Vanmiddag hebben wij onze Tesla Model S 85 op mogen halen. Wow, wow, wow, wat een vreselijk gave wagen!! Zo op de eerste indruk totaal geen spijt dat ik voor de normale (niet-Performance) versie heb gekozen en het veercomfort van de stalen veren is helemaal fantastisch. Het is erg wennen om met zo'n grote, nieuwe, dure en supersnelle wagen onderweg te zijn (in het donker en met de regen zelfs een tikje eng), maar dat komt met de tijd wel goed. Ik kijk er erg naar uit om er morgen weer een stuk mee te mogen rijden.
De aflevering zelf was helemaal top, niets op of aan te merken. Het is weinig spectaculair, we hebben een goede instructie gehad van alle functies van de auto en daarna ben ik weggereden (vrouw en met name de kinderen hielden het niet lang genoeg vol en zijn iets eerder in de Mazda terug gegaan). De oplader thuis (Keba) werkt en de iPhone app is verbonden.
De enige frustratie komt door de Love To Load laadpas die erbij zit. Dat zit 'm niet zozeer in de pas zelf, maar in de beschrijving op de site van TheNewMotion en de verwarring die dat bij mij opleverde. Vooral het verschil tussen snelladen (betaald abonnement) en normaal laden. Ze noemen nergens wat ze nu precies onder snelladen verstaan (of ik kan het niet vinden). Een paar kWh getallen hadden veel kunnen helpen. Mijn eigen conclusie is nu dat alle normale publieke oplaadpunten onder "normaal laden" vallen, ook als je daar 16A of 32A trekt. En de palen voor snelladen, die nog niet geschikt zijn voor de Model S, zijn speciale palen die je op enkele plekken in Nederland tegenkomt.
Wat het extra verwarrend maakt is dat je betaalt voor de tijdsduur dat je aan het laden bent, ongeveer 1 Euro per uur. Prima. Maar dat geldt alleen als je met 3,7 kWh aan het laden bent. Dat bedrag wordt hoger of lager naarmate je sneller of langzamer laadt. Ja, hallo?!?!? Zeg dan gewoon dat je 28 cent per kWh betaalt. Veel duidelijker!</rant>
Sorry, ik stap weer terug op m'n roze wolk...
Ow ja, geen rode connector voor de mobiele lader, maar omdat de Keba werkt heb ik die voorlopig ook niet nodig.