job-lek
Active Member
Dit moet wel een hele speciale versie zijn!
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik rij nu tijdelijk een loaner P90D (ook een 'classic') omdat mijn S75 met een waslijst van 'verbeterpunten' bij het SEC staat. Helaas viel mij wel hetzelfde op: AP1 rijdt rustiger, wisselt beter van baan, houd beter (korter) afstand, heeft een steviger onderstel (zonder hard te zijn), en is stiller. Het lijkt alsof er achteruitgang geboekt is in plaats van vooruitgang.
Zoals een stadsgenoot van mij ooit zei:En dan is een P90D nog bij lange na geen classic, eigenlijk een rammelbak ivm een echte
Na ruim vijf jaar en 232.000km in mijn Classic toch maar een nieuwe P100D gekocht en 1 december opgehaald. Aflevering was bijna een anti-climax. Massaal, weinig aandacht, na 15 min. weer buiten. Geen uitleg over autopilot, we waren bijna een nummer. Dat was vijf jaar geleden véééél beter.
Het rijden. Autopilot naar mijn idee hysterisch voorzichtig. (...)
Na al die jaren is mijn vrouw nu echt bekeerd. Maar iets te goed.
Model 3 staat in reservering, en we mogen configureren. 3SR volstaat ruimschoots, naast een X100D.
2012; wat is dat, Tesla? en jij gelooft dat?
2013; 1e model S: ik wil geen Tesla, en heb je wel gelezen dat ze failliet gaan?
2014: gaan failliet hè
2015: 2e model S: oh nee, niet weer, waarom? Oh, en ze gaan failliet, hè!
2016, gaan nu echt failliet.
2017, is dat failliet gaan dus elke keer gelul?
2018; model X: is wel een geweldige auto; heb je m nou al besteld, kunnen nu toch nog gratis SuC’en krijgen. En dr was toch dat bijtellingsgedoe.
2018, pakjesavond, model 3; februari?
heb volstrekt geen bezwaar tegen die extra range; ik wil dat je op die knop drukt.
Hoezo, nu wil ik een Tesla, en wordt dat bijtellingsgedoe-argument ineens omgedraaid.
Proberen uit te leggen waarom een Tesla bestellen (juist nu) een goed idee is, is omgeslagen in waarom (nu nog even) niet.
To be fair: ze begrijpt het wel, maar nu ze haar eigen Tesla gaat krijgen is het verlangen groot en het duurt het wachten lang.
En ja, dat begrijp ik zelf al ruim 6 jaar.
Heb eergisteren ook mijn (nu derde) MS opgehaald. "Delivery Specialists" zijn even weinig gespecialiseerd (lees, even incompetent als bij andere merken) als vijf jaar geleden, maar toen waren ze alvast wel héél gemotiveerd, en wilden ze je een uur lang uitleg geven. Zelfs twee jaar terug, toen ik mijn eerste MS inruilde, wilde de verkoper per se van mij horen wat ie zelf nog niet wist over de wagen, en klonk die interesse écht. Vandaag klinkt het als "joepie, jij hebt hebt al twee MS'en gehad, ik heb dus alweer een half uur gewonnen qua uitleg, en maak ajb dat je snel weg bent" (heb de man moeten terugroepen om me toch enigszins uit te leggen hoe cold climate package en SAS werkten, want die functies kende ik niet).
Mochten we aan het "shoppen" zijn voor een wagen, dan zou niets van de houding van de Tesla-medewerkers ons aanstaan. Gelukkig voor hen (en voor ons) bouwt Tesla nu eenmaal veruit de meest aantrekkelijke wagens ter wereld...
Alle Tesla-verkopers zouden verplicht eens een halve dag moeten doorbrengen bij Lexus (Lexus is overigens, in België althans, ook geen dealership-model, maar rechtstreekse verkoop, dus alle argumenten inzake dealership-model kunnen daarbij de boom in, tenminste voor wat betreft de vergelijking tussen Lexus en Tesla); die klantenservice was zodanig goed dat ik me heb verontschuldigd bij Lexus, vijf jaar terug, dat ondanks hun ongeëvenaarde service, tja, een Tesla MS gewoon een veel leukere wagen was.
