Mark80: Je gaat volledig voorbij aan de vraag waarom het op de weg duurder moet zijn dan thuis...
1kWh kost thuis 0,23€ (0,19€ ex btw) behalve als je over de 10MWh per jaar zit qua verbruik zoals Wim. Een kWh kost inkoop voor FastNed als grootafnemer enkele centen. Daar zit nogal wat ruimte tussen voor kosten en winst...
Me dunkt dat FastNed het nadeel van onderweg laden juist zou moeten verzachten door goedkoper te zijn dan thuis laden...
Het dreigt een beetje een herhaling van zetten te worden zo.
1. Het verbruik wordt per netaansluiting bepaald. Fastned betaalt momenteel gewoon de 'normale' prijs voor stroom, niet de prijs voor grootverbruik.
2. De exploitatie van snelladers kan nooit betaald worden uit de 10 ct die ze eventueel kunnen besparen op de stroomprijs. Anders was laden bij een publieke laadpaal ook wel goedkoper geweest. Daar kost een kWh nu gemiddeld iets van 35 ct, terwijl die palen ook nog flink gesubsidieerd worden.
- - - Updated - - -
Het gaat vooral om het feit dat als je met Fastned rijdt, het rijden duurder is dan een diesel/benzine.
Ik moet je gelijk geven dat dat ongewenst is inderdaad.
- - - Updated - - -
Laten we welwezen, waarom zou het een dooddoener zijn dat thuisladen goedkoper is. Omdat het zo vaak gezegd wordt?
Natuurlijk is thuis goedkoper. Voor wie (ook) in duurzame energie heeft geïnvesteerd (éénmalig) is het nog goedkoper.
De afgelopen vier zonnige dagen hebben bijna 180 kWh binnengebracht.
Dat is met dit weer 900 km rijden met de Tesla (met mijn ge- en verbruik). Goed, verliezen zitten er ook in maar we stevenen uiteindelijk weer af op bijna quite spelen.
Nogmaals, thuisladen is ideaal. Als je een eigen oprit hebt, en natuurlijk helemaal als je veel zonnepanelen hebt. Maar je huis kan je nu eenmaal niet meenemen op lange ritten
We hebben helaas gezien dat we niet hoeven te rekenen op de autofabrikanten want ik verdenk ze ervan dat ze al die EV's met die kleine range eigenlijk liever niet verkopen. Anders zouden ze met Fastned allang een deal hebben gesloten en dat zou weer een schitterend marketingmodel zijn geweest.
Misschien dat leasemaatschappijen dat gaan doen maar de veelrijder gaat geen EV leasen met een dergelijk klein bereik. Als je op een dag 3 tot 4 keer moet bijladen is dat onzin. Dus hooguit de private lease sector.
Misschien dat het straks anders wordt als er meer echte EV's op de weg komen maar dat moeten we natuurlijk ook maar afwachten.
Je hebt helemaal gelijk dat er nu eigenlijk geen goede auto's zijn om veelvuldig bij Fastned te laden. Alle niet-Tesla fabrikanten hebben zich gericht op auto's met relatief kleine accu's. Daardoor kunnen ze ook niet echt heel snel laden. De enige auto die dit wel kan is de Models S, maar die gebruikt de Tesla standaard waar Fastned niets mee mag doen. Dat wordt dus klooien met een adapter, en laden tot iets van 45 kW. En daar komt dan nog bij dat Model S eigenaren al hebben betaald voor gratis laden bij Superchargers.
De enige serieuze doelgroep voor Fastned op dit moment is mijns inziens de groep mensen met een 'kleine' elektrische accu, die eens een langere rit moeten maken. En natuurlijk de mensen met een Model S en Chademo adapter die een lange rit moeten maken zonder Supercharger op de route, zoals Wido.
Maar er komen echt wel betere modellen aan hoor (Leaf 2, Bolt), en ook aan de volgende CCS standaard wordt al hard gewerkt. Moet ook wel, elke Model S eigenaar lacht om de maximale 50 kWh van de huidige CCS (en Chademo) standaard.