Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik persoonlijk lastig vind is de tijd die het duurt voordat de auto weer dicht gaat. Als ik nu wegloop, ben ik al een heel eind weg voordat ik geknipper zie dat hij zich sluit....

Ik denk dat dit is om te voorkomen dat de auto te snel op slot gaat, terwijl je dat nog niet wilt. Ik zou het zelf onhandig vinden als hij bijvoorbeeld al op slot gaat als ik 3 meter verderop de poort van de oprit ga dicht doen, maar nog wel iets uit de auto wil pakken. Daarom gaat hij pas dicht als je op meter of 20-25 afstand bent, dan kan er geen sprake meer zijn van een misverstand. Maar voor wie het niet prettig vindt dat de auto zo lang open blijft: één klik op het dakje van de keyfob en hij gaat meteen op slot!

- - - Updated - - -

De app vind ik echt een uitvinding, vooral de mogelijkheid om op afstand de auto te verwarmen is tov de ampera, waar dat met de afstandsbediening moet, echt een vooruitgang.

Ik zou een extra functionaliteit nog wel willen hebben: via de app real time beelden van de camera achter. Zou moeten kunnen toch? ;)

Daarnaast zou het fijn zijn om bij de klimaatinstellingen op de app wat meer dingen te kunnen instellen. Nu gaat automatisch de airco aan als je de auto laat opwarmen, terwijl ik de airco liever helemaal niet gebruik omdat die bij veelvuldig gebruik voor aanslag op de vooruit zorgt.

Wat die real time-beelden betreft: het thuisfront volgt mij af en toe via de ipad als ik onderweg ben. Ze kunnen dan zien wanneer ik er ongeveer zal zijn, maar ook - let op, hardrijders - hoe hard je op dat moment rijdt. De snelheid van de auto is gewoon live te zien, zei mijn vrouw gisteren. Dat wist ik nog niet. Niet dat ik met 160 voortraas hoor, dus geen probleem :wink:
 
Dit zullen mijn kids wel zeer waarderen
View attachment 37247
Nice, waar heb je die gehaald?

- - - Updated - - -

Ik denk dat dit is om te voorkomen dat de auto te snel op slot gaat, terwijl je dat nog niet wilt. Ik zou het zelf onhandig vinden als hij bijvoorbeeld al op slot gaat als ik 3 meter verderop de poort van de oprit ga dicht doen, maar nog wel iets uit de auto wil pakken. Daarom gaat hij pas dicht als je op meter of 20-25 afstand bent, dan kan er geen sprake meer zijn van een misverstand. Maar voor wie het niet prettig vindt dat de auto zo lang open blijft: één klik op het dakje van de keyfob en hij gaat meteen op slot!

Die klik op de keyfob lijkt me dan toch een must voor 'onbekende' situaties. (Bvb parkeren in een grootstad) Heeft niemand dan de angst dat een carjacker er met de wagen vandoor gaat. Ok, de wagen is steeds te volgen via de app, maar ze kunnen de wagen wel in de prak rijden.
Op zich is dit niks nieuws, want elke wagen met 'keyless entry' heeft daar last van denk ik. Het is toch al bewezen dat als de keyfob nog steeds dicht genoeg bij de wagen is, je met de wagen kan wegrijden. Eens je dan stopt en uitstapt gaat die wel op slot (?) en kan je niet meer verder.
http://www.youtube.com/watch?v=a9QCCO9ScUQ
 
Inktzwarte lucht, de hagelstenen vliegen horizontaal langs, de bliksemschichten vliegen me om de oren en in de berm ligt een op zijn kant geblazen auto. Ik zit hier in Noord-Holland even in the eye of the hurricane geloof ik. Maar het beestje houdt zich goed, mijn eerste extreme weather test is geslaagd, voorlopig. Maar zou de goede sint wel komen...?
 
Inktzwarte lucht, de hagelstenen vliegen horizontaal langs, de bliksemschichten vliegen me om de oren en in de berm ligt een op zijn kant geblazen auto. Ik zit hier in Noord-Holland even in the eye of the hurricane geloof ik. Maar het beestje houdt zich goed, mijn eerste extreme weather test is geslaagd, voorlopig. Maar zou de goede sint wel komen...?
Jazeker, hij heeft mij net verteld dat ik morgen om 14:00 u een zwart performance pakje met beige interieur in Tilburg mag gaan halen..... Sint is mijn grote vriend!
 
Inktzwarte lucht, de hagelstenen vliegen horizontaal langs, de bliksemschichten vliegen me om de oren en in de berm ligt een op zijn kant geblazen auto. Ik zit hier in Noord-Holland even in the eye of the hurricane geloof ik. Maar het beestje houdt zich goed, mijn eerste extreme weather test is geslaagd, voorlopig. Maar zou de goede sint wel komen...?
Ja die batterij houdt je lekker aan de grond. Toch wel benieuwd wat de werkelijke range in dit weer zal zijn....
 
Vandaag 'mooie' dag om de auto op te halen, nog net voor de storm losbrak... Morgen maar eens echt gaan rijden, wel blij natuurlijk, het is een mooi speeltje!
20131205_110010.jpg

... moest even wachten op de nummerplaten vanuit Tilburg (met 5 verse Tesla's op de trailer)
20131205_113201.jpg

En ja, grijs op grijs vloekt niet!
 
Vandaag 'mooie' dag om de auto op te halen, nog net voor de storm losbrak... Morgen maar eens echt gaan rijden, wel blij natuurlijk, het is een mooi speeltje!
View attachment 37302
... moest even wachten op de nummerplaten vanuit Tilburg (met 5 verse Tesla's op de trailer)
View attachment 37303
En ja, grijs op grijs vloekt niet!

Mooi. Ik kan nu goed zien hoe de zwarte velgen op grijs staan. Ik heb zelf zilver gekozen, en ik vermoed dat een geraakt stoeprandje op zwart echt op gaat vallen(hoop het niet voor je). Zilver is dus een goede keus voor mij...:wink:
 
Volgens mij ontstaat de verwarring door de US en de EU termen.

Rated range US (rated door EPA) = Typical range EU = circa 250 mile of 400 km
Rated range EU (rated door NEDC) = Ideal range US = circa 400 mile of 500 km

Verder wordt op de website ook nog de termen 'estimated range' en 'certified range' gebruikt en wordt 'projected range' gebruikt om de schatting van je range o.b.v. je rijstijl (10, 25 of 50 km) aan te duiden.

- - - Updated - - -

Alleen de projected range is dus afhankelijk van je rijstijl, alle andere soorten range zijn gebaseerd op een vast aantal Wh/km.

De enige echt bruikbare range is je 'personal' range. Helaas kun je die niet weergeven, alleen berekenen.
Kijk op de je trip meter wat je verbruik is over de langst mogelijke periode, bij mij 244 Wh/km.
Vervolgens deel je 67,4 kWh (dat is je bruikbare deel van je 85 kWh accu) door je verbruik. In mijn geval dus 67,4 : 244 = 276 km.

Dit is de enige range waar je wat aan hebt. Als je verder wil komen moet je dus langzamer rijden dan normaal.
 
De enige echt bruikbare range is je 'personal' range. Helaas kun je die niet weergeven, alleen berekenen.
Kijk op de je trip meter wat je verbruik is over de langst mogelijke periode, bij mij 244 Wh/km.
Vervolgens deel je 67,4 kWh (dat is je bruikbare deel van je 85 kWh accu) door je verbruik. In mijn geval dus 67,4 : 244 = 276 km.

Dit is de enige range waar je wat aan hebt. Als je verder wil komen moet je dus langzamer rijden dan normaal.

hier ben ik het uiteraard mee eens.

mijn vraag was alleen bedoeld om batterijen te vergelijken.
en dan moeten de gegevens geobjectiveerd worden, en de beste manier hiertoe lijkt mij : de IdealRange op MaxRange (volledig geladen batterij).

ik hoop alsnog dat èèn iemand met 85, en èèn iemand met 60 die gegevens kan delen....


(FYI : ik heb zelf een 85, maar met mijn huidige 13km/u laadcapaciteit krijg ik mijn batterij noooooit vol. misschien eens aan de SC blijven staan tot vol dit weekend...)
 
Zijn er nog meer mensen die de zijspiegels aan de donkere kant vinden?

Ik ben een achteruit inparkeerder en ik merk nu dat bij het achteruit rijden in het donker (geen andere verlichting in de buurt), de led achteruitrijverlichting veel minder licht geeft dan een conventionele witte gloeilamp.
Dit in combinatie met de donker gecoate buitenspiegels maakte dat ik vanmorgen erg veel moeite had om de auto binnen de vage belijning van het parkeervak te zetten (er stonden nog geen andere auto's). Via de camera zag ik de lijnen ook niet (was een vrij korrelig beeld in het donker).
Heb uiteindelijk een aantal pogingen moeten wagen om hem recht en binnen de lijnen te zetten (gelukkig was er nog niemand op de parkeerplaats, schaam schaam).
Lijkt een combinatie te zijn van de leds die minder ver stralen dan een gloeilamp en de donker gecoate zijspiegels.

Wat is jullie ervaring, kwestie van gewenning?
 
hier ben ik het uiteraard mee eens.

mijn vraag was alleen bedoeld om batterijen te vergelijken.
en dan moeten de gegevens geobjectiveerd worden, en de beste manier hiertoe lijkt mij : de IdealRange op MaxRange (volledig geladen batterij).

ik hoop alsnog dat èèn iemand met 85, en èèn iemand met 60 die gegevens kan delen....


(FYI : ik heb zelf een 85, maar met mijn huidige 13km/u laadcapaciteit krijg ik mijn batterij noooooit vol. misschien eens aan de SC blijven staan tot vol dit weekend...)


Ik zal de auto vanavond laden tot 100%
Morgen ochtend zal ik dan kijken wat de IdealRange voor de 60 kw is
 
De enige echt bruikbare range is je 'personal' range. Helaas kun je die niet weergeven, alleen berekenen.
Kijk op de je trip meter wat je verbruik is over de langst mogelijke periode, bij mij 244 Wh/km.
Vervolgens deel je 67,4 kWh (dat is je bruikbare deel van je 85 kWh accu) door je verbruik. In mijn geval dus 67,4 : 244 = 276 km.

Dit is de enige range waar je wat aan hebt. Als je verder wil komen moet je dus langzamer rijden dan normaal.

Dit is wel een heel pessimistische berekening.

Als we uitgaan van het bekende plaatje, heb je 75,9 kWh beschikbaar bij een langere rit (en nog 5,1 kWh reserve):

image.jpg


Mijn verbruik na 2200 km (inclusief testritjes) zit op 225 Wh/km. 230 Wh/km is makkelijk haalbaar (onder normale omstandigheden) en daarvoor hoef je zeker niet langzamer dan de maximum snelheid te rijden.

Met deze waarden kom ik uit op een bereik van (75,9 / 0,23) 330 km (en 22 km reserve).

- - - Updated - - -

hier ben ik het uiteraard mee eens.

mijn vraag was alleen bedoeld om batterijen te vergelijken.
en dan moeten de gegevens geobjectiveerd worden, en de beste manier hiertoe lijkt mij : de IdealRange op MaxRange (volledig geladen batterij).

ik hoop alsnog dat èèn iemand met 85, en èèn iemand met 60 die gegevens kan delen....


(FYI : ik heb zelf een 85, maar met mijn huidige 13km/u laadcapaciteit krijg ik mijn batterij noooooit vol. misschien eens aan de SC blijven staan tot vol dit weekend...)

Qua objectiviteit is de typical range even bruikbaar. Deze varieert bij mij (85 kWh batterij) tussen de 396 en 400 km direct na een range charge.
 
Last edited: