijk gemaakt door slimme laadeilanden waarbij je/de auto kan aangeven waar je behoefte aan hebt) . En omdat een auto het grootste deel van de tijd stil staat is er alle tijd om goedkoop (traag) te laden.. De kosten van infrastructuur.. terecht punt. Wellicht wordt dat gewoon een kwestie van beleid.. MRB voor laad-infra bijvoorbeeld. Eigenlijk zie je Tesla hetzelfde doen - SuC toegang kopen bij aanschaf auto. Zo zou het EV breed ook nog kunnen.

Hoeveel laadpunten heb je tov het aantal FEV's nodig ? zeker geen 1:1 (denk dat dat een tikfout is..).. zie alleen nog een issue mbt het bezet houden van laadplekken. Niemand gaat s'nachts z'n bed uit om de auto te verplaatsen.. of overdag je kantoor uit.. wellicht zit de oplossing in zelfrijdende/ladende auto's. Je levert straks je auto af bij een parkeergebied en de auto-pilot neemt het van je over..

Maw - ik verwacht niet dat onderweg laden vergelijkbaar gaat worden met het onderweg tanken zoals we dat nu kennen.Hoogstens op basis van uitzondering, in aanvulling op..
 
Hoeveel laadpunten heb je tov het aantal FEV's nodig ? zeker geen 1:1 (denk dat dat een tikfout is..).. zie alleen nog een issue mbt het bezet houden van laadplekken. Niemand gaat s'nachts z'n bed uit om de auto te verplaatsen.. of overdag je kantoor uit..

En toch zie ik een oplossing in een soort van lader welke 4x11kW kan geven, maar 16 aansluitingen heeft verdeeld over 32 parkeerplaatsen bijvoorbeeld (vaak kan je met een kabel als makkelijk een parkeerplek overslaan om het laadpunt te halen). Dan staan er altijd 4 te laden en als een auto vol is dan gaat de volgende, en kan iedereen parkeren, ICE, EV en PHEV. Idd mogelijk gekoppeld aan de parkeertijd. De kosten van een 3x63a lader (dus 4x11kW mee mogelijk) en aansluiting zijn niet groot, en de Type-2 aansluitingen kosten los niet eens €25. Net zoals je in Noorwegen een stopcontact hebt voor de kachel om je motor te verwarmen bij bizarre below 0 temperaturen bij zowat elke parkeerplaats.
 
En wat als er vanuit de overheid, op basis van onder meer: co2, afhankelijkheid energie import, geluidsoverlast en fijn stof, etc, een omslag komt in het denken? Ooit stonden er geen lantarenpalen door het hele land, tor de overheid het normaal ging vinden om daar voor te zorgen , en zelfs in Goes kan iedereen nu onbeperkt van gratis wifi gebruik maken, dus de overheid gaat nu al overstag en binnen 2 jaar heeft heel nederland gratis Wifi!
Amper 10 jaar geleden moest ik nog kabeltjes door mijn huis en bedrijf trekken!
De zon schijnt gratis, de wind is gratis, dus futurologen voorspellen binnen niet al te lange tijd (10 -15 jr) gratis energie!
Daarnaast zou inductie laden in snelwegen kunnen worden ingebouwd!
En op korte termijn: door het gebruik van led verlichting komt er in lantaarnpalen capaciteit vrij en kunnen ze oplaadpunt worden...... bij updaten vervangen en reparatie moeten er hooguit dikkere draadjes komen!
Durf te dromen.... en heb vertrouwen in de toekomst!
Dromen durf ik zeker, maar er zijn uiteraard altijd obstakels te overwinnen!

De energiebehoefte om elke parkeerplaats van een paaltje te voorzien is niet niks.


Hoeveel laadpunten heb je tov het aantal FEV's nodig ? zeker geen 1:1 (denk dat dat een tikfout is..).. zie alleen nog een issue mbt het bezet houden van laadplekken. Niemand gaat s'nachts z'n bed uit om de auto te verplaatsen.. of overdag je kantoor uit.. wellicht zit de oplossing in zelfrijdende/ladende auto's. Je levert straks je auto af bij een parkeergebied en de auto-pilot neemt het van je over..
Als iedereen in de ochtend weer een volle accu wil hebben zal je sowieso voor elke FEV een laadpaal moeten hebben.

Kijk voor de grap zo eens je eigen straat in en bekijk hoe je elke auto daar een laadplek gaat geven. Maar dan ook elke plek. Komt er overal dan ook een bordje bij: "Enkel elektrische voertuigen" ?

En toch zie ik een oplossing in een soort van lader welke 4x11kW kan geven, maar 16 aansluitingen heeft verdeeld over 32 parkeerplaatsen bijvoorbeeld (vaak kan je met een kabel als makkelijk een parkeerplek overslaan om het laadpunt te halen). Dan staan er altijd 4 te laden en als een auto vol is dan gaat de volgende, en kan iedereen parkeren, ICE, EV en PHEV. Idd mogelijk gekoppeld aan de parkeertijd. De kosten van een 3x63a lader (dus 4x11kW mee mogelijk) en aansluiting zijn niet groot, en de Type-2 aansluitingen kosten los niet eens €25. Net zoals je in Noorwegen een stopcontact hebt voor de kachel om je motor te verwarmen bij bizarre below 0 temperaturen bij zowat elke parkeerplaats.

Uiteraard moeten we naar zulke slimme plekken toe. Overigens ondersteund het huidige laadprotocol dat niet: Any progress on future AC charging protocols?

Dat moeten we dus bereiken door elke auto via DC te laden of door het AC protocol in richting de auto's aan te passen.

Maar langzaam laden sluit snelladen zeker niet uit. Wij staan toch ook bij SuperChargers te laden om weer snel door te kunnen? Slechts 170 Taxi's in Amsterdam maken het nu al dringen bij de SuperCharger. Dan hebben we nog maar 3000 Model S'en in Nederland.

Wat als dat er straks 10.000 of 20.000 zijn? En als Leaf 2 e.d. de weg op komen.

De laadsnelheden moeten en gaan omhoog, anders is het niet haalbaar. Maar voor iedereen elke nacht een laadplek beschikbaar lijkt me verre van realistisch.
 
Bericht wat vooral van belang is: Kijken naar 2020 en de stand van dan. FastNed bouwt niet voor vandaag en wat er nu rijdt, maar voor wat gaat komen.
(...) Zij zijn wel afhankelijk van de groei in FEV's. PHEV's verwachten ze niet echt als klant. De groei van FEV's moet dus wel door blijven gaan willen zij de klanten kunnen krijgen die nodig zijn.

Ik vind het jammer en niet goed te begrijpen dat ze in de tussenliggende periode torenhoge tarieven rekenen. Geen lokkertjes voor bestaande EV-rijders en geen reclame voor EV-rijden in het algemeen. Mensen die zich oriënteren op mogelijkheden en beperkingen, en rekensommetjes maken, worden hier niet vrolijk van. Als FastNed dan toch een aantal jaren forse verliezen projecteert, waarom dan toch proberen op twee à drie laadsessies per dag een paar euro goed te maken?? Ik zou zeggen: traffic-traffic-traffic, help de klant nu al om Fastned een vast onderdeel van het menu te maken, zo niet te verslaven, en daag de klant niet uit om steeds alternatieven te zoeken (laat staan andere partijen de ruimte geven om die alternatieven te bouwen!!).

Edit: en de PHEV-rijder overtuig je al helemaal niet om FEV te gaan zolang diesel en benzine goedkoper zijn.

Ze zien nu 1 a 2 laadsessies per dag en in de randstad 2 a 3. Bij 15 sessies per dag is een laadstation break-even. De huidige stations kunnen ongeveer 30 a 40 laadsessies met hun 2 laders, maar uitbreiden naar 4 laders is geen probleem.

Dit is ook nog een dingetje. Als er met veertig laadsessies per dag wordt gerekend, hoeveel daarvan worden in die projecties uit het woon/werkverkeer gehaald? Toch geen vijf of tien of meer per spitsuur, neem ik aan, want we gaan NIET in de rij staan..?
 
Last edited:
Als iedereen in de ochtend weer een volle accu wil hebben zal je sowieso voor elke FEV een laadpaal moeten hebben.
Kijk voor de grap zo eens je eigen straat in en bekijk hoe je elke auto daar een laadplek gaat geven. Maar dan ook elke plek. Komt er overal dan ook een bordje bij: "Enkel elektrische voertuigen" ?

Heb even in de straat gekeken..-;) mijn overbuurman heeft een I3 via ING, laadt elke dag overdag in Amsterdam bij de bank..omdat de actieradius toch wel heel beperkt is heeft hij uiteindelijk ook thuis nog een laadpunt laten aanleggen, maar dan met voor het weekend en in aanvulling op..
Nee, ik denk niet dat het nodig is dat iedereen een eigen laadplek heeft.. de een laadt op het werk, de ander thuis... De meeste mensen zijn uiteindelijk in loondienst en hebben een heel voorspelbaar rijpatroon.. en als accu's groter worden is het ook minder nodig elke dag/nacht te laden (ik ervaar het zelf al in het weekend). ik voorzie dus zeker niet dat iedereen een laadpunt heeft straks..

In zoverre ga ik wel met je mee, dat als de laadsnelheid wezenlijk omhoog gaat (en vergelijkbaar wordt met ICE -tanken) samen met een "grotere" accu het beeld er anders uit komt te zien.. moet er nog eens over nadenken waar het omslagpunt dan komt te liggen..
 
Last edited:
De energiebehoefte om elke parkeerplaats van een paaltje te voorzien is niet niks.

Als iedereen in de ochtend weer een volle accu wil hebben zal je sowieso voor elke FEV een laadpaal moeten hebben.

Kijk voor de grap zo eens je eigen straat in en bekijk hoe je elke auto daar een laadplek gaat geven. Maar dan ook elke plek. Komt er overal dan ook een bordje bij: "Enkel elektrische voertuigen" ?
Ik rij ca 25k/jaar en laad gemiddeld 2x per week, meestal Slow op 16A dus een uur of 4. En meestal op kantoor. Daar kost t me maar 7 cent/kw. 1:1 lijkt mij zwaar overdreven. Thuis heb ik ook nog een laadmogelijkheid die gebruik ik ca 4 uur/maand

- - - Updated - - -

Wij staan toch ook bij SuperChargers te laden om weer snel door te kunnen? Slechts 170 Taxi's in Amsterdam maken het nu al dringen bij de SuperCharger. Dan hebben we nog maar 3000 Model S'en in Nederland.
Ik ben van mening dat dat eenvoudig wordt opgelost met één à twee extra SuC locaties rond Amsterdam en dat Tesla hier al hard mee bezig is. Eerder nog dan de bestaande SuC uitbreiden naar 16 stalls. Spreiding is beter voor de "traffic" en eenvoudiger met het aanleveren van de benodigde stroom.
 
Ik vind het jammer en niet goed te begrijpen dat ze in de tussenliggende periode torenhoge tarieven rekenen. Geen lokkertjes voor bestaande EV-rijders en geen reclame voor EV-rijden in het algemeen. Mensen die zich oriënteren op mogelijkheden en beperkingen, en rekensommetjes maken, worden hier niet vrolijk van. Als FastNed dan toch een aantal jaren forse verliezen projecteert, waarom dan toch proberen op twee à drie laadsessies per dag een paar euro goed te maken?? Ik zou zeggen: traffic-traffic-traffic, help de klant nu al om Fastned een vast onderdeel van het menu te maken, zo niet te verslaven, en daag de klant niet uit om steeds alternatieven te zoeken (laat staan andere partijen de ruimte geven om die alternatieven te bouwen!!).
Mee eens, ik volg de redenatie van de 69 cent ook nog niet volledig.

Wel komt er in April een nieuw abbonement waarbij je X per maand betaald en vervolgens rond de 20 cent per kWh. Dat maakt het plaatje ineens heel anders.

Dit is ook nog een dingetje. Als er met veertig laadsessies per dag wordt gerekend, hoeveel daarvan worden in die projecties uit het woon/werkverkeer gehaald? Toch geen vijf of tien of meer per spitsuur, neem ik aan, want we gaan NIET in de rij staan..?
Uitgaande van 8 uur per dag. Maar ze geven aan het aantal laders op drukke punten snel uit te kunnen breiden naar 4 of meer.

Heb even in de straat gekeken..-;) mijn overbuurman heeft een I3 via ING, laadt elke dag overdag in Amsterdam bij de bank..omdat de actieradius toch wel heel beperkt is heeft hij uiteindelijk ook thuis nog een laadpunt laten aanleggen, maar dan met voor het weekend en in aanvulling op..
Nee, ik denk niet dat het nodig is dat iedereen een eigen laadplek heeft.. de een laadt op het werk, de ander thuis... De meeste mensen zijn uiteindelijk in loondienst en hebben een heel voorspelbaar rijpatroon.. en als accu's groter worden is het ook minder nodig elke dag/nacht te laden (ik ervaar het zelf al in het weekend). ik voorzie dus zeker niet dat iedereen een laadpunt heeft straks..

In zoverre ga ik wel met je mee, dat als de laadsnelheid wezenlijk omhoog gaat (en vergelijkbaar wordt met ICE -tanken) samen met een "grotere" accu het beeld er anders uit komt te zien.. moet er nog eens over nadenken waar het omslagpunt dan komt te liggen..
Laden wordt op een gegeven moment ook tanken, mits het laden maar snel genoeg gaat en de accu's groter worden.

Vergeet niet dat een 32A /22kW lader in een auto snel 2 a 3.000 euro kost. Zeker op kleine auto's is dat prijzig.

We moeten even het Tesla beeld van de >80.000 euro auto los laten en kijken naar de ~15.000 euro auto met een 30 a 40kWh accu.

Als je die 1 of 2x per week aan de snellader zet en daarmee voldoende hebt is prachtig. Dat kan je dan verder aanvullen met langzaam laden.

Als we kijken naar 2020, en dat is al over vijf jaar, zal er geen enkele EV meer verkocht worden met een range van < 350 km. De huidige vloot van EV muv Tesla zal uit de vaart gaan. Dan is de laadbehoefte weer anders. Eens in de paar dagen snelladen is voldoende voor de meeste.
Zoals hier inderdaad wordt aangegeven.

Punten die we moeten oplossen:
- Goedkope accu's: tijd
- Goedkopere omvormers/inverters: tijd

Ik rij ca 25k/jaar en laad gemiddeld 2x per week, meestal Slow op 16A dus een uur of 4. En meestal op kantoor. Daar kost t me maar 7 cent/kw. 1:1 lijkt mij zwaar overdreven. Thuis heb ik ook nog een laadmogelijkheid die gebruik ik ca 4 uur/maand

Natuurlijk, op kantoor en/of thuis is het goedkoopste. Die optie zal iedereen preferreren. Maar soms kan het niet anders en dan wil je door kunnen rijden.

Nu zal je zeggen, "soms", daar kan een bedrijf niet op leven. Nee, maar als er 50.000 EV's rijden en slechts 6% komt bij je laden op een bepaalde dag, dan ben je er al. 3000 laadsessies verdeeld over 200 stations is de 15 laadsessies die je nodig hebt.

Dit aantal neemt alleen maar verder toe wanneer er meer EV's komen.

Door snel (en dan ook écht snel) te kunnen laden hoef je niet te investeren in een laadpunt (wat niet eens overal kan) en hoeft er ook geen 3-fase lader in de auto te zitten.

Ik ben van mening dat dat eenvoudig wordt opgelost met één à twee extra SuC locaties rond Amsterdam en dat Tesla hier al hard mee bezig is. Eerder nog dan de bestaande SuC uitbreiden naar 16 stalls. Spreiding is beter voor de "traffic" en eenvoudiger met het aanleveren van de benodigde stroom.
Klopt, maar denk even verder dan Tesla.

Het beeld wat ik wil schetsen is dat slechts 170 Taxi's er voor zorgen dat een snellader met 8 stalls al gigantisch druk is. Wat als er in Amsterdam ineens 2.000 of meer EV's rondrijden en die willen (snel)laden. Wat is daar wel niet voor nodig?

FastNed is met de grotere steden ook al aan het praten over binnenstedelijke snelladers om daar aan de behoefte te kunnen voldoen.
 
Als we kijken naar 2020, en dat is al over vijf jaar, zal er geen enkele EV meer verkocht worden met een range van < 350 km. De huidige vloot van EV muv Tesla zal uit de vaart gaan. Dan is de laadbehoefte weer anders. Eens in de paar dagen snelladen is voldoende voor de meeste.
Hans,
Ik ben het niet volledig met je eens.
Kleine batterijen zullen de komende 10jaar volgens mij wel nog blijven bestaan. De kleine cilinderinhoud is ook niet uitgestorven bij de evolutie van de ice (ik weet het, niet volledig vergelijkbaar, de gelijkenis zit hem mij in het feit dat ze allebei een wezenlijk onderdeel van de prijs bepalen)
Het laden zal naast het snelladen ook gebeuren daar waar de gelegenheid zich voordoet bij de supermarkt, fitness, bioscoop, ...
 
Juist kleine accu's zijn perfect voor stadsverkeer. Ik heb liever veel van die kleine accu auto's rondrijden want die zijn ook lekker snel vol en zullen minder lang dan de snellaadstations bezetten. Ook zal de prijs van een kleine accu in de nabije toekomst halveren wat meer meer mensen de mogelijkheid zal geven om full EV te rijden.
 
Juist kleine accu's zijn perfect voor stadsverkeer. Ik heb liever veel van die kleine accu auto's rondrijden want die zijn ook lekker snel vol en zullen minder lang dan de snellaadstations bezetten. Ook zal de prijs van een kleine accu in de nabije toekomst halveren wat meer meer mensen de mogelijkheid zal geven om full EV te rijden.

Uiteraard, maar ik denk dat 30 a 40kWh niet gek gaat zijn.

Als die met 2C kunnen worden geladen kan je snel weer op pad.

Als we duizenden van deze auto's rijden gaan deze auto's naar mijn idee Fastned vaak bezoeken.
 
Bedankt voor al je antwoorden Wido, dat maakt het een goede discussie.

Een tijdje geleden zetten ik wat kritische punten op een rijtje en ben benieuwd hoe je daar nu na de vergadering tegenaan kijkt.

Ik ben het volledig eens met de aannamens dat vanaf 2020 het aantal (sterk vebeterde) FEVs substantieel zal zijn en aanzienlijk zal groeien. Ook tanken onderweg zie ik als een noodzakelijke dienst. Maar het is jammer dat ze de conventionele tankstations kopieren om drie redenen:
- Elektrisch laden hoeft niet gecentreerd.
- Elektrisch laden kan overal, op elke parkeerplek.
- Er hoeft geen aparte kassa te zijn.
Waarom plaatst Fastned niet bij elk wegrestaurant, bij elke supermarkt, bij elke winkelboulevard een stel snelladers. Een fastned station kost geloof ik rond de 200.000 euro (toch?) en lange bouw/voorbereidingstijd, een enkele snellader met veel eenvoudigere vergunning op semi-publiek terrein kost misschien 30.000 euro? Zo kan je veel sneller, veel goedkoper, veel meer laadplaatsen realiseren!

Weet iemand of misschien The New Motion of anderen hier wel mee bezig zijn?
Waar vind ik financierders? ;)

Groeten!
 
Dag allemaal, ik ben nieuw hier op het forum. Niet als Tesla-eigenaar (helaas...) maar als volger van nieuws omtrent elektrische auto's en laadinfrastructuur (en tevens investeerder in Fastned, dan is dat meteen maar duidelijk). Dit is één van de weinige plekken waar elektrisch rijden/laden op serieus niveau wordt besproken, dus ik voeg me graag bij jullie. Hopelijk kan ik ook wat toevoegen aan de discussie. Tot zover de introductie ;-)

...Maar het is jammer dat ze de conventionele tankstations kopieren om drie redenen:
- Elektrisch laden hoeft niet gecentreerd.
- Elektrisch laden kan overal, op elke parkeerplek.
- Er hoeft geen aparte kassa te zijn.
Waarom plaatst Fastned niet bij elk wegrestaurant, bij elke supermarkt, bij elke winkelboulevard een stel snelladers. Een fastned station kost geloof ik rond de 200.000 euro (toch?) en lange bouw/voorbereidingstijd, een enkele snellader met veel eenvoudigere vergunning op semi-publiek terrein kost misschien 30.000 euro? Zo kan je veel sneller, veel goedkoper, veel meer laadplaatsen realiseren!

Ik dacht hier ooit precies zo over, maar ik zie nu wel in waarom de 'tankstations' van Fastned toch wel goed doordacht zijn. Op lange termijn vallen de bouwkosten wel mee, de grootste kostenposten zijn de netaansluitingen en het onderhoud + de afschrijving op de laders. Precies die kosten blijven gewoon bestaan als je losse laders gaat plaatsen. Sterker nog, de netaansluiting per lader wordt alleen maar duurder als je losse snelladers gaat plaatsen. Verder zijn snelladers gemaakt om snel en dus kort te laden, als ze gebruikt gaan worden door mensen die rustig zitten te eten of boodschappen doen blijft de dure snellader onnodig lang bezet. Vergeet niet dat snelladen in de toekomst veel sneller moet gaan dan nu het geval is.

Ook een groot voordeel van de stations is dat heel snel laders bijgeplaatst kunnen worden als de vraag toeneemt. In jouw constructie van een lader naast een wegrestaurant kan dat niet zomaar. Dan zal er op z'n minst een extra vergunning moeten komen. Als er überhaupt al plek is voor een tweede, derde of vierde lader naast een wegrestaurant.
 
@Mark,
Klopt inderdaad wat je zegt. De maandelijkse kosten voor de netbeheerder zijn dermate hoog, dat het nagenoeg onmogelijk is om hier een gezonde businesscase voor te maken. De kosten die de netbeheerder rekent zijn afhankelijk van het maximaal gebruikte vermogen (kWMax welke bij de (Tesla) snelladers zeer fors is), het gecontracteerde vermogen en in minder mate het verbruik en zitten bij een enkele snellader al richting de 400 a 500 euro per maand. De baten (bijvoorbeeld bij the New Motion en FastNed) worden op basis van uren of kWh bepaald. Concreet betekend dit dat als er 1 auto in de maand komt snelladen, je al direct zeer hoge kosten hebt en je meer dan 100 betalende klanten nodig hebt om de variabele kosten te dekken, laat staan je investering terug te verdienen.

Echter om te zeggen dat het makkelijk is om laders bij te plaatsen als de vraag toe neemt, dat is erg afhankelijk van de kabel die gelegd is, de transformator etc. De investering die moet worden gedaan bij de netbeheerder is afhankelijk van het gecontracteerd vermogen. En een kabel om 1 lader te kunnen bedienen is heel wat anders dan 8 laders. Als je later het gecontracteerd vermogen wilt verhogen, maar de transformator kan het niet aan, is het een duur geintje.
 
@Mark,
Echter om te zeggen dat het makkelijk is om laders bij te plaatsen als de vraag toe neemt, dat is erg afhankelijk van de kabel die gelegd is, de transformator etc. De investering die moet worden gedaan bij de netbeheerder is afhankelijk van het gecontracteerd vermogen. En een kabel om 1 lader te kunnen bedienen is heel wat anders dan 8 laders. Als je later het gecontracteerd vermogen wilt verhogen, maar de transformator kan het niet aan, is het een duur geintje.

Klopt helemaal, dat was een beetje kort door de bocht. Fastned zal tzt ook zeker naar dikkere aansluitingen moeten, dat geven ze zelf ook aan. Nu hebben ze op de meeste locaties ik meen 'maar' iets van 170kW liggen. Op sommige locaties liggen wel al dikkere kabels, bijvoorbeeld op de beste (drukste) locaties of waar het trekken van een nieuwe kabel in de toekomst relatief duur is. Feit blijft echter dat het delen van één kabel met meerdere snelladers veel voordeliger is dan overal losse laders met een eigen aansluiting.

Een andere mogelijkheid voor Fastned is overigens nog het bufferen van stroom. Op een rustige locatie kan dat wellicht voordeliger zijn dan een hele dikke netaansluiting. Ook deze optie is bij losse laders nooit rendabel te krijgen (als er fysiek al ruimte voor is).
 
Mark, je gaat als niet Ev rijder aan een cruciaal punt voorbij. "Even" Snelladen kost al gauw minimaal een uur. Dat is best lang in the Middle of nowhere tegen het drievoudige tarief wat je thuis betaalt. Oftewel: alleen in absolute nood.... Kan nooit goed gaan qua resultaten daar...
 
Met een Tesla ja, niet met een Zoë of een Leaf...

Exact. Hoewel die er ook nog steeds 20-30 minuten over doen, dat is ook al erg lang op zo'n onaantekkelijke plek. Maar snelladen zal en moet steeds sneller worden, zodat het uiteindelijk op tanken gaat lijken. Dan is het helemaal niet meer raar om dat langs de snelweg te doen. Sterker, het is volstekt logisch om dat langs de snelweg te doen aangezien dat dé plek is waar dure snellaadstations rendabel zijn.

- - - Updated - - -

...tegen het drievoudige tarief wat je thuis betaalt. Oftewel: alleen in absolute nood.... Kan nooit goed gaan qua resultaten daar...
Nog even over de prijs, thuisladen is natuurlijk ideaal als je een eigen oprit hebt. Maar 80% van de mensen heeft dat niet. Publiek laden bij een openbare laadpaal kan ook, maar dat zal flink duurder worden zodra gemeenten dat niet meer subsidiëren (in Amsterdam momenteel met zo'n 80ct per kWh!!). Iedereen staart zich blind op de 69 ct per kWh bij Fastned, maar:
1. Dat is al flink goedkoper dan publiek laden in bijvoorbeeld Amsterdam (35ct per kWh + 80 ct subsidie = € 1,15!)
2. Als je meer dan 1 keer per maand gaat laden zal je een abonnement willen afsluiten, waardoor je per kWh veel voordeliger uit bent (nieuwe abonnementen worden binnenkort bekend gemaakt)