Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Dat thuisladen goedkoper is is nu wel een beetje een dooddoener aan het worden... Wat doe je als je een dag verder moet rijden dan de range van je auto? Neem je dan je huis mee? Precies, dáár zijn snelladers dus voor.

Ander vraagje, zijn er hier mensen die wel eens een kop koffie kopen? Dat is ook 10x zo duur als thuis. Of een flesje water, dat is wel 2000x zo duur als thuis. Waarom is dat geen probleem, maar zodra het om stroom gaat opeens wel? Het gaat erom dat er aanbod is op de plaats waar je iets nodig hebt.

Natuurlijk is 69 (of 84) cent erg veel, maar de vergelijking met thuisladen gaat gewoon totaal niet op.
Het gaat vooral om het feit dat als je met Fastned rijdt, het rijden duurder is dan een diesel/benzine. Om die reden ben ik dus ook heel benieuwd waar ze mee komen met nieuw abbonement.

Alles is buiten de deur duurder, maar zelfs vergeleken met tanken langs de snelweg met Euro 98 is Fastned per kilometer nog duurder op dit moment. Dát moeten we niet willen, want het argument van goedkoper rijden neem je weg.

En wat hier boven ook wordt aangehaald: Veel van ons kunnen thuis laden, maar 80% van Nederland kan dat niet. Die mensen zullen Fastned dus veel vaker moeten gebruiken en maken dus een rekensom.

Neemt niet weg dat ik verwacht dat grote leasemaatschappijen of bedrijven met eigen vloot het op een akkoordje gaan gooien met Fastned voor een véél betere prijs bij een afname van X duizend kWh per jaar.
 
Mark80: Je gaat volledig voorbij aan de vraag waarom het op de weg duurder moet zijn dan thuis...
1kWh kost thuis 0,23€ (0,19€ ex btw) behalve als je over de 10MWh per jaar zit qua verbruik zoals Wim. Een kWh kost inkoop voor FastNed als grootafnemer enkele centen. Daar zit nogal wat ruimte tussen voor kosten en winst...

Me dunkt dat FastNed het nadeel van onderweg laden juist zou moeten verzachten door goedkoper te zijn dan thuis laden...
 
Laten we welwezen, waarom zou het een dooddoener zijn dat thuisladen goedkoper is. Omdat het zo vaak gezegd wordt?
Natuurlijk is thuis goedkoper. Voor wie (ook) in duurzame energie heeft geïnvesteerd (éénmalig) is het nog goedkoper.
De afgelopen vier zonnige dagen hebben bijna 180 kWh binnengebracht.
Dat is met dit weer 900 km rijden met de Tesla (met mijn ge- en verbruik). Goed, verliezen zitten er ook in maar we stevenen uiteindelijk weer af op bijna quite spelen.

Het kan in theorie wel juist zijn om naar de toekomst te wijzen maar het is een feit dat de stations NU gebouwd worden en NU aandacht trekken en juist NU een belangrijke rol kunnen spelen bij de "implementatie" van EV's. Daarbij past gewoon niet die prijs.
De stroom kost voor Fastned nauwelijks iets en daarom zou de prioriteit moeten liggen bij het vol krijgen van de stations.

We hebben helaas gezien dat we niet hoeven te rekenen op de autofabrikanten want ik verdenk ze ervan dat ze al die EV's met die kleine range eigenlijk liever niet verkopen. Anders zouden ze met Fastned allang een deal hebben gesloten en dat zou weer een schitterend marketingmodel zijn geweest.

Misschien dat leasemaatschappijen dat gaan doen maar de veelrijder gaat geen EV leasen met een dergelijk klein bereik. Als je op een dag 3 tot 4 keer moet bijladen is dat onzin. Dus hooguit de private lease sector.

Misschien dat het straks anders wordt als er meer echte EV's op de weg komen maar dat moeten we natuurlijk ook maar afwachten.

Mijn idee voor Fastned is nog altijd om bijvoorbeeld tot 2017 de stroom gratis aan te bieden en dan een afkoopmogelijkheid waarmee men onbeperkt met die auto (vereist nog wel wat techniek) bij Fastned kan laden, eigenlijk het Tesla model.
 
Mark80: Je gaat volledig voorbij aan de vraag waarom het op de weg duurder moet zijn dan thuis...
1kWh kost thuis 0,23€ (0,19€ ex btw) behalve als je over de 10MWh per jaar zit qua verbruik zoals Wim. Een kWh kost inkoop voor FastNed als grootafnemer enkele centen. Daar zit nogal wat ruimte tussen voor kosten en winst...

Me dunkt dat FastNed het nadeel van onderweg laden juist zou moeten verzachten door goedkoper te zijn dan thuis laden...

Het dreigt een beetje een herhaling van zetten te worden zo.
1. Het verbruik wordt per netaansluiting bepaald. Fastned betaalt momenteel gewoon de 'normale' prijs voor stroom, niet de prijs voor grootverbruik.
2. De exploitatie van snelladers kan nooit betaald worden uit de 10 ct die ze eventueel kunnen besparen op de stroomprijs. Anders was laden bij een publieke laadpaal ook wel goedkoper geweest. Daar kost een kWh nu gemiddeld iets van 35 ct, terwijl die palen ook nog flink gesubsidieerd worden.

- - - Updated - - -

Het gaat vooral om het feit dat als je met Fastned rijdt, het rijden duurder is dan een diesel/benzine.

Ik moet je gelijk geven dat dat ongewenst is inderdaad.

- - - Updated - - -

Laten we welwezen, waarom zou het een dooddoener zijn dat thuisladen goedkoper is. Omdat het zo vaak gezegd wordt?
Natuurlijk is thuis goedkoper. Voor wie (ook) in duurzame energie heeft geïnvesteerd (éénmalig) is het nog goedkoper.
De afgelopen vier zonnige dagen hebben bijna 180 kWh binnengebracht.
Dat is met dit weer 900 km rijden met de Tesla (met mijn ge- en verbruik). Goed, verliezen zitten er ook in maar we stevenen uiteindelijk weer af op bijna quite spelen.
Nogmaals, thuisladen is ideaal. Als je een eigen oprit hebt, en natuurlijk helemaal als je veel zonnepanelen hebt. Maar je huis kan je nu eenmaal niet meenemen op lange ritten
We hebben helaas gezien dat we niet hoeven te rekenen op de autofabrikanten want ik verdenk ze ervan dat ze al die EV's met die kleine range eigenlijk liever niet verkopen. Anders zouden ze met Fastned allang een deal hebben gesloten en dat zou weer een schitterend marketingmodel zijn geweest.

Misschien dat leasemaatschappijen dat gaan doen maar de veelrijder gaat geen EV leasen met een dergelijk klein bereik. Als je op een dag 3 tot 4 keer moet bijladen is dat onzin. Dus hooguit de private lease sector.

Misschien dat het straks anders wordt als er meer echte EV's op de weg komen maar dat moeten we natuurlijk ook maar afwachten.

Je hebt helemaal gelijk dat er nu eigenlijk geen goede auto's zijn om veelvuldig bij Fastned te laden. Alle niet-Tesla fabrikanten hebben zich gericht op auto's met relatief kleine accu's. Daardoor kunnen ze ook niet echt heel snel laden. De enige auto die dit wel kan is de Models S, maar die gebruikt de Tesla standaard waar Fastned niets mee mag doen. Dat wordt dus klooien met een adapter, en laden tot iets van 45 kW. En daar komt dan nog bij dat Model S eigenaren al hebben betaald voor gratis laden bij Superchargers.

De enige serieuze doelgroep voor Fastned op dit moment is mijns inziens de groep mensen met een 'kleine' elektrische accu, die eens een langere rit moeten maken. En natuurlijk de mensen met een Model S en Chademo adapter die een lange rit moeten maken zonder Supercharger op de route, zoals Wido.

Maar er komen echt wel betere modellen aan hoor (Leaf 2, Bolt), en ook aan de volgende CCS standaard wordt al hard gewerkt. Moet ook wel, elke Model S eigenaar lacht om de maximale 50 kWh van de huidige CCS (en Chademo) standaard.
 
Heeeel oud grapje;
Er loopt een man in de woestijn, hij barst van de dorst en komt een verkoper tegen. Hij vraagt om iets te drinken. Nee, zegt de verkoper ik heb alleen maar stropdassen.......na uren verder gelopen te hebben komt de man bij een klein eettentje. Bij binnenkomst wordt de man tegen gehouden......." Zonder stropdas kom je hier niet in!"

Prijs van een product is van meer zaken afhankelijk dan alleen de kostprijs of de fysieke eigenschappen. Nut en noodzaak doen er veel aan toe. Laden thuis of op het werk is voor iedereen het makkelijkst en kost geen extra tijd en zal ondanks of het duurder of goedkoper is de voorkeur hebben. Daarom wil ik best een " stropdas" kopen voor het geval ik hem ooit eens nodig heb!

Of te wel. Het laden bij FN voor iedereen gratis ( fair use) maken en alleen mogelijk als je lid bent (5€ per maand) zonder stropdas kom je er niet in!

Er zijn vast andere manieren die wellicht nog extremer of gekker zijn. De oplossing zal in ieder geval heel anders moeten zijn dan de huidige vorrm.
 
Het dreigt een beetje een herhaling van zetten te worden zo.
1. Het verbruik wordt per netaansluiting bepaald. Fastned betaalt momenteel gewoon de 'normale' prijs voor stroom, niet de prijs voor grootverbruik.
2. De exploitatie van snelladers kan nooit betaald worden uit de 10 ct die ze eventueel kunnen besparen op de stroomprijs. Anders was laden bij een publieke laadpaal ook wel goedkoper geweest. Daar kost een kWh nu gemiddeld iets van 35 ct, terwijl die palen ook nog flink gesubsidieerd worden.
Ah ja verbruik per netaansluiting, stond ik niet bij stil, dan gaat de inkoopprijs richting 8ct per kWh. Desondanks, 11ct winst over 8ct inkoop is bijna 140% marge, met dat soort marges knijpen de meeste winkeliers hier in NL vrolijk in hun handjes. Benzinestations halen die marges bij lange na niet over hun brandstoffen.

Als ze het met die marges niet gaan redden, dan gaan ze het nooit redden. Dan worden ze tzt gewoon links en rechtsom ingehaald door de benzinestations die dan vrolijk (tegen die tijd goedkoper geworden) laders gaan plaatsen naast hun wegrestaurants en wel blij zijn met die marges. Wet van de remmende voorsprong...

 
@ Widodh, kun je in leken taal uitleggen waarom dat niet zou werken?
@Hans, in dacht dat de CA niet via de laders laad maar deze ook by-passed net als bij de SuC.

Heb ook gelezen dat er op sommige plekken zo'n adapter bij een Chademo lader hangt. Weet niet of ik m moet adviseren dat eens te proberen.
 
@ Widodh, kun je in leken taal uitleggen waarom dat niet zou werken?
@Hans, in dacht dat de CA niet via de laders laad maar deze ook by-passed net als bij de SuC.

Heb ook gelezen dat er op sommige plekken zo'n adapter bij een Chademo lader hangt. Weet niet of ik m moet adviseren dat eens te proberen.
De CHAdeMO adapter spreekt met de auto een "Tesla-only protocol". Dat is een afgeleide van het SuperCharger protocol denk ik zo. Geen enkele andere auto kan er mee laden.



Ik kreeg gisteren mail van Fastned met daarin twee data:
- donderdagavond 7 mei van 19.30u tot 21u
- zaterdagmiddag 9 mei van 14.30u tot 16u

Ze houden dan een open kantoor voor mensen die eventueel willen investeren, maar nog (veel) vragen hebben. Wellicht wel leuk als wat mensen die hier zo hun zorgen hebben die kant op gaan? Ze kunnen alleen maar leren van opbouwende kritiek.
 
Ik kreeg gisteren mail van Fastned met daarin twee data (...) Ze houden dan een open kantoor voor mensen die eventueel willen investeren, maar nog (veel) vragen hebben. Wellicht wel leuk als wat mensen die hier zo hun zorgen hebben die kant op gaan? Ze kunnen alleen maar leren van opbouwende kritiek.

Ongetwijfeld lezen ze dit draadje dagelijks bij het ontbijt en wordt er bij de koffie over gesproken...

In die veronderstelling: als ik de CA binnen heb en FN op 35 cent zit zullen jullie me twee keer (edit: per week) langs zien komen!
 
Last edited:
Je vergeet de vaste kosten
Bedoel je de vaste kosten voor de elektriciteitsaansluiting? Die moeten natuurlijk verwaarloosbaar zijn ten opzichte van de hoeveelheid verkochte energie anders is de omzet dermate laag dat het niet levensvatbaar is.
De vaste kosten voor organisatie en investering moeten uit de marge komen.

Vergelijk het met de marges op brandstoffen: Hoe is de benzine, diesel en LPG brandstofprijs opgebouwd?
Daar zie je de onderverdeling in productiekosten (uit de grond halen, raffineren en transporteren), marge en belastingen. Productiekosten is dus vergelijkbaar met inkoop van de elektriciteit. Kosten voor het neerzetten van een tankstation en pachten van de grond, concessies etc. en winst komen dus uit de marge.
Ik zie dus een marge van 28% op benzine tegen een marge van 125% op elektriciteit, bij vglbare prijs met thuisladen...
 
Last edited:
@ widodh en Hans: Lijkt mij een gemiste kans voor zowel Tesla als partijen die snelladen via Chademo aanbieden. Zou mooi zijn als ze het laadprotocol zouden kunnen aanpassen. Zowel voor Tesla als MB, zitten tenslotte toch een Tesla accu en motor in. Zou ook hierdoor de verkoopaantallen van deze onderdelen en adapters kunnen verhogen.

Enkel op 11kw kunnen laden met een range van 150km is toch wel een sterke beperking voor succes.
 
@ widodh en Hans: Lijkt mij een gemiste kans voor zowel Tesla als partijen die snelladen via Chademo aanbieden. Zou mooi zijn als ze het laadprotocol zouden kunnen aanpassen. Zowel voor Tesla als MB, zitten tenslotte toch een Tesla accu en motor in. Zou ook hierdoor de verkoopaantallen van deze onderdelen en adapters kunnen verhogen.

Enkel op 11kw kunnen laden met een range van 150km is toch wel een sterke beperking voor succes.

Die auto had gewoon af fabriek een CSS of Chademo mogelijkheid moeten meekrijgen (laatste is natuurlijk beetje vloeken in de kerk). Leaf met ongeveer zelfde batterij-inhoud (nieuw woord bedacht) Heeft schademo en laadt de 46 kW.
 
Die auto had gewoon af fabriek een CSS of Chademo mogelijkheid moeten meekrijgen (laatste is natuurlijk beetje vloeken in de kerk). Leaf met ongeveer zelfde batterij-inhoud (nieuw woord bedacht) Heeft schademo en laadt de 46 kW.

Precies, deze auto had gewoon een CCS (CSS is iets heel anders) poort moeten hebben. Ik begrijp werkelijk niet wat ze bij Mercedes dachten toen ze deze auto ontwierpen, ze slaan hiermee echt een flater. Je zou wel gek zijn als je deze auto koopt.

- - - Updated - - -

Bedoel je de vaste kosten voor de elektriciteitsaansluiting? Die moeten natuurlijk verwaarloosbaar zijn ten opzichte van de hoeveelheid verkochte energie anders is de omzet dermate laag dat het niet levensvatbaar is.
De vaste kosten voor organisatie en investering moeten uit de marge komen.

Leg dan eens uit waarom laden bij publieke laadpalen ook al 35 ct/kWh kost, terwijl die palen flink worden gesubsidieerd? Met een paar cent marge per kWh red je het echt niet hoor. Tuurlijk kan Fastned de prijzen heus wel wat verlagen, maar het is een utopie te denken dat ze met 20 ct/kWh nog winst kunnen maken. Nou ja, misschien als ze vele honderden klanten per dag per station hebben, maar dat is niet erg reëel natuurlijk.
 
Leg dan eens uit waarom laden bij publieke laadpalen ook al 35 ct/kWh kost, terwijl die palen flink worden gesubsidieerd? Met een paar cent marge per kWh red je het echt niet hoor. Tuurlijk kan Fastned de prijzen heus wel wat verlagen, maar het is een utopie te denken dat ze met 20 ct/kWh nog winst kunnen maken. Nou ja, misschien als ze vele honderden klanten per dag per station hebben, maar dat is niet erg reëel natuurlijk.
Dat is bij publiek laden inderdaad een probleem. Een laadpaal heeft nu een 3x40A aansluiting, die alleen kost al EUR 1.000,00 per jaar! Om dat met een marge van ~7 cent per kWh terug te verdienen moet er bijna 15.000kWh per jaar door die enkele paal gaan.

Dan moet je elke dag een afname van ~45kWh hebben. Dat is iets wat het leeuwendeel van de publieke palen niet haalt. Publieke palen zijn inderdaad zwaar verliesgevend.

Alleen palen die op een al bestaande aansluiting zitten en daarmee in het lagere tarief van de energiebelasting zitten kunnen winst maken.
 
Ik kreeg gisteren mail van Fastned met daarin twee data:
- donderdagavond 7 mei van 19.30u tot 21u
- zaterdagmiddag 9 mei van 14.30u tot 16u

Ze houden dan een open kantoor voor mensen die eventueel willen investeren, maar nog (veel) vragen hebben. Wellicht wel leuk als wat mensen die hier zo hun zorgen hebben die kant op gaan? Ze kunnen alleen maar leren van opbouwende kritiek.

Ik ben zelf al twee keer langsgeweest, maar wie er nog niet is geweest kan ik dat zeker aanraden! Er hangt een fijne start-up sfeer, en ze zijn heel open over waar ze mee bezig zijn.