Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Welkom! Iemand met goede smaak. Vrijwel dezelfde config als ik heb besteld (ik heb air suspension, geen soundpackage).

:) Dank! Air suspension zit er ook op, was ik even vergeten.
Heb wel heel lang getwijfeld, had bijna grijs besteld. Vlak voor configuratie 'finalize' kleur van exterieur & interieur aangepast en nog geen spijt gelukkig (hoop dat ik zaterdag niet op andere gedachten kom).
 
@rutger
Ben het met je overwegingen eens, echter heb jij een idee wanneer die regelingen vervallen? Als mijn P85 bevalt overweeg ik er nog 1 te kopen en dan huur ik wel een auto in de vakanties. Oftewel de regelingen zijn overdreven maar ik maak ik er graag nog een keer gebruik van

2014 als ik het zo lees: http://www.autoenfiscus.nl/belastingplan-2014-de-fiscale-maatregelen-voor-de-automobilist.html. Geen idee of dat ook echt zo werkt, of dat het in praktijk trager gaat.
 
Hoi, lees al mee sinds maart na de proefrit in Eindhoven.
Ik heb de auto via Athlon besteld (fin.lease, 85, blue, tan, obeche matte, pan roof, sound, parking, twin chargers).
Afgelopen weekend mijn Q5 verkocht en nu in afwachting van het moois dat gaat komen. Gelukkig maakt dit forum (en het TM forum) het wachten dragelijk.
Wilde nog wat toevoegen aan de Athlon discussie, heb gisteren gehoord dat Tesla de koppeling tussen de RN nummers en de VIN nummers van de 'General Production' bestellingen niet heeft gekoppeld (volgens Athlon).
Schijnt dat ze van 15 auto's al weten wanneer ze geleverd worden (begin oktober), Athlon weet echter nog niet wie de gelukkigen zijn. :eek:
Ik ben een beetje laat maar ik kom graag even langs de 22e (zal sheet updaten).
Ik heb een "General Production" auto van Athlon (operational lease), en ik heb maandag aanstaande, 23 september, mijn afspraak voor afhalen. Mijn contactpersoon bij Tesla wist mijn naam, belde mij zelf, en had de juiste details mbt de uitvoering van de auto. Athlon is op de hoogte van deze aflevering, aangezien ze een opdracht voor het ophalen van mijn huidige leaseauto die middag in Tilburg hebben gegeven.
 
Heeft dit nu te zeggen dat bij de aanschaf van de auto in 2013, je de VAMIL niet meer kunt doen in 2014 ?
Of geldt dit alleen voor auto's die in 2014+ gekocht zijn ?
Ik ben geen accountant dus pin me er niet op vast, maar het lijkt me dat je geen nieuwe aanvraag kunt indienen, maar je bestaande aangegane verplichting kan afwikkelen onder de voorwaarden 2013.
 
Last edited:
Dit hoort m.i. in het fiscale onderwerp thuis, maar aangezien er zo veel posts op rij over de nieuwe regelingen gaan bij deze:

Voor zover mij bekend (ik ben geen fiscalist):

Het recht op een regeling als KIA en MIA ontstaat op het moment van het aangaan van een (investerings-) verplichting (met financiële consequentie, dus geen reservering die volledig wordt teruggestort zoals destijds door Tesla werd gehanteerd. Voor de MIA begint dan ook de 3 maanden aanvraagtermijn te lopen.

Het toepassen is in beginsel in het jaar waarin het bedrijfsmiddel in gebruik wordt genomen. Hier kan van worden afgeweken indien er een aanbetaling (ter grootte van minimaal de regeling ) is gedaan! In dat geval kan tot het bedrag van de aanbetaling een regeling al toegepast worden in het jaar van aanbetalen.

Voorbeeld:

Bestellen Tesla S in September, en MIA aanvragen (zolang pot nog niet leeg is... datum aangaan verplichting is leidend) betekent recht op KIA en MIA cfm regeling 2013.
Vervolgens betalen en in gebruikname in 2014: Toepassen van die regelingen in 2014....

Variant:

Tesla S bestellen, en direct 15470 + 36% investeringsbedrag aanbetalen in 2013 geeft wederom recht op regeling 2013 en de mogelijkheid om deze al in 2013 toe te passen!
Deze variant geeft zelfs de mogelijkheid voor de kleine ondernemer om de MIA in het ene, en de KIA in het andere jaar toe te passen zodat zoveel mogelijk in de hoogste schijf kan worden afgetrokken!!!!!!
Dit maakt het niet meer leverbaar zijn in 2013 wellicht voor een ondernemer met een kleine beurs weer iets interessanter!

Ik benadruk: voor de kleine ondernemer (die de KIA nog toe kan passen) want dat is degene die het meeste voordeel heeft vanwege de optelmogelijkheid van de regeling MIA en KIA. Ik wordt een beetje moe van het geroep dat het voor de ZZPer zoveel beter is dan voor een DGA... Ten eerste heeft een ZZPer zelden jaar in jaar uit de max aftrekmogelijkheid van 52% (in dat geval is een BV al vaak interessant), en het voordeel wordt voor 14% gedempt door het mislopen van de MKB winstvrijstelling over het afgetrokken bedrag (juist bedoeld om in combinatie met zelfstandigenaftrek het verschil tussen ZZP en BV weg te laten vallen. Laten we aannemen dat het ene jaar 52% en het andere jaar 42% toegepast wordt dan is het gemiddelde 47%.... Dat *86% = netto voordeel van 40%. Deze 40% is voor mij vergelijkbaar met een DGA die 20% Vennootschapsbelasting betaald, 80% overhoudt, en dan vervolgens geld opneemt voor een privétoepassing (bijv. een auto omdat die dat niet in de zaak doet); daar dan 25% winstbelasting over betaald en dus netto.... idd 40%! Dus reken je niet rijk, maar reken eens met 40% voordeel.

Mbt Vamil: voor zover ik weet mag je 100%! willekeurig afschrijven als je in het jaar van (of het jaar voorafgaand aan) aangifte starterstaftrek hebt mogen toepassen.

Nogmaals: Ik ben geen fiscalist, dus op deze info alleen mag niemand een beslissing nemen, maar het is wellicht interessant om deze insteek met je boekhouder / fiscalist door te nemen!

Tot slot:

Ik vind het onterecht dat de regeling voor auto's wordt versoberd. Naast personenauto's zijn er nog 1001 andere investeringen die wel onder combi MIA KIA blijven vallen waar de voordelen nog steeds even groot blijven! De wetgever heeft nl. bedacht dat de MIA er is om de meerkosten van Milieu investeringen te compenseren, en de KIA om kleine ondernemers te stimuleren überhaupt te investeren. In essentie zegt de wetgever nu: dat klopt nog steeds, maar we vinden het investeren in een auto als bedrijfsmiddel voor een kleine ondernemer niet meer het stimuleren waard. Let op: ook bij een fiat 500 waar nu 13,5% MIA en 28% KIA voor geldt vervalt straks de KIA....

Een voorbeeld van een investering die interessant blijft: zonnepanelen 42% EIA + 28 % KIA :tongue:. Iets voor volgend jaar?


Succes, ik hoop dat ik jullie iets wijzer heb gemaakt en enigszins gerust heb gesteld!

PM maar met specifieke vragen.

Gr. John
 
foto.JPG


teala komt de beloften na en het is ook nog eens optijd!! dat is voor het eerst :) :) :)

ik weet nog niet hoe ik deze aan de man ga brengen! maar we verzinnen wel wat
 
he, grappig, ik moet ook. Ben benieuwd. Dat zijn wel prijsjes :) . Bevalt ie nog?

- - - Updated - - -

Wat anders:
Batterijen worden goedkoper

Hij bevalt nog, lekker vlot en stil, al is hij wat krap achterin en is het bereik net niet voldoende om bijna de hele tijd elektrisch te rijden (elke dag 2 x 10 à 15 km op benzine op 2 ritten van elk 68 km). Ondanks dat hij bevalt kijk ik toch wel reikhalzend uit naar zaterdag wanneer ik de Model S mag gaan halen. Die auto is toch weer een heel andere klasse/beleving. Ik houd de Volt er wel bij, in elk geval zolang het Supercharger-netwerk nog niet is uitgerold.
 
Dit hoort m.i. in het fiscale onderwerp thuis, maar aangezien er zo veel posts op rij over de nieuwe regelingen gaan bij deze:

Voor zover mij bekend (ik ben geen fiscalist):

Het recht op een regeling als KIA en MIA ontstaat op het moment van het aangaan van een (investerings-) verplichting (met financiële consequentie, dus geen reservering die volledig wordt teruggestort zoals destijds door Tesla werd gehanteerd. Voor de MIA begint dan ook de 3 maanden aanvraagtermijn te lopen.

Het toepassen is in beginsel in het jaar waarin het bedrijfsmiddel in gebruik wordt genomen. Hier kan van worden afgeweken indien er een aanbetaling (ter grootte van minimaal de regeling ) is gedaan! In dat geval kan tot het bedrag van de aanbetaling een regeling al toegepast worden in het jaar van aanbetalen.

Voorbeeld:

Bestellen Tesla S in September, en MIA aanvragen (zolang pot nog niet leeg is... datum aangaan verplichting is leidend) betekent recht op KIA en MIA cfm regeling 2013.
Vervolgens betalen en in gebruikname in 2014: Toepassen van die regelingen in 2014....

Variant:

Tesla S bestellen, en direct 15470 + 36% investeringsbedrag aanbetalen in 2013 geeft wederom recht op regeling 2013 en de mogelijkheid om deze al in 2013 toe te passen!
Deze variant geeft zelfs de mogelijkheid voor de kleine ondernemer om de MIA in het ene, en de KIA in het andere jaar toe te passen zodat zoveel mogelijk in de hoogste schijf kan worden afgetrokken!!!!!!
Dit maakt het niet meer leverbaar zijn in 2013 wellicht voor een ondernemer met een kleine beurs weer iets interessanter!

Ik benadruk: voor de kleine ondernemer (die de KIA nog toe kan passen) want dat is degene die het meeste voordeel heeft vanwege de optelmogelijkheid van de regeling MIA en KIA. Ik wordt een beetje moe van het geroep dat het voor de ZZPer zoveel beter is dan voor een DGA... Ten eerste heeft een ZZPer zelden jaar in jaar uit de max aftrekmogelijkheid van 52% (in dat geval is een BV al vaak interessant), en het voordeel wordt voor 14% gedempt door het mislopen van de MKB winstvrijstelling over het afgetrokken bedrag (juist bedoeld om in combinatie met zelfstandigenaftrek het verschil tussen ZZP en BV weg te laten vallen. Laten we aannemen dat het ene jaar 52% en het andere jaar 42% toegepast wordt dan is het gemiddelde 47%.... Dat *86% = netto voordeel van 40%. Deze 40% is voor mij vergelijkbaar met een DGA die 20% Vennootschapsbelasting betaald, 80% overhoudt, en dan vervolgens geld opneemt voor een privétoepassing (bijv. een auto omdat die dat niet in de zaak doet); daar dan 25% winstbelasting over betaald en dus netto.... idd 40%! Dus reken je niet rijk, maar reken eens met 40% voordeel.

Mbt Vamil: voor zover ik weet mag je 100%! willekeurig afschrijven als je in het jaar van (of het jaar voorafgaand aan) aangifte starterstaftrek hebt mogen toepassen.

Nogmaals: Ik ben geen fiscalist, dus op deze info alleen mag niemand een beslissing nemen, maar het is wellicht interessant om deze insteek met je boekhouder / fiscalist door te nemen!

Tot slot:

Ik vind het onterecht dat de regeling voor auto's wordt versoberd. Naast personenauto's zijn er nog 1001 andere investeringen die wel onder combi MIA KIA blijven vallen waar de voordelen nog steeds even groot blijven! De wetgever heeft nl. bedacht dat de MIA er is om de meerkosten van Milieu investeringen te compenseren, en de KIA om kleine ondernemers te stimuleren überhaupt te investeren. In essentie zegt de wetgever nu: dat klopt nog steeds, maar we vinden het investeren in een auto als bedrijfsmiddel voor een kleine ondernemer niet meer het stimuleren waard. Let op: ook bij een fiat 500 waar nu 13,5% MIA en 28% KIA voor geldt vervalt straks de KIA....

Een voorbeeld van een investering die interessant blijft: zonnepanelen 42% EIA + 28 % KIA :tongue:. Iets voor volgend jaar?


Succes, ik hoop dat ik jullie iets wijzer heb gemaakt en enigszins gerust heb gesteld!

PM maar met specifieke vragen.

Gr. John

Thx !
Zal voor alle zekerheid maar eens de boekhouder op de schouder kloppen.
Zonnepanelen is idd iets voor volgend jaar.. Betaald zich zeker terug in combinatie met de Tesla.
 
Last edited:
TeslaGear Jeroen, wat mooi.
Ik ben geïnteresseerd in een Keyfob alsjeblieft, komt direct goed van pas en winst gaat naar goed doel ?! Zie je zaterdag, erg veel zin in kan niet wachten. Ben je vandaag nog in Tilburg? Kijk even rond als je wilt, staat die zilvergrijze er al?
 
Voor de deelnemers aan de electric marathon 2013 die in St. Petersburg willen starten kan ik een boottrip van Antwerpen naar Kotka in Finland regelen. Formaliteiten zijn daar een stuk eenvoudiger en via de grensovergang van [FONT=&amp]Valimaa ben je dan in 3 uurtjes in St. Petersburg.[/FONT] Onderweg wordt de auto opgeladen. Zelf kun je dan meevaren of vliegen op Helsinki en de auto oppikken in Kotka.
 
Ik heb een "General Production" auto van Athlon (operational lease), en ik heb maandag aanstaande, 23 september, mijn afspraak voor afhalen. Mijn contactpersoon bij Tesla wist mijn naam, belde mij zelf, en had de juiste details mbt de uitvoering van de auto. Athlon is op de hoogte van deze aflevering, aangezien ze een opdracht voor het ophalen van mijn huidige leaseauto die middag in Tilburg hebben gegeven.

Dat is goed te horen, ik weet alleen wat ik van Athlon gehoord heb. Waarschijnlijk ging het om een volgende 'batch'. Voor de Sigs en naar nu blijkt ook voor een aantal GP's is dat probleem niet voorgekomen of reeds opgelost. Feit blijft dat alle Vins nu bekend zijn bij Athlon, echter ze kunnen mij nog niet vertellen welke Vin van 'mij' is. Er wordt aan gewerkt is mij verzekerd. Ik wacht rustig af...
 
grappig, ik wist dat een forumlid zelf die beschermhoesjes liet maken maar blijkbaar heeft Tesla dat voorbeeld overgenomen.

Ik ga er toch wel vanuit dat Tesla bij aflevering van de auto zelf met zo'n keyfob-hoesje komt aanzetten, of dat je er in elk geval eentje krijgt als je erom vraagt. De laatste jaren heb ik heel wat auto's gekocht, van Audi's tot Fiskers, en daar kreeg je toch altijd behoorlijk wat leuks bij. Zou afbreuk doen aan de 'world's best service' en de 'beter-dan-het-oude-dealer-model' als je zo'n hoesje zou moeten kopen. Ik kan het me gewoon niet voorstellen.
 
Dat is goed te horen, ik weet alleen wat ik van Athlon gehoord heb. Waarschijnlijk ging het om een volgende 'batch'. Voor de Sigs en naar nu blijkt ook voor een aantal GP's is dat probleem niet voorgekomen of reeds opgelost. Feit blijft dat alle Vins nu bekend zijn bij Athlon, echter ze kunnen mij nog niet vertellen welke Vin van 'mij' is. Er wordt aan gewerkt is mij verzekerd. Ik wacht rustig af...

Het bovenstaande heb ik vandaag ook gehoord van athlon. Volgende week zou de koppeling moeten zijn gemaakt tussen vin en reservering en worden de leverdata bekend gemaakt.
 
er stonden een paar zilveren tussen en heel veel sig rood! maar douane geeft toch de meeste problemen als mede het containertje verkeerd lossen etc etc.
ik hoop dat er zaterdag iemand van tesla is die dit kan vertellen in de grote groep want het klinkt aannemelijker van hun als van mij :)
ze doen hun best maar ja ik ben niet anders gewend!
ik denk niet dat er zomaar vanuit kunt gaan dat je een "mooie" sleutelhanger/keyfob krijgt maar dat zouden we kunnen vragen aan de auto's die al geleverd zijn!