Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje, ik vind zo snel hier geen post over in de NL forums:

Mijn deur hendel rechtsachter zit vast, hij gaat niet meer vanzelf naar binnen, en ik kan hem ook niet handmatig naar binnen duwen. Verder naar buiten trekken om de deur te openen gaat ook niet. De deur zit verder wel op slot dus het is geen acuut probleem.
Het is kennelijk wel even werk om te herstellen want ik moest er een afspraak voor maken bij het SeC, ik neem aan dat ze het mechanisme gaan vervangen.

Maar ik lees in de US forums dat tijdelijk de zekeringen van de deurhendels eruit halen mogelijk ook werkt, heeft iemand hier ervaring mee?
 
Je bedoelt... adaptieve besturing?

Even op gegoogled:

"Na onder andere Audi, BMW en Infiniti komt nu ook Ford met adaptieve besturing"

Artikel uit 2014....

En ik meen dat ik al zoiets had op mijn W204 uit 2008 ... maar weet niet meer hoe ze dat toen noemden...
De Citroen SM uit 1970 had het al... en de meeste grote Citroens tot en met de XM V6 type 1 (bij de type 2 hebben ze conventionele stuurbekrachtiging gebruikt).

Werkte door middel van een centrifugaal aangedreven zuigertje die via een aparte kilometertellerkabel (zo'n roterende) aan de versnellingsbak hing. Daarmee werd hydraulisch de stuuras meer of minder geremd (zodat het stuur zwaarder draaide).
Het stuur was sowieso niet direct verbonden met het stuurhuis, er zat een flinke speling tussen. Door het stuur te draaien gingen er twee zuigertjes meer of minder open waardoor hydraulische druk de wielen verzette. Alleen als de druk te laag was of wegviel had je (met flinke speling) mechanisch contact tussen stuur en stuurhuis. Zeer vernuftig systeem, en ook zeer precies. Door de hoge druk bleven de wielen ongeacht wat er op het wegdek lag in de gevraagde stuurstand.
Maar goed ik dwaal af. Nu is dat elektrisch allemaal veel simpeler te realiseren, en volgens mij regelt de Tesla de stuurdruk al op basis van snelheid, ik vind 'm bij inparkeren en rustig rijden veel lichter sturen dan op hoge snelheid. (en zo kwam ik toch nog on topic :) ).
 
Nu is dat elektrisch allemaal veel simpeler te realiseren, en volgens mij regelt de Tesla de stuurdruk al op basis van snelheid, ik vind 'm bij inparkeren en rustig rijden veel lichter sturen dan op hoge snelheid.

Inderdaad, is ook mijn ervaring.

- - - Updated - - -

Vraagje, ik vind zo snel hier geen post over in de NL forums:

Mijn deur hendel rechtsachter zit vast, hij gaat niet meer vanzelf naar binnen, en ik kan hem ook niet handmatig naar binnen duwen. Verder naar buiten trekken om de deur te openen gaat ook niet. De deur zit verder wel op slot dus het is geen acuut probleem.
Het is kennelijk wel even werk om te herstellen want ik moest er een afspraak voor maken bij het SeC, ik neem aan dat ze het mechanisme gaan vervangen.

Maar ik lees in de US forums dat tijdelijk de zekeringen van de deurhendels eruit halen mogelijk ook werkt, heeft iemand hier ervaring mee?

Heb je alle schermen al eens gereset?

- - - Updated - - -

Tijdens mijn vele omzwervingen kwam ik dit YouTube filmpje tegen van de diagnostic schermen met focus op de koeling en het BMS. Jammer dat we hier zelf niet aan kunnen. Het zou mij geweldig interesseren te zien hoe de temperatuur varieert met de load en hoe gemakkelijk de cellen uit balans raken.

 
Last edited by a moderator:
Vraagje, ik vind zo snel hier geen post over in de NL forums:

Mijn deur hendel rechtsachter zit vast, hij gaat niet meer vanzelf naar binnen, en ik kan hem ook niet handmatig naar binnen duwen. Verder naar buiten trekken om de deur te openen gaat ook niet. De deur zit verder wel op slot dus het is geen acuut probleem.
Het is kennelijk wel even werk om te herstellen want ik moest er een afspraak voor maken bij het SeC, ik neem aan dat ze het mechanisme gaan vervangen.

Maar ik lees in de US forums dat tijdelijk de zekeringen van de deurhendels eruit halen mogelijk ook werkt, heeft iemand hier ervaring mee?

ik heb dit ook gehad, maar dan linksachter.
deurhendel was helemaal uit (uiterste stand, alsof je de deur wil openen). geen beweging in te krijgen, ook vanbinnen uit was de deur niet te openen (via normale hendel, de noodhendel had ik niet geprobeerd.)
dit was begonnen rond de middag - de volgende dag probeerde ik de hendel voor de tigste keer naar binnen de duwen.... en hij gaf mee.
dat is intussen +/- 6 maanden geleden, sindsdien geen probleem meer gehad.

hopelijk lukt het jou ook straks.


ik heb geen idee waar de zekeringen dan wel zouden zijn. US-forum proberen ?
 
Vraagje, ik vind zo snel hier geen post over in de NL forums:

Mijn deur hendel rechtsachter zit vast, hij gaat niet meer vanzelf naar binnen, en ik kan hem ook niet handmatig naar binnen duwen. Verder naar buiten trekken om de deur te openen gaat ook niet. De deur zit verder wel op slot dus het is geen acuut probleem.
Het is kennelijk wel even werk om te herstellen want ik moest er een afspraak voor maken bij het SeC, ik neem aan dat ze het mechanisme gaan vervangen.

Maar ik lees in de US forums dat tijdelijk de zekeringen van de deurhendels eruit halen mogelijk ook werkt, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb dit probleem bij mij kunnen oplossen door even de zekering er uit te trekken. Hiermee wordt de deur gereset. Succes!
 
Als ex Citroen SM eigenaar kan ik dat alleen maar bevestigen. Bovendien was de stuurberkrachtiging DIRAVI (Direction a Rappel Asservi). Als je je stuur los laat komt het stuur terug in de uitgangspositie (rechtuit).

De Citroen SM uit 1970 had het al... en de meeste grote Citroens tot en met de XM V6 type 1 (bij de type 2 hebben ze conventionele stuurbekrachtiging gebruikt). .
 
Als ex Citroen SM eigenaar kan ik dat alleen maar bevestigen. Bovendien was de stuurberkrachtiging DIRAVI (Direction a Rappel Asservi). Als je je stuur los laat komt het stuur terug in de uitgangspositie (rechtuit).
In het verleden heb ik denk ik ongeveer 400.000km gereden in Citroens XM V6 op LPG met DIRAVI-besturing. Behalve dat was het bij de laatste 2 versies ook nog een Activa, dus die nam de bochten zonder over te hellen, wat inhield dat je bochten kon nemen met dezelfde snelheid als Porsches. Enorm van genoten altijd, bijna... evenveel als nu met de Tesla. Die Activa's hadden trouwens dat DIRAVI-systeem inderdaad niet meer als ik me goed herinner...
 
Als ex Citroen SM eigenaar kan ik dat alleen maar bevestigen. Bovendien was de stuurberkrachtiging DIRAVI (Direction a Rappel Asservi). Als je je stuur los laat komt het stuur terug in de uitgangspositie (rechtuit).
...en deed dat dus ook bij stilstand (want terug naar het midden doet elke auto tijdens het rijden). Daardoor kon Citroën een caster (of was het camber? Enfin het achterover hellen van het wiel) van 0 graden aanhouden, uniek.
Anyway, off topic hier (sorry :redface: ) 't is hier geen Citroën forum ;-)
 
Vraagje, ik vind zo snel hier geen post over in de NL forums:

Mijn deur hendel rechtsachter zit vast, hij gaat niet meer vanzelf naar binnen, en ik kan hem ook niet handmatig naar binnen duwen. Verder naar buiten trekken om de deur te openen gaat ook niet. De deur zit verder wel op slot dus het is geen acuut probleem.
Het is kennelijk wel even werk om te herstellen want ik moest er een afspraak voor maken bij het SeC, ik neem aan dat ze het mechanisme gaan vervangen.

Maar ik lees in de US forums dat tijdelijk de zekeringen van de deurhendels eruit halen mogelijk ook werkt, heeft iemand hier ervaring mee?

Ook een keer gehad. Geen beweging in te krijgen. Voor een halve dag ofzo. Tesla gebeld. Maar voordat die de volgende ochtend konden terugbellen zat hij die ochtend weer netjes naar binnen en functioneerde normaal.
 
Hoe weet je welke zekering je moet hebben?

Jan, zie de handleiding op bladzijde 125. De vertalingen zijn niet al te best, maar ik heb het in eerste instantie gevonden op het US gedeelte http://www.teslamotorsclub.com/show...e-issues!-Self-fix-by-fuse-pull-re-insertion!

Schermafbeelding 2015-12-14 om 10.52.50.png
 
Zomaar een zinnetje uit de krant van vandaag. Gelukkig kun je het nog op meer manieren opvatten, maar toch.... Daar gaan we weer.

View attachment 104336

Ik vind dit juist een goed voorbeeld. Op dit moment kunnen we het ons niet voorstellen. Maar misschien komen er wel decentrale waterstof installaties die het mogelijk maken om energie op te slaan, of on demand in grote hoeveelheden op te wekken. Of wat dan ook.

Our of the box denken, en niet van te voren bedenken dat het toch niets wordt. Volgens mij is dat juist de enige manier om te innoveren en op tijd ons opwarmingsprobleem op te lossen.
 
Vanochtend gehoord van een insider (en nu het bekend is dat Porsche de superchargers gaat gebruiken) dat Porsche gebruik gaat maken van het supercharger netwerk van Tesla?!?
Ik hoop dat het waar is want dan is het waarschijnlijk dat de Tesla Technology echt een standaard wordt.
 
Vanochtend gehoord van een insider (en nu het bekend is dat Porsche de superchargers gaat gebruiken) dat Porsche gebruik gaat maken van het supercharger netwerk van Tesla?!?
Ik hoop dat het waar is want dan is het waarschijnlijk dat de Tesla Technology echt een standaard wordt.

Dat zou echt geweldig zijn, en eigenlijk ook het meest logisch. De Porscherijders hebben dat ook wel verdiend onderhand.

Volgende stap is samenwerking wat batterijen en drivetrains betreft.

En, als er één schaap over de dam is... En gelijk van het gezeur over de standaard/plug af en als Porsche dan weer bij gaat dragen aan de verdichting van het net is het zuivere win-win.
 
Vanochtend gehoord van een insider (en nu het bekend is dat Porsche de superchargers gaat gebruiken) dat Porsche gebruik gaat maken van het supercharger netwerk van Tesla?!?
Ik hoop dat het waar is want dan is het waarschijnlijk dat de Tesla Technology echt een standaard wordt.

Het feit dat Porsche het Supercharger noemt, net als Tesla, wil wel eens voor verwarring zorgen, ook bij 'insiders'. Ik geloof het pas als ik een annoncering zie.

Mijn grootste reden voor twijfel is dat Porche al bij de aankondiging van hun Charger sprak van een heel andere vermogens opbouw, bijvoorbeeld 800 volt tegen de 480 volt van de Tesla Supercharger.