Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vanmiddag een stuk kunnen taxiën met dit electrische Pipistrel Alpha light vliegtuig.
Helaas alleen taxiën en niet vliegen, het registratienummer was nog niet binnen.

Maar het taxiën was al erg gaaf. De stilte en rust van het toestel vergeleken met een traditioneel vliegtuig is heerlijk !
Stilstaan = hup motor uit, niets van dat hinderlijke gebrom en nutteloos energieverbruik van een brandstofmotor.

Specs: 400kg gewicht, max 200kg payload, 21kWh batterij (eigenlijk 2 vanwege redundancy), 60kW motor, 150km range.
Volgens de site van Pipistrel kunnen ze 13% van het energieverbruik tijdens de landing weer terugwinnen, snap nog niet hoe ze dat doen. Simpelweg door de propellor tijdens de afdaling door de snelheid van het toestel door laten draaien, en dan de motor als inverter laten werken?

Ik heb verzuimd goed door te vragen naar hun laadsysteem. De twee batterijen kunnen makkelijk verwisseld worden indien leeg. Ze hadden ook een eigen smartcharger staan met een Mennekes kabel waarmee ze de batterijen in een uur kunnen opladen (zal wel 22kW zijn dan). Maar geen idee of er ook nog een onboard charger inzit, je zal toch met zo’n vliegtuig van vliegveld naar vliegveld moeten kunnen hoppen.

C7D9AB19-24D8-4FA9-A379-BA593283AE11.jpeg


B73B4018-EAB5-4030-86DE-954637D24B57.jpeg


Links van Cleantechnica en Electrek:
The Pipistrel Alpha Electro, An Awesome 2-Seat Electric Trainer | CleanTechnica
Pipistrel Alpha Electro | Electrek

Impressies van de rit:
Electric Pipistrel Alpha Electro light airplane
 
Ik heb vanmiddag een stuk kunnen taxiën met dit electrische Pipistrel Alpha light vliegtuig.
Helaas alleen taxiën en niet vliegen, het registratienummer was nog niet binnen.

Maar het taxiën was al erg gaaf. De stilte en rust van het toestel vergeleken met een traditioneel vliegtuig is heerlijk !
Stilstaan = hup motor uit, niets van dat hinderlijke gebrom en nutteloos energieverbruik van een brandstofmotor.

Specs: 400kg gewicht, max 200kg payload, 21kWh batterij (eigenlijk 2 vanwege redundancy), 60kW motor, 150km range.
Volgens de site van Pipistrel kunnen ze 13% van het energieverbruik tijdens de landing weer terugwinnen, snap nog niet hoe ze dat doen. Simpelweg door de propellor tijdens de afdaling door de snelheid van het toestel door laten draaien, en dan de motor als inverter laten werken?

Ik heb verzuimd goed door te vragen naar hun laadsysteem. De twee batterijen kunnen makkelijk verwisseld worden indien leeg. Ze hadden ook een eigen smartcharger staan met een Mennekes kabel waarmee ze de batterijen in een uur kunnen opladen (zal wel 22kW zijn dan). Maar geen idee of er ook nog een onboard charger inzit, je zal toch met zo’n vliegtuig van vliegveld naar vliegveld moeten kunnen hoppen.

View attachment 295712

View attachment 295713

Links van Cleantechnica en Electrek:
The Pipistrel Alpha Electro, An Awesome 2-Seat Electric Trainer | CleanTechnica
Pipistrel Alpha Electro | Electrek

Impressies van de rit:
Electric Pipistrel Alpha Electro light airplane
Prachtig kistje. Ik heb meer dan 3000 uren gemaakt in Cessna 172, Cessna 337 en MBB 105 helikopter.
Allemaal, op 172 na, lawaaibakken. Die Pipistrel moet een verademing zijn om te vliegen.
Wel zal het bereik voor normale overland vluchten nog met een factor 2 moeten toenemen.
Voor instructie natuurlijk wel helemaal geweldig.
Het terugwinnen van energie zal zeker gebeuren door het verstellen van de spoed van de propeller waardoor deze tijdens de landing extra veel weerstand zal ondervinden. Die weerstand is energie die de accu weer in kan. Gewoon 'regen' dus maar dan niet via de wielen maar via de prop.
 
Het terugwinnen van energie zal zeker gebeuren door het verstellen van de spoed van de propeller waardoor deze tijdens de landing extra veel weerstand zal ondervinden. Die weerstand is energie die de accu weer in kan. Gewoon 'regen' dus maar dan niet via de wielen maar via de prop.

Ja klopt. En het zal 13% van de energie zijn die er in is gestoken om hoogte te winnen.
De energie die je verbruikt om afstand af te leggen en middels lift op dezelfde hoogte te blijven die ben je kwijt.
13% is best significant maar je kan het alleen maar gebruiken om je afdaling te verlengen.
Immers: zodra je aan de grond staat heb je niets meer aan die teruggewonnen energie, dan heb je het niet meer nodig en is er weer een laadpaal in de buurt. Met een auto kan je alle geregenereerde energie van het remmen telkens weer gebruiken voor het optrekken.

Ps: een vlucht van 150km kost dus 2€ aan electriciteit. Think about it. :cool:
 
nog iemand problemen met het gebruik van de App ? Sinds meer dan 1 uur - Unknown error - Ook geen melding meer van laad info

Hier hetzelfde sinds gisteravond

Hier ook 'Onbekende fout" Voor het laatst bijgewerkt om 18.29.

Laatste keer verbinding via de app was 16.44 uur. Nu meldt de app dat er geen internetverbinding is.


Tesla on Twitter
We’re aware the Tesla app is down for some customers and we’re working to restore functionality ASAP
 
Last edited:
In ander nieuws... ik heb vandaag (voor mij althans) nieuwe, interessante informatie opgedaan van iemand die zegt te weten waar 'ie 't over heeft (en afgaand op wat ik hem verder heb zien posten/zeggen lijkt dat wel te kloppen):

[Discussion] So, what is *actually* done during "uncorking"? • r/teslamotors:
I'm reasonably sure if your pack part # is one of these: 1088794-00-A 1102979-00-A 1101082-00-A 1106362-00-A 1119235-00-A You can uncork. There were some older ones, such as 1072923-00-A and 1091682-00-A that I am not sure about.
Ik heb vooralsnog geen antwoord mogen ontvangen van Tesla Tilburg op mijn vraag.
 
Last edited:
Ik heb al wat zitten rondzoeken op het forum (ook Engelse deel), maar heeft er al iemand in zijn Model S in de koffer een 12V aansluiting laten steken voor pakweg een coolbox? Ik wist niet eens dat de X dit standaard in de kofferruimte had zitten.

Is er al iemand die dit heeft laten inbouwen, en is er in de kofferruimte ergens mogelijkheid tot aftappen van constante stroom die ook beschikbaar is wanneer je niet in de wagen zit.
 
Ja klopt. En het zal 13% van de energie zijn die er in is gestoken om hoogte te winnen.
De energie die je verbruikt om afstand af te leggen en middels lift op dezelfde hoogte te blijven die ben je kwijt.
13% is best significant maar je kan het alleen maar gebruiken om je afdaling te verlengen.
Immers: zodra je aan de grond staat heb je niets meer aan die teruggewonnen energie, dan heb je het niet meer nodig en is er weer een laadpaal in de buurt. Met een auto kan je alle geregenereerde energie van het remmen telkens weer gebruiken voor het optrekken.

Ps: een vlucht van 150km kost dus 2€ aan electriciteit. Think about it. :cool:
Die 13% komt terug de accu in en kun je toch weer gebruiken. Je hoeft die 13% dan ook niet te laden en de accu's zijn tegen geringere kosten en sneller weer vol. Al met al niet zo effectief als de ruim 65% regen bij onze Tesla's, maar toch wel mooi meegenomen.
En ja, die kosten voor 'brandstof' zijn inderdaad extreem laag. Maar de echte winst zit toch in de levensduur van de elektromotor.
Die gaat duizenden uren mee terwijl een motor in een Cessna na 1.200 uur al een grote overhaul krijgt en na 1.800 uur volledig wordt vervangen. Uiteraard zijn nu de accu's een flinke kostenpost maar ook die gaan veel langer mee dan een brandstof motor.
 
Yups hier ook problemen met de Tesla app. Het gekke is dat de gps status wel wordt bijgewerkt. Vanmiddag de auto even een stukje verderop gezet (buurman wilde met z’n Kärcher spelen), ik kon in de app wel zien waar die stond. Nu weer voor de deur, en geeft ook weer de juiste info. Wat alleen ongemakkelijk is, is dat ik de gewenste laadhoeveelheid nu in de auto moet bijstellen en aanzetten. #zwaarleven ;)