Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dinsdag doorgenomen met Tesla, Lester.
Dan nemen we maar aan dat ie gelijk heeft, is mooi want dan komt mijn auto ook in Augustus :biggrin:

- - - Updated - - -

Transport over land van de westkust naar de oostkust, en dan in container is veel duurder dan meteen de boot op in LosAngeles. Zal dus niet gebeuren.

De noren is gezegd door Tesla dat ie over land naar de Oostkust gaat. Per trein is idd (wat) duurder maar met oog op snellere levering, boeken van de omzet (in Q3) en cashflow zouden ze hier best voor kunnen kiezen.
Misschien alleen Noorwegen, misschien nergens - who knows. Op dit moment durf ik nergens mijn hand voor in het vuur te steken.
 
De noren is gezegd door Tesla dat ie over land naar de Oostkust gaat. Per trein is idd (wat) duurder maar met oog op snellere levering, boeken van de omzet (in Q3) en cashflow zouden ze hier best voor kunnen kiezen.
Misschien alleen Noorwegen, misschien nergens - who knows. Op dit moment durf ik nergens mijn hand voor in het vuur te steken.

Voor Noorwegen (en Zwitserland) zou het misschien wel kunnen : die autos zijn 'auto-mobiel', en kunnen op autotrein en dan op een RoRo-schip de overtocht maken.
 
. Op dit moment durf ik nergens mijn hand voor in het vuur te steken.

Ik ook niet.

Vind het ook behoorlijk lullig voor de medewerkers van Tesla in Nederland. Ze weten echt niet waar ze aan toe zijn en kunnen onze vragen ook niet beantwoorden. Het over een week of 4 wel anders zijn, dan zijn de eerste auto's echt onderweg en zullen de afleverschema's ook wel gemaakt zijn.
 
Ik zie het toch wat zonniger in dan sommigen.
We hebben al gezien en gehoord dat ze EU-cars hebben gemaakt.
Ze hebben productiecapaciteit genoeg om al die EU-cars in een paar maanden te maken, als het moet. Transport moet natuurlijk ff gaan lopen, maar het een of het andere containertje, de inhoud is niet bepalend. Het is slechts gebruik maken van bestaande lijnen.
4 wielen en een batterij monteren is natuurlijk zo gedaan.
Ze leveren in USA+Canada al tijden 500 wagens per week af (Europa is een stuk kleiner). Vanaf mid/eind augustus in Europa gaan leveren met een tempo van 250 per week is al voldoende. Ook dat moet ff op gang komen, maar zal ook wel lukken.
Ik zie geen probleem anders dan dat het feest voor de Sigs later gaat beginnen
 
Over levering in 2013 zou ik me geen te grote zorgen maken. Tesla kan desnoods van tevoren al kentekens aanvragen, als het ziet aankomen dat er in december auto's op transport zijn die hier niet op tijd gaan aankomen. Volgens mij hebben ze dan al alles wat nodig is voor zo'n aanvraag: uitvoering, kleur en vooral de VIN. Of moet een auto fysiek in het land zijn voordat een kenteken kan worden aangevraagd? Heeft iemand kennis daarvan?

Ook zou ik me geen illusies maken over de aantallen. De stand is momenteel zo'n 5000 reserveringen, maar het zou me verbazen als er daarvan meer dan 3000 in een harde order zijn omgezet. Kijk naar Amerika: daar hadden ze 1200 Sigs, 21,000 gewone reserveringen en nog honderden Canadese auto's, en naar mijn weten zijn die bijna allemaal al geproduceerd, plus veel orders die zijn binnengekomen nadat ze stopten met het uitdelen van reserveringsnummers. Met de VIN's zitten ze echter pas bij de 16,000, en daar zitten al heel veel Europese VIN's bij. Dus als je uitgaat van 25,000 Noord-Amerikaanse reserveringen (incl. nieuwe na beëindiging van de nummering) en 15,000 geleverde auto's dan praat je over 40% annuleringen. Voor Europa kom je bij eenzelfde percentage op 3000 van de 5000 reserveringen.
 
Last edited:
Natuurlijk hoop ik dat jullie/wij allemaal gelijk hebben met de speculaties. Maar de deadline van dit jaar is vooral heel belangrijk voor ons en voor Tesla toch iets minder. "Look at the bigger picture" NL is een leuk landje, kunnen ze dit jaar zo'n 750 auto's kwijt. Maar als hier niet gaat dan gaat het niet. Misschien cancelled de helft z'n Model S wel.... So what! Zullen ze bij Tesla denken. Oh nee, dat kan helemaal niet. Nou ja dan een paar 100 ontevreden klanten, totdat ze/we die reete geile nieuwe gadget van de toekomst een tijdje hebben.
 
Natuurlijk hoop ik dat jullie/wij allemaal gelijk hebben met de speculaties. Maar de deadline van dit jaar is vooral heel belangrijk voor ons en voor Tesla toch iets minder. "Look at the bigger picture" NL is een leuk landje, kunnen ze dit jaar zo'n 750 auto's kwijt. Maar als hier niet gaat dan gaat het niet. Misschien cancelled de helft z'n Model S wel.... So what! Zullen ze bij Tesla denken. Oh nee, dat kan helemaal niet. Nou ja dan een paar 100 ontevreden klanten, totdat ze/we die reete geile nieuwe gadget van de toekomst een tijdje hebben.

@HWS: daar heb je een punt. Zoiets ging ook al door mijn hoofd. Bijvoorbeeld als ik lees dat er in Amerika mensen zijn die binnen 6 weken na bestelling (nieuwe klanten, geen reserveringen) al hun Model S kunnen ophalen. Fijn voor hen, maar dan denk ik ook even aan al die Europeanen die al zo lang een bestelling hebben lopen. En ja, ik weet voor Europa moeten er technische aanpassingen gedaan worden, maar dan nog ...

Maar goed, ik blijf positief over Tesla als bedrijf en de Model S als auto. Absoluut! Ik ga er dan ook vanuit dat alles goed komt, maar het zal een "hell of a job" worden voor de mensen in Tilburg om alles probleemloos te laten verlopen. Ben benieuwd.
 
Nederland is wel een toonaangevend land binnen Europa voor autoleveranciers. Veel modellen worden hier gelanceerd, juist om die reden. Zie hier ook de reden om het districentrum in Tilburg te plaatsen. Tilburg kies je niet voor de lol...
 
Nederland is wel een toonaangevend land binnen Europa voor autoleveranciers. Veel modellen worden hier gelanceerd, juist om die reden. Zie hier ook de reden om het districentrum in Tilburg te plaatsen. Tilburg kies je niet voor de lol...
??? Da's mij dan nooit opgevallen. Er worden zelden tot nooit prototypes hier gespot. Keuze voor Nederland/Tilburg is 1. Wij zijn een belastingparadijs voor multinationals 2. Wij hebben een goede infrastructuur 3. Wij hebben geen autoindustrie/concurrentie. 4 wij passen ons makkelijk aan aan het buitenland 5 we hebben een grote bek, handig voor mond op mond reclame..... Usw
 
Wat (weinig spectaculaire) antwoorden van Tesla EU-hoofdkwartier

3) Wat is de verwachting/status van de gehoopte CHAdeMO adapter?
Zo als het er nu voorstaat is de ChaDeMo adapter enkel beschikbaar in Japan en Noorwegen, ik verwacht echter dat die in de rest van Europa ook aangeboden zal worden.
(Het zal wel te simpel gedacht zijn, maar dan gaan we toch gewoon in Noorwegen een CHAdeMO adapter kopen. Wellicht krijgt de Noorse model S bijvoorbeeld geen type 2 aansluiting; disclaimer: ik heb totaal geen idee)
Antwoord van Lester: De Model S voor noorwegen is exact dezelfde als die voor de rest van Europa, elke Europese wagen zal met een type-2 ingang komen. En ja, die adapter zal dus gewoon op de NL-wagens bruikbaar moeten zijn.
Het klinkt hoopvol.
 
fijn dat jullie dit zelf beseffen:biggrin:
JA FRANK, WAT MOET JE?

:)

overigens vandaag voor de lady in the house een i3 gereserveerd. We hadden een Outlander besteld, maar de levering in 2013 komt in gevaar, accu problemen. Zit zelfs te twijfelen over een Tesla, maar budgettair nogal een aanslag en eigenlijk hebben we geen 2 grote auto's nodig. Ze zou wel een roadster willen :)
 
Ik ben amper 24 uur in Los Angeles, ben nog niet verder gekomen dan het hotel bij het vliegveld, en ik betrap me er op dat ik maar voor één ding oog heb. En ja hoor, ik heb de eerste te pakken!
P1010780.JPG
P1010781.JPG
 
Ik ben amper 24 uur in Los Angeles, ben nog niet verder gekomen dan het hotel bij het vliegveld, en ik betrap me er op dat ik maar voor één ding oog heb. En ja hoor, ik heb de eerste te pakken
Mooie hobby toch!

Ik zie dat je je zoontje mee hebt? ;)


Btw, in Oslo zouden de eerste EU-spec auto's zijn aangekomen als DEMO auto's, niet voor klanten.

Foto's zijn te vinden op: olav79's Library | Photobucket

Ik heb dit van deze post: EU finalize and deliveries - Page 48
 
Lijkt een US versie ivm de laadstekker.

Ook heeft het RDW niet alle informatie, zo weet het RDW het model niet, etc, etc. Kijk zelf maar op Ovi
(6KKN05).

Dit lijkt een specifieke goedkeuring voor enkel deze auto en dit is zeker geen EU-spec auto.


Alweer een tijdje terug dit bericht. Ik vroeg me af hoe het met de EU typegoedkeuring staat voor model S ?
Moet dat niet eerst in orde zijn voordat er hier überhaupt een auto de weg op gaat ?