Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is wel een heel pessimistische berekening.

Als we uitgaan van het bekende plaatje, heb je 75,9 kWh beschikbaar bij een langere rit (en nog 5,1 kWh reserve):

View attachment 37310

Mijn verbruik na 2200 km (inclusief testritjes) zit op 225 kWh/km. 230 kWh/km is makkelijk haalbaar (onder normale omstandigheden) en daarvoor hoef je zeker niet langzamer dan de maximum snelheid te rijden.

Met deze waarden kom ik uit op een bereik van (75,9 / 0,23) 330 km (en 22 km reserve).

- - - Updated - - -



Qua objectiviteit is de typical range even bruikbaar. Deze varieert bij mij (85 kWh batterij) tussen de 396 en 400 km direct na een range charge.

Als je max range llaadt kom je uiteraard verder. Valt me wel op dat jou doorsnee verbruik veel lager is.
Vindt je de MS niet lekker rijden? :wink:
 
Zijn er nog meer mensen die de zijspiegels aan de donkere kant vinden?

Ik ben een achteruit inparkeerder en ik merk nu dat bij het achteruit rijden in het donker (geen andere verlichting in de buurt), de led achteruitrijverlichting veel minder licht geeft dan een conventionele witte gloeilamp.
Dit in combinatie met de donker gecoate buitenspiegels maakte dat ik vanmorgen erg veel moeite had om de auto binnen de vage belijning van het parkeervak te zetten (er stonden nog geen andere auto's). Via de camera zag ik de lijnen ook niet (was een vrij korrelig beeld in het donker).
Heb uiteindelijk een aantal pogingen moeten wagen om hem recht en binnen de lijnen te zetten (gelukkig was er nog niemand op de parkeerplaats, schaam schaam).
Lijkt een combinatie te zijn van de leds die minder ver stralen dan een gloeilamp en de donker gecoate zijspiegels.

Wat is jullie ervaring, kwestie van gewenning?

mijn garage is ook vrij smal - voor de S dan toch. Toch kan ik probleemloos achteruit parkeren op basis van camera en spiegels. (voordeel is wel dat er de muren wat belicht worden door de lampjes.)
maar belangrijkste is wel dat ik de camera proper hou, anders is het beeld inderdaad niet helder.

Iemand een Tante-Kaat trukje om de lens zuiver te houden in dit ***weer ?
 
Als je max range llaadt kom je uiteraard verder. Valt me wel op dat jou doorsnee verbruik veel lager is.
Vindt je de MS niet lekker rijden? :wink:

Jawel hoor. ;-) Gemiddeld verbruik is aan de lage kant door ritje naar Parijs. Als ik 'lekker' rijd (buiten de spits en 10-20% boven de maximum snelheid), gaat mijn verbruik ook richting 250 Wh/km. Zit wel meestal alleen in de auto en heb 19" banden, geen panodak en geen sound studio dus wellicht dat dat qua verbruik (gewicht) een gunstige configuratie is.
 
Zijn er nog meer mensen die de zijspiegels aan de donkere kant vinden?

Ik ben een achteruit inparkeerder en ik merk nu dat bij het achteruit rijden in het donker (geen andere verlichting in de buurt), de led achteruitrijverlichting veel minder licht geeft dan een conventionele witte gloeilamp.
Dit in combinatie met de donker gecoate buitenspiegels maakte dat ik vanmorgen erg veel moeite had om de auto binnen de vage belijning van het parkeervak te zetten (er stonden nog geen andere auto's). Via de camera zag ik de lijnen ook niet (was een vrij korrelig beeld in het donker).
Heb uiteindelijk een aantal pogingen moeten wagen om hem recht en binnen de lijnen te zetten (gelukkig was er nog niemand op de parkeerplaats, schaam schaam).
Lijkt een combinatie te zijn van de leds die minder ver stralen dan een gloeilamp en de donker gecoate zijspiegels.

Wat is jullie ervaring, kwestie van gewenning?

Ik heb hier ook wel moeite mee.
'k heb een oprit van ongeveer 40 meter die ik achteruit moet rijden. ik druk regelmatig op mijn rem omdat de remlichten meer licht geven dan het achteruitrijlicht
 
De trip naar Duitsland (Winterberg) kan volgend weekend kan niet meer mis gaan volgens mij.
2 publieke laadpalen gevonden (Am Kurpark 4 Winterberg) waar ik laden met mijn Essent pas vaak en de 2e optie (verlengkabel 25 meter 2,5mm) net ook geprobeerd en dat werkt ook.
250 km enkel met maximum snelheid moet lukken lees ik in de laatste range berichten.

Zondag nog even naar Zevenaar kijken of ik al kan laden??
 
De trip naar Duitsland (Winterberg) kan volgend weekend kan niet meer mis gaan volgens mij.
2 publieke laadpalen gevonden (Am Kurpark 4 Winterberg) waar ik laden met mijn Essent pas vaak en de 2e optie (verlengkabel 25 meter 2,5mm) net ook geprobeerd en dat werkt ook.
250 km enkel met maximum snelheid moet lukken lees ik in de laatste range berichten.

Zondag nog even naar Zevenaar kijken of ik al kan laden??

250 Km is een eitje. Vorige week 320 Km gedaan en een nachtje bijgeladen op 220/16A. 320 km terug. Genoeg over, niet te hard scheuren, Long Range Mode aan en alles op cruise control.

Inderdaad, ik deed in DE ook 250 als het kon. 110 is best relaxed...
 
Jawel hoor. ;-) Gemiddeld verbruik is aan de lage kant door ritje naar Parijs. Als ik 'lekker' rijd (buiten de spits en 10-20% boven de maximum snelheid), gaat mijn verbruik ook richting 250 Wh/km. Zit wel meestal alleen in de auto en heb 19" banden, geen panodak en geen sound studio dus wellicht dat dat qua verbruik (gewicht) een gunstige configuratie is.
Heb ik ook, precies hetzelfde. Heb je soms ook een blauwe?:tongue:
 
2a3esaby.jpg


Van zoon Sint gekregen :)
Komt natuurlijk bij het laadstation
 
Weet er iemand op de route tussen Almelo en Eindhoven een plek om met een type 2 kabel snel op te laden? Enige snelladers die ik kan vinden hebben een andere aansluiting. Opladen met 3x16Amp kost toch nog vrij veel tijd als je op doorreis bent. Wanneer werkt de supercharger in Zevenaar?

Vandaag in Oosterhout opgeladen met 500 km/h. Wauw, in een klein uurtje van 40 km range naar 340 km range.

Probeer uit te vinden hoe ver ik kan komen met een volle accu. Terugweg 150 km range ingeleverd en maar 115 afgelegd. Dat is 75% rendement op basis van de typical range. Dus als ik helemaal oplaad dan moet ik verder dan 300 km komen. hmmm altijd gedacht oke, 500 km zal het wel niet worden, maar stiekem gehoopt op 400 of zo.
 
Mijn gemiddelde verbruik is nu 290Wh/km na de eerste 600km. Moet ik wel bij zeggen dat het heel veel testritjes zijn, accu opgewarmd moet worden en ik sound studio heb.

Overigens vind ik sound studio best prima klinken! Moet je wel direct dat dolby uitzetten. Alleen dab knettert/knispert af en toe een beetje, iemand anders ook last van?
 
Weet er iemand op de route tussen Almelo en Eindhoven een plek om met een type 2 kabel snel op te laden? Enige snelladers die ik kan vinden hebben een andere aansluiting. Opladen met 3x16Amp kost toch nog vrij veel tijd als je op doorreis bent. Wanneer werkt de supercharger in Zevenaar?

Vandaag in Oosterhout opgeladen met 500 km/h. Wauw, in een klein uurtje van 40 km range naar 340 km range.

Probeer uit te vinden hoe ver ik kan komen met een volle accu. Terugweg 150 km range ingeleverd en maar 115 afgelegd. Dat is 75% rendement op basis van de typical range. Dus als ik helemaal oplaad dan moet ik verder dan 300 km komen. hmmm altijd gedacht oke, 500 km zal het wel niet worden, maar stiekem gehoopt op 400 of zo.

400 km haal ik wel. Gemiddeld <200Wh/km rijden. Onder normale omstandigheden 100 km/h op cc rijden. En als een oud wijf accelereren. En geloof me, als je moet, doe je het graag :)

Als je iets omrijdt, kun je bij De Lucht bij Zaltbommel 22 kW laden
 
hier ben ik het uiteraard mee eens.

mijn vraag was alleen bedoeld om batterijen te vergelijken.
en dan moeten de gegevens geobjectiveerd worden, en de beste manier hiertoe lijkt mij : de IdealRange op MaxRange (volledig geladen batterij)
Op zich wel een interessante vraag. Het gaat natuurlijk uiteindelijk wel om hoeveel kWh aan energie in de accu is opgeslagen. Vervolgens wordt dat door een vast verbruik (194 Wh/km voor typical) gedeeld om een range weer te geven.
Hoe dit bij de Model S gemeten wordt weet ik ook niet. Misschien kun je aan de spanning van de accu zien hoe vol ie is?
Maar ik denk dat je gelijk hebt. Als na verloop van tijd er bij een volledig opgeladen accu minder range wordt weergegeven, is de accu dus enigzins 'versleten'.
 
Vandaag 'mooie' dag om de auto op te halen, nog net voor de storm losbrak... Morgen maar eens echt gaan rijden, wel blij natuurlijk, het is een mooi speeltje!

... moest even wachten op de nummerplaten vanuit Tilburg (met 5 verse Tesla's op de trailer)

En ja, grijs op grijs vloekt niet!

Stuk beter dan die dure Volkswagen;-)

- - - Updated - - -

Zevenaar klaar ze maken vandaag laatste bestrating af

Ook al in gebruik? Ga ik er volgende week ff langs :)
 
Gefeli - me too! Tilburg ook?
Yep, jij ook? Kunnen we elkaar ff de hand schudden. Ik ben degene met de schreeuwende kinderen :)

- - - Updated - - -

Me too, laten we de 20e maar eens een meet en greet doen... wordt een heel uitzicht. Zag net je keba hangen. Zit wel laag of is dat bewust?

Mooi. Dan staan er vanaf dat weekend twee in de straat  Ben benieuwd naar je auto.