Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Gentlemen,

Ik ben nog steeds niet gewend aan het 'ouwe wijven' rijgedrag van de autopilot én de auto-cruise. In mijn 2013 Classic S had ik een basic cruise die lekker in de regen hakte als je 'm eraf haalde. Het spelletje om de cruise er precies op tijd af te halen en de regen zelf op te vangen en te doseren beheerste ik tot in de perfectie. Voor de regen én de cruise zou je moeten kunnen kiezen voor een basic instelling. Regen er lekker ongenuanceerd in laten hakken en de cruise helemaal 'dom' maken. Hebben we tenminste wat te doen. Het is nu zo saai en bovendien doe ik dat zelf gewoon beter.
Maar dit geheel terzijde.

De laatste week hoor ik aan de voorkant (denk ik dat het vandaan komt) een hele lichte fluittoon als ik gas geef. Voorste motor? Sounds familiar?? o_O
 
Okay Wim. Ik snap dat als ik de wagen met te weinig lading wegzet, hij/zij langzaam leegloopt. Enerzijds omdat de capaciteit terugloopt en anderzijds omdat stroom wordt gebruikt. Niet wegzetten met 30 km lading dus. Maar als je stelt, accu's vinden vrieskou niet lekker, doel je dus op hun teruglopende capaciteit, niet opdat het schadelijk zou zijn? (ook bericht Oliver) En als ik juist snachts (bij)laad, houd hij de batterij toch enigszins op temperatuur, wat daar weer voor zou pleiten?

Overigens: houd het systeem door middel van zijn eigen stroom de accu zelf ook op temperatuur, als dan niet aan de kabel? Is daar wat meer over bekend?
Li-ion accu's kunnen temperaturen aan tot -40C. Maar bij die temperatuur willen ze geen lading accepteren. Zelfs met -6C laden ze maar heel langzaam. Kom je thuis met bijv. nog 25 km bereik, dan is het verstandig meteen tot ongeveer 100 km bereik te laden.
Je kunt dan de restlading die je nodig hebt om de volgende dag grotere afstanden af te leggen 's nachts met goedkopere nachtstroom laden. Zelf laad ik een half uur voor vertrek nog om de accu te verwarmen. Ik heb dan weer het grootste deel van de regen(eratie) beschikbaar. Dit gaat met mijn 22 kW heel erg goed. Met 16,5 kW al minder en met 11 kW is het effect bijna nihil.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Li-ion accu's kunnen temperaturen aan tot -40C. Maar bij die temperatuur willen ze geen lading accepteren. Zelfs met -6C laden ze maar heel langzaam. Kom je thuis met bijv. nog 25 km bereik, dan is het verstandig meteen tot ongeveer 100 km bereik te laden.
Je kunt dan de restlading die je nodig hebt om de volgende dag grotere afstanden af te leggen 's nachts met goedkopere nachtstroom laden. Zelf laad ik een half uur voor vertrek nog om de accu te verwarmen. Ik heb dan weer het grootste deel van de regen(eratie) beschikbaar. Dit gaat met mijn 22 kW heel erg goed. Met 16,5 kW al minder en met 11 kW is het effect bijna nihil.
Ik laad thuis op 11 KW en het scheelt echt een paar gele streepjes als hij een tijdje heeft staan snorren. Uiteraard krijg je hem niet vol in de regen, maar toch zeker wel een drup;-)
 
nog maar een rookie vraagje: hoe kan ik zoeken binnen de Belgium/ Netherlands threads. Ik zie nu circa 1574 pagina's met posts. Doe ik wat verkeerd dat ik het niet op onderwerp kan benaderen ?

Bij de zoekfunctie rechtsboven kun je 'search titles only' kiezen. Dat geeft je al een beter beeld van welke onderwerpen er besproken zijn, en ook of er voor een onderwerp een verzameltopic bestaat. Als je bijvoorbeeld zoekt op 'verzekering' dan kom je bij de zoekresultaten allerlei topics tegen over verzekeringen, waaronder ook de verzameltopics 'verzekering' en 'verzekering model 3'.
 
Ik laad thuis op 11 KW en het scheelt echt een paar gele streepjes als hij een tijdje heeft staan snorren. Uiteraard krijg je hem niet vol in de regen, maar toch zeker wel een drup;-)
Op 11 kW helpt het een klein beetje. Bij 22 kW is na een half uur tot 40 minuten de volledige regen beschikbaar.
De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de gele streepjes bij de regen weg zijn maar de volledige regen is er effectief nog even niet. Even stevig doorrijden helpt snel maar dat zit niet in mijn aard.
 
.....Het spelletje om de cruise er precies op tijd af te halen en de regen zelf op te vangen en te doseren beheerste ik tot in de perfectie. Voor de regen én de cruise zou je moeten kunnen kiezen voor een basic instelling. Regen er lekker ongenuanceerd in laten hakken en de cruise helemaal 'dom' maken. Hebben we tenminste wat te doen. Het is nu zo saai en bovendien doe ik dat zelf gewoon beter. Maar dit geheel terzijde....
Niks terzijde... zo denken echtgenote en ik er ook exact over. In ons Leaf(je) nu nog, gaat het precies zo, eigenlijk ook in heel veel auto's! In ICE's helaas zonder regen.. Basic of Dumb Cruise Control houdt je gewoon wakker, scherp... Leuk zo'n medestander op dit forum. :cool:
 
Op 11 kW helpt het een klein beetje. Bij 22 kW is na een half uur tot 40 minuten de volledige regen beschikbaar.
De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de gele streepjes bij de regen weg zijn maar de volledige regen is er effectief nog even niet. Even stevig doorrijden helpt snel maar dat zit niet in mijn aard.
Mijn laadcyclus start altijd om 6:30 zodat ik rond 8 voorverwarmd wegkan. Gister had ik niet ingeplugd dus startte met een koude auto. Regen was zo goed als nul (rijdt voor geen meter, totaal ontwend), echt een verschil met mijn normale start. 22 kW lijkt mij inderdaad prettig! Stevig doorrijden doe ik wel, maar niet met de Tes. Ik heb nog een paar Ice-mobielen staan die daar erg geschikt voor zijn. De Tes zorgt voor rust, tevens wil ik mijn ATA van 199 niet om zeep helpen:D
 
  • Like
Reactions: shthpnz and job-lek
Mijn laadcyclus start altijd om 6:30 zodat ik rond 8 voorverwarmd wegkan. Gister had ik niet ingeplugd dus startte met een koude auto. Regen was zo goed als nul (rijdt voor geen meter, totaal ontwend), echt een verschil met mijn normale start. 22 kW lijkt mij inderdaad prettig! Stevig doorrijden doe ik wel, maar niet met de Tes. Ik heb nog een paar Ice-mobielen staan die daar erg geschikt voor zijn. De Tes zorgt voor rust, tevens wil ik mijn ATA van 199 niet om zeep helpen:D
CO2 uitstoot en acceleratie technisch zou je het beter andersom kunnen doen
 
De laatste week hoor ik aan de voorkant (denk ik dat het vandaan komt) een hele lichte fluittoon als ik gas geef. Voorste motor? Sounds familiar?? o_O
Ik heb dat twee en een half jaar gehad. Zo rond de 75 km/u en rond de 134 km/u. Om gek van te worden. Na eindeloos drammen bij SeC Den Haag hebben ze het eindelijk opgelost, volgens mij door de voormotor te vervangen.
 
  • Like
Reactions: PeterSZ
Heren,
Nu we het toch over het koude weer hebben. Op mijn nieuwe (4 weken oud) zit een premium upgradepakket. Tesla benoemd hierin de ''Onder-nul-winterfuncties'' / stoelverwarming voor elke passagier,verwarmd stuur, ruitenwisserontdooiers-verwarming.
Ik kan deze functies alleen activeren met de app en op het scherm in de auto is er in het bedieningsmenu niets zichtbaar.
Zie ik iets over het hoofd of is dit normaal?
 
Heren,
Nu we het toch over het koude weer hebben. Op mijn nieuwe (4 weken oud) zit een premium upgradepakket. Tesla benoemd hierin de ''Onder-nul-winterfuncties'' / stoelverwarming voor elke passagier,verwarmd stuur, ruitenwisserontdooiers-verwarming.
Ik kan deze functies alleen activeren met de app en op het scherm in de auto is er in het bedieningsmenu niets zichtbaar.
Zie ik iets over het hoofd of is dit normaal?

Nou dat is iets waar ik op kan antwoorden :) want ik ben ook gezegend met het comfort pack. En ja daar moest ik ook even naar zoeken. Als je in het bedieningsmenu in de tesla zelf op de fan klikt, zie je het scherm waar je de temp en luchtstroming instelt. Aan de linkerkant staan dan twee knoppen boven elkaar waar je dan switchen kunt naar de modus voor stoel en stuurverwarming en terug
 
  • Like
Reactions: Franz K.
Heren,
Nu we het toch over het koude weer hebben. Op mijn nieuwe (4 weken oud) zit een premium upgradepakket. Tesla benoemd hierin de ''Onder-nul-winterfuncties'' / stoelverwarming voor elke passagier,verwarmd stuur, ruitenwisserontdooiers-verwarming.
Ik kan deze functies alleen activeren met de app en op het scherm in de auto is er in het bedieningsmenu niets zichtbaar.
Zie ik iets over het hoofd of is dit normaal?

Je scherm van de ventilatie instellingen naar voren laten komen en dan zit er aan de linkerzijde een tab waar je mee in het juiste menu komt ;)
 
  • Like
Reactions: Franz K.
Mijn dochter die momenteel als hostess werkt op de stand van IVECO op het autosalon, melde me net dat ze bij tesla schade hadden opgelopen.
Een pipo was in de frunk van de model 3 gaan staan en is door de bodem gegaan. hierdoor moeten er leidingen of zo geraakt zijn, want er lag een plas koelvloeistof onder de auto.
Een andere pipo is aan de deuren van de model X gaan hangen:confused:.
Ik denk dat ik gek zou worden moest ik daar werken, alleen al met al die vettige vingers overal op en aan.:eek:
 
Last edited: