Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
In de app staat onder 'home' en 'controls' netjes een afbeelding van mijn auto met 19", maar onder 'climate' zitten de verkeerde velgen er onder.
foto.PNG

Zijn er forumleden, die hier wel een weergave hebben van een S met 19"?
 
Weekend met meer dan 1.000 km zit erop. Drie keer bij SC geladen. Diverse andere S bezitters gesproken en gemerkt dat er toch veel onduidelijkheden zijn. Over de werkelijke range merk ik eenduidig een lichte teleurstelling. Van de 500 km blijven er in werkelijkheid maar zo'n 350 over. Dat is ook mijn ervaring en dan moet ik toch echt m'n best doen om dat te halen. Ik ga er vanuit dat ik om de 300 Km moet opladen.

Het zal best kunnen en verder te komen, maar dan geniet ik niet van mijn geweldige auto.

Maar zelfs 1.000 km in twee dagen is geen probleem. Zo lang er maar SC zijn! laten we hopen dat er nog snel een paar bij komen. De kostenbesparing vind ik nog niet eens het belangrijkste, maar de snelheid van laden is enorm.

Nog ff met ChangeDriver gesproken in Oosterhout, en aanvankelijk leek het dat mijn S niet optimaal zou opladen. Typical 80% komt bij mij niet verder dan 340. Eenmaal thuis aangekomen zag ik dat als ik de instelling verander naar rated dat dit aanzienlijk scheelt. Vannacht weer ff op 3x16 amp opladen naar 80% (rated). Eens zien wat er nu aangegeven wordt.

De typical aanduiding is voor mij wel redelijk nauwkeurig. Rijgedrag is erg bepalend, maar dat is niet vreemd. Optrekken en een Ferrari bijhouden is niet echt energiezuinig. Wel lachen als die 5 min later aan de kant gezet wordt bij Gent ;-). Gelukkig had ik de strijd bij 160 km/h opgegeven, anders hadden er beide gestaan.
 
Vreemd dingetje, nu al 3 x ervaren: ik stap fris en fruitig de MS in 'ochtends, batterij normaal geladen. Ik wil wegrijden en probeer de handle in (D)rive te zetten. Niets. Ook geen (R)everse of (N)eutral. Dash geeft aan: "car off". Nog eens. Niets. Deur open, deur dicht, niets. Dash doet het, radio ook. Auto niet. Ok, reset dan maar. Iedere keer 2 tot 3 x (vandaag) een reset van het console en de auto moeten doen en daarna ging ie weer.

Maar ja, dan zit je wel al een minuut of 10 compleet voor lul in je, voordat je instapte, überblitse kar.

Iemand ervaring hiermee?

- - - Updated - - -

Beide Tesla's tegelijk afgeleverd, foto-momentje.
View attachment 37640

Toch wel fenomenaal dat de MS kan veranderen van grenzeloos-suf-ik-kan-niet-kiezen-Audi-grijs in een schitterend blauw. Er is hoop!
 
Gisteren inderdaad mijn 5-SPZ-60 opgehaald in Amsterdam. Ik ben op dat tijdstip wel op de A27 geweest, maar niet ter hoogte van Hilversum.

Even een korte impressie. Nadat ik oorspronkelijk op 29 september ingepland stond en er "enkele onderdelen misten" de aflevering opnieuw ingepland op zaterdag 7 december. Het vriendje dat zich er al weken op verheugde om mee te gaan meldde zich gisterochtend ziek, dus op het laatste moment een vervanger geregeld. Precies om 14.00 in Tilburg. Mijn afspraak konden ze daar in eerste instantie niet vinden. Ondertussen met een ander wachtend stel wat gebabbeld. Zij waren hoogstverbaasd dat de rode stekker er niet was en begonnen zich daarover ernstig zorgen te maken.... "Mijn" DS kwam en zijn blik was duidelijk. Er was iets mis. De auto stond in Amsterdam en dat hadden ze mij ook doorgegeven. Mail gechecked en inderdaad: in de mail die ik vrijdag had ontvangen stond inderdaad "hierbij bevestigen wij uw aflevering op zaterdag 7 december in Amsterdam". Dat laatste woordje had ik dus overheen gelezen. Maar wie verwacht dat nou als dat nooit eerder verteld is en je 20 km van Tilburg woont... Men bood me aan om de walkthrough in een demo-auto te doen en dan de auto later op te halen in Amsterdam. NO WAY!!! Direct in de auto gestapt naar Amsterdam. Op weg naar buiten Rogert nog even gegroet, die me verschrikt aankeek waarom ik in zo'n hurry en zonder veel woorden vertrok.

In Amsterdam stonden ze me al op te wachten toen ik daar om 15.15 aankwam. Snel alle formaliteiten afgehandeld en een verkorte walkthrough gedaan. Aardige Amerikaans sprekende DS (naam niet onthouden, want dat hield mij op dat moment minder bezig dan de snelheid van mijn aflevering: op het laatste moment geregelde vriendje (en met name zijn echtgenote) was er eigenlijk niet op ingesteld om de hele middag voor mij uit te trekken (Joost als je dit leest: super bedankt!!!). Auto goed geïnspecteerd. Het enige dat me opviel was dat de frunkklep er scheef opzat. Aantekeningetje van gemaakt. Om 16.15 vertrokken naar Breda. Eerst wat onwennig en op de A2 netjes 101 op de cc. Heerlijke bak om rustig mee te rijden!! Wat een genot!!!

Op de A27 af en toe uitgeprobeerd wat er gebeurt als je op de linkerbaan gaat rijden. Magisch! En dan heb ik nog maar een gewone 85!! Andere automobilisten moeten mij voor gek verklaard hebben. Met een gangetje van 100-110 cruisen en het af en toe niet kunnen laten om iedereen (again and again) voorbij te schieten. Helaas kon ik in het donker hun gezichten niet zien.

Vanmiddag mijn eerste "lange" afstandsrit gemaakt. 140 km naar Limburg en weer terug met enkele tussenstops (totaal bijna 300 km) Lekker 110-120 gecruised. Maar twee keer een klein sprintje getrokken. Op de heenweg zat mijn moedertje van bijna 80 naast me. Haar toch maar een keer de grin gegund. Op de terugweg een beetje ingehouden. Mijn zoontje vond het leuk om te shoppen op het scherm en dat heb ik hem gegund. Heerlijk rustig teruggereden. 63 km typical range "over". Inmiddels staat hij alweer bijna vol aan het laadstation. Dat laadt heerlijk op op 3x24A met zo'n 73 km/h. Vanaf morgen maar eens proberen te schedulen (alhoewel hij dan waarschijnlijk al vol zit met SC power na de eerste TCB meeting).

Bredanaars en andere geïnteresseerden: tot morgen! Alle overige forumleden: ik zie jullie één voor een wel een keer voorbijkomen. Ik doe het rustig aan dus sein maar even wanneer je me inhaalt. Iedereen hier in ieder geval heel erg bedankt voor alle leuke en leerzame berichtjes die ik afgelopen maanden met veel plezier gelezen heb. De frequentie van mijn bezoek zal wellicht wat afnemen, maar ik blijf dit forum bezoeken. De meesten van jullie heb ik nog nooit ontmoet (helaas lukte het mij bij eerdere meetings niet om aan te schuiven), maar ik heb het idee dat ik de afgelopen maanden hier aardig wat nieuwe mensen heb leren kennen. Wellicht tot ziens bij de slipcursus, de toertocht of een volgend treffen. Wanneer het schikt, zal ik er zeker bij zijn.

En naar Tesla: Het is duidelijk dat ze hun logistiek nog niet helemaal op orde hebben. Daarentegen heb ik het idee dat er allemaal goedwillende mensen achter zitten, die zich een slag in de rondte werken om alles zo goed mogelijk en op tijd geregeld te krijgen. We hebben duidelijk te maken met een pionierend bedrijf met een Amerikaans opportunisme. Maar ook de wil om er iets van te maken. Waar het tegenzit proberen ze zo goed mogelijk te helpen. Dat het allemaal niet vlekkeloos loopt, is de tol die we betalen voor de lol die we hebben om als voorlopers in dit technisch staaltje van vernuft te mogen rijden. Hoewel de Tesla mijn hoofdvervoermiddel wordt, heb ik me erop ingesteld in een "project" te zijn ingestapt. Tot nu toe bevalt me dit prima!

Groet, Jean.

even reagerend op deze post in een andere thread - na een kleine 3 maanden met mijn S en bijna 8,000 km kan ik niet zo heel veel ellende rapporteren. Ja, lekke banden, maar ik heb zelf die 21" uitgekozen - en af en toe een resetje - verder werkt alles vrij redelijk.

Waar het mij nu vooral om gaat is wat Jean hierboven meldt - volgens mij probeert iedereen bij Tesla - en dus ook het management, zowel in Europa en in de VS - het beste te doen. Maar waar sommigen van ons tegen aanlopen - hoe vervelend ook - ze weten gewoon nog niet hoe ze daar goede procedures voor moeten maken en gebruiken om dit alles beter op te lossen. Gewoon omdat niemand binnen de club het al weet.

Men bikkelt en bikkelt om auto's op tijd op zijn plek te krijgen - om een brandje te blussen (of te sussen) en de prioriteiten liggen nog niet bij een perfecte aflevering - want daar is de manpower niet voor aanwezig.

Typische startup issues - maar Tesla is wel een erg grote startup. En als ik dit als een van mijn startups had was ik ook wel erg blij - en nerveus - van de beurswaarde - maar het blijft 'kinderspel'

Alles sal reg kom zeiden ze ooit in het land van Mandela - ik rijd tegenwoordig in een Amerikaanse bak en als de Models S tegen die maatstaf scoort - en zeker de service van Opel in NL er tegen over zet - dan doet Tesla het on-Amerikaans goed - denk ik.

Maar het kan en mag en moet beter - en bij mijn Model X verwacht ik dat ook.

gr

PJH
 
Vreemd dingetje, nu al 3 x ervaren: ik stap fris en fruitig de MS in 'ochtends, batterij normaal geladen. Ik wil wegrijden en probeer de handle in (D)rive te zetten. Niets. Ook geen (R)everse of (N)eutral. Dash geeft aan: "car off". Nog eens. Niets. Deur open, deur dicht, niets. Dash doet het, radio ook. Auto niet. Ok, reset dan maar. Iedere keer 2 tot 3 x (vandaag) een reset van het console en de auto moeten doen en daarna ging ie weer.

Maar ja, dan zit je wel al een minuut of 10 compleet voor lul in je, voordat je instapte, überblitse kar.

Had ik gister ook. Ik had de power save aan staan, nadat ik die had uitgezet heb ik er geen last meer van gehad.
 
Gisteren was ik mijn auto aan het loskoppelen van een laadpaal, soms zien mensen dat en stellen ze wat vragen. Gisteren vroeg een vrouw of er benzine uit de paal kwam :scared: "Nee mevrouw, er komt Diesel uit de paal".

Zaterdag ging ik naar de sportschool en stapte ik de auto in, kwam een man en die gaf aan dat het een mooie wagen was, waarop ik beleefd "dank u" antwoorde. Vervolgens vroeg hij of de auto van mij was, "Nee meneer hij is gestolen" Hij liep gelijk verder en ik wensde hem nog een fijne dag!
 
Last edited:
Gisteren was ik mijn auto aan het loskoppelen van een laadpaal, soms zien mensen dat en stellen ze wat vragen. Gisteren vroeg een vrouw of er benzine uit de paal kwam :scared: "Nee mevrouw, er komt Diesel uit de paal".

Zaterdag ging ik naar de sportschool en stapte ik de auto in, kwam een man en die gaf aan dat het een mooie wagen was, waarop ik beleefd "dank u" antwoorde. Vervolgens vroeg hij of de auto van mij was, "Nee meneer hij is gestolen" Hij liep gelijk verder en ik wensde hem nog een fijne dag!
:biggrin:
 
Gisteren was ik mijn auto aan het loskoppelen van een laadpaal, soms zien mensen dat en stellen ze wat vragen. Gisteren vroeg een vrouw of er benzine uit de paal kwam :scared: "Nee mevrouw, er komt Diesel uit de paal".

Zaterdag ging ik naar de sportschool en stapte ik de auto in, kwam een man en die gaf aan dat het een mooie wagen was, waarop ik beleefd "dank u" antwoorde. Vervolgens vroeg hij of de auto van mij was, "Nee meneer hij is gestolen" Hij liep gelijk verder en ik wensde hem nog een fijne dag!
Leuke anekdotes. Ik maak zelf af en toe ook dit soort dingen mee. Zaterdag een jonge knul die op een parkeerterrein in Zaandam mijn auto uit alle hoeken stond te fotograferen. "Hij is mooi meneer!". En het leukste was zondagmorgen bij de parkeerplaats bij de Johannashof in Castricum (waar op 10 meter afstand trouwens een andere zwarte Model S stond, iemand van hier?). Een paar hardlopers stonden zich te vergapen rond mijn auto, en toen ik aan kwam lopen alsof ik ook geïnteresseerd was en de handgrepen zich spontaan tevoorschijn toverden, zag ik wat blikken gericht op mijn kale voorhoofd om te kijken of er een litteken in de vorm van een bliksemschicht op stond. Brede grijnzen toen ik instapte en zei "weet je wat, ik neem hem mee!" en wegreed.
 
Zo... daar sta je dan met je blitse bak...
Gisteravond thuis gekomen met nog 20km in de accu en aan de lader gehangen scheduled om snachts te starten, kijk vanochtend op de app en zie dat hij niet opgeladen is?
Ff de auto in en handmatig op start charge gedrukt en weer snel naar binnen, een of twee uurtjes laden was genoeg voor het ritje wat ik vanochtend wilde maken. Maar nu stap ik de auto in zie ik dat hij nog steeds niet aan het laden is en een melding in het dashboard (12V accu moet bijgeladen worden blabla) en poef gaan alle schermen op zwart. Auto morsdood. :(
Zou wel de 12V zelf kunnen proberen te jumpen maar mijn vorige auto (die te koop staat en al 2 weken niet gereden is) heeft door de kou ook een platte accu, toeval?
Tesla gebeld ze sturen iemand.
 
Zo... daar sta je dan met je blitse bak...
Gisteravond thuis gekomen met nog 20km in de accu en aan de lader gehangen scheduled om snachts te starten, kijk vanochtend op de app en zie dat hij niet opgeladen is?
Ff de auto in en handmatig op start charge gedrukt en weer snel naar binnen, een of twee uurtjes laden was genoeg voor het ritje wat ik vanochtend wilde maken. Maar nu stap ik de auto in zie ik dat hij nog steeds niet aan het laden is en een melding in het dashboard (12V accu moet bijgeladen worden blabla) en poef gaan alle schermen op zwart. Auto morsdood. :(
Zou wel de 12V zelf kunnen proberen te jumpen maar mijn vorige auto (die te koop staat en al 2 weken niet gereden is) heeft door de kou ook een platte accu, toeval?
Tesla gebeld ze sturen iemand.

Exact de rede waarom ik altijd conroleer op de app of ie laadt.
Heb jij iets van service pakker afgesloten ?
Bij de levering hebben ze het er niet eens over gehad bij mij..
 
Zo... daar sta je dan met je blitse bak...
Gisteravond thuis gekomen met nog 20km in de accu en aan de lader gehangen scheduled om snachts te starten, kijk vanochtend op de app en zie dat hij niet opgeladen is?
Ff de auto in en handmatig op start charge gedrukt en weer snel naar binnen, een of twee uurtjes laden was genoeg voor het ritje wat ik vanochtend wilde maken. Maar nu stap ik de auto in zie ik dat hij nog steeds niet aan het laden is en een melding in het dashboard (12V accu moet bijgeladen worden blabla) en poef gaan alle schermen op zwart. Auto morsdood. :(
Zou wel de 12V zelf kunnen proberen te jumpen maar mijn vorige auto (die te koop staat en al 2 weken niet gereden is) heeft door de kou ook een platte accu, toeval?
Tesla gebeld ze sturen iemand.
****, dat is even schrikken. Aan de laadkabel kan het niet liggen ;-) Ik merk dat ik toch inderdaad altijd nog in de gaten houdt of hij doet wat hij zou moeten doen. Zijn de deuren echt dichtgegaan toen ik wegliep? Laadt hij? Klopt het amperage? Ik vind het overigens opmerkelijk hoeveel je al leest over dat 12v probleem. Het lijkt een achilleshiel te zijn van de S.
 
Zo... daar sta je dan met je blitse bak...
Gisteravond thuis gekomen met nog 20km in de accu en aan de lader gehangen scheduled om snachts te starten, kijk vanochtend op de app en zie dat hij niet opgeladen is?
Ff de auto in en handmatig op start charge gedrukt en weer snel naar binnen, een of twee uurtjes laden was genoeg voor het ritje wat ik vanochtend wilde maken. Maar nu stap ik de auto in zie ik dat hij nog steeds niet aan het laden is en een melding in het dashboard (12V accu moet bijgeladen worden blabla) en poef gaan alle schermen op zwart. Auto morsdood. :(
Zou wel de 12V zelf kunnen proberen te jumpen maar mijn vorige auto (die te koop staat en al 2 weken niet gereden is) heeft door de kou ook een platte accu, toeval?
Tesla gebeld ze sturen iemand.

Heb exact hetzelfde gehad, al een dag of twee/drie lukte scheduled chargen niet 's-nachts, via de app kon chargen ook niet gestart worden en zaterdag ochtend melding '12V batterij low', ik had al gebeld om hem af te laten slepen, maar toen ik teruggebeld werd deed ie het weer.
Eerst kwamen namelijk de handgrepen er niet automatisch weer uit en kon het center console niet rebooted worden.
Deze ochtend gebeld met Tesla, scheduled chargen hadden meer mensen problemen mee, net als (elke ochtend) melding 'wil je wifi connecten?' terwijl hij al connected was.
Nu bleek dat ik vrijdag geladen had (op de Westersingel, naast die Karma) bij een paal met een 'grounding fault', ik had inderdaad niet gechecked of er geladen werd.
Maar daardoor zou mijn 12V low zijn. Zijn tip: check altijd of het amperage oploopt als je ergens laadt waar je niet eerder geladen hebt.
Scheduled chargen en wifi melding wordt aan gewerkt, update please!
 
Last edited:
Nou het is opgelost hoor, en hoe!
Terwijl ik aan het wachten was op de pechhulp die langs zou komen heb ik even de laadkabel er af gehaald en ben in de auto gaan zitten etc. toen werkte het nog niet, kom ik kwartier later weer bij de auto zie ik opeens dat de lcd schermen aan staan. Jeuj!
Meteen de pechdienst man terug gebeld (die had al vanaf zn 06 gebeld dat hij er aan kwam) dat hij niet meer hoefde te komen en weer Tesla Assistance gebeld. Blijkt dus dat er een laadfout is opgetreden vannacht. Ground fault oid? De hoofdaccu schakelt dan af met als gevolg dat de 12V accu niet meer bijgeladen wordt en dus na een paar uurtjes al leeg kan zijn.

De oplossing hiervoor is: laadkabel er uit halen, klepje dicht, in de auto gaan zitten en op de rem drukken zodat de auto "aan" probeert te gaan (ook al doen de displays het niet) en ook de hoofdaccu weer aanschakelt. Deze zal dan weer de 12V accu bijladen en na een aantal minuten moeten dan de schermen en computers het weer doen, dan kan weer laadkabel aangesloten worden en zal ook de hoofdaccu weer opladen.

Wijze les, hadden ze eigenlijk meteen aan de telefoon moeten voorstellen om uit te proberen want dan hadden ze hun pechhulp mannetje niet hierheen hoeven sturen.
Werd overigens vriendelijk geholpen, eerste keer minuut of 6 in de wacht, tweede keer maar 1 minuutje.

Nu ff wat "juice" er in krijgen dan kan ik weer op pad zometeen :)