Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
bij ons is dat VAA (voordelen alle aard) bij benzine en diesel is het een berekening volgens aankoopsom en co2 uitstoot en leeftijd wagen. voor een EV is het momenteel 4% van de totale som dat bij uw prive belastbaar inkomen komt. in mijn geval is het ongeveer 2770 € terwijl de VAA voor mijn jag xf het dubbele was terwijl deze 30k minder kost, maar een uitstoot van 199gr heeft.
dit zijn de formules:
Diesel VAA per jaar = [5,5% + (CO2-95) x 0,1%] x cataloguswaarde (incl. btw en opties) x 6/7
Benzine VAA per jaar = [5,5% + (CO2-116) x 0,1%] x cataloguswaarde (incl. btw en opties) x 6/7
Elektriciteit VAA per jaar = 4% x cataloguswaarde (incl. btw en opties) x 6/7


verder is een EV op de zaak 120% aftrekbaar (de jag was 60% aftrekbaar)
mogelijk om versneld af te schrijven
geen BIV (belasting op inverkeersstelling). dit was bij de jag 2.500€
laagste wegentaks (74€ per jaar) jag is ongeveer 700€
mogelijke subsidie van de vlaamse overheid voor ecologische investering. (ongeveer 5k)
verder nog in mijn geval, gratis rijden op mijn zonnepanelen.

dus de MS gaat me na 5 jaar ongeveer 17k minder gekost hebben dan de jag. na 5 jaar (die 30k minder koste in aankoop)

Dat is eigenlijk behoorlijk gunstig voor een EV die zakelijk wordt aangeschaft, qua voordeel ten opzichte van een ICE vergelijkbaar met de situatie in Nederland. De Belgische politici zijn dan toch nog wel behoorlijk "groen" (alleen jammer dat zo'n Belgische eurocommissaris het dan gaat verpesten met een 30% heffing op Chinese zonnepanelen :wink:)
 
Dat is eigenlijk behoorlijk gunstig voor een EV die zakelijk wordt aangeschaft, qua voordeel ten opzichte van een ICE vergelijkbaar met de situatie in Nederland. De Belgische politici zijn dan toch nog wel behoorlijk "groen" (alleen jammer dat zo'n Belgische eurocommissaris het dan gaat verpesten met een 30% heffing op Chinese zonnepanelen :wink:)

EV's of lichte vracht... Koop een Dodge Ram SRT10 en je betaalt ook weinig belastingen in België.
 
Ik had hier iets nuttigs gevonden, maar was maar op 1.600€ subsidie uitgekomen. Misschien heeft Xfrank een betere.

http://www.vlaanderen.be/nl/economi...iering/ecologiepremie-plus-voor-ondernemingen

is er iemand in Vlaanderen die ook de ecologiepremie voor ondernemingen gaat aanvragen?
Ecologiepremie Plus voor ondernemingen | Vlaanderen.be

In de lijst van in aanmerking komende technologiën onder nr 641:" elektrisch aangedreven vaartuig of voertuig met vier wielen of meer voor gebruik op de weg(on road)". De steun is vastgesteld 30% op de meerkost van 20%.
dus al snel gaat dit om een 4000 a 5000€:wink:


stel 100.000€ * 30% * 20% = 6000€ subsidie.
Aanmelden is wel een heel gedoe; maar het werkt wel; en het loont zeker de moeite
 
Er stond net "The Tesla Factory is building your Model S" op "My dashboard".
Lijkt me sterk met expected delivery SEP/OCT
Tenzij ze hem eerst een tijdje als testrit auto gaan inzetten, lijkt me dan weer een slecht plan...

Ik heb ook al ander halve week de melding Uw Model S is in productie. Ook ik heb een verwachte levertijd van sept/oktober, dus vind het sterk.
 
Ik denk dat dromen hier het goede woord is :smile:.
Tja, op de voorkant van mijn financial lease contract staat dit:
foto (5).jpg
 
Een particulier als ik krijgt niks (meer)... enkel:
- veel minder rijtaks / jaar te betalen: 73,79€ / jaar
en
- 0€ taks bij inverkeerstelling (in gebruiksname dus)

- - - Updated - - -

Soulpolos: waar staat die estimated delivery OCT/NOV? Ik kreeg niks en heb 447..... (geen enkele datum)... :confused:


En op volgende mail naar Tesla (UK), nog geen antwoord:

Dear Tesla!

Yesterday I have got my final ordering papers, for what I really do thank you!

Just one annoying thing for me (and other Belgian's): at my estimated day of delivery (Leveringdatum voertuig - page 2) is filled out:
TBD…
For what I read and hear of other EU Tesla customers they all got an estimated months of delivery… and from what I read at the Tesla forum: people with higher reservation nr as I, got a date aug - sept…

Would you please be so kind to tell me what the problem is .. and if possible, would you be so kind to give me an idea of the planned delivery of my car?

Thanks a lot in advance!
 
Last edited:
Tja, op de voorkant van mijn financial lease contract staat dit:
View attachment 22078
Ha, grappig! Ik heb daar ook vandaag mijn financial lease afgesloten.

Ik ben hem (Roger) toevallig tegen gekomen bij Tesla in Eindhoven toen ik daar voor mijn testrit was.


Ik raad overigens iedereen aan hier nog naar te kijken: [Europe] DAB/DAB+ support for Model S?

Neem dus de Sound Studio package! Want dan heb je DAB radio wat we later dit jaar ook in Nederland krijgen.
 
En gewoon bij Profile Tyrecenter te koop. Schijnt wel dat er andere (kleinere) wielmoeren voor nodig zijn.
Die Rial Lugano velgen zien er echt goed uit. Dat kunnen mijn zomervelgen worden (±8 mnd/jaar), en de originele 19" voor de winter.
1 vraagje: weet iemand de juiste steekcirkel en Et waarde?
Overigens waardeloos dat we geleverd krijgen met all-seasonsbanden (tenzij we eeuwig dit k*tweer blijven houden)
 
Let wel op met die 21"! Ze zijn heel mooi, maar een set banden kost een fortuin. Als je daarentegen 20" velgen neemt is het verschil amper te zien, maar hou je geen gat in je portefeuille over als er nieuwe banden op moeten...
 
Die gegevens staan in dit topic:
19" Turbine Wheel Solution
Ik heb mijn auto ook besteld met standaard 19", kan immers altijd nog op een later tijdstip een ander (19,20,21) setje aanschaffen.
Dank! 8.5x19 5x120ET32 dus.
Ik houd het bij 19". Al die verhalen uit de USA waar mensen hun 21" velgen beschadigen (+ prijzen, levensduur banden, range etc.).
Overigens raad ik een ieder aan het uitkiezen van banden vooral op geluidsproductie te doen. In mijn Prius-plugin merk ik echt het geluidsverschil tussen de standaard zomerbanden, en de speciaal geselecteerde winterbanden. Of de model S moet zo goed geïsoleerd zijn, dat het verschil niet te horen is.

- - - Updated - - -

Ik raad overigens iedereen aan hier nog naar te kijken: [Europe] DAB/DAB+ support for Model S?
Neem dus de Sound Studio package! Want dan heb je DAB radio wat we later dit jaar ook in Nederland krijgen.
Ah, mooi. Vooral dat ie DAB+ kan worden.
Kennelijk goed besluit van me om uiteindelijk bij het finalizen de resterende lege vakjes/opties ook maar aan te kruisen.

- - - Updated - - -

Te laat...
Even Tesla bellen? Ik heb wel vaker gelezen dat mensen kort na finalizen na een belletje richting Tesla nog iets mochten wijzigen.