Drie dagen, en je bent voor altijd en eeuwig verkocht aan AutoPilot. Nooit zal je nog zonder AP rijden, en je zal zowat volledig op AP rijden van Deventer tot Zuid-Frankrijk .
Daar denkt Elon zelf anders over, als Lexus de betere auto wordt dan vindt Elon het niet erg om failliet te gaan (op 0:55) :Het laatste dat we willen is dat mensen afhaken en géén Tesla kopen omdat ze een veel beter gevoel hebben met de verkoper van een "zelfopladende" Lexus...
Daar denkt Elon zelf anders over, als Lexus de betere auto wordt dan vindt Elon het niet erg om failliet te gaan (op 0:55) :
Dat hebben ze bij Rolls Royce ook al eens geroepen. Als er iemand is die betere auto's bouwt...De betere ELEKTRISCHE auto. Wel een belangrijk puntje overigens vind hij het wel erg, maar denkt hij dat het niet erg is voor de wereld, omdat er betere elektrische auto's zijn.
Dat hebben ze bij Rolls Royce ook al eens geroepen. Als er iemand is die betere auto's bouwt...
Wat is beter?
Dat hebben ze bij Rolls Royce ook al eens geroepen. Als er iemand is die betere auto's bouwt...
Daar is precies mijn punt. Voorlopig loopt Tesla nog voorop en zie ik nog geen andere fabrikanten een (technisch)betere EV bouwen.Goede vraag. Ik denk dat een Rolls Royce de beste / een van de beste auto's is voor lange ritten met chauffeur. Maar het is een ramp in de stad. Laat mooi zien dat het van de persoon afhangt wat het belangrijkse is in een auto. Op dit moment is Tesla wel met grote voorsprong het merk met de meest veelzijdig inzetbare elektrische auto's die het dichtst in de buurt komen van het gemak van brandstofauto's als het gaat om lange reizen en rijbereik. Daar zijn ze zometeen niet de enige meer in, dus dan wordt het interessant wat dan wordt gezien als sterk punt van Tesla (ik kan er velen noemen, maar dat hangt nogmaals af van de persoon).
Gefeliciteerd Peter, toch voor de bijl gegaan. Het + onderstel vond ik veel te duur, enige optie die ik niet nam destijds. Totdat ik er een keer mee gereden had. Stuurde echt stukken beter. Extra motor voorin ook niet fijn voor het weggedrag. Die P85 was echt veel leuker rijden. Die P100D is in rechte lijn onverslaanbaar, acceleratie in het begin woooooow. Helaas went dat. Dus voorlopig ff genieten. Die AP gaat ook wennen, wordt nog steeds beter.Na ruim vijf jaar en 232.000km in mijn Classic toch maar een nieuwe P100D gekocht en 1 december opgehaald. Aflevering was bijna een anti-climax. Massaal, weinig aandacht, na 15 min. weer buiten. Geen uitleg over autopilot, we waren bijna een nummer. Dat was vijf jaar geleden véééél beter. Het rijden. Autopilot naar mijn idee hysterisch voorzichtig. Op B-wegen in bochten veel te dicht op de as van de weg waardoor hij tegenliggers aanziet voor een frontale botsing met alle panieksignalen. Op de snelweg is zelfs de kortste afstand zo groot dat er steeds mensen in dat gat duiken. Waardoor hij weer verder afremt, ect. De Beta-wissers zijn waardeloos in het herkennen van de regen. Ik zit voortdurend zelf bij te wissen. Onderstel uiteraard meteen naar 'always low' gezet maar voelt desalniettemin sponziger en softer aan dan m'n P85+. Die voelde strakker en scherper aan in bochtenwerk. Toch wel lekker, een achterwielaandrijver met veel koppel en vermogen. Het nummerbord zit er achter scheef op geschroeft. Beige bekleding niet meer leverbaar in de P100D en da's jammer want zwart is zo donker en somber en wit zo spierwit en voetballerig. Dus toch maar wit en hopen dat het went.
Conclusie: dit is de beste, snelste (het is echt volslagen belachelijk), fijnst rijdende, meest geavanceerde auto die ik ooit heb gehad (net als de vorige).
View attachment 358896