Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Accu's kunnen het issue met piekbelasting inderdaad mooi oplossen, door ze rustig vol te druppelen en dan in 1x de accu snel leeg te laten stromen naar de auto als die aangekoppeld wordt (er moet wel wat elektronica bij om te zorgen dat de stationaire accu leeg wordt getrokken ipv dat ze allebei halfvol geraken, maar goed).
Ik kan me zelfs voorstellen dat zo'n accu mooi een plaatsje onder de klinkers van de parkeerplaats kan vinden... (uh oh, inductief laden?)
Wordt wel een dure laadpaal dan, maar goed wie weet kosten accu's straks nog maar een fractie van de prijs van nu, en afgezet tegen de kosten van netverzwaring kan het er misschien wel uit.
 
Interessante link. Deze opmerking is m.i. erg belangrijk:

Volkmar Denner, CEO van het Duitse technologieconcern Bosch, verwacht dat de energiedichtheid van accu’s al voor 2020 zal verdubbelen.

Het betekent voor elektrische auto's dat je met minder zware accupakketten toch een goed bereik kunt aanbieden, wat kan zorgen voor een echte grote doorbraak.
 
Misschien heb je wel gelijk. Jij weet er zeker veel meer van dan ik. Toch wil ik je wijzen op de ontwikkelingen die ik om me heen zie die jou misschien zijn ontgaan.

Die Duitsers hebben vast geen enkel technisch inzicht BMW maakt straatlantaarn met oplaadpunt

En voor dat je zegt, dit is een proefballon die gedoemd is te mislukken... In Berlijn zag ik ze al staan. Was wel van een andere fabrikant zonder enig technisch inzicht.

Wake up!

Tuurlijk kan je een laadpunt in een lantaarnpaal stoppen, maar daar ging het toch helemaal niet over? Ik ontkrachtte enkel jouw stelling dat de overstap naar LED een "enorme overcapaciteit op het netwerk" veroorzaakt.
 
Ik denk dat het wel meevalt.
Het net dat er nu ligt is berekend op piekverbruik (rond 18:00 als alle inductieplaten, ovens, tv's e.d. collectief aangaan). Ik ken de gemiddelde cijfers niet, maar bij ons thuis wordt er dan zo 8kW verstookt. 'S nachts zakt dat naar een 200W dus dan kan de wijktransformator prima ingezet worden om de auto's in de wijk met iets onder diezelfde piekwaarde te laden (zeg 5kW, even uitgaande evenveel EVs in de straat als dat er gewone huisaansluitingen zijn). 5kW gedurende 8 uur laden is zo'n 150km incl. laadverliezen. Die slimme laadpalen zouden dus op straat gewoon afgetakt kunnen worden van de huisaansluitingen (voor de hoofdstoppen), dus nieuwe kabels door de straat trekken is dan ook niet nodig.

Het knijpen van de laadcapaciteit gebeurt dan dus alleen tijdens de piekmomenten wanneer huishoudens meer stroom vragen.

Ik zie zo gauw eigenlijk geen problemen voor het opschalen van laadpalen in de straat eerlijk gezegd.

Goed punt, maar vergeet niet dat stroom 's nachts op termijn veel duurder zal worden dan stroom overdag (door de opmars van zonnepanelen). Dan moet je toch weer gaan werken met stationaire accu's, en dat zal voorlopig te kostbaar blijven.

Maar goed, om weer even terug te komen op het onderwerp van het forum, zelfs áls elke parkeerplaats een laadpunt krijgt zie ik nog steeds wel een rol voor Fastned. Voor lange ritten blijft laden onderweg nu eenmaal noodzakelijk. Al zal Fastned dan waarschijnlijk minder omzet gaan maken dan ze nu verwachten.

Om nog even wat toe te voegen aan alle toekomstvisies: wat zal er gebeuren zodra auto's echt volledig zelfrijdend worden? Mijn visie is dat het autobezit dan enorm gaat afnemen. Bedrijven als Uber kunnen met zelfrijdende auto's immers heel goedkoop ritten aanbieden. Als je ergens heen wil roep je gewoon een auto op, die brengt je naar de bestemming en je stapt weer uit. Zulke auto's zullen zo efficiënt mogelijk worden ingezet, daar hoort dus ook snelladen bij.

Het fraaie van dit alles is tevens dat er enorm veel ruimte vrijkomt in de steden. Er zullen veel minder auto's geparkeerd staan, en er zullen minder wegen nodig zijn doordat deze auto's heel dicht op elkaar kunnen rijden.
 
Maar goed, om weer even terug te komen op het onderwerp van het forum, zelfs áls elke parkeerplaats een laadpunt krijgt zie ik nog steeds wel een rol voor Fastned. Voor lange ritten blijft laden onderweg nu eenmaal noodzakelijk. Al zal Fastned dan waarschijnlijk minder omzet gaan maken dan ze nu verwachten.

Al met al heb ik van FN nog geen plan gezien dat mij overtuigt dat ze een haalbare business case hebben, gezien het niveau van investeringen, positionering en proposities. En dat is enorm jammer, zowel voor voor het bedrijf zelf en haar investeerders, als voor de ontwikkeling van een infrastructuur dat bestaande EV-rijders op een effectieve en kostenefficiënte manier bedient en potentiële overstappers van ICE naar EV overtuigt.
 
Overigens sinds een week bij ons in de straat een electric drive Mercedes, blauw. het bijzondere is dat hij er uit ziet als een gewone auto, wat een pluspunt is.
Maar range in de praktijk ook max. 150 km en dan moet je het echt niet te gek maken.

View attachment 77596
Afgelopen donderdag heb ik hier een stukje in gereden. De garagebeheerder bij ons pand heeft een jaar geleden een stukje in mijn Tesla gereden en dat beviel m goed:biggrin:. Toen Mercedes met de B-Electric kwam heeft hij deze direct besteld. Hij is waarschijnlijk één van de eerste in Nederland. Het elektrisch rijden gevoel was gelijk aan de Tesla zij het met wat minder power. De bouwkwaliteit was des Mercedes. Ben best wel blij dat zij met een normale auto zijn gekomen al is de opzet nog conventioneel met de motor voorin.

Ondanks mijn pinpong spel met Mark kunnen er voor mij nooit voldoende laadpunten zijn, ik geloof als ondernemer/investeerder nu eenmaal niet in het businessmodel van FN. Net toen ik dacht na het ritje met de Mercedes dat t misschien toch nog wat zou kunnen worden vertelde de enthousiaste eigenaar me dat hij maar op 11kw kon laden:eek:. Hij was in de veronderstelling dat t 22kw zou zijn. Ook beschikte hij niet over een snellaadmogelijkheid. Echt een gemiste kans voor mij. Met een snellaadmogelijkheid had dit model een klant voor FN kunnen worden door hun beperkte range. Met een maximale laadsnelheid van 11kw zie ik dat ook niet gebeuren. Dit model heeft veel meer behoefte aan een dergelijke mogelijkheid dan bijvoorbeeld een Outlander, die gaan dat echt nooit gebruiken. Ik hoop dat MB dit snel gaat aanpassen.
 
Ook beschikte hij niet over een snellaadmogelijkheid. Echt een gemiste kans voor mij. Met een snellaadmogelijkheid had dit model een klant voor FN kunnen worden door hun beperkte range. Met een maximale laadsnelheid van 11kw zie ik dat ook niet gebeuren. Dit model heeft veel meer behoefte aan een dergelijke mogelijkheid dan bijvoorbeeld een Outlander, die gaan dat echt nooit gebruiken. Ik hoop dat MB dit snel gaat aanpassen.
En hopelijk ook gaat retrofitten want anders is het funest voor de 2e hands verkoopwaarde straks...
 
Hmm, die Mercedes komt minder ver dan veel andere elektrische auto's, kan niet snelladen, maar kost wel meer. Interessante propositie...
Doe mij dan maar liever een Kia Soul EV of e-Golf (de Leaf is me te krap)

Ach, het is in al deze gevallen zo dat het eigenlijk compliance auto's zijn die gemaakt worden om credits te verzamelen voor de eigenlijke productie. De ziel van de fabrikant zul je er niet in terugvinden.
 
Helaas is dat vaak het geval ja. Maar Mercedes maakt zich er zo te zien wel heel makkelijk vanaf. De meeste fabrikanten proberen er tenminste nog iets van te maken.

Ik denk dat de Mercedes in de praktijk verder komt met 28 kwh dan een zoe met 20 - 22 kwh.... en dat we hier een discussie voeren op basis van een praktijk verbruik van 150 km vs een theoretisch verbruik van 160-200 km.... Zelf ben ik met de ZOE maar 1 keer verder gekomen dan 150 km, en in de winter was 110 km al paniekeren.....
Ja, het was mooier geweest indien ze de sprong hadden gemaakt naar 40 kwh o.i.d.....
Voor nu hebben ze zich gewoon geconformeerd aan "de norm" (ZOE, i3, Soul etc.) en zijn ze daar een beetje boven gaan zitten.
Daarnaast is het ontwerp natuurlijk al gedateerd, en toen de dubbele bodem ontworpen is waar batterijen in zouden kunnen was er nog niet bekend wat voor gewenste pakketten er zouden komen....
Wellicht kon er nu dus niet meer dan 28 kwh in gestopt worden, zonder de wegligging / bagageruimte negatief te beïnvloeden.

Maar indien we vinden dat een realistisch bereik van 200 km het minimum is, dan maakt Mercedes zich er (net als alle anderen m.u.v. Tesla) wel erg makkelijk van af....

Aan de andere kant, ze zullen dus sneller noodzaak hebben om te laden, en zo komen we toch weer on-topic: klanten voor Fastned...
 
Destination charging, daar is dit restaurant nog niet aan toe qua concept
Screenshot_2015-04-13-18-36-27.png
 
Blijkbaar heeft FN de eerste Belgische locatie geopend.
Even op de achterkant van een viltje uitgerekend. (apparaat kost 1/100ste van een EVbox in aanschaf. 80 W gedurende 20 minuten =< 30 Wh) Dit a raison van 50 ct = € 16,50 per kWh)
Deze business case is dus positief bij ongeveer 60 klanten.
Geef toe; valt nog tegen, hè?
 
Ik heb de afgelopen dagen ruim 900km in Nederland gereden over routes waar ik geen SuperChargers tegen kwam. Hier heb ik dus gebruik gemaakt van FastNed, want ik was ook te kort op mijn locaties om volledig vol te kunnen laden.

Werkte gewoon prima met de CHAdeMO adapter, een strakke 44kW.

Toch kan ik er niet omheen dat ik er niet in geloof dat alle auto's overal gebruik kunnen maken van destination charging. Laden langs de snelweg zal plaats vinden, alleen dan met véél hogere snelheden dan nu.

Vergeet niet dat een 50kW netaansluiting voor een enkele lader érg duur is. Zoiets wordt pas betaalbaar als je dus heel wat snelladers samen op één zware aansluiting zet.
 
Toch kan ik er niet omheen dat ik er niet in geloof dat alle auto's overal gebruik kunnen maken van destination charging.

Volledig mee eens. Ik denk dat in een ideale EV wereld er een combinatie is tussen destination en on-route fast charging. Echter of dat (tijdig genoeg) een winstgevende business case is heb ik mijn twijfels over. Ik hoop dat FN beschikt over een hele lange adem.