Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
8315FED7-CE49-477A-A63D-76869D0361D9.jpeg


Dit moet wel een hele speciale versie zijn!
 
Na ruim vijf jaar en 232.000km in mijn Classic toch maar een nieuwe P100D gekocht en 1 december opgehaald. Aflevering was bijna een anti-climax. Massaal, weinig aandacht, na 15 min. weer buiten. Geen uitleg over autopilot, we waren bijna een nummer. Dat was vijf jaar geleden véééél beter. Het rijden. Autopilot naar mijn idee hysterisch voorzichtig. Op B-wegen in bochten veel te dicht op de as van de weg waardoor hij tegenliggers aanziet voor een frontale botsing met alle panieksignalen. Op de snelweg is zelfs de kortste afstand zo groot dat er steeds mensen in dat gat duiken. Waardoor hij weer verder afremt, ect. De Beta-wissers zijn waardeloos in het herkennen van de regen. Ik zit voortdurend zelf bij te wissen. Onderstel uiteraard meteen naar 'always low' gezet maar voelt desalniettemin sponziger en softer aan dan m'n P85+. Die voelde strakker en scherper aan in bochtenwerk. Toch wel lekker, een achterwielaandrijver met veel koppel en vermogen. Het nummerbord zit er achter scheef op geschroeft. Beige bekleding niet meer leverbaar in de P100D en da's jammer want zwart is zo donker en somber en wit zo spierwit en voetballerig. Dus toch maar wit en hopen dat het went.

Conclusie: dit is de beste, snelste (het is echt volslagen belachelijk), fijnst rijdende, meest geavanceerde auto die ik ooit heb gehad (net als de vorige).

IMG_0181.jpg
 
Ik rij nu tijdelijk een loaner P90D (ook een 'classic') omdat mijn S75 met een waslijst van 'verbeterpunten' bij het SEC staat. Helaas viel mij wel hetzelfde op: AP1 rijdt rustiger, wisselt beter van baan, houd beter (korter) afstand, heeft een steviger onderstel (zonder hard te zijn), en is stiller. Het lijkt alsof er achteruitgang geboekt is in plaats van vooruitgang.
 
Ik rij nu tijdelijk een loaner P90D (ook een 'classic') omdat mijn S75 met een waslijst van 'verbeterpunten' bij het SEC staat. Helaas viel mij wel hetzelfde op: AP1 rijdt rustiger, wisselt beter van baan, houd beter (korter) afstand, heeft een steviger onderstel (zonder hard te zijn), en is stiller. Het lijkt alsof er achteruitgang geboekt is in plaats van vooruitgang.

En dan is een P90D nog bij lange na geen classic, eigenlijk een rammelbak ivm een echte:p
 
  • Like
Reactions: S-19910
Na ruim vijf jaar en 232.000km in mijn Classic toch maar een nieuwe P100D gekocht en 1 december opgehaald. Aflevering was bijna een anti-climax. Massaal, weinig aandacht, na 15 min. weer buiten. Geen uitleg over autopilot, we waren bijna een nummer. Dat was vijf jaar geleden véééél beter.

Heb eergisteren ook mijn (nu derde) MS opgehaald. "Delivery Specialists" zijn even weinig gespecialiseerd (lees, even incompetent als bij andere merken) als vijf jaar geleden, maar toen waren ze alvast wel héél gemotiveerd, en wilden ze je een uur lang uitleg geven. Zelfs twee jaar terug, toen ik mijn eerste MS inruilde, wilde de verkoper per se van mij horen wat ie zelf nog niet wist over de wagen, en klonk die interesse écht. Vandaag klinkt het als "joepie, jij hebt hebt al twee MS'en gehad, ik heb dus alweer een half uur gewonnen qua uitleg, en maak ajb dat je snel weg bent" (heb de man moeten terugroepen om me toch enigszins uit te leggen hoe cold climate package en SAS werkten, want die functies kende ik niet).

Mochten we aan het "shoppen" zijn voor een wagen, dan zou niets van de houding van de Tesla-medewerkers ons aanstaan. Gelukkig voor hen (en voor ons) bouwt Tesla nu eenmaal veruit de meest aantrekkelijke wagens ter wereld...

Alle Tesla-verkopers zouden verplicht eens een halve dag moeten doorbrengen bij Lexus (Lexus is overigens, in België althans, ook geen dealership-model, maar rechtstreekse verkoop, dus alle argumenten inzake dealership-model kunnen daarbij de boom in, tenminste voor wat betreft de vergelijking tussen Lexus en Tesla); die klantenservice was zodanig goed dat ik me heb verontschuldigd bij Lexus, vijf jaar terug, dat ondanks hun ongeëvenaarde service, tja, een Tesla MS gewoon een veel leukere wagen was.

Het rijden. Autopilot naar mijn idee hysterisch voorzichtig. (...)

Drie dagen, en je bent voor altijd en eeuwig verkocht aan AutoPilot. Nooit zal je nog zonder AP rijden, en je zal zowat volledig op AP rijden van Deventer tot Zuid-Frankrijk :).
 
Na al die jaren is mijn vrouw nu echt bekeerd. Maar iets te goed.

Model 3 staat in reservering, en we mogen configureren. 3SR volstaat ruimschoots, naast een X100D.

2012; wat is dat, Tesla? en jij gelooft dat?
2013; 1e model S: ik wil geen Tesla, en heb je wel gelezen dat ze failliet gaan?
2014: gaan failliet hè
2015: 2e model S: oh nee, niet weer, waarom? Oh, en ze gaan failliet, hè!
2016, gaan nu echt failliet.
2017, is dat failliet gaan dus elke keer gelul?
2018; model X: is wel een geweldige auto; heb je m nou al besteld, kunnen nu toch nog gratis SuC’en krijgen. En dr was toch dat bijtellingsgedoe.
2018, pakjesavond, model 3; februari?
heb volstrekt geen bezwaar tegen die extra range; ik wil dat je op die knop drukt.
Hoezo, nu wil ik een Tesla, en wordt dat bijtellingsgedoe-argument ineens omgedraaid.

Proberen uit te leggen waarom een Tesla bestellen (juist nu) een goed idee is, is omgeslagen in waarom (nu nog even) niet.

To be fair: ze begrijpt het wel, maar nu ze haar eigen Tesla gaat krijgen is het verlangen groot en het duurt het wachten lang.
En ja, dat begrijp ik zelf al ruim 6 jaar.

Conclusie: nu dus een S75D uit voorraad bestellen. En lage bijtelling en snel rijden, nog voor feb
 
Heb eergisteren ook mijn (nu derde) MS opgehaald. "Delivery Specialists" zijn even weinig gespecialiseerd (lees, even incompetent als bij andere merken) als vijf jaar geleden, maar toen waren ze alvast wel héél gemotiveerd, en wilden ze je een uur lang uitleg geven. Zelfs twee jaar terug, toen ik mijn eerste MS inruilde, wilde de verkoper per se van mij horen wat ie zelf nog niet wist over de wagen, en klonk die interesse écht. Vandaag klinkt het als "joepie, jij hebt hebt al twee MS'en gehad, ik heb dus alweer een half uur gewonnen qua uitleg, en maak ajb dat je snel weg bent" (heb de man moeten terugroepen om me toch enigszins uit te leggen hoe cold climate package en SAS werkten, want die functies kende ik niet).

Mochten we aan het "shoppen" zijn voor een wagen, dan zou niets van de houding van de Tesla-medewerkers ons aanstaan. Gelukkig voor hen (en voor ons) bouwt Tesla nu eenmaal veruit de meest aantrekkelijke wagens ter wereld...

Alle Tesla-verkopers zouden verplicht eens een halve dag moeten doorbrengen bij Lexus (Lexus is overigens, in België althans, ook geen dealership-model, maar rechtstreekse verkoop, dus alle argumenten inzake dealership-model kunnen daarbij de boom in, tenminste voor wat betreft de vergelijking tussen Lexus en Tesla); die klantenservice was zodanig goed dat ik me heb verontschuldigd bij Lexus, vijf jaar terug, dat ondanks hun ongeëvenaarde service, tja, een Tesla MS gewoon een veel leukere wagen was.



Drie dagen, en je bent voor altijd en eeuwig verkocht aan AutoPilot. Nooit zal je nog zonder AP rijden, en je zal zowat volledig op AP rijden van Deventer tot Zuid-Frankrijk :).

Waarom toch die generalisatie? je hebt één auto opgehaald, bent geholpen door één (of misschien twee..) mensen.. En dan toch: "de" verkopers, "de" "Delivery Specialists", "de Tesla verkopers". Mijn ervaring was wel positief afgelopen september. Dan ga ik nu toch niet roepen dat alle afleveringen dus zo positief verlopen? Dat zou toch erg dom van mij zijn?
 
Tja, omdat het naar mijn smaak wat achteruit gaat qua service bij Tesla (en dat is niet één ervaring, maar meerdere, sinds 2013). Vind echt dat ze eens op bezoek moeten gaan bij Lexus die een perfecte service wel levert (tegen een zware prijs, maar eenzelfde zware prijs hanteert Tesla ook, zowel bij aankoop als bij onderhoud).

Tesla kan via anderen heel wat bijleren over hoe met klanten om te gaan, ze te winnen en ze te behouden.

Er komt een moment waarop de huidige superioriteit van Tesla's niet zo evident meer is, en kwaliteit inzake verkoop en service ook wel een rol zal spelen. Tesla mag zich daarop voorbereiden, naar mijn smaak.

Het laatste dat we willen is dat mensen afhaken en géén Tesla kopen omdat ze een veel beter gevoel hebben met de verkoper van een "zelfopladende" Lexus...
 
Op twitter van Elon:
If you have a Tesla built in past 2 years, definitely try Navigate on Autopilot. It will blow your mind. Automatically passes slow cars & takes highway interchanges & off-ramps.
Already testing traffic lights, stop signs & roundabouts in development software. Your Tesla will soon be able to go from your garage at home to parking at work with no driver input at all.

Het komt er aan!
 
@Carl
Je gaat hopelijk gelijk krijgen, we zullen zien, ik verwacht het wel, haha!

Overigens vergat ik nog drie dingen om over te zeiken.
1. De regen hakte er bij de P85+ lekker vol in, en het spelletje omdat feilloos op te vangen beheerste ik tot in de perfectie. In de P100D hebben ze dat softwarematig aangepast. Er zou nog een derde optie moeten zijn voor de regen, naast standard en low, namelijk custom. Vol erin laten hakken en dan zelf mooi opvangen.
2. Gelukkig stond de laatste firmware update nog niet op de auto (op zich vreemd) waardoor ik nu de climatecontrol in de auto-stand nog kan laten werken ZONDER airco. Ik gebruik nl. liefst zo min mogelijk airco. Droge lucht is erg irritant en het kost overbodige energie. Als het te warm of te vochtig is zet ik 'm zelf wel aan. Na de update is AUTO altijd met airco. Zet je de airco uit dan is meteen niks meer auto. Dat zit wat mij betreft nadrukkelijk in de categorie "dat bepaal ik zelf wel."
3. Voor zo'n beest van een auto is de achterkant wel erg onopvallend, nerdig en braaf. De diffuser van de P85+ was veel mooier en had er veel beter bij gepast. Is er niks in de retrofit verkrijgbaar?
 
Last edited:
Dat hebben ze bij Rolls Royce ook al eens geroepen. Als er iemand is die betere auto's bouwt...

Wat is beter?

Goede vraag. Ik denk dat een Rolls Royce de beste / een van de beste auto's is voor lange ritten met chauffeur. Maar het is een ramp in de stad. Laat mooi zien dat het van de persoon afhangt wat het belangrijkse is in een auto. Op dit moment is Tesla wel met grote voorsprong het merk met de meest veelzijdig inzetbare elektrische auto's die het dichtst in de buurt komen van het gemak van brandstofauto's als het gaat om lange reizen en rijbereik. Daar zijn ze zometeen niet de enige meer in, dus dan wordt het interessant wat dan wordt gezien als sterk punt van Tesla (ik kan er velen noemen, maar dat hangt nogmaals af van de persoon).
 
Dat hebben ze bij Rolls Royce ook al eens geroepen. Als er iemand is die betere auto's bouwt...
Goede vraag. Ik denk dat een Rolls Royce de beste / een van de beste auto's is voor lange ritten met chauffeur. Maar het is een ramp in de stad. Laat mooi zien dat het van de persoon afhangt wat het belangrijkse is in een auto. Op dit moment is Tesla wel met grote voorsprong het merk met de meest veelzijdig inzetbare elektrische auto's die het dichtst in de buurt komen van het gemak van brandstofauto's als het gaat om lange reizen en rijbereik. Daar zijn ze zometeen niet de enige meer in, dus dan wordt het interessant wat dan wordt gezien als sterk punt van Tesla (ik kan er velen noemen, maar dat hangt nogmaals af van de persoon).
Daar is precies mijn punt. Voorlopig loopt Tesla nog voorop en zie ik nog geen andere fabrikanten een (technisch)betere EV bouwen.
 
Na ruim vijf jaar en 232.000km in mijn Classic toch maar een nieuwe P100D gekocht en 1 december opgehaald. Aflevering was bijna een anti-climax. Massaal, weinig aandacht, na 15 min. weer buiten. Geen uitleg over autopilot, we waren bijna een nummer. Dat was vijf jaar geleden véééél beter. Het rijden. Autopilot naar mijn idee hysterisch voorzichtig. Op B-wegen in bochten veel te dicht op de as van de weg waardoor hij tegenliggers aanziet voor een frontale botsing met alle panieksignalen. Op de snelweg is zelfs de kortste afstand zo groot dat er steeds mensen in dat gat duiken. Waardoor hij weer verder afremt, ect. De Beta-wissers zijn waardeloos in het herkennen van de regen. Ik zit voortdurend zelf bij te wissen. Onderstel uiteraard meteen naar 'always low' gezet maar voelt desalniettemin sponziger en softer aan dan m'n P85+. Die voelde strakker en scherper aan in bochtenwerk. Toch wel lekker, een achterwielaandrijver met veel koppel en vermogen. Het nummerbord zit er achter scheef op geschroeft. Beige bekleding niet meer leverbaar in de P100D en da's jammer want zwart is zo donker en somber en wit zo spierwit en voetballerig. Dus toch maar wit en hopen dat het went.

Conclusie: dit is de beste, snelste (het is echt volslagen belachelijk), fijnst rijdende, meest geavanceerde auto die ik ooit heb gehad (net als de vorige).

View attachment 358896
Gefeliciteerd Peter, toch voor de bijl gegaan:cool:. Het + onderstel vond ik veel te duur, enige optie die ik niet nam destijds. Totdat ik er een keer mee gereden had. Stuurde echt stukken beter. Extra motor voorin ook niet fijn voor het weggedrag. Die P85 was echt veel leuker rijden. Die P100D is in rechte lijn onverslaanbaar, acceleratie in het begin woooooow. Helaas went dat. Dus voorlopig ff genieten. Die AP gaat ook wennen, wordt nog steeds beter.
 
  • Like
Reactions: PeterSZ and Alain13