Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
1. auto staat in de garage

Enig idee van de temperatuur in de garage? Hoger of lager dan 8 graden?
Bij dit weer is het een goed idee het laden van de wagen zo te timen dat die zo ongeveer klaar is als je gaat vertrekken.
Dan is ook de batterij lekker warm en verlies je geen energie om die te verwarmen.

2. auto voorverwarmd met de app
3. Range mode had ik in de eerste 30km aanstaan maar omdat mijn ruiten volledig wazig waren van de damp heb ik die afgezet.

Ok, range mode kan je beter UIT hebben als hij in een (koude) garage staat omdat je dan met stroom van het stopcontact ook de batterij kan verwarmen ipv enkel de binnenruimte. Dat maakt het er niet eenvoudiger op natuurlijk. :wink: De binnenverwarming slaat ook automatisch af na 30 minuten als je die activeert via de app. Was dat voldoende?

Het grote probleem van met range mode AAN rijden in deze weersomstandigheden is idd dat je ruiten kunnen bedampen, zeker als je met meerdere personen in de wagen zit. Je kan de elektrische ruitverwarming aan zetten maar dat helpt niet voor de zijruiten natuurlijk.

4. Bijna volledig gereden op AP (wat wel weer leuk is)

Dan is het moeilijk beter te doen dus qua verbruik ga je daar niet veel kunnen winnen.

5. Zetelverwarming stond aan bij de vrouw maar niet bij mij. Wat bedoel je met veel efficiënter dan de kachel?

Alles is elektrisch bij een Model S, ook de binnenverwarming en die verbruikt relatief veel. De zetelverwarming werkt sneller en verbruikt veel minder energie. Je kan dus beter de zetelverwarming wat hoger zetten en de airco wat lager.

Verbruik vanochtend was extreem hoog (300+). Bij aankomst had ik nog snel een reset uitgevoerd (had ik nog niet gedaan sinds installatie van 7.1 en ik lees overal dat dat een goed idee is). Daarna werkte teslapage.com niet meer voor chargepoints wat het zoveelste balen was :)

Na het laden/de terugrit, was veel beter. Average 230. Zetelverwarming vrouw aan, stuurverwarming aan. Airco stond heel de rit op 20.

De enige verklaring die ik zo kan bedenken voor die zeer hoge 300 Wh/km vanmorgen is dat een aanzienlijk deel van de energie is gebruikt om de batterij en de wagen te verwarmen. 230 bij de terugrit is veel meer wat je zou verwachten. Heb je dan ook 120 gereden? Zakken naar 110 geeft in deze omstandigheden ook een aanzienlijk verschil.
 
Stijn, je verbruik over die 155km is dan 342kW/km geweest wat waanzinnig hoog is. Had je soms hevige regelval en zware wind tegen? In zo'n geval is het mogelijk om dit soort verbruik te realiseren bij 120km/hr en ook nog op de AP. Rij zelf regelmatig in Duitsland met 130 - 140km/hr en kom nimmer aan dit soort verbruik. Een verbruik in de buurt van 230kW/km (zoals je zelf op de terugweg hebt ervaren) is normaal. Airco heb je ook niet nodig, eenvoudig verruilen voor externe lucht en de luchtuitlaten naar boven en naar beneden stellen en de fan op 4 of 5, heb je nooit meer beslagen ruiten en spaart tevens energie.
 
Hier even op inhaken. Range mode aan zorgt bij mij in de winter voor beslagen ramen en een auto die niet lekker warm te krijgen is. Is er aan die ramen wat te doen zodat rest van het verbruiksvoordeel van range mode bruikbaar blijft?

Ik moet er zelf nog mee experimenteren maar er bestaan producten die je aan de binnenkant van je ruiten kan aanbrengen om het bedampen te vermijden. Shampoo of afwasmiddel zou ook werken maar ik heb liever iets van een technologisch hoger niveau. :rolleyes: Zal het eens aan mijn detailer vragen...

Wat is het nadeel van een niet verwarmde batterij?

Een (schijnbaar) lagere capaciteit, regen beperking en vermogensbeperking. Verder helemaal niets omdat het juist heel goed is voor een Li-Ion batterij om lekker fris te staan. Zeer schadelijk voor een Li-Ion batterij is laden bij temperaturen onder 0 maar het BMS zal wel zorgen dat dat niet gebeurt en de batterij eerst op temperatuur wordt gebracht.
 
Over pakweg een half uurtje weer een SpaceX Falcon 9 missie met experimentele landing op het droneship.

SpaceX | Webcast

Helaas, niet geland dit keer maar dat droneship ging ook wel heel erg op en neer op de golven.

Zet maar vast in je agenda: 16 mei lancering Falcon Heavy (3 gebundelde Falcon 9 raketten, wellicht alle drie tegelijk landen?)
 
daar moet ik toch weinig voor doen om daar te geraken momenteel. ook al verwarm ik auto goed voor en time ik mijn laadbeurt opdat ze klaar is als ik ongeveer wil vertrekken

ik hoor trouwens als ik vertrek een irritant gezoem, ik vermoed de verwarming van de batterij ?

kan niet zeggen waar juist maar is links goed hoorbaar als ik frunk open doe.

Phil
 
Hoe zit het trouwens met de torque sleep en range mode. Krijg met een paar weken mijn 90D. Heb ergens gelezen dat torque sleep alleen werkt bij range mode ON. Maar dan heb je dus in de winter beslagen ruiten ( en het heel warm in de zomer denk ik). Heb in mijn vorige Tesla daarom nooit de range mode gebruikt.
Daarom lijkt me de combinatie torque sleep en range mode ON onlogisch.
 
Hoe zit het trouwens met de torque sleep en range mode. Krijg met een paar weken mijn 90D. Heb ergens gelezen dat torque sleep alleen werkt bij range mode ON. Maar dan heb je dus in de winter beslagen ruiten ( en het heel warm in de zomer denk ik). Heb in mijn vorige Tesla daarom nooit de range mode gebruikt.
Daarom lijkt me de combinatie torque sleep en range mode ON onlogisch.

Volgens de laatste informatie van wk057 wordt bij range mode ON voornamelijk de voorste motor gebruikt en blijft de achterste idle als er niet meer vermogen nodig is.
Bij range mode OFF wordt voornamelijk de achterste motor gebruikt en blijft de voorste motor idle als er niet meer vermogen nodig is.
Dit is zo bij een P85D waar de achterste motor minder efficiënt maar krachtiger is. Het zou kunnen dat een non-P gelijkaardig werkt.

Er is natuurlijk ook balancing tussen de 2 waarbij, afhankelijk van de range mode setting, voornamelijk koppel op de voor- dan wel achterwielen wordt gezet. Je kan dat zien in het slow motion filmpje dat ik hier donderdag heb gepost.
 
Even ventileren als het mag: vandaag frustratie en spijt over mijn aanschaf. Charge op 100%,een rit van Zaventem naar Aalst, naar Limburg aan 120. In Limburg aankomen met 37% (batterij is 90)... Dat is amper 155km... Vroeger reed ik die afstanden met de glimlach aan euh iets meer dan de toegelaten snelheid, nu beperk ik me echt tot de max snelheid om dan opmerkingen te krijgen dat het 'precies met de vorige auto allemaal vlotter ging'...

Met die frustratie op zoek naar een oplaadpunt in Hasselt. Die zouden moeten werken met SMS of met Plugin Company (geen member van). 4 palen bezocht, 2 bezet en bij 2 via SMS weigering gekregen (1x paal bezet terwijl het zo niet was, 1x paal buiten dienst terwijl op de display ok stond). Plugin company bellen en niemand antwoorden na meer dan 15min op wacht.

Uiteindelijk dankzij groep Paesmans toch kunnen laden (een Renault garage btw, maar wel supervriendelijke mensen)... op 3uur+ ongeveer 30% kunnen laden... misschien toch maar die duolader nemen om die teleurstelling al weg te halen.

Dan denk ik toch, een X5 was een pak goedkoper, had ik makkelijk 800 a 1000km mee kunnen rijden. Niet altijd makkelijk, het geloof in elektrisch rijden...

Ok ik weet dat ik hier op een Tesla-fan forum zit en meestal voel ik me zo ook dus ik ga een storm aan negatieve reacties krijgen, maar wou het toch even delen dat ik meer had verwacht van een '90' batterij aan 120km/u.

PS: als bedankje voor de man van de Renault garage wel een ritje gaan maken met de MS, uitgebreide demo en hij heeft ineens foto's gemaakt ervan omdat hij zo onder de indruk was.

Met 37% moet je toch zonder problemen van Limburg in Zaventem raken.
Heb je nagekeken bij de trip voorspeller of je thuis zou raken ?
 
heb in een ander draadje al eens iets over geschreven maar geen reactie op gehad ivm het laden te timen zodat er geen beperkte regen is. Als ik deze dagen 2u voor vertrek het laden start (2 fase / 32 amp) dan nog heb ik beperkte regen die pas na 15 à 20 Km volledig weg is. De wagen staat buiten onder carport. Normaal of niet?
 
2 fase laden ?
En hoelang moet je laden ?

Maar het kan best dat het batterij pack onvoldoende opgewarmd raakt, omdat je weinig laadt, omdat het te koud is, of beiden.


Ik heb het probleem niet, maar ik laad 2uur aan 22kw , en de auto staat in een losstaande, niet verwarmde garage.
Maar wel degelijk binnen.
 
Met 37% moet je toch zonder problemen van Limburg in Zaventem raken.
Heb je nagekeken bij de trip voorspeller of je thuis zou raken ?

Ja maar ik moest van Hasselt naar Aalst terug, niet terug naar Zaventem :) en dat zou misschien gelukt zijn maar zou kantje boordje geweest zijn vergeleken met het verbruik van de heenrit. En met een 2jarige en een vrouw die nog niet echt gelooft in het elektrisch rijden was dat een risico dat ik niet wou nemen :)
 
2 fase laden ?
En hoelang moet je laden ?

Maar het kan best dat het batterij pack onvoldoende opgewarmd raakt, omdat je weinig laadt, omdat het te koud is, of beiden.


Ik heb het probleem niet, maar ik laad 2uur aan 22kw , en de auto staat in een losstaande, niet verwarmde garage.
Maar wel degelijk binnen.

Dat is een belangrijk punt inderdaad, op zo'n moment zijn de duo laders duidelijk beter. Ik weet niet of 3F 16A voldoende is om de batterij op temperatuur te brengen. Als we eenmaal zelf de temperatuur van de batterij kunnen uitlezen via de diagnostic poort gaan we dit allemaal haarfijn kunnen testen. Ik kijk er al naar uit. :love:
 
Ga ondertussen naar de 130K kilometers, en mijn Classic doet het qua verbruik heel prima. Als ik normaal rij in dit weer zo'n 220wh/km. Rij door heel Europa en ik heb nog nooit met problemen gezeten, slechts 1 keer leeg gestaan op een paar honderd meter van huis. ;)

Laat die X maar komen! :D
 
Ja maar ik moest van Hasselt naar Aalst terug, niet terug naar Zaventem :) en dat zou misschien gelukt zijn maar zou kantje boordje geweest zijn vergeleken met het verbruik van de heenrit. En met een 2jarige en een vrouw die nog niet echt gelooft in het elektrisch rijden was dat een risico dat ik niet wou nemen :)
CHAdeMO bij D'Ieteren in Kortenberg had je prima kunnen gebruiken. Gratis laden, te activeren met Plugin Company pasje. En daar had je nog wel geraakt.

Kan soms handig zijn :
CHAdeMO Map
 
Ik moet er zelf nog mee experimenteren maar er bestaan producten die je aan de binnenkant van je ruiten kan aanbrengen om het bedampen te vermijden. Shampoo of afwasmiddel zou ook werken maar ik heb liever iets van een technologisch hoger niveau. :rolleyes: Zal het eens aan mijn detailer vragen...



Een (schijnbaar) lagere capaciteit, regen beperking en vermogensbeperking. Verder helemaal niets omdat het juist heel goed is voor een Li-Ion batterij om lekker fris te staan. Zeer schadelijk voor een Li-Ion batterij is laden bij temperaturen onder 0 maar het BMS zal wel zorgen dat dat niet gebeurt en de batterij eerst op temperatuur wordt gebracht.

Thankx. Helder.
 
Als ik mij goed herinner, is er bij D'Ieteren (in Erps, Joene !) ook een type2 van TPIC.
Gaat uiteraard een pak langzamer. Maar geen CHAdeMO-adapter nodig.
Ligt D'Ieteren in Erps Dirk? Grensgebied denk ik. De nieuwe parking zeker wel ;-).
Een Type 2 staat er ook. Van The Plugin Company, te activeren met hetzelfde pasje als de CHAdeMO. Maar de vriendelijke VW mensen hebben ook een pasje om het te activeren. Maar die zijn er alleen maar tijdens de openingsuren van het contactcenter.

THanks. Plugin company heb ik vandaag gemaild met de vraag hoe member worden maar nog niets ontvangen. Weet jij dit? Dan moet je ook een CHAdeMO hebben natuurlijk :)
Ik heb mijn pasje gekregen bij de aankoop van mijn laadstation. En daarmee kan ik alle palen van The Plugin Company activeren. Oa, die bij Ikea, Texaco in Drongen, die bij mij thuis